روايات

رواية عنود الفصل الثالث عشر 13 بقلم سارة أحمد

رواية عنود الفصل الثالث عشر 13 بقلم سارة أحمد

رواية عنود الجزء الثالث عشر

رواية عنود البارت الثالث عشر

رواية عنود
رواية عنود

رواية عنود الحلقة الثالثة عشر

وفجأه تري عنود كامل في حديقه القصر ومعه سكي’ن كبير…. ونصله يلمع بشده مما يدل علي انه قوي…
وقاطع قوي…. تتجمد عنود مكانها
عندما رأيت كامل يقترب ببطئ من عمار وسهام…. فتختبئ وري شجره المانجا الكبير القريبه من سهام واتسلالت في خفه لكن قلبها كان يخفق بقوه …..

يلتفت عمار لي يزهل عندما يراي كامل يقترب منه وهو مبتسم بش’ر وعيونه تلمع بمكر الديا’به….. ومع السك’ين الكبير….

يبتعد عمار خطوه لي الخلف ويقف بجانب سهام….ويهمس لها هو انتي عوزه تقت’ليني يبقي لسه متعرفيش عمار صح وفي لمح البصر كان عمار خلفهامطوق يده حول عنق سهام وبيبتسم ب’شر…

عمار:خطوه واحده وهخليك تتشاهدي علي روحك يا قطه…..
لكن كامل مهمهوش وظل يتقدم وكل ما يتقدم خطوه نحو سهام يضغط عمار علي عنق سهام فتختنق سهام وبصعوبه تشير لي
كامل الا يتقدم….
سهام:اياك تقرب خليك مكانك….

كامل:انتي مش في دماغي اصلا ومش انا الا اخد اوامر من وحده ست …..
عنود تراقب من خلف الشجره وهي في ترقب لما سيحدث…..
وهي تفكر ماذا سوف تفعل….
عنود:اعمل ايه بس يارب الزفت كامل بيقرب من عمار وده اله قت’ل متنقله … وفجأه تتذكر الجوهره الا في الحزام التي ترتديه… فنزعتها وبسرعه قذفتها علي رأس كامل الذي كان مولي لها ظهره فأصبته في راسه وسقط في الارض غارق في دم’ه……
تلتقت سهام انفاسها عندما سقط كامل…. فتظهر عنود….. فترمقها سهام بحق’د….
عنود: هو انتي ايه ش’ر متنقل حق’د صافي بقي يوصل بقي حقد’ك لي استغلال كامل لي قت’ل تقي واستغلال حبها لي باسل وتوهميها انها لم تخلص مني هتوصل لي قلبه ويجوزها انتي فعلا شيط’ان……
تبتسم سهام بش’ر وتقترب من عنود وتقف امامها العين في العين نيرا’ن حاق’ده…..
سهام: محدش شاف القه’ر والذ’ل الا انا شوفته ومحدش بيحبني حتي عامر الا قلبي اتمناه محصلتش عليه انتي الا اخدتي كل حاجه…… انا بك’رهك…. وكل حاجه حلوه عندك هي من حقي…
الفلوس وعامر…. كله هيرجع ليه….

عمار لا يتحمل ما سمع ويذهب بغ’ضب قات’ل ويج’ذب سهام من شعرها بقي انتي يا سف’له استغليتني انا…. واستغليتي عذابي ويتمي والا حصل ليه خصوصا بعد ما ام تقي كانت عوزه تقت’يلنا انا واخوي واحنا عمرنا سنه واحده
بس ربنا كان اكبر من كل ش’ر وعملت حادثه وفقدت الذكراه وعشات انسانه تانيه طيبه…. مخلصه وربت عامر اخوي عشان احنا افترقنا بسبب الحادثه….
وبعدها خلفت تقي اختي
انا هقتل’ك…. وفضل يخ’نق فيها….
لكن عنود تجري عليه وتصرخ بلاش سيبها كافه الا حصل لي حاتم كفايه انه في غيبوبه… كفايه بقي…..عندما سمع هذا تغير لونه وبرق لها ورمي سهام….
وتوجه لي عنود وتحدث بصوت فحيح الافاعي…..
عمار: هو انتي الا شوفتيني…
انتي تعرفي انه انا….. وفضل يتقدم وعنود ترجع لي الخلف لحد ما التصقت في الشجره ووجهها اصفر ومش عارفه تبلع ريقها من الخوف….. تستغل سهام الفرصه وتهرب…..
عنود بتوتر وخوف:اسمعني بس يا عمار انا هفهمك…
عمار بش’ر:وانا بقي مش عوز افهم انتي خطر علي حياتي ولازم تختفي من الدنيا….. بس مش هقتلك….. يقرب منها عمار…..
ويبتسم ب’شر فتجري عنود فيضربها عمار علي راسها فتسقط بين احضانه فيحملها ويخرج من القصر وفي نفس لحظه هروب سهام هرب معها كامل…..

عامر:ايه الا انتي بتقوليه ده يا تقي معقول سهام هي الا وري كل الا حصل… وانتي ازاي توفقي علي كده بقي دي هي التربيه الا ربيتهالك….
تقي بدموع وندم: مش عارفه ازاي طوعتها بس عشان انا بحب باسل
بس مش وقته المهم تلحق عنود انا حسه ان فيه حاجه هتحصل….

يرمقها عامر بغض’ب وعتاب…. ويتركها ويذهب لي غرفه عنود لكنه لم يجدها…… فيسيطر عليه الرعب والخوف فيبحث عنها في كل مكان وبعد مرور ساعات من البحث…..
عامر: انا هجنن هي عنود راحت فين ….؟
كرم:اكيد عمار هو الا خطفها…. هو وسهام مختفين يبقي خطفوها بيخططوا لي حاجه خصوصا بعد ما انكشفوا…..

يدخل باسل عليهم وهو يصرخ ووجه مصفر… الحقوا القصر بيت’حرق….. والجده ملاك محبوسه في المكتب…
يصرخ عامر لا مستحيل جدتي ويروح علي المكتب… لكن قبل ان يفتح يخبط علي راسه ويحمله شخص ملثم علي كتفه ويخرج من القصر ويصعد لي سياره….
تنظر سهام لي القصر وهو يت’فحم وفرحانه بش’ر:كده بقي كله تمام وخلصت من العيله الهم دي…. ابوها هي دي بنتي ختي حقي وحق امك بس ليه انقذتي عامر…..
سهام:عشان بحبه يا بابا وهخليه جوزي وابو ولادي….
ابوها:طبع في مستشفي الدكتور
شاهين كل حاجه ممكنه…..
تبتسم سهام بمك’ر :اقصدك الفلوس تشتري النفوس….
ابوها:عندك حق…. يلا بينا…
وينطلقوا بسياراتهم…. وتمر الشهور
حصل فيها ما لا يخطر علي البال

يتبع…

لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا

الرواية كاملة اضغط على : (رواية عنود)

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى