روايات

رواية عمارة العفريت الفصل الثالث 3 بقلم ميرا محمد

رواية عمارة العفريت الفصل الثالث 3 بقلم ميرا محمد

رواية عمارة العفريت الجزء الثالث

رواية عمارة العفريت البارت الثالث

رواية عمارة العفريت
رواية عمارة العفريت

رواية عمارة العفريت الحلقة الثالثة

عند هناوحلا

هنا: والله زي ما بقولك بس امير امبارح كان غريب اوي

حلا:غريب ازاي يعني

هنا:يعني مكنش بيهزر معايا زي كل مرة بيجي عندنا فيها

حلا:بت انتي موجعليش دماغي انا جعانه قومي حطيلي اكل

هنا:جا اي جعانه اومال مين اللي اكل الي على الصفره كله

حلا:انتي بتعديلي يعني يا هنا عشان جايه اقعد معاكي يومين اقوم امشي يعني

هنا:تمشي اي انا ما صدقت انك جيتي اصلا وعلى العموم المطبخ عندك عيشي حياتك

حلا:وانتي رايحه فين

هنا:رايحه اخد شاور

حلا:ماشي يختي شاور الهنا

حلا راحت المطبخ تحضر الاكل سمعت صوت حد جيه من برا ف طلعت تشوف مين اللي جيه لقت خالد في وشها

حلا بخضه:اععع بسم الله الرحمن الرحيم اي يا بني ادم انت مش المفروض تخبط قبل ما تدخل ولا هي زريبه

خالد بنظرات غريبه :اخبط قبل ما ادخل بيتي دا بيتي وانتم اللي لازم تستأذنوا قبل ما تدخلوه وسابها ودخل بيتها

حلا بإستغراب:انتم هو قصده مين هو شايفني جمع ولا اي دا عبيط وبعدين استأذن مين هو مش شافني الصبح يلا واحد عبيط ملناش دعوه بيه وهزت كتفها الاتنين بلامبلاه وطلعت قعدت على الكنبه تاكل وتتفرج على كارتون

___________________________

عند خالد وامير

خالد:يا امير ونبي لو بتعمل فيا مقلب من مقالبك السخيفه قولي

امير:والله يبني مجيت بيتك الجديد دا ولا مرة

خالد:مش مصدقك انت بتكذب عليا

امير :انت بتعبد الفران يلاا بحلفلك بالله اعمل اي تاني

خالد :ما انا واختي مستحيل نكون بنتخيل مستحيل

امير:هو مش انت قولتلي ان هنا مش مرتاحه من ساعه ما سكنتو في الشقه دي

خالد:اه دايما بحس انها خايفه كدا ولما بسبها بتقعد تعيط عشان تنزل معايا او متنزلنيش

امير:غريبه مع ان هنا عمرها م كانت بتخاف كدا

خالد:انت بتفكر ف اي

امير:بفكر ان الشقه دي فيها حاجه غلط انت لازم تجيب شيخ

خالد:انت بتصدق ف التخريف دي شيخ اي يبني دي كلها حورات نصب قال اجيب شيخ قال

امير:خالد دي مش تخاريف دي حقيقه وحصلت مع ناس كتير

خالد:امير كل الحاجات دي روايات وقصص كانوا بيحكوها لنا قبل ما ننام وممكن انا يكون اتهيئلي انك جيت لانك كنت واحشني

امير : ماشي يا عم براحتك المهم دلوقتي انا جعان

خالد:بقولك اي الشغل نايم النهارده تعالي نقضي اليوم مع بعض في البيت

امير:اشطا معنديش اي مانع يلا بينا

خالد:يلا بينا

_______________________

عند هنا وحلا ف البيت

كانت حلا قاعده على الكنبه بتشرب شاي وبتتفرج على تيمون وبومبا لقت باب اوضه خالد اتفتح وطلع منه خالد

حلا وهي بصاله قالت:مالك يسطا شايل طاجن ستك ليه

خالد بنظرات غريبه:قومي اعمليلي شاي

حلا:نعم يا عنيا اختك ف الحمام خبط عليها وخليها هي تعملك الشاي انما انا مبعملش شاي لحد

خالد بإبتسامه مريبه :هعمله انا لنفسي بس خليكي فاكره كلامك وقام دخل المطبخ

حلا بإستغراب من كلامه:الولا دا شكله شارب حاجه يااما اتجن واتهبل كلو بسبب المسلسلات التركي الله يخربتها فجأه الباب خبط

حلا قامت تفتح لقت امير

امير :ازيك يا بت يا قصير يا اوزعه

حلا بسخريه:ازيك يا طويل يا اهبل

امير:نفسي تبطلي طوله لسان ولماضه

حلا:وانا نفسي تبطل رخامه وتقل دم ادخل لصحابك العبيط جوا بيعمل شاي

امير بضحك:صحبي العبيط وراكي اهو

حلا بتبص وراها لقت خالد واقف على الباب وبيبصلها بغيظ

حلا فتحت بوقها بصدمه:انت مش كنت بتعمل شاي

خالد:شاي اي يا بت انتي مش شيفاني داخل من على الباب

حلا وهي على نفس صدمتها:انت هنا اومال مين الي ف المطبخ

هنا طلعت من الحمام:اي يا جماعه واقفين كدا ليه

حلا: انتي مسمعتيش صوت خالد من ساعه كدا

هنا:لا لسه سمعاه دلوقتي

حلا برقت بصدمه وهي بتفتكر الكلام والنظرات والابتسامه المريبه. وفجأه اغمى عليها..

يتبع…

لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا

لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية عمارة العفريت)

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى