روايات

رواية عندما يقع الوحوش في العشق 2 الفصل الثالث عشر 13 بقلم سوو

موقع كتابك في سطور

رواية عندما يقع الوحوش في العشق 2 الفصل الثالث عشر 13 بقلم سوو

رواية عندما يقع الوحوش في العشق 2 الجزء الثالث عشر

رواية عندما يقع الوحوش في العشق 2 البارت الثالث عشر

عندما يقع الوحوش في العشق 2
عندما يقع الوحوش في العشق 2

رواية عندما يقع الوحوش في العشق 2 الحلقة الثالثة عشر

الشباب اول ما وصلوا فرنسا كل واحد كلم اهله وعروسته عشان يطمنوهم انهم وصلوا وبعد كده اتقسموا لمجموعتين المجموعه الاولى عدي وكريم ودول هيراقبوا الناس اللي من مصر اللي سافروا فرنسا اما المجموعه الثانيه هيبقى اسر وفهد ودول هيراقبوا الناس اللي فرنسا والمجموعتين هيكونوا على تواصل من خلال الساعه اللي اخذوها من اللوا شاكر
______________
عدى شهر وما حدش يعرف اي حاجه عن الشباب ولا بيتواصلوا معاهم ومراد وفارس سافرو لكليتهم ثاني يوم كاتب الكتاب ومانزلوش اجازه من وقتها ونور وهنا بيجهزوا عشان امتحاناتهم اللي خلاص على الابواب والبنات على الرغم انشغالهم في المستشفى بس دايما تفكيرهم مع الشباب وانهم لحد دلوقتي مايعرفوش حاجه عنهم
والوحوش رغم قلقهم على اولادهم بيحاولوا يطمنوا زوجاتهم
__________________
صباح يوم جديد البنات في المستشفى قاعدين في مكتب فيروز
فيروز بحزن: احنا هنفضل كده كتير
ملاك: هنعمل ايه يعني هم قالوا لما يلاقوا فرصه هيكلموني
كارما: دول بقالهن شهر انا خايفه يكون حد فيهم حصله حاجه
لين: لا لا مستحيل ما تقوليش كده ان شاء الله ربنا يحميهم
البنات: يارب
فيروز: احنا مش قدامنا حاجه غير ان احنا ندعيلهم دايما انهم يرجعوا لنا بالسلامه
كارما: طب يلا قومو نشوف ورانا ايه
فيروز: يلا
___________________
عند سيف صحى من النوم ودخل الحمام وخرج وغير هدومه عشان ينزل الشركه بص على الحياه اللي نايمه واستغراب انها ماصحتش قبله
سيف: حياه….. حياه
مفيش اي رد من حياه سيف بيحط ايده على راسها لقاها حرارتها عاليه جدا كلم الدكتورة يجيله في اسرع وقت وجاب اسدال ولبسه الحياه
بعد شويه دكتورة جت وكشفت عليها
سيف: طمني يا دكتورة مالها
الدكتوره: الظاهر ان هي ما بتاكلش كويس وجسمها ضعيف جدا حاولو تبعدوها عن اي حاجه تزعلها
سيف: تمام شكرا يا دكتوره
الدكتوره خرجت وسيف قاعد جمب حياه اللي صحت
حياه: انا كويسه يا سيف ما تخافش
سيف: ممكن اعرف حضرتك ما بتاكليش ليه كويس
حياه بدموع: مش عارفه يا سيف عايزنى اكل وانا ما اعرفش اي حاجه عن ابني
سيف بعصبيه: هو اسر طفل صغير يا حياه ابنك رائد دي حياه وطالع مهمه في شغله مش عيل هو
حياه: تمام يا سيف انا اسفه
سيف: هو انا بكلمك عشان تقولي اسفه ما ينفعش اللي انتى فيه وفيروز بنتك لما بتشوفك بالحاله دي هي حالتها بقت عامله ازاي طب ماهي كمان اخوها وجوزها هناك
حياه حاطت ايدها على وشها وانهارت من العياط شدها لحضنه
سيف: يا حبيبتي ابنك قدها وقدود وان شاء الله هيرجع بالف سلامه
حياه: يا رب
سيف: قومي يلا عشان نفطر سوا
حياه: حاضر
___________________
عند ليان اللي حالتها بقت صعبه من يوم كريم ماسافر
ادهم: صباح الخير يا حبيبتي
ليان: صباح النور انا حضرتلك الفطار
ادهم: بردو مش هتفطري معايا
ليان: هفطر معاكي يا ادهم
ادهم وليان قاعده على السفره وليان ما بتاكلش
ادهم: بقى دي ليان اللي كانت الضحكه مش بتفارق وشها
ليان: غصبن عني يا ادهم والله
ادهم: يا حبيبتي انا عارف ان انت قلقانه عليه بس ده شغله ادعيله يا ليان يرجعلنا بالسلامه وبعدين هو لو رجع وشاف منظرك ده هو هيزعل يرضيكى انه يزعل
ليان هزت راسها بلا
ادهم: يبقى كلي يا حبيبتي كلي
ليان: حاضر
_____________________
عند ريم حالتها نفسها حاله حياه وليان
جاسر: بجد انا مش عارف انتو عاملين كده ليه ده شغلهم شغلهم يا حبيبتي وان شاء الله هيرجعوا بالسلامه
ريم: ان شاء الله ما كلمتش اللوا شاكر تعرف عنهم حاجه
جاسر: اللوا شاكر بيطمننا انهم كويسين بس مستحيل يقولنا عنهم اي حاجه دول فى مهمه
ريم:اهم حاجه انهم بخير الحمدلله
جاسر: ممكن بقى تقومي عشان نفطر سوا
ريم: انا اسفه جاسر عارفه انى مقصره معاك اليومين دول بس انا حاسه ان قلبي وعقلي مع عدي وكمان مراد تدريباته صعبه اوي
جاسر: انا عارف يا حبيبتي وانت ولا مقصره ولا حاجه بس ولادك رجاله وابطال ولازم تفتخري فيهم
ريم: ربنا يبارك لي فيكم يا رب
جاسر: يلا بقى عشان نفطر
ريم: حاضر يا حبيبي
_______________
عند فيروز في المستشفى فون رن ردت عليه
فيروز: الو……. مستحيل…… ده امتى الكلام ده……
فيروز قفلت المكالمه وعينيها كلها دموع وجرت بسرعه على العربيه عشان ترجع البيت
البنات بيدوروا على فيروز
ملاك بتسال الممرضه: ما شفتيش الدكتوره فيروز
الممرضه: الدكتوره فيروز جالها وبعدها مشت
ملاك: تمام
كارما: هتلاقيها تعبت ومشت
لين: طب يلا احنا كمان نروح لان بجد تعبانه
ملاك وكارما: يلا
________________
سيف وحياه قاعدين في الجنينه
حياه: مش كنت روحت الشركه يا سيف
سيف: انت زهقت مني ولا ايه
حياه: انا عمري ما ازهق منك ابدا
فيروز داخله بسرعه وجريت على سيف وحياه وهي بتعيط
فيروز: بابا يا بابا
سيف: في ايه مالك يا فيروز
فيروز بعياط مش قادره تنطق
حياه: فى ايه يابنتي وقفتي قلوبنا
فيروز: مامت فهد يا بابا مامت فهد اتوفت
سيف: لا حول ولا قوه الا بالله
حياه: انا لله وانا اليه راجعون
سيف: ده مين اللي قالك
فيروز: خالت فهد كلمتني وقالت اني اتوفت
حياه: هي هتدفن في السعوديه ولا هتيجي هنا
فيروز: خالت فهد قالتلي ان وصيتها انها تندفن هنا مع جوزها
سيف: يا حول الله يا رب. تطل يا حبيبتي ما عرفتيش هتوصل امتى
فيروز: هتوصل بكره الصبح ان شاء الله
سيف: انا هاخد معايا الوحوش هنروح كلنا ان شاء الله نعمل الواجب
حياه: اكيد كلنا هنروح يا سيف
حياه اخذت فيروز في حضنها
سيف: اهم حاجه لو فهد اتصل في اي وقت مش لازم يعرف اللي حصل
فيروز: اكيد يا بابا
سيف: خديها يا حياه ترتاح جوه
حياه: حاضر
حياه اخذت فيروز ودخلوا جوه ونور داخله شافت فيروز وهي بتعيط
نور:في ايه يا بابا فيروز مالها
سيف: مامت فهد اتوفت
نور: انا لله وانا اليه راجعون ده امتى الكلام ده
سيف: النهارده
نور: انا هروح اشوف فيروز
سيف: ماشي يا حبيبتي
سيف كلم الوحوش وعرفهم انهم يكونوا جاهزين بكره وكلم اللوا شاكر واكد عليه ان فهد ما يعرفش
________________
كارما داخله البيت سمعت ديما بتقول
ديما:انا لله وانا اليه راجعون
كارما بخوف: مين اللي اتوفى ماما
زين: والده فهد توفت النهارده
كارما: لا حول ولا قوه الا بالله طب هو يعرف
زين: اكيد لا واكدنا على الكل انه مش لازم يعرف وبلاش انت تقولي لاسر لو بتكلم في اي وقت
كارما: اكيد يا ماما
زين: بكره جهزوا نفسكم عشان الدفنه هتكون بعد الظهر ان شاء الله
ديما: اكيد يازين كلنا هنروح باذن الله
_______________
لين داخله البيت كانو خور ومالك قاعدين وباين عليهم الزعل
لين:مساء الخير
حور ومالك:مساء النور ياحبيبتى
لين:مالكو فى ايه
حور:مامت فهد اتوفت النهارده
لين:ياحول الله يارب اتدفنت هنالك ولا ايه
مالك:لا الجثمان هيوصل بكرة باذن الله حضرو نفسكو عشان نروح العزا
لين:حاضر
_____________
تانى يوم الكل صحى وروحو المسجد اللى فيه الصلاه وحضرو الدفنه والعزاا والكل كان حزين على فهد لما يرجع ويعرف باللى حصل وفى نهايه اليوم خلص العزا والكل رجع على بيوتهم
____________________
تانى يوم فيروز صحت على رنه فونها فتحت شافت رقم فهد قامت قعدت بسرعه وردت عليها
فيروز:فهد
فهد:وحشانى ياقلب فهد
فيروز بعياط:عامل ايه يافهد
فهد:مش عايزك تعيطى ياقلبي انا كويس والله
فيروز:واسر والشباب عاملين ايه
فهد:زى القرود اهم كل واحد راح يكلم اهله ومراته
فيروز ضحكت
فهد:صح انتى بتكلمى امى اصل برن عليها كتير فونها مقفول وكلمت خالتى قالتلى انها بره بتشترى حاجه
فيروز بارتباك:اه اه بكلمها هى كويسه
فهد:مالك يافيروز
فيروز:مافيش انا بس كنت خايفه عليك اوى
فهد:انا كويس ياروح قلبي وقريب ان شاء الله هنرجع
فيروز:ترجعو بسلامه باذن الله
فهد:انا الحمدلله اتطمنت عليكى لازم اقفل بقي وهحاول ارن على امى تانى
فيروز:حاضر خد بالك على نفسك يافهد
فهد:حاضر ياقلب فهد
فيروز:لا اله الا الله
فهد:محمد رسول الله
__________________
كانت كانت بتلبس عشان تنزل المستشفى فونها رن وكان اسر ردت بسرعه
كارما:اسر انا مش بحلم صح
اسر:لا ياقلبي مش بتحلمى وحشتينى اوى
كارما:انت كمان يااسر
اسر:طمنينى عليكى عامله ايه
كارما:بقيت كويسه لما سمعت صوتك
اسر:لا كدا مش هقدر انا
كارما:هترجعو امته يااسر
اسر:قريب ياحبيبتى ان شاء الله
كارما:ترجع بسلامه ياحبيبي
اسر:هقفل معاكى عشان اكلم وحياه والوحش
كارما:حاضر خد بالك على نفسك يااسر
اسر:سبيها على الله ياكرملتى
كارما:ونعمه بالله
__________________
اسر قفل مع كارما وكلم سيف اللى رد عليه بسرعه
اسر:ياحاج
سيف:عامل ايه يااسر طمنى عليك
اسر:بخير طول مانتو بخير طمنو عليكو انتو عاملين ايه
سيف:احنا بخير ياحبيبي
اسر:حبيبك مرة واحده لا دانا اسافر كل يوم بقي
سيف:يابنى مش هتتغير ابدااااا .صح فى حاجه لازم تعرفها
اسر:فى ايه
سيف:والده فهد اتوفت بس مش لازم يعرف
اسر:لا حول ولا قوة الا بالله هو كان قلبه حاسس يابابا والله ومن امبارح وهو نفسه يسمع صوتها بس
سيف:لما يجى لازم كلنا نكون معاه
اسر:ان شاء الله.ادينى حياتى بقي عشان اكلمها
سيف:حاضر .طمنى على الشباب الاول
اسر:كلهم بخير ياوحش
سيف راح لحياه واداها الفون
حياه:مين
سيف:ابنك
حياه:اسر حبيبي وحشتنى ياقلب امك
اسر:حبيبتى ياست الكل انا كويس والله متخافيش عليا
حياه:هترجع امته يااسر
اسر:قربنا ياحبيبتنا وهنرجع ان شاء الله
حياه:ان شاء الله ياحبيبي
اسر:لازم اقفل بقي ياحياتى
حياه:خد بالك على نفسك يااسر.لا اله الا الله
اسر:محمد رسول الله
___________________
ليان سمعت تلفون ادهم بيرن كان كريم
ليان:ياحبببي وحشتنى ياكريم
كريم:حبيبتى ياست الكل
ليان:عامل ايه ياكريم طمنى عليك
كريم:انا كويسه ياحبيبتى والله.انتى عامله ايه
ليان:بخير لما سمعت صوتك ياقلبي
ادهم خارج من الحمام:بتكلمى مين ياليان
ليان:ده كريم ياادهم
ادهم:هاتى اطمن عليه
ليان:خد باباك ياكريم وخد بالك على نفسك ياحبيبي
كريم: حاضر ياست الكل ازيك ياحاج
ادهم:بخير ياكريم انت عامل ايه
كريم:كويس يابابا والله
ادهم:والشباب كويسين
كريم:كلنا بخير يابابا
ادهم:هترجعو امته ياحبيبي
كريم:قربنا ياحاج وهاجيلك وبكرة تزهق منى
ادهم:تعال انت بس ياحبيبي وزهقنى العمر كله
كريم:لا دانا اسافر كل يوم بقي. بابا انا لازم اقفل بقي عشان ليه هكلم لين
ادهم:روح ياحبيبي كلم مراتك طمنها وخد بالك على نفسك ياكريم
كريم:حاضر ياحاج
___________________
لين خرجت من الحمام كان فونها بيرن
لين ردت:كريم
كريم:حبيبي يالينو طمنينى عليكى
لين:انا كويسه الحمد لله انت عامل اى وهتيجى امته
كريم:براحه عليا يالينو عامل ايه فانا كويس ياستى وهاجى امته قريب ان شاء الله
لين:انت وحشتنى اوى ياكيمو
كريم:لالا دانا كدا هسافر كل يوم بجد ماكنتش اعرف انى غالى عندكو كدا
لين:انت غالى اوى ياكيمو
كريم:لالا كدا كتير عليا بجد
لين ضحكت
كريم:انا لازم اقفل بقي ياقلبي
لين:حاضر خد بالك على نفسك
كريم:حاضر ياحبيبتى
__________________
ملاك بتلبس عشان تنزل المستشفى فونها رن ردت من غير ماتشوف الاسم
ملاك:يوووه يالين والله بلبس بلبس
عدى:طب ماينفعش عدر
ملاك بصت على الفون وصوتت:عدى
عدى:يابنت المجنونه ودانى
ملاك:عامل ايه ياعدى طمنى عليك
عدى:انا بخير يا روحى انتى طمنينى عليكى
ملاك:خايفه عليك اوى ياعدى
عدى:ليه متجوزة سوسن دانا الرائد عدى
ملاك:احلى رائد فى الدنيا
عدى:وحشتينى اوى ونفسي اخدك فى حضن
ملاك:ماتلم نفسك ايه ياخدى فى حضنك دى
عدى:مش مراتى يابت انت
ملاك:انت ناوى تيجى امته ولا عجبك القاعده فى فرنسا وسط المزز الفرنساوييين
عدى بضحك:الفرنساويين لا ياختر لا بشوف مزز ولا غيره كل تركيزنا فى شغلنا عشان نخلص ونرجع ونتجوز بقي
ملاك:ان شاء الله
عدى:ان شاء الله ايه ارجع ولا نتجوز
ملاك:ان شاء الله ترجع ياعدى
عدى:ماشي ياملاكى هعديها يلا هقفل معاكى عشان اكلم بابا وماما
ملاك:حاضر وابقي طمنى عليك ونبي وخد بالك على نفسك
عدى:حاضر ياقلبي
_________________
تلفون جاسر رن برقم عدى رد عليك بسرعه
جاسر:عدى عامل ايه يابطل
عدى:بخير ياولدى انتو اخباركو ايه
جاسر:بخير يابنر طول مانتو بخير الشباب عاملين ايه
عدى:كلنا كويسين ياحاج فين ريمو عايز اكلمها
جاسر:ريم ياريييييم
ريم خارجه من المطبخ:ايه ياجاسر
جاسر:تعالى كلمى عدى
ريم جرت واخدت الفون:عدى ياحبيبي عامل ايه
عدى:بخير ياست الكل طول مانتى بخير
ريم:كدا ياعدى تفضل المده دى كلها بتكلمناش
عدى:غصبن عنا والله ياماما انت عارفه
ريم:خد بالك على نفسك ياحبيبي وكل كويس
عدى:هو فى اكل زى اكلك ياست الكل
ريم:ارجعلى انت بس بسلامه وانا اعملك كل الاكل اللى بتحبه
عدى:قريب ان شاء الله ياحبيبتى
ريم:باذن الله
عدى:لازم اقفل بقي ياست الكل
ريم:لا اله الا الله
عدى:محمد رسول الله …….

يتبع….

لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا

لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية عندما يقع الوحوش في العشق 2)

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى