روايات

رواية عندما يعشق سليم الفصل الثامن 8 بقلم بسملة طارق

رواية عندما يعشق سليم الفصل الثامن 8 بقلم بسملة طارق

رواية عندما يعشق سليم الجزء الثامن

رواية عندما يعشق سليم البارت الثامن

رواية عندما يعشق سليم الحلقة الثامنة

في صباح يوم جديد. كان سليم في اوضته والباب خبط
سليم :مين
الشخص:حسين بيه بيقول لي حضرتك انزل عشان عاوز حضرتك في موضوع مهم
سليم:قوليله نازل
الخادمه مشت وسليم قام لبس سروال اسود وتيشرت ابيض وساعته الفاخرة وحذاء اسود ورش عطره المميز وصفق شعره ونزل
سليم:صباح الخير
حسين:صباح الفل بالعريس
سليم راح قبل يد هدي
سليم:عريس اي بس
هدي:احلي عريس والله
سليم: والله ما في احلي منك
حسين:يلا ي ولاا اقعد أفطر وملكش دعوه بيها
سليم بغمزه:ايوه علي الناس اللي بتغير وأكمل بمزح ..والله لو ملقتش عروسه كنت اتجوزت القمر ده
حسين:قوم علي الشركه مفيش فطار غير لما تظبط كده
هدي ضحكت علي هزارهم
سليم وهوا بياكل: قالولي أنه حضرتك عاوزني
حسين:اه النهارده هروح الشركه وانت يبقي تعالي علي مكتبي
سليم:لي فيه حاجه؟
حسين:كلمت أمام وهيجي عشان نتفق
سليم:تمام
حسين:يبقي هات احمد معاك
سمعوا صوت من وراهم
احمد:أنا سمعت اسمي كده
سليم:يبقي فيه مصيبه
احمد:انت مبتقولوش ي حبيبي غير لما المصلحه هتمشي من غيري
سليم:لا وانت اللي مهم اووي
احمد بغرور: طبعا انتوا اللي مش عارفين قيمتي
سليم:طيب أفطر يعم المهم عشان هننزل الشركه
احمد:ااه ضهري
سليم: أنجز
احمد: أنا اتكلمت
سليم: وانت عاوز تتكلم
احمد:انت تطول تسمع صوتي ي حبيبي
سليم:احمددد بطل رغي صدعتني
احمد:انا بكلم سحسح حبيبي ويوجه كلامه لي هدي لامواخزه ي هدهد
هدي:انت خليت فيها هدهد بقي
حسين:هوا مين اللي صحاك نفسي اعرف
احمد:والله كنت نايم مع السرير حبيبي بس قدركوا تصتبحوا بيا
سليم:يومنا هيبوظ بعديها
احمد:نينيني
وقعدوا يفطروا
🫶🏻🫶🫶🫶🫶🫶🫶🫶🫶🫶🫶🫶🫶🫶عند سدره كان يوم الاجازه عند البنات
سدره صحت قدت روتينها و قدت فردها وبدأت تروق سريرها
دخلت عليها ايه
ايه:بت ي سدره
سدره:سبحان الله اول مره تصحي بدري
ايه:ده انا ظاابطه المنبه عشان اصحي
سدره:واي السبب
ايه: تعالي بقي اتفرجي
سدره:اتفرج علي اي
ايه اخذتها من أيدها
:يستي تعالي بس
سدره مشت معاها وايه فتتحت اوضه روضه ومنه
ودخلت ببطء وحست سدره علي انها لا تصدر أي صوت
ايه دخلت و وضعت اعواد الثقاب(الكبريت)بين أصابع منه و روضه
ايه شاورت لي سدره وقالت بي همس:شوفي هعمل فيهم اي بقي عدي معايا
سدره:انصدمت وقالت :انتي بتهزري صح
ايه بدأت العد:١؛٢؛٣
وولعت الأعوادروضه ومنه قامت تتنطت وتقول:حريقه الحقوناااا حريقه
منه:نادوا الإسعاف
وسدره هتموت من الضحك وايه واقفه شمتانه فيهم وتقول:اخرت اللي يجي عليا
بدوا يفوقوا
روضه بتالم:ااه بقي انتي اللي عملتي كده
ايه ب شماته:بالظبط كده
منه:حسبي الله ونعمه الوكيل
ايه:فيكي
روضه:بت غوري من وشي
ايه:كده كده ماشيه هروح انام
منه:بقي انتي صاحيه عشان كده
ايه:نعم
روضه: يتفاهتك
ايه:أنا مش هنزل مستويا وارد
روضه:طيب ي مغرور اتزفتي امشي
ايه :سس سلام
ومشت
روضه وجهت كلامها لي سدره:بقي انتي واقفه معاها وبتضحكي كمان
سدره:أنا مالي ي اوختي ده طا.ر بينكو
منه:اعااا ندله
سدره:يلا يعسل عشان النهارده الاجازه ونروق البيت
روضه قايمه وراكي
سدره مشيت وراحت لي سهير
سدره:صباح الخير ي سوسو
سهير:صباح القمر ي قلبي
سدره:اساعدك في حاجه
سهير: لا يحبيبتي انا خلاص قربت اخلص وهطلع الفطار
سدره:اوكي أطلعه معاكي
سهير:بقولك ي سدره
سدره:قولي ي سوسو
سهير:خالك قالي علي موضوع الجواز ده
سدره حزنت
سهير:يحبيبتي اوعي تغصبي علي نفسك ووافقتي لو مش موافقه قولي
سدره:لا يحبيبتي انا عشان مدخلش خالو في مشاكل مع اعمامي وهما يعملو اي حاجه وانا مش عوزاه يتاذي منهم وكمان هوا قالي أنه اللي هتجوزه هيقدر يحميني
سهير:ربنا يتمملك علي خير ي قلبي
واكملت:انتي قولتي للبنات
سدره:لا لسه هنفطر ولما نقعد هقولهم
سهير:خلاص ماشي وانا هبقي اظبط معاكي الحاجات الباقيه متقلقيش أنا زي امك
سدره:اكيد
جه صوت من وراهم
ايه:بتتوشوشو تقولو اي
سهير:هيا مناخيرك كبيره من قليل
ايه:حبيبتي ي سوسو
سهير:يلا ي بت شيلي الاكل عقبال ما اصحي ابوكي
ايه:حاضر ي ست الكل
سهير طلعت تصحي اماموايه وسدره طلعوا الفطار
وراحوا يجيبوا منه و روضه
وأمام جه وقعدوا علي الاكل
امام:صباح الخير ي بنات
ردوا عليه الصباح وفطروا
وكل منهم قاموا ي ساعدوا سهير ولكن امام نده علي سدره
امام:انا هتفق النهارده معاهم ي بنتي لو لسه متشككه في قرارك قولي
سدره:لا يخالو انت شايف كده صح يبقي خلاص
امام:ربنا يكملك بعقلك ي بنتي
سدره ابتسمت له
امام:انا هروح الشغل محتاجين حاجه
ودعوه ومشو
والبنات خلصو وقعدوا
ايه:اااااه يضهري ينا ي شبابي
روضه:محسسناني انك عملتي حاجه
ايه:ايوه مين اللي روق الدولاب
منه:ايوه وهوا دولاب مين أن شاء الله
ايه:منا مش عارفه مين اللي بهدله كده
سدره:اسكتو بقي عاوزه اقولكوسكتو واستمعو ليهم
سدره: طبعا انتوا عارفين انه اعمامي بعد ما بابا الله يرحمه مات عاوزين يخدوني
روضه؛ ايوه احنا ازاي يروح علينا الموضوع ده
سدره: هما جاو لي خالو وهددوه انهم هيخدوني
منه: وطبعا ي سدره هما يقدروا يعملو كده
سدره: بالظبط كده
ايه: طيب ما ممكن يستنو لما بابا يسافر ويجوا يخدوكي
سدره: معشان كده ده الموضوع اللي هقلكوا عليه وشوفوا انا كده صح ولا اي
منه: قولي
سدره: بصراحه خالو ملقاش حد غير واحد متقدملي وهوا تقيل في البلد وهيقدر يحميني منهم وانا وافقت
الثلاثه برقوا
ايه: الله عندنا فرح
روضه: اسكتي
منه: انا شايفه رايك صح عشان متاذيش خالك
سدره: انا فقرت في كده
منه بدموع: ربنا يتتملك علي خير ي قلبي
وعنقتها
وجميعهم عنقوها
ايه: اي فقره الحزن دي خلينا نشوف ونختار الوان الفساتين
سدره: انا مش هعمل فرح هوا كتب كتاب بس
ايه: مش مهم المهم انه هلبس فستان 😂
وجميعهم قعدوا يختاروا
🫶🫶🫶🫶🫶🫶🫶🫶🫶🫶عند مروه كانت قاعده هيا وكريم
مروه: متندكش اخبار
كريم: اللي عرفته انه ياسين وهوا وحمدي مستنيين امام يسافر ويسافروا يجبوها
مروه: بس عاوزين يبقي لينا نصيب من اللي هيخدوه
كريم: ده طبعا ده اناا اللي قايلهم علي مكانها
🫶🫶🫶🫶🫶🫶🫶🫶🫶عند سليم
راح الشركه هوا و احمد ودخل مكتبه
سليم للسكرتيره: اما حسين بيه يوصل بلغيني
السكرتيره: حاضر
ودخل هوا واحمد
سليم: كنت عاوزك في موضوع ي احمد
واكمل.. عاوزك تبقي شاهد ووتقعد واحنا بنتفق مع عمي امام
احمد: يخربيتك هببت اي عشان اشهد معاك
سليم: ولاا متحترم نفسك هتبقي شاهد علي عقد جواز
احمد: مين هيتجوز بعد الشر
سليم: انا
احمد بعد استيعاب: ايوه مقولتليش مين هيتجوز ب..
واكمل انت ازاي
سليم: ايوه انت مش بني ادم يعني
احمد: ايوه هتتجوز ازاي ولي
سليم: هوا اي اللي ازاي ولي
احمد: ثواني بس بحاول استوعب الصدمه
سليم: انا مش باخد رايك اصلا
احمد: مين اللي امها داعيه عليها دي قصدي اللي دعيالها اللي هتتجوزك
واكمل.. واد ي سليم يعني انت كنت بتلعب بديلك وانا اللي فكرتك محترم بقي عرفتها منين قولي
سليم: واد ي سليم!!! احمد: معلش عدي بس قولي بس ده انت طلعت بيج بوس وانا معرفش
سليم: يعم ولا شوفها قبل كده ده بنت اخت عمي امام وهوا واقف في مشكله مع اعمامها وانت عارف انه بيسافر هوا وجدي وهيسيبها معايا ومينفعش تقعد معايا فا هتكب عليها عادي جواز ورق بس
احمد: اكيد لو حد غير عمي امام مكنتش وافقت
سليم: طبعا انت عارف فضله عليا
احمد: ربنا يتتملك بخير يصحبي
سليم: بس مش هعلن والا هعمل فرح
احمد: لي كده يجدع زعلتي عاوز اروح فرح
سليم: روح هاتلي القهوه ي احمد
احمد: ده احنا نجبلك شربات ي عريس
سليم: تصدق انا غلطان انه قولتلكاحمد: شوف مين يشهد علي العقد
سليم: لا والنبي واقفه عليك
احمد: امال
ومشي وراح يجيب القهوه
السكرتيره دخلت بدلع
السكرتيره: حسين بيه وصل ي سليم باشا
سليم وهوا ينظر في الحاسوب: تمام شكرا تقدري تتفضلي
السكرتيره خرجت وقابلت احمد
احمد: اي ي مونمن الحلاوه دي متحاوليش
مني السكرتيره: شكرا
واحمد دخل بالقهوه لسيلم
احمد: والله الواحد ما عارفه هوا شغال اي مره بحس نفسي قهوجي ومره محاسب واهي ماشيه
سليم: طيب يلا يخفيف نروح عشان جدي جه
سليم راح هوا واحمد لي مكتب حسين
حسين اتفضلو عقبال ما امام يجي
وبعد دقيقه طرق الباب ودخل امام
امام: صباح الخير ي سليم يبني
سليم: صباح النور
امام: حسين باشا قالي انه يبني انت وافقت بجد مش عارف اشكرك ازاي ي سليم يبني
سليم: هوا انا اقدر ارد جمايلك
واكمل ان شاء الله نكتب الكتاب قبل ما جدي وحضرتك تسافروا
امام: خلي بالك منها ي سليم هيا لسه صغيره وهتكمل دراستها
سليم: دي امانه ي عمي امام
امام: عارف انه سايبها في ايد امينه
سليم: خلاص بكرا ان شاء الله هجيب الماذون واجي انا وجدي بس مش هعلن الجواز زي ما اتفقت مع حضرتك
امام: علي خيره الله يبني
واكمل.. استاذن انا بقي
سليم: اتفضل
امام مشي
حسين بفرحه: مبروك يحبيبي
احمد بتمثيل: ولا عشت وشوفتك بتتجوز ي سو
سليم:سو!! انت بتجيب الالفاظ دي منين
احمد: من عند البقال نيههانيهانيها
سليم: ابو خفت دم. ك
احمد: توشكر اروح اجهز البدله بقي
حسين: خدني معاك عشان هروح انا كمان وانت ي سليم متتاخرش هستناك علي الغدا عشان نشوف هنعمل اي بكرا
سليم: حاضر

يتبع…..

لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا

لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية عندما يعشق سليم)

🫶🏻🫶🏻🫶🏻🫶🏻🫶🏻🫶🏻🫶🏻🫶🏻🫶🏻

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى