روايات

رواية عندما تجد الامان الفصل الحادي عشر 11 بقلم نشوة عادل

موقع كتابك في سطور

رواية عندما تجد الامان الفصل الحادي عشر 11 بقلم نشوة عادل

رواية عندما تجد الامان الجزء الحادي عشر

رواية عندما تجد الامان البارت الحادي عشر

عندما تجد الامان
عندما تجد الامان

رواية عندما تجد الامان الحلقة الحادية عشر

ـوقعت المعلقة من ايد لارين وبدأت ترتعش وجريت ع عز استخبت فيه وهى بتقول: لا يا بابى بليز خلاص مش عاوزة نورهان تيجى عندنا مش عاوزاها تكون زى مامى شريرة
فضلت تتشنج ف حضن ابيها اللى مكنش عارف يحتوى الموقف قصادهم استأذن وخرج برة الصالة وطلعت نورهان وراه
عز: لارين يا حبيبتى مش انتى بتحبى نورهان وكان نفسك تيجى تعيش معانا
هزت لارين راسها بالايجاب وبعدين قالت: بس تيتة دعاء قالت انها هتكون زى مامى
عز: لا يا حبيبتى هى متقصدش تكون زيها وتعاملك زيها تقصد انها هتكون ليكى ف مقام مامى
ولان لارين لسه طفلة ف ٢ ابتدائى مقدرتش تفهم فقالت نورهان وهى بتمسك ايدها: متخافيش يا روحى انا عمرى ما هكون قاسية ف حقك او زى مامى ف تعاملها انا هفضل نورهان صاحبتك اللى بتحبيها
لارين: بجد طب احلفى
نورهان بضحك: والله العظيم
لارين وهى بتمسح دموعها: طب انا لسه جعانة
ضحكت نورهان وشالتها دخلتها ع جوة وكملوا اكل ودخلت لارين مع نورين ونوران تلعب معاهم ف اوضتهم
دعاء: انا اسفة جدا يا ابنى ع اللى حصل انا والله مكنش قصدى ومكنتش اعرف وضع لارين
عز بحزن: متعتذريش يا امى ربنا يسامحها اللى كانت السبب والغلط كان منى من البداية لانى معرفتش اختار ام صح لبنتى اتسببت للبنت ف عقدة وكره لكلمة ماما لانها للاسف معرفتش تعطيها الحنان والامان زى اى ام ف الدنيا وبسبب كده لارين بقى عندها رهاب اجتماعى معندهاش اصحاب ولا بتتعامل مع المدرسين ف المدرسة ومبدأتش تتحسن وتتعامل مع الناس الا بعد ما عرفت نورهان اللى قدرت تعمل اللى انا والاخصائيين النفسيين فشلنا ننجح فيه
دعاء بتفهم: ان شاء الله هتكون كويسة قريب وانا واثقة ف نورهان وعارفة انها هتخلى بالها منها كويس
عز: ان شاء الله طب نستأذن احنا بقى
دعاء: ع فين لسه بدرى ولسه لارين مأكلتش من الكيك اللى عملته مخصوص ليها لانها بتحبه هسيبكم شويه واروح اشوفها
مشيت دعاء وقعد عز جنب نورهان وحس ان فيها حاجة…عز: مالك يا نورى شكلك زعلانة؟!
نورهان: انا زعلانة ع لارين اول مرة اشوفها ف الحالة دى النهاردة عمرى ما تخيلت ان خوفها من والدتها ممكن يوصلها لكده
عز: للاسف زى ما قولت لمامتك لارين فقدت فى امها الامان والدفا والحنية عشان كده كرهتها حتى من يوم ما مشيت عمرها ما سألت عليها ولا انا حاولت اتكلم معاها بخصوصها
نورهان وهى تمسك يده: اطمن هترجع احسن من الاول ان شاء الله
عز: انا مطمن طول ما انتى جنبى
نورهان: ينفع اسألك سؤال بس لو هيضايقك بلاش
عز: اسألى ع طول يا قلبى
نورهان: هو انا كنت بتحبها؟!
عز بتنهيدة: لو كنت اتسألت السؤال ده قبل ما اعرفك واحبك كنت قولت اه لكن انا اكتشفت انه كان مجرد اعجاب وانبهار البدايات ومات الشعور ده بعد الجواز لما بانت حقيقتها بس للاسف كانت حملت ف لارين واللى عشانها كنت مضطر استحمل واتغاضى عن كل اخطاءها واكتشفت انه قرار الطلاق ده كان اكتر حاجة صح عملتها وكانت خطوة لازم اخدها من زمان انا فعلا محبتش ولا عرفت معنى كلمة حب بجد غير معاكى انتى
عدت الشهور تباعاً واصبحت نورهان زوجة عز قولا وفعلا بعد ما اتعمل ليهم فرح حكى واتحكى عنه الناس كلها
عز: تعرفى انك جميلة اوى يا نور اول مرة اشوف شعرك متخيلتش انه حلو اوى كده
نورهان: انا محجبة من وانا ف تالتة اعدادى وماما كانت دايما تقولى انتى جوهرة مينفعش يمتلكها غير ملك واحد مش تبقى تحفة معروضة للى يسوى واللى ميسواش
عز: ده انا يا بختى بيكى وبنسبك يا ست الستات
نورهان بغضب طفولى: ستات!
عز: اه ما انتى مبقتيش بنات خلاص يا مدام
نورهان: عز بطل رخامة واوعى سيبنى اقوم
عز: ع فين يا عروسة؟!
نورهان: هطمن ع لارين
عز: لارين مين اللى هتبقى صاحية ليكى الساعة ٦ الصبح اكيد نايمة وبعدين الدادة معاها انا محتاجلك دلوقتى
تعدى الايام وحيات عز مستقرة واحسن حال وكذلك لارين وف يوم دخل عادل ع عز المكتب ومعاه بنوتة
عز: اهلا وسهلا اتفضلوا
عادل: اعرفك يا عز أسيل اللى حكيت ليك عنها وده بقى يا سيتى عز اخويا اللى حكيتلك عنه
أسيل: اهلا بيك يا استاذ عز مبسوطة انى شوفتك من كتر كلام عادل عنك هو بيعزك اوى
عز: ربنا يخليكى عادل بالنسبة ليا مش صاحب ده اخويا وعشرة عمرى
أسيل: ربنا يديم بينكم الود انا حبيت اجى بنفسى عشان اعرفك ان خلاص عادل كلم بابا وهيجى النهاردة عشان يتفقوا ع ميعاد كتب الكتاب
عز بفرحة: بجد يا عادل الف مليون مبروك وربنا يتمم بخير بس كتب كتاب ع طول كده!
عادل: مش محتاج فترة الخطوبة ف حاجة خلاص وخير البر عاجله يا اخو
عز: ربنا يكملك ع خير يا حبيبى ان شاء الله هكون معاك النهاردة
عادل: بقولك يا زوز عاوزك ف كلمتين كده
راح عز مع عادل ع الركنة وقعدوا …عز: خير محتاج فلوس؟!
عادل: فلوس ايه بس خير ربنا كتير الحمدلله انا عاوز اعرفك حاجة اهم
عز : ما تنطق يا ابنى ع طول انت عارف انى مبحبش جو الفضول ده
عادل: رفعت ابو رنا شركاته كلها افلست وسمعت ان الست رنا كمان خسرت الفلوس والاتليه اللى كانت فتحته بعد ما اتعرفت ع واحد نصب عليها ومضاها ع كل حاجة انا قولت اعرفك
سرح عز شويه وفاق ع صوت عادل: هقوم انا عشان اجهز واوصل اسيل متتأخررش انت كمان اوك؟!
عز: ان شاء الله يا صاحبى
خلص عز ورجع ع البيت وهو مبسوط لعادل لبس ع زوق نورهان طقم كلاسيك قميص اسود وبنطلون جملى وكان وسيم جدا
نورهان: اوعى البنات تعاكسك انا بقولك اهو
عز: ولا يملى عنيا ولا يشغل تفكيرى غيرك انتى سواء حاضرة او غايبة
خبط الباب وكانت البيبى سيتر واسمها اسماء وقالت: عز بيه فيه واحدة بتسال ع حضرتك
عز وهو بيبص لنورهان: واحدة مين دى؟!
اسماء: بتقول اسمها رنا المهدى ووووو…

يتبع…

لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا

لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية عندما تجد الامان)

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى