روايات

رواية عندما تجد الامان الفصل الثالث عشر 13 بقلم نشوة عادل

رواية عندما تجد الامان الفصل الثالث عشر 13 بقلم نشوة عادل

رواية عندما تجد الامان الجزء الثالث عشر

رواية عندما تجد الامان البارت الثالث عشر

عندما تجد الامان
عندما تجد الامان

رواية عندما تجد الامان الحلقة الثالثة عشر

-طيب انا هقولك تعمل ايه انت عندك شقة ف الميعادى ومش بتروح هناك قعدها فيها بدون ما تكتبها ليها وتجيب ليها شغل ف اى مكان وتفهمها انك هتاخد منها ايجار تمن الشقة لما تشتغل وبكده تكون كسبت فيها ثواب وجايز بعد كده ربنا يهديها
نظر ليها عز بحب وقال: هو انتى ازاى كده؟!
نورهان: كده ازاى يعنى مش فاهمة!
عز: طيبة وحنينة وبتساعدى اللى تعرفيه واللى مش تعرفيه قنوعة وبترضى بأقل حاجة وكلمة تفرحك بجد لسه فيه كده انتى مستحيل تكونى بشر زينا!
نورهان وهى تمسك وجهه برفق: لا انا بشر من طين وبغلط ومليانة عيوب بس ربنا وضع ف قلبى الرحمة انا مش ساذجة يا عز انا فاهمة الدنيا كويس ولو طلبت منك تساعدها فصدقنى عشان خاطر بنتك لما تكبر وتعرف اللى عملته لامها بالرغم من كل اللى عملته فيكم هتفتخر بيك اكتر
عز: ده انا اللى فخور بيكى وبحمد ربنا مليون مرة انه عوضنى بيكى
نورهان بحب: وانت كمان كنت عوض من ربنا ليا ولقلبى كل واحد فينا اتأذى بشكل مختلف وربنا جمعنا عشان عارف ان احنا هنعرف نصون بعض ونحافظ ع بعض
عز: ده اكيد يا روحى
نورهان: طيب ايه بقى مش يلا نوم عشان الوقت اتأخر وعندك شغل بكرة بدرى
عز: اشطا بس بشرط تنيمينى
نورهان بضحك: انيمك يا نونو ليه دى لارين مش بتقولها
عز: يا سيتى انا نونو اعتبرينى ابنك ونيمينى زى لارين
ناموا بسلام وتانى يوم كالعادة صحيت قبله حضرت ليه الفطار والحمام وقبل ما ينزل قالت: ماتنساش تعمل اللى طلبته منك امبارح
عز: حاضر يا روح هعملك اللى انتى عاوزاه عشانك والله
وصل عز ع الشركة ف نفس الوقت اللى عادل وصل فيه ودخلوا ع مكتبه وطلب واحد من الامن ويدعى علاء ….عز: اسمع يا علاء هكلفك بمهمة صغيرة وانا عارف انك هتقدر
علاء: طبعا يا عز بيه لو ف ايدى مش هتأخر
عز: عاوزك تعرفلى واحدة اسمها رنا المهدى موجودة فين ولو لقيتها عرفنى بطريقها وبس وطبعا حقك محفوظ
علاء: ماتقولش كده يا عز بيه انا لحم اكتافى من خيرك واللى عندك بيزيد وان شاء الله هحاول اوصل ليها ف اقرب وقت
عز: لا انا عاوزك تعرفلى طريقها النهاردة سيب اللى بايدك هنا لزمايلك واعتبر ده شغلك النهاردة
علاء: حاضر يا عز بيه
مشى علاء ….عادل: هو ف ايه ما تفهمنى الكلام ع ايه بدل ما انا عامل زى الاطرش ف الزفة كده
حكى ليه عز عن كلام نورهان …عز: بس يا سيدى وانا بعمل كده عشانها هى لكن رنا دى متفرقش معايا اصلا
عادل: والله يا ابنى مراتك دى بقت عملة نادرة ف زمنا ده يا بختك بيها
عز : قل اعوذ برب الفلق امسك الخشب ياض
عادل بضحك: يا عم اللهم بارك طبعاً انا هقوم اشوف شغلى سلام
العصر لقى عز الفون بيرن وكان علاء وقال: عز بيه انا لقيتها
عز: فين؟!
علاء: موجودة ف مستشفى الشفاء اللى ف (…..)
عز: مستشفى ليه ؟!
علاء: ابوها عنده جلطة ع القلب ومحجوز بالمستشفى دى وهى معاه مرافق واللى عرفته انها بتنام هنا وملهاش مكان من واحدة من الممرضين
عز: طيب يا علاء عدى ع الحسابات خد الفلوس بتاعتك وروح انت النهاردة
علاء: كتر خيرك يا عز بيه مع السلامة
اخد عز مفاتيح عربيته ونزل راح ع المستشفى وشاف رفعت ع اجهزة القلب وبصوت عالى قال: سبحان المعز المذل ربنا يشفيك يا استاذ رفعت ويسامحك
رنا من وراه وهى بتحضنه بدموع: عز …عز انا كنت عارفة انك مش هتتخلى عنى
ابعدها عز عنه وقال: الزمى حدودك يا رنا واوعى تفكرى تلمسينى تانى وانا مش جاى عشانك ع فكرة انا جاى بسبب رغبة مراتى
رنا بعدم فهم: مش فاهمة؟!
عز: يعنى تقدرى تجيبى شنطة هدومك وتيجى معايا هوديكى شقة تقعدى فيها
رنا بفرحة: بجد ..بجد يا عز
عز: ايوة بس خلى بالك هاخد منك ايجارها
رنا بصدمة: ايجار! بس انا مش معايا فلوس عشان ادفع حاجة
عز: ما هو ده الحل التانى انا لقيت ليكى شغل ف شركة الحاق عمالة بالخارج بمرتب كويس تشتغلى وتعطينى ايجارى عاوزة بعدها تشوفى شقة تانية انتى حرة
رنا باستسلام: ماشى موافقة
عز: هاتى شنطة هدومك ع اما انزل تحت اسأل ع حاجة
نزل عز للاداريين وطلب اسعاف مجهز عشان ينقل رفعت لمستشفى خاص وكلم عادل طلب من والده يستقبله بالمستشفى بتاعته ويخلص الإجراءات
رنا: شكرا يا عز ع وقوفك جنبى وجميلك مش هنساه
عز: لا انسيه متتأمليش ان احنا نتقابل تانى انا كده عملت بأصلى للاخر
رنا: اومال لما احب اجيبلك الايجار اعمل ايه؟!
عز: لا متتعبيش نفسك ابقى سبيه مع البواب
بالفعل اخدها وعرف البواب انها ساكنة وانه مطالب ياخد منها ايجار من الشهر الجاى ونزلت الشركة زى ما عز قالها
تعدى الايام طبيعى وفى يوم صحى عز الصبح لقى نورهان لسه نايمة ابتسم وباس راسها لقى حرارتها عالية اتخض
عز وهو بيهزها: نور …نور فوقى
نورهان بتعب: انا اسفة يا حبيبى مش قادرة اقوم
عز: انتى حاسة بايه طب ..طب استنى انا هتصل بالدكتور
نورهان: مفيش داعى انا هبقى كويسة ان شاء الله بس سيبنى انام
لم يستمع ليها عز واتصل بالدكتور وجه فحصها كويس وقال: عندها سخونية داخلية بس الحمدلله الجنين بخير
عز باستغراب: جنين ايه يا دكتور؟!
الدكتور: المدام حامل هو حضرتك متعرفش ولا ايه ووووو…..

يتبع…

لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا

لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية عندما تجد الامان)

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى