روايات

رواية عنود الفصل التاسع 9 بقلم سارة أحمد

رواية عنود الفصل التاسع 9 بقلم سارة أحمد

رواية عنود الجزء التاسع

رواية عنود البارت التاسع

رواية عنود
رواية عنود

رواية عنود الحلقة التاسعة

حاتم:الحق عنود… انقبض عليها….
وهي دلوقتي في الاسم والضابظ…
لم يكمل حاتم حديثه واذ بعامر يجري دون تفكير….. ويصعد لي سيارته ويقودها بسرعه جنونيه ولم يهتم بسهام التي تشتع”ل غي”ره وغض”ب والحق”د الذي ينه”ش قلبها كاد ان يفجر وجهها من كثرت الغضب فقد لحقت بعامر وهي تصرخ باسمه
سهام: عامرررررر كده يا عمار الحساب تقيل اوي…
يلاحقها حاتم وهو ينهج من اثر الجري…..
حاتم:هو عامر ماشي…..؟
تلتفت اليه سهام وبضحكه ساخره:مين عامر اه غار في داهيه يلحق الكونتسه بتعته….
وتركته في شك وحيره من طريقه حديثها….
حاتم بشك:لا الحكايه دي فيه ان وانا لازم اكشفها…..؟ بس دلوقتي لازم اروح وري عامر مهما كان ده صاحبي ……
وذهب لي الجراش وصعد لي سيارته وانطلق…..

 

 

قد وصل عامر لي قسم البوليس والغض”ب يعميه ودخل القسم وهو يصرخ فين الضابظ الا اسمه كرم ازاي يقبض علي مراتي ده انا هنقلوا…..
كل القسم اتجمع حوليه بيحولوا يهدو فيه ….. لكن عامر هائج زي الثور…… ويصرخ فيهم انا مراتي لازم تخرج دلوقتي…. هي البلد دي مفهاش قانون….
يخرج كرم علي اثر الصريخ والبرود عنوانه يضع يده في جيبه ويتقدم نحيت عامر ويقف امامه….
كرم:ايه يا استاذ بتزعق كده ليه هو انت فاكر نفسك في جنينه باباه لا فوق واضبط بدل ما اضبطك…..
يتع”صب عامر وكاد ان يل”كمه لكن كرم يمسك يده بكل ثقه ويرد عليه بسخريه تحب اثبت نفسي عشان تعرف تضرب”ي
يصرخ عامر بغض”ب لا بقي ده انت عوز تنضر”ب…. ولسه هيتحرك
عشان يه”جم عليه العساكر تمسكه… بقوه وعامر بيحاول يفلت منهم لكنهم احكموا السيطره عليه…. تخرج عنود من المكتب علي الضوضاء وتصعق اول ما تري عامر ممسوك والكلبشات في يده….. تجري عليه وهي تبكي
عنود:عامر ايه الا حصل وايه الا لبسك الكلبشات دي…..
ينظر عامر لي كرم بتحدي وتوعد
عامر:الزفت ده هو الا عملك كده متحامي في بدلته….. بس لو راجل كان وجهني وش لي وش….
تشك عنود في امر تصرفات عامر عنود:هو من امتي وهو متهور كده مالك حالك متغير من فتره ليه يا عامر…..؟ ده كلامها لي نفسها…
تتنرفز عنود: خلص بقي اهدي شويه يا عامر…..
وفعلا عامر يهدي اول ما يلاحظ تعبير وجهها الغاض”به…..
يتعجب كرم من هدوءه عندما قالت هي هذا…..
تتوجه عنود لي كرم وتتحدث معه

 

 

عنود:ممكن لو سمحتك تنكلم بهدوء ومنطق في مكتب ساعتك
يعجب كرم بهدوء عنود وتفكيرها العاقل رغم الظرف الذي تمر بيه
كرم: امرك اتفضلي …. وانتوا سبيوا وفكو الكلبشات دي من ايدوا
ينفذ العساكر امر كرم
كرم وعنود وعامر في المكتب…
ينظر كرم لي عنود باعجاب شديد
وببتسم ابتسامه جانبيه😏
يلاحظ عامر نظراته فيتعصب وينهض من مكانه ويصعد فوق المكتب ويمسكه من قميصه
عامر: انا بحذرك اياك تبصلها كده تاني……
تسحبه عنود وهي مضيقه من جنون عامر
عنود:ما تنهد بقي خلينا شوف حل في الكارثه الا انا فيها دي…
يضحك كرم علي شكل عامر وعنود بتبهدل فيه…
تنظر اليه عنود بضيق لا بقي ده انا في حضانه….. يسكت كرم ويهدي عامر ويجلس
عنود :ايواه استهدو بلله..
كرم:بصي يا عامر عنود متهمه بمحاوله قتل اختك تقي والبصمات الا علي السك”ين تطبقت مع بصمان عنود…. وانا مرضتش ارميها في الحجز اصلها كيوت اوي وهتكاكل هناك…
عامر:احترم نفسك احسن
يقف كرم ويهبد يده علي المكتب :انت بتهددني دا…..
تصرخ عنود: يا لاهواااي حد يجيب واحد ضابط عشان يمسك العيال دول…..
كرم وعامر :خلص يا عنود
كرم:بص يا عامر الجري”مه دي ملعوبه بمعلمه…. والحل يا اما تقي تفوق وتقول من الا هاجمها بس برده هيفضل السؤال ازاي بصمات عنود وصلت لي السك”ين…. خصوصا ان السكي”ن مش من مطبخ البيت… يعني كنا نقول استعمليتها مثلا قبل كده وكمان ازاي الشخص ده نفذ خطته بدقه دي زي ما يكون عايش معاكم وحافظ كل تحركاتكم……
عامر:والحل….

 

 

كرم:عنود هتبات عندي في المكتب لحد الصبح متتعرض علي النيابه وساعتها تقي تكون شدت حالها النيابه هتاخد اقولها… ربنا يسهل…
يقرب عامر من عنود ويمسك ايدها…. عامر: متخفيش كل الا فات كم والا جاي كوم تاني انا مستحيل اسيبك في الازمه دي ثانيه واحده وهجيب حقك حتي لو كان مني انا…..
عيون عامر كانت صادقه بما قاله
فتدمع عنود وترتمي في حضنه وانا مصدقك يا عمري…..
يتعصب كرم ويجهم وجه…..
كرم: تحبوا بجيب اتنان لمون….
ولا تحبوا اسيب المكتب….
عيب كده يا محترمين….
تخرج عنود من حضنه وعامر يشطا”ط غضبا من كرم….
عامر:انا ماشي يا قلبي وبليل هعدي عليك اجيب لكي اكل….
وخرج عامر وهو ينظر لي كرم بغي”ظ…
كرم: في داهيه…. غليز
تنظر اليه عنود بغ”ضب
كرم:خلص يا ستي …….
وقرب منها وهمس لها بس تصدقي انك قمر وخساره في البنادم ده…..
عنود بسخريه:لا خيفه بس ابعد شويه عشان شفط الاكسجين كله
وتدفعه بعيد عنها….
وتذهب تجلس علي الكرسي
كرم:بقي كده طيب…..
وسابها وخرج…..
عنود بعصبيه:ياباي ده انسان رخم…. بس طيب يا تري الا بفكر فيه صح لو كده لازم اهرب….
بس ازاي وتلمع عيونها بفكره شيطا”نيه بس هو فيه غيره وتبتسم بشر……

 

 

يسوق عامر سيارته بغض”ب نار”ي وهو لا يدري الي اين لكن قدمه تاخذه لي قبر امه ويجلس هناك ويبكي…..
عمار:امي انا تعبت من كتر الف والدوران وظلم الايام ليه …. لو ابوي مكنش خانك مع ام تقي دي واتجوزها بعد ما قت”لتك وفرقتنا انا واخوي مكنش حصل كل…. امي……. امي….. وفضل يبكي وجلس هناك لحد المساء…..
كرم:فيه مرأمره بتتعمل عليكي انتي لازم تهربي دلوقتي عشان تقي فاقت وانا روحت واخد اقولها وهي اتهمتك بمحاوله قتلها…. والصحافه اخدت خبر…..
والدنيا مقلوبه عليكي وبقيت قضيه راي عام في ثانيه زي ما تكون مدبره بنظام جهنامي…
تصعق عنود مما سمعت مستحيل تقي تقول كده ليه ليه….
كرم:مش وقته احنا لازم نهربك….
عنود بدهشه:انتوا مين تقصد؟
كرم :مش وقته…..
وشدها من ايدها قومي البسي النقاب ده والعبايه دي… فوق لبسك ده بسرعه وفعلا لبستهم كرم يسحبها من ايدها ويخرجوا بعد ما تاكد ان الطريق امان وفعلا ينجحوا في الخرجوا
من القسم ليجدوا في انتظتارهم باسل بسيارته….
تتعجب عنود: باسل بتعمل ايه هنا؟
كرم:مش وقته تتعجبي يلا راكبي
وفعلا ركبت
كرم:يل باسل زي ما تفاقنا….
باسل:ما تخفش …
وانطلق بسرعه عنود مش مدركه ما يحدوث معاها
ازي انقلبت الدنيا كده انا لازم اشوف عامر وافهم ايه الا بيحصل
وفعلا اقنعت باسل انه يذهب لي الشركه وينظروا عامر في الجراش
حتي يتحدوث معهوا عندما يذهب
يركب سيارته….
وفي تلك الاثناء كان عامر في مكتبه ينهي بعض الاعمال حتي سمع في النشره خبر قد اثار جنونه
تم القبض علي عنود زوجه رجل الاعمال بتهمه محاوله قتل شقيقته …ذاك كان عنوان الصحف والمجالات والسويشال مديا ……

 

 

عامر:ازاي الخبر ده اتسرب انا عوز اعرف يا حاتم ازاي خبر زي يده يتسرب لي الاخبار….. ده هدمير اسمنا في السوق وبعدين عنود بريئه من التهمه دي…… بس انا هتصرف…. وهعرفهم مين هو عامر…. واخد مفاتيحه وهاتفه وخرج زي المجنون……
وحاتم ورها بيحاول يهدي فيه….
حاتم:اهدي يا عامر بطل جنانك ده …. ويشده من ايده واول ما يشوف كف ايده يتجمده مكانه… من الصدمه….. ويهمس مستحيل انت مش عامر انت مين وعامر فين ….؟ ومسك في خناقه ودفعه علي السياره اصلهم كانوا في الجراش وعيونه في غض”ب جامح رد عليه عامر فين….؟ قسما بلله هدفنك هنا لو منطقتش عامر فين…..؟
لكن رد عمار كان غير متوقع فقد اخرج سك”ين صغير وقام بطاع”نه في بطنه….. فيسقط حاتم غارق في دم”ه ينظر لي عمار وهو يلتقت انفاسه الاخيره …. وعمار يقف ينظر اليه في لذه غريبه
عمار:تستاهل كل اللي حصلك ليه بتدخل في الا ميخصكش…
وانحني اليه وهو ينظر اليه بش”ر كبير انت السبب….. في كل الا حصلك….
حاتم يمسكه من قميصه فيلط”خه
بد”مه انت عمار توأم عامر بس انت …. مش انسان ولازم افضحك
يتعصب عمار ولسه هيطع”نه مره اخري حتي يقت”له
لكن كل ما حدث راته عنود وباسل
وفجأه….

يتبع…

لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا

الرواية كاملة اضغط على : (رواية عنود)

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى