روايات

رواية عندما يعشق الرعد (رحم للإيجار) الفصل الخامس والأربعون 45 بقلم ريحانة الجنة

رواية عندما يعشق الرعد (رحم للإيجار) الفصل الخامس والأربعون 45 بقلم ريحانة الجنة

رواية عندما يعشق الرعد (رحم للإيجار) الجزء الخامس والأربعون

رواية عندما يعشق الرعد (رحم للإيجار) البارت الخامس والأربعون

عندما يعشق الرعد (رحم للإيجار)
عندما يعشق الرعد (رحم للإيجار)

رواية عندما يعشق الرعد (رحم للإيجار) الحلقة الخامسة والأربعون

مشيرة: بدموع. انا السبب انا السبب ياريتني ما اخدتها يارتني ما سيبتها لوحدها.
يونس: اهدي يا مشيرة صحتك.
ريما: بدموع. انا خايفة علي همس جدا يا بابي
مروان: حزين علي الوضع. لكن اللي وتجعوا اكتر انه شايف دموع ريما ومش قادر يضمها لحضنه ويطمنها.
رعد: رايح جاي بجنون. يعني ايه همس راحت مني. همس هتسيبني تاني. لا مستحيل. مستحسل
مروان: ارجوك اهدي يا رعد بيه. احنا مش ساكتين والناس بتوعنا هنا متابعين معانا.
وفجأة تليفون رعد رن…..
رعد: 😡😡😡😡😠😠😠😠توفيق. كنت متأكد انك وراها. بس صدقني المرة دي مش هيكفيني اني اشلك. المرة دي هوصلك لقبرك بإيدي. انطق همس فين
توفيق:بشماته وغل وجبروت. ههههههه. مراتك في الحفظ والصون. انا خلاص مش عايزها عملت اللي انا عايزه. اكتب العنوان ده وروح خد مراتك.
رعد: انطق يا توفيق عملت فيها ايه
توفيق: لما تروحلها هتعرف.
رعد: فين العنوان
توفيق:*******
رعد: تعالي معايا يا مروان.
مروان: اتفضل
مشيرة: مسكت رعد من دراعه. بخوف. انت صدقت الشيطان ده افرض عمل فيك حاجة
رعد: بحزن ووجع. مفيش حاجة اصعب من بعد همس. ادعيلها يا امي
مشيرة: بحسرة. ربنا علي المفتري وينتقم منه. ان شاء الله هتتطمن عليها.
وصل رعد للعنوان اللي اخده من توفيق. وكان زي بيت مهجور. دخل هو ومروان. ولقي همس متكتفة وغايبة عن الوعي. رعد كان بيموت وهو شايفها كدة. جري عليها وفك الحبل. وبخوف وقلق حضنها وضمها
بس في الوقت ده تليفونه رن.. توفيق
رعد: بغضب وصوت جاهور. عملت فيها ايه يا توفيق الكلب
توفيق: بسخرية. ولا حاجة متقلقش هي حقنة صغيرة بس. مش اكتر
رعد: بشك. حفنه ايه
توفيق: حقنة سم. حقنت همس بمادة سامة بتمشي في الجسم ببطئ. لحد ما تموتها. انا كان ممكن اقتلها برصاصة واحدة. لكن انا حبيت اوجع قلبك واقهرك. وانت بتشوفها هي وابنك بيموته قصاد عنيك وانت مش عارف تعمل حاجة. واوعدك اول لما تموت واشغي غليلي منك. هقتلك يا رعد وارجع كل اللي اخدته مني. وقفل.
رعد. تليفونه وقع منه وهو مصدوم وبيتألم بوجع ضمها اكتر
رعد: همس .. همس.. وجز علي سنانه. اااااايا همس. والله ما هرحمك يا توفيق.
وشال رعد همس وجري بيها بسرعة علي المستشفي.
في المستشفي.
مشيرة : اهدي يا ابني اهدي. ان شاء الله ربنا هينجيها.
رعد: كان بيحاول يلجم دموعه.لانها لو هربت منه مش هيقدر يوقفها.
وخرج الدكتور نائل.
رعد: بلهفة. همس عاملة ايه
نائل: بأسف. لأسف مدام همس اتحقنت بمادة سامة واحنا لسة بنحلل المادة علشان نقدر نلاقي المادة المضادة ليها. بس ااا
رعد: بس ايه
نائل: انا اسف الجنين متحملش السم ومات.
رعد: خبط الحيطة بإيده اكتر من مرة. بغضب والم. وهو بيتوعد توفيق
التاني يا توفيق التاني
اسمع يا دكتور نائل. اعمل اي حاجة ورجعلي همس انا مقدرش اعيش من غيرها.
نائل: تأكد اننا هنعمل كل اللي نقدر عليه. عن اذنكم.
في الوقت ده.رعد تليفونه رن… عدي
رعد: بحزن ايوة يا عدي
عدي: ايوة يا خلبوص يساهلو . من قدك مقضيها انت مع امك واختك وهمس.
رعد: بحسرة ووجع. اااااااه يا عدي همس
عدي: بقلق مالك يا رعد في ايه
رعد: همس بتموت يا عدي بتموت. وانا السبب
عدي: بفزع. مالها همس قول بسرعة
رعد: توفيق خطفها وحقنها بمادة سامه وهي بين الحيا والموت. وابني التاني مات يا عدي مات.
عدي: بحزن. انا جايلك علي اقرب طيارة.
قفل رعد مع عدي وجه مروان
رعد: اندفع عليه بغل. هاه عرفت مكانهم
مروان: ايوة عرفت الفندق اللي نازلين فيه.
رعد: تعالي معايا بسرعة
ريما: جريت علي رعد. انت رايح فين يا ابيه خاليك مع همس هي محتجالك
رعد: حضن وشها بإيده. معلش المشوار ده علشانها علشان اجيب حقها من اللي عمل فيها كدة. ومسح دموعها. وحضنها. خليكي جنبها لحد ما ارجع
مروان: كان جواه غيرة وغضب. عايز يشدها من حضن رعد. ويقوله الحضن ده ليا انا وبس. دي بتاعتي بس لا المكان ولا الزمان يسمح بده. ودفن مشاعره وغيرته جواه ومشي مع رعد.
وصل رعد الفندق اللي نازل فيه توفيق ومها. وسألوا عليهم قالولهم انهم لسة ما شين حالا. خرجوا بسرعة واول لما خرجوا. لمحه مها بتركب توفيق وبتلف علشان تسوق. ولما شافتهم ركبت بسرعة وساقت بأقصي سرعة.
رعد: ركب بسرعة وساق هو كمان بسرعة الريح. وفضل يكسر عليها علشان يجبرها تقف. وبعد محاولات كتير وصدمات كتير مها كانت عايزة تتفادي خبطة رعد. بس خبطت في مقطورة كبيرة محملة بنزين. والعربية لفت واتقلبت وولعت في نفس اللحظة
رعد : نزل من عربيته. وشافهم وهما بيتحرقه.
رعد: اكيد الموته اللي كنت مجهزهالكم كانتم تستحقوها. بس انتقام ربنا اشد. ربنا حرقكم زي ما حرقتم قلوب ناس كتير.
وركب عربيته هو ومروان ورجع المستشفي لهمس.
رعد دخل لهمس اوضتها. وراح وقعد جنبها. وهنا مقدرش يمنع دموعه اكتر من كدة. نزلت دموعه وهو بيتوجع
رعد: وحياتي يا روحي ما تسبيني. خاليكي معايا. انا مقدرش اعيش من غيرك. الا انتي يا همس الا انتي. ياريني يا قلبي كنت اقدر اخد انا السم ده بدالك. والله ما كنت هتردد. انا بموت يا همس بموت وانا شايفك كدة ومش قادر اعملك حاجة. وباس ايديها بقوة. اااااااه اااااه. قلبي بيوجعني يا همس. والله حاسس بيه بيتقطع. واتوجع اكتر واتحسر وهو شايف ملامحها الشاحبه وشفيفها اللي بعد ما كانت حمرا لون الكريز. بقت زرقاء من السم اللي بيمشي في جسمها بالبطئ.. قرب من شفايفها. وباسها بوسة طويلة. بس المرة دي ماكنتش شهوة ولا رغبة. لا كانت خوف وحب وقلق. اكنه امير في روايه خيالية ولما هيبوس اميرته قبله الحياه. هترجع للحياه تاني وتعيش.
رعد كان جواه اااااهات ووجع والم ماةيتوصفش. كان كل ذرة فيه ملهوفة عليها وبتتوجع علشانها. وفي نفس الوقت. عاجز وهو مش قادر يعملها حاجة.
في كافيه المستشفي.
ريما: بتبكي ومنهارة
مروان: زعلان علشانها وكمان علشان همس ورعد. كفاية يا ريما كفاية انتي بالاخص. ما بتحملش اشوف دموعك.
ريما: بدموع. اعمل ايه يعني وقت ما ابيه رعد يرجعلنا ونكون عيلة يحصل كدة كمان انا حبيت همس جدا. ومش متخيلة ان ممكن يحصلها
وفضلت تعيط بحرقة
مروان: ماكنش متحمل اكتر من كدة. شدها لحضنه وطبطب عليها. كفاية يا ريما كفاية يا حبيبتي
ريما: مسكت قميصة بقوة وبكت اكتر. بس فاقت علي كلمة حبيبتي. خرجت من حضنه وبصت في عنيه؟ حبيبتك.
مروان: حضن وشها بإيده ومسح دموعها. وبنظرة حب. ايوة حبيبتي انا بحبك انتي من اول ما عيني وقعت عليكي وانا حبيتك يا ريما بحبك بجد بحبك.
ريما: رمت نفسها في حضنه. وانا كمان بحبك اوي يا مروان. بس كنت خايفة تكون مش بتحبني
مروان: ابتسم. بجد يا ريما
ريما: هزت راسها. بجد يا حبيبي
مروان: ان شاء الله مدام همس تقوم بالسلامة وانا هطلبك من باباكي ورعد
ريما: يارب يا مروان تقوم يارب
مروان: ابتسم. ان شاء الله يا حبيبتي هتقوم.
في مطار القاهرة.
عدي وهنا قاعدين مستنين الطيارة. ومن بعيد كان داخل سليم وشافهم وقرب منهم.
سليم: مبتسم. ازيك يا عدي ازيك يا مدام هنا. انتوا رايحين فين
عدي: بحزن الحمد لله كويسين يا سليم. احنا رايحين المانيا.
سليم: ايه ده بجد. انا كمان عندي مؤتمر طبي هناك. وبتردد. هي همس عاملة ايه
هنا: حضنت عدي وانهارت من العياط. لما جاب سيرة همس
سليم: قلق. مالك يا مدام هنا. خير هي تعبانة يا عدي
عدي: بحزن شديد. همس بتموت يا سليم
سليم: بغضب. انت بتقول ايه. مالها همس اتكلم يا عدي
عدي: اتنهد. هقولك……..
سليم: تليفونه وباسبوره وقع من ايده. بصدمة. انت بتقول ايه همس. ليه ليه
انا كنت حاسس انها مش هترتاح معاه. دي عايشة مع مافيا. هي ذنبها ايه في كل الارف ده. ما ينتقم من حفيده. لكن هي ذنبها ايه . هي علشان ملهاش اهل تتبهدل وتتداس بالرجلين كدة. حرررااام والله حررام.
واتماسك شوية ولف لعدي اسمع انا جاي معاك. انا لازم اكون جنبها.
عدي: ياسلم. هو انت شايف الوضع متحمل. رعد مش هيسمحلك
سليم: بعصبية. يسمح ولا لا انا مش هيهمني. انا اللي هعالج همس بنفسي.
ووصل عديف وهنا وسليم المستشفي عدي: حضن رعد. ان شاء الله هتبقي كويسة ماتقلقش.
سليم: دخل لهمس من غير ما يكلم حد وقعد جنبها ومسك ايديها
رعد: غضب واتعصب وعنيه سودها بقي حالك لون الليل. والدم غلي في دماغه. وقرب من باب الاوضة.
عدي: مسك ايده. اهدي يارعد اهدي
رعد:هو في ايه انا مش فاهم حاجة.
عدي: هفهمك بعدين بس ارجوك سيبه يمكن يقدر يعملها حاجة.
سليم: قاعد جنب همس وماسك ايديها وبيبكي. حبيبتي والله غصب عني اني اسيبك ليه. انا كنت مضحي بحبي ووجعي. علشان لقيتك مبسوطة. كنت بموت وانا عارف انك معاه وفي حضنه. لكن عزائي الوحيد. اني شوفتك سعيدة ومرتاحة. لكن كدة لا ماتحملش اشوفك كدة مقدرش اسيبك تروحي مني. وباس ايديها. ومسح دموعه. وقام بسرعة وراح للدكتور اللي متابع همس. وشاف كل التحاليل والاشعة. وكل حاجة اتعملت لهمس من وقت دخولها الميتشفي. وبعد يوم طويل راح لرعد وعدي
رعد: اصلا مش طايقه ونفسه يخنقه بإيده. بس كان متحمل علشان همس. كان عنده امل يقدر يساعدها.
عدي: خير يا سليم. ايه الاخبار
سليم: اتنهد المادة اللي همس اتحقنت بيها. نادرة جدا. وملهاش علاج معرف. بس في حل واحد
رعد: بلهفة. حل ايه انطق
سليم: في بروفيسير كيميائي هو انجليزي. اتعرفت عليه لما كنت بدرس في لندن. ده بقي راجل داهية. هو معظم شغله مع عصابات المافيا. بيعملهم مواد سامة والترياق بتاعها. هو الوحيد اللي يقدر يساعد همس. بعد ربنا.
رعد: ونستني ايه. كلمه بسرعة
سليم: انا فعلا كلمته. وهو هيجي علي طيارة بكرة. هو مشكلته بس انه انتهازي وطماع
رعد: مش مهم ياخد اللي ياخده. اي رقم المهم همس تعيش
عدي: طيب هي حالتها ايه يا سليم دلوقتي
سليم: انا اتفقت معاهم هنا. علي اجراء بنعمله لحد بكرة. بنسحب منها دم وننقلها دم جديد علشان نقلل نسبة السم في الدم. وميلحقش يوصل للقلب. وربنا معاها ومعانا.
رعد: سند راسه علي الحيطة. يارب يارب. انا السبب في جري ليها. انا اللي دخلتها بيني وبين توفيق ومها.
عدي: اهدي يا رعد ارجوك. ادعيلها وربنا هيرجعها بالسلامة.
وجه تاني يوم. وفعلا وصل البروفسير هاري. وفحص همس واتعرف علي المادة السامة وابتدي يعمل التركيبة المضادة ليها. وحقن بيها همس. وفضلت تحت المتابعة علشان يشوفوا جسمها هيستجيب ولا لا.
هاري: انا حاليا قمت بعملي. اما النتيجة ليس لي دخل بيها واريد نقودي الان. وكاش كما اتفقنا
رعد: هز راسه. مروان الشنطة
مروان: تفضل. 5 ملاين دولار
هاري: ابتسم . شكرا لك سيد رعد اراكم قريبا.
رعد : قعد ومسك راسه بإيده. يارب رجعهالي بقي انا مش هتحمل بعدها. ده انا كدة وهموت. اومال لو راحت مني هيحصل ايه.
سليم: بلوم. لما انت بتحبها دخلتها حياتك وانت عارف اللي بينك وبين جدك ليه. عملتها لعبة في ايدك ليه. اتهمتها بالخيانة ليه. ضربتها وقتلت ابنها ليه. وبسببك اتبهدلت وفقدت ابنها التاني. واديها بين الحيا والموت. كل اللي بيحصل لهمس بسببك. انت اناني.
رعد: خلاص جاب اخره. ومش متحمل الحب اللي ظاهر في عنين سليم لهمس اكتر من كدة. واندفع ناحيته ومسكه من هدومه. انا عايز اعرف انت مالك ومال همس. محسيني انها مراتك انت انت عايز ايه.
عدي: وقف بينهم وحاول يخلص سليم من رعد. استني بس يارعد انا هفهمك. وخلصهم من بعض فعلا. امشي يا سليم دلوقتي
سليم: بغيظ. انا ماشي بس لازم تعرف ان لو همس جري ليها حاجة مش هسامحك وهنتقم منك.
رعد: جز علي سنانه. اتكلم يا عدي الواد ماله بهمس
عدي: اتنهد ومسح وشه بإيده. هقولك……..
رعد: غضب اكتر. يعني بيحبها وكمان اعترفلها بحبه يا سلام وانت قرطاس مش كدة
عدي: يارعد ما انا فهمتك اللي حصل
ورفض همس ليه. ارجوك افهم
رعد: ماشي حسابنا بعدين. انا داخل لهمس.
ودخل رعد لهمس وقعد قصادها ومسك ايديها. حبيبتي فوقي بقي. مش انا لوحدي اللي هتعذب. كل اللي شافك حبك وزعلان علشانك. قومي بقي يا روحي قومي.
همس: ابتدت تأن وتفتح عنيها. والكلمة الوحيدة اللي نطقتها.
رعد… رعد
رعد: قرب منها اكتر بلهفة وخوف. حبيبت رعد انا اهو انا جنبك يا روحي. فوقي وحياتي متروحيش تاني.
همس: لما سمعت صوته قاومت النوم والخمول اللي غالب عليها. وفتحت عنيها. وبصت عليه وابتسمت. حبيبي
رعد: بدموع.
روح قلبي. حمد لله علي سلامتك يا عيون حبيبك. اخيرا فوقتي
همس: بدموع. جدك خطفني وقالي هموتني انا وابني. وحطت ايديها علي بطنها لقتها صغرت. بقلق. هو انا ولدت.
رعد: بص في الارض ونزلت منه دمعة
همس: عيطت اكتر. مات مش كدة انا كنت حاسة. هو ليه بيعمل فينا كدة ليه. بس مش هقول غير حسبي الله ونعم الوكيل
رعد: اسف يا حبيبتي انا السبب في اللي حصل. بس احب اطمنك. ربنا اخدلك حقك وحقي وحق ولادنا. وحق كل اللي ظلمهم توفيق. توفيق مات هو ومها.
همس: بفزع. انت اللي قتلتهم
رعد: انا كنت ناوي اقتلهم. بس قضي ربنا سبق. ماتوا محروقين.
همس: بس انا زعلانة علي ولادنا اللي راحوا. وهما ملهومش ذنب في كل ده
رعد: ابتسم وقرب منها. لا يا روحي متزعليش. انا لما نرجع مصر هملالك البيت ولاد. وغمزها بس انتي لاحقي
همس: ضحكت بوهن. ههههه انت مش ناوي تجيبها لبر
رعد: وحششتيني ووحشتني ضحكتك اللي بتنور دنيتي كلها. وباس ايديها. الف حمد لله علي سلامتك يا روحي.
همس: الله يسلمك يا حبيبي.
سليم: دخل ومصدقش نفسه لما لقاها فاقت. قرب منها بلهفة. همس الحمد لله انك فوقتي طمنيني حاسة بإيه
همس: بإستغراب. دكتور سليم انت ايه اللي جابك هنا
رعد: جز علي سنانه. ما هو اللي ساعدنا في انك تتخلصي من السم اللي اتحقنتي بيه.
همس: ازاي. ومين اللي قاله
رعد: عدي اصله قابله و…… .
همس: ابتسمت. متشكرة ليك جدا يا دكتور سليم. انت بجد انسان عظيم ربنا ينولك اللي بالك وتبقي اكبر دكتور في العالم
سليم: بص لرعد. اللي في بالي. ناله غيري. بس متشكر علي الدعوة الحلوة دي. انا اصلا بتفائل بدعواتك. اهم حاجة انك رجعتلنا علشان تنوري دنيتنا من تاني.
رعد: اتعصب وجز علي سنانه. اظن انت خدماتك خلصت لحد كدة شكرا
همس: بصت لرعد. رعد
رعد: بصلها بغضب.ممكن تسكتي
سليم: انا اصلا كنت ماشي. انا خلاص اتطمنت علي همس ومش عايز حاجة تاني. وخرج
همس: بلوم. ليه كدة يا رعد الراجل ما غلطش.
رعد: انتي تسكتي علشان لولا اللي انتي فيه. كنت موتك انا. مش البيه بيحبك وكان عايزك تطلقي مني ويتجوزك.
همس: بلعت ريقها بصعوبة. وانت عرفت منين.
رعد: عرفت وخلاص. اسكتي بقي علشان انا اصلا مش طايقه.
همس: ابتسمت. هو انت مش هتبطل غيرتك دي
رعد: قرب منها وباسها. لما انتي تبطلي تحلوي ابقي انا ابطل غيرة.
همس: بحبك
رعد: وانا بعشقك
وقضت همس فترة علاجها ورجعت كويسة وبقت احسن من الاول. ومروان طلب ايد ريما من رعد ورعد وافق. ونزلوا كلهم علي مصر واتعملت خطوبة ريما ومروان. وفي يوم الخطوبة.
كان قاعد مروان وريما وكانوا عرسان زي القمر. والكل كان مشغول. وفجأة عليت أغنية حكاية وهمس لقت اللي بيشدها من ايديها لمكان هادي بعيد عن الزحمة في نفس القاعة. وكان رعد. واخدها في حضنه يرقص معاها. وكانت (لكاظم الساهر. زيديني عشقا)
(زيديني عشقا زيديني يا احلي نوبات جنوني زيديني.
زيديني غرقا يا سيدتي. ان البحر ينادي. زيديني موتا علي الموت
اذا يقتلني يحييني.
زيديني عشقا زيديني. يا احلي نوبات جنوني زيديني.
ويا احلي امرأة بين نساء الكون… احبييني.
ويااا من احببتك حتي احترق الحب… احبييني.
ان كنتي تريدين السكن. اسكنتك في ضوء عيوني.
وحبك خاريطاتي… حبك خاريطاتي
ما عادت خارطة العالم تعنيني.
انا اقدم عاصمة للحزن.
انا جرحي نقش فرعوني.
وجعي يمتد.
كسرب حمام. من بغداد الي الصين
زيديني عشقا زيديني يا احلي نوبات جنوني زيديني.
عصفورة قلبي .. نيساني. يارمل البحر
و روح الروح. وياااا غابات الزيتون.
يا طعم الثلج… وطعم النار..
ونكهة شكي ويقيني.
اشعر بالخوف.
اشعر بالخوف من المجهول.. فآويني.
اشعر بالخوف.
اشعر بالخوف من الظلماء.. فضمييني
اشعر بالبرد..
اشعر بالبرد… فغطيني… غطيني
وظلي قربي… وغنيلي
فأنا من بدأ التكوين. ابحث عن وطن لجيبيني.
عن حب امرأة يأخذني بعيدا لحدود الشمس. ويرميني..
نوارة عمري.. مروحتي.. قنديلي
فوح بساتيني.
مدي لي جسرا. من رائحة الليمون
وضعيني مشطا عاجيا.
في عتمة شعرك وانسيني.
من اجلك اعتقت نسائي. وتركت التاريخ ورائي.
وشطبت شهادة ميلادي.
وقطعت جميع شرايني.
زيدي. زيدي. زيديني عشقا زيديني يا احلي نوبات جنوني)
رعد: بعشق. زيديني. زيديني
همس: انا عنيا سكن عنيك. وقلبي سكن لقلبك. وحضني سكن لحضنك. خليك في حضني
رعد: ضمها اكتر. بحبك يا همس بعشقك.
وبعد نهاية الفرح. رعد وعدي واخدوا جناحين كالعادة لعشيقتهم وقضوا ليلة من ليلي الف ليلة وليلة.

يتبع…

لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا

لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية عندما يعشق الرعد (رحم للإيجار))

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى