روايات

رواية عندما التقينا الفصل الثاني 2 بقلم خولة محمد

رواية عندما التقينا الفصل الثاني 2 بقلم خولة محمد

رواية عندما التقينا الجزء الثاني

رواية عندما التقينا البارت الثاني

عندما التقينا
عندما التقينا

رواية عندما التقينا الحلقة الثانية

ثم ذهبوا الى المطار بعد عدد ساعات وصلت ياسمين وبعد ما خلصت اجراءات خرجت من المطار لقيت عيلتها في انتظارها
ياسمين حضانه باباها ومامتها بعد سنتين كانوا وحشينها قوي وهم ما صدقوا ان هم شافوها بعد غياب طويل طال بسبب تدريبها والدراسه وبعد كده اتجهت هي وعيلتها الى بيت العيله وصلوا البيت كانت ياسمين مجهده من السفسكريبر راحت اوضتها علشان ترتاح من السفر دخلت الاوضه وكانت مشتاقه جدا لغرفتها اخذت حمام دافئ ونامت لمده ساعتين
ام السعد الخدامه :: انسه ياسمين قومي
ياسمين ::في حاجه مهمه في حاجه حصلت الخدامه ::لا ما فيش حاجه يا بنتي بس قومي علشان تتعشي الكل قاعد منتظر نزولك علشان تتعشوا سوا
قامت ياسمين من النوم ونزلت اتعشت مع عائلتها وبعد كده قعدوا في غرفه الجلوس فضلوا يتكلموا حتى جه ميعاد النوم كل واحد راح على اوضته اشرقت شمس يوم جديد
استيقظت ياسمين من النوم وتوضت وصلت الفريضه وبعد كده نزلت الطابق الارضي علشان تفطر مع عائلتها ياسمين كانت قاعده مع امها بالليل وبعد كده راحت غرفتها وبعد ذلك جات الخدامه بصندوق ياسمين ايه ده يا ام السعد
ام السعد الخدامه ::ستي قالت لي اني اجيبه لك وانا مش عارفه هو ايه
ياسمين تمام ماشي فتحت ياسمين الصندوق وكانت متشوقه بتعرف ما هذا الشيء الذي بداخل هذا الصندوق انصدمت بالفستان كان فستان جميل مع اكسسوارات ولقيت ورقه مكتوب فيها البيس الفستان وانزلي تحت لبست ياسمين ونزلت انصدموا من شده جمالها وفعلا هي كانت جميله كانت مثل الاميرات
ابو ياسمين:: انا خايف انكم تتخطفوا مني الام وبنتها الاثنين اجمل من بعض فعلا انا محظوظ
(احمد ذو 50من عمره شخصية قوية وشخصية مرحة فقد لعائلته)
جميله:: معك حق انا بنتي مثل الاميرات هي جميله وطالعه لمامتها خرجت ياسمين مع عائلتها الى الحفله
…………..
في الحفلة
التي كانت مفاجاه من اهلها علشان يقدموا لها الهديه والهديه كانت عباره عن عياده مجهزه باسمها كانت ياسمين سعيده جدا عدى كذا شهر كانت ياسمين بتروح العياده وبعد كده بدات في العمل في صباح اليوم راحت ملاك لعيادتها وكل واحد ذهب لعمله في مكان ثاني كان يجلس يعمل حتى قطع اتصال من اخته
ملاك:: اخي تعالى بسرعه احنا هنروح المستشفى لان امي تعبانه شويه(ملاك ذو 21من عمرها شخصية مرحة وطفولية)
امير:: تمام ابعتي لي العنوان او اللوكيشن هناك تمام كانت ياسمين في العياده بتمر وبتشوف اوضاع المرضى سمع الضجه كان في مريضه بحاله سيئه خرجت وكشفت على المريضه وعلقت لها علاج واجد للممرضه ان هي تهتم بيها دخل امير الى الغرفه بدون اذن
ياسمين:: انت ازاي تدخل هنا بدون اذن وازاي تدخل الطريقه دي
ملاك:: انا اسفه هو اخويا وقلقان على امه بس افتحي يا بنت الباب يا بنت افتح الباب ياسمين تمام بس خبط على الباب مره ثانيه ما تدخلش قبل ما تخبط سالوها عن حال الام ياسمين ما فيش داعي للقلق بس مفروض تاخد العلاج في وقته علشان ما تتعبش تاني وتاكل كويس عشان ضغطها ما ينزلش تاني كان امير مشغولا في امه المريضه وبعد مطمن عليها وبعد كده لفت نظره ياسمين امير هي فعلا نفس البنت او لا بعد كده لفت نظروا الاسواره اللي هي لابساها في ايديها فعلا تاكد ان هي نفس البنت عشان هو عمره ما هيقدر ينسى الاسواره دي قطع التفكيره اخته
ملاك:: شكرا جدا يا دكتوره
ياسمين:: ما فيش داعي للشكر ده واجبي هكتب لها على شويه علاج وعلى نظام صحي ولازما تمشي عليه
ملاك:: تمام يا دكتوره بعد شويه خلصت انتهت المحلول فاقت الام وبعد كده مشيو ولكن امير كان عقله بيفكر ومشغول بياسمين هي فعلا نفس البنت ولا لا قلبه بيقول له ان هي نفس البنت بس هو بيحاول يكذب نفسه
بعد ثلاث ايام راحت ياسمين على البحر بالصدفه قبلت امير
امير:: ازيك انت كويسه وقعد جنبيها
ياسمين ::لا ما فيش حاجه والدتك عامله ايه
امير:: الحمد لله بخير امير انت فاكراني
ياسمين ::انا الدكتوره وده شغلي مش معقوله هنسى مريضه انا عالجتها
امير:: تمام ممكن اخذ رقمك عشان لو حصل اي حاجه لامي
ياسمين ::انا مش بدي رقمي لحد بس مش مشكله هديك الرقم الاول ديتك فيها اي حاجه كلمني
امير يفكر ازاي يقرب مين ياسمين هو حبها من اول نظره من اول ما شافها عدى سنين وبرده لسه صورتها محفوره في قلبه بعد كم يوم اتصل امير وكان بيتحجج بامه حتى اصبحوا أصدقاء
في عيادة كانت ياسمين تقرأ تحاليل مريضها وبعد قليل اتى اليها صديقها الدكتور امجد
ياسمين::امجد كيف حالك تفضل هل كل شي علي مايرام
امجد::اجل اتيت لأخبرك امرين الأول انني انتقلت وسأستغل هنا والتاني بصراحة نحن نعرف بعدنا البعض وانا معجب بكي واريد ان اتى مع عائلتي اليكم
ياسمين::لا اعرف مادا اقول سننتضركم غذا لنتحدت بالموضوع
امجد::حسنا غدا ان شاء الله
ياسمين::ان شاء الله
ولم ينتبهو لشخص سمع كل حديتهم وذهب للخارج
امير كان متضايق من فكرة انها ستكون مع شخص اخر
تم ذهب
أما ياسمين خلصت وبعد دالك توجهت للمنزل
في منزل
وصلت ياسمين الي منزلها كانت امها وابيها ان صديق لها طلب يدها وغدا سيأتو ولكن لم تقرر بعد
في صباح لم تذهب ياسمين الي عيادة

يتبع…

لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا

لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية عندما التقينا)

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى