رواية عقد زواج مشروط الفصل الرابع 4 بقلم سارة أحمد
رواية عقد زواج مشروط الجزء الرابع
رواية عقد زواج مشروط البارت الرابع
رواية عقد زواج مشروط الحلقة الرابعة
تقف روعه امام تلك الصوره متحجره في مكانها مبرقت العيون في حاله زهوله ونكران ودموعها تأبي ان تسيل وفمها مفتوح علي مصاريع لا تسطتيع تحريك حتي شعره من جسدها بسبب الارتباك والصدمه….فتحاول ان تخرج حروف من فمها بصعوبه
روعه بتوتر:ممم…سحيل ده يبقي صح ازاي ….ازاي صوره امي تكون موجوده ادام عيوني هنا ازاي…
وليه وايه السبب وايه علاقتها بي كنان انا مش فاهمه حاجه وبدأت تبكي واصبتها نوبه من الارتجاف والبكاء الشديد وبدات تهمس بي اشياء غير مفهومه….
روعه:ماما لا حر”ام عليك يا بابا ماما…..لا لا…..ماما وصرخت بهستريه شديده
جعلتها تسقط ارضا بعد ان صرخت فيسمعها كنان وهو كان برفقت اخيه يزن يتحدث معه
كنان بفزع:روعه.. ..وترك اخوه يزن وجري علي الغرفه التي بجانب السلم المؤدي لي الطابق الاعلي
دخل لي الغرفه وهو يصيح بغضب وقلق حين رأها فاقده الوعي
فجري عليها وحملها وهو يقول
كنان:روعه روعه فوقي حصلك ايه……؟
يلقي يزن امامه وهو يسئله بفضول وغض’ب
يزن بضيق: مين دي يا كنان وازاي تدخل لي غرفه هلال وسميره واحنا محرمين حد يدخل هنا كل هذا ويزن لم يري وجهها لان شعرها
كان يحجب وجهها….
فينظر اليه كنان بغض”ب نار’ي
ويزمجر مثل الاسد الغض”وب
ويزفر بضيق كنان:مش وقته اسئلتك الغبيه دي وابعد عني وشي
في الدقيقه دي احسن لك
يخاف منه يزن ويبتعد لانه يعلم كنان حين يغ”ضب ينسي نفسه تماما…..ويفصح لها المجال
فيصعد كنان لي غرفته ويدخل اليها وهو يحمل روعه وقلبه يعتص”رمن شدت قلقه عليها ويضعها في سريره ويجلس بجانبها ويتأملها بحب ويبعد خصلاتها المتمرده عن وجهها ويتامله بحب ويتنهد بلهفه
كنان:انا عارف يا حبيبتي انك اتعذبتي كتير في حياتك ووعد مني من اللحظه دي محدش هيقرب منك ولا هيلمس منك شعره واحده وده وعد…..مني
ويذهب كنان ويجلب العطر وياتي ويشممه لي روعه فتبدأ تفتح عينها
بتعب شديد….
روعه بانين:اه دماغي انا فين…؟
وانت مين …؟
يضحك كنان علي طفوله وبراءه روعه
فتنزعج روعه من سخريه كنان منها وتضيق عينها
روعه:ممكن افهم حضرتك بتضحك علي ايه يا بايخ…
كنان بمرح:اصلك طفله وعمله فيها شجيع السيما ….وكمان عندك زهيمر… .
تتذكر روعه الصوره وما حدث معها
فتنهض من علي السرير بغض”ب طفولي وتقف امام كنان
روعه:انا عوزه افهم ايه الا جاب صوره امي عندكم…. عوزه افهم
كنان بحده:مش وقته يا روعه …..؟
تقرب روعه من كنان وتنظر في عينها بتحدي وقوه
روعه بتصمم: لا هتقولي ايه الا جاب الصوره دي هنا وايه حكايتها معكم يا امه همشي من هنا وهرجع مصر ومش هتشوف وشي تاني واكملت بسخريه ام بخصوص العقد بله واشرب ميته
تتبدل ملامح كنان لي الغض”ب
ويجذبها من يدها بحده ويقربها اليه وعيونه تشتع”ل غض”با نا”ري
فترتعب روعه منه لكنها تخفي هذا خلف قناع الشجاعه
روعه بتالم:اي حاسب دارعي هيتطلع في ايدك يا ….فنظر اليها كنان بحده جعلتها تبلع الكلمه قبل ان تنطقها
كنان بحده:بصي بقي دلع مرق مش عوز احنا اتفقنا علي شروط وانتي مضيتي عليها يبقي تنفذيها وانتي ساكته غير كده هحبسك في السجن واخليكي تتعفني هناك.. والكلمه الا اقولها اياك تتكرر تاني او امري يتعاصي انتي سامعه…
تلقت روعه كلماته وهي ترتجف بين يده وكل جسدها ينتفض منه
حقا كان قاسيا معها وقتها قلب روعه بدأ ينفر منه بشده
كنان:انتي سامعه ردي عليه
تؤام روعه راسها بمعني حاضر فهي حتي تعجز عن النطق…
فيشعر كنان برعبها وعجزها عن التنفس فيتركها ويطلق سراحها ويبتعد عنها قليلا وهو يانب نفسه علي عن”فه معها….وحتي لا يضعف يخرج ويترك لها الغرفه…
لكنه قبل ان يخرج يقول لها
كنان:دقيقه وتكوني مغيره هدومك ونزله عندي في المكتب عشان تعرفي ايه مهامك هنا انتي سامعه وخالي بالك اي تاخير هتشوفي وش مش هيعجبك انا حذرتك وانتي حره…قال هذا واغلق الباب خلفه….
لي تتنفس روعه براحه حين شعرت بعدم وجوده معها وصارت تسير في الغرفه وهي تقلده بشده
روعه:تعرفي لو مسمعتيش كلامي هتشوفي وش مش هيعجبك بلاه بلاه بلاه….
متخلف غبي مغرور هو يعني فاكر نفسه مين طظ فيه والله ما انا نزله غير بعد ساعه..ام اشوف
هيعمل ايه ابن الا…ولا بلاش امه مذنبهاش حاجه ام اروح اكلم البت نورا عشان اطمن علي عمتي…
واخرجت هاتفها واتصلت بنورا التي لا تفراق عمتها كم وعدتها
روعه:ازيك يا نورا وحشتني…اوي ازي عمتي…
نورا بفرحه:وانتي كمان وحشتني اوي وعمتك الحمد لله بتتحسن والدكاتره هنا وخدين بالها منها علي الاخر بس قولي عمله ايه مع الاسد الغض”وب ده….
روعه بضيق طفولي:عمايله سوده زي شعره ده انا كنت همو”ت في جلدي….
نورا بقلق:خير حصل ايه
قصت عليها روعه ما حدث معها وظلت تثرتر معها لي اكثر من ساعه ونست امر كنان الذي انشغل في اعمال مهمه كانت في انتظاره ولم ينتبه لي الوقت الا حين دخل عليه اخوه يزن يضحك…
يزن:ايه يا مان فين مراتك عشان موعد الغداء المهم انت عارف اهميته لنا ولي شغلنا….
يغض:ب كنان حين يتذكر ان روعه قد عصت امره فينهض بزفير ونرفزه ويجري علي غرفته التب بيها روعه فقد نست نفسها في الاحاديث والثرثره مع نورا
فيدخل كنان لي غرفته دون استاذن وهو عيونه مخيمه من كثرت الغض:ب ويزفر بضيق وهو يصيح روعه فتنتفض روعه من علي السرير التي كانت مستلقه عليه وهي نائمه علي بطنها ورفعها قدمها لي اعلي وتهزها يمين ويسار فتنتفض من مكانها وتلقي بي الهاتف وهي تهمس برعب
روعه:الله يرحمك يا روعه فتشير لي كنان بتحذير خائف اياك تقرب مني لو قربت مني هريمي نفسي من الشباك…
كنان بضيق:والله طيب اتفضلي وريني ده ارحم لكي مني
روعه بتحدي وخوف:كده طيب وطلعت تجري علي….
وطلعت تجري علي الشرفه وفتحتها ودخلت اليها وهي تهدد كنان انها سوف تقف”ز لو اقترب منها…يشعر كنان بقلق والرعب علي روعه بل قلبه توقف تقريبا عن البنض من كثرت الخوف عليها
روعه:والله لو قربت لا ارم”ي نفسي من هنا وارتاح منك انت حر بقي….
عندما قالت هذا شعر كنان بثقل في صدره وانفاسه اطربت وعينه برقت بلهفه والخوف
فلمحت روعه تلك النظره التي تراها اول مره في عيون كنان فابتسمت بمك”ر ولمعت عينها بفكره شر”يره…ومثلت البراءه والخوف..
كنان بقلق: طيب يا روعه اعقلي وبطلي شغل العيال ده وابعدي عن سور البلكونه احسن تقع”ي بجد
تتغاظ روعه وتضيق ما بين حاجبيها بطريقه طفوليه
روعه:بقي كده طيب والله لو قربت
خطوه ولا قولت طفله دي تاني هن”ط وذنبي هيبقي في رقبتك
كنان:طيب يا روعه مش هقرب منك بس انزلي ….
روعه:لا يا عم انت كل الا يهمك تنفذ امرك وتضربن”ي عشان كس’رت امرك بس والله نسيت انا اسفه…
كنان بخوف اكبر:طيب انا مستحيل امد ايدي علي بنت وخصوصا انتي بطلي شغل الروايات ده يا روعه انا مش صغير ولا تافه عشان امد ايدي علي بنت
روعه:يعني مش هتعاقبني…
كنان برقه:لا طبع انزلي بقي
اعجبت روعه بي كلام كنان وثقته وهو يتحدث… ولي اول مره تلاحظ انه وسيم حقا لانها لي اول مره تنظر اليه وتتأمل تقاسيم وجه
فتري كم هو وسيم وملامحه رجوليه فتبتسم ببلاه وتهمس بين نفسها
روعه:يا هواااي ده وسيم اوي وعنده كرزمه تهبل عندها حق البت نورا ام قالت ده امور اوي…
تفيق روعه من شرودها علي صوت كنان القلق الغاضب
كنان:يا تري هتفضلي سرحان كده كتير يلا بقي اخلصي
تتعصب روعه :كده طيب ابعد خطوه عن سور البلكونه
يبعد كنان خطوات لي الخلف مبتعد عن سور البلكونه
يتأفف كنان:ها كده تمام ولا لسه
روعه بخوف:لا ابعد كمان حبه كمان
يزفر كنان بضيق وهو يهمس:صبرني يا رب
وابتعد عن باب الشرفه خطوات
كنان:كده كويس…ولا لسه في دلع تاني….
تبتسم روعه بخب”ث:انا هوريك انا طفله ومجنونه ولا طيب يا كنان
هذا ما كانت تفكر فيه
هبطت من فوق السور وابتعدت عنه وهي تراقب كنان المشت”عل بلغض”ب وهي تتحرك بخفخ وراشقه حتي وصلت لي باب الشرفه وخرجت بسرعه واغلقت الباب باحكام وهي تضحك بنصره علي كنان المحبوس بداخل الشرفه
اشتع”ل كنان غض”ب وظل يصيح بحده وهو مقترب من الباب يركله بكل قوته ويطرق الباب بكل قوته
وهو يصيح بغض”ب نا”ري
كنان:افتحي الباب يا روعه وبطلي شغل العيال ده روووووعه ولصق وجهه لي زجاجه الباب
مما جعل روعه تنف”جر في الضحك الهستريه علي شكل كنان الذي ينتفض غض”ب ويشت”عل ضيقا
روعه:ياه اخيرا عرفت استفزك يا دكتور كنان عشان تعرف مين العيل هنا
ثم نظرت اليه بنصره وتعالي طفولي وتركته ورحلت ولكنها قالت لهو قبل ان تذهب محاوله استفزازه
روعه:اه علي فكره انا مش فاضيه اقعد معا واحد مغرور زيك اصل عندي غداء عمل ولازم اجهز عن اذنك وغمزت لهو وتركته وذهبت وهي مبتسمه سعيده انها انتصرت عليه….
يركل كنان الباب بكل عصبيه وهو يزفر بضيق وغ”ضب
كنان:بقي كده يا روعه طيب اما وريتك يا بنت الاب”سله
وظل يتحرك في عصبيه يحاول ان يفكر لي يجد حل….
اما روعه فقد انشغلت بي لي استعداد لي الغداء العمل….حتي تصبح في ابهي حوله
ام في المكتب يجلس يزن في انشغال كبير يجهز بعض الملفات ولا يشعر بلوقت فيخرجه من هذا الانشغال صوت رنين هاتفه فيلتقطه وينظر اليه ويتجهم وجه بضيق حين يري اسم المتصل
يزن:يوااه يا جدي كريم يا تري بتتصل ليه اكيد في مصيبه ام ارد بدل ما القاه عندي هنا
يزن:الوا يا جدي كيفك وكيف احوال البلد عندك
كريم:بخير يا ولدي وانت كيفك انت وخيك ….
يزن:الحمد لله بخير يا جدي خير مش عوايدك تتحدد معي دلوقتي
كريم:انا لقيت لك عروسه زينه جوي زي الجمر (القمر) ومش غريبه عنك دي تبقي بنت خالتك فوقيه وجدها يبقي اعز اصحابي واحنا اتفقنا ان فرحكم يبقي الجمعه الا جاي ده فامن غير كلام القاك عندي عشيه او اقصها الصبح بكير والا هتبره منك يا يزن لي يوم الدين
لم يعجي كريم الفرصه لي يزن حتي يرد وقال بحده وحزم ردك
ايه يا يزن…..
يزن بضيق وصدمه:انا…
قبل ان ينطق يزن او يكلم حتي …
يلحقه كريم ويقول
كريم بخب”ث:خيري ما عملت يا ولدي مبروك انا هجهز كل حاجه لحد معاد وصولك تبقي تعادي علي خالتك فوقيه وتجبهم وتدلاه علي الصعيد سلام يا ولد الغالي…
وانهي المكالمه ويزن مازل ممسك بي الهاتف ومتجمد مكانه….
في القاهره عند نورا بعد ان اتصل شريف جد نورا وعم كامل ابو نورا
وابلغه انه قرر تزويج نورا لي يزن
وانه قد جهز كل شئ لم يتيح الفرصه حتي لي كامل ان يرد
كامل بحيره:دبرني يا فوقيه هنعمل ايه مع نورا وانتي عارفها دماغها جز”مه ومش هتوافق وانا مقدرش اك”سر امر عمي الا هو ابوكي
فوقيه بحيره: مش عارفه والله يا كامل البت دي دماغه نشفه ومش هتوافق…
كامل بحده:وانا مستحيل اخليها تصغرني ادام عمي
فوقيه: طيب اهدي كده وصلي علي النبي
كامل:عليه الصلاه والسلام خير
فوقيه بمك”ر:انا عندي فكره
كامل ببرق امل:قولي
فوقيه:الخطه اننا…
وبدأت تقص عليه ما سيحدث
لكن نورا كانت تمر من امام غرفتهم وقد شد انتبهها صوتهم العالي
وسمعت كل شئ
نورا:بقي كده طيب ماشي يا بابا انا بقي عندي خطه وابتسمت بمك”ر
يتبع…
لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا
لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية عقد زواج مشروط)