رواية عقاب بلا جريمة 2 الفصل السابع عشر 17 بقلم زينب سعيد
رواية عقاب بلا جريمة 2 الجزء السابع عشر
رواية عقاب بلا جريمة 2 البارت السابع عشر
رواية عقاب بلا جريمة 2 الحلقة السابعة عشر
سليم بصدمة :مش معقول دكتور عاصم ليخرج سريعاً من الغرفة وهو يأمر العساكر بالمغادرة.
★★★★★★★★★★★★★★★★
في مديرية الأمن.
في مكتب اللواء سامي.
يصل سليم ويخبره بما عرفه.
اللواء سامي بصدمة:مش معقول عاصم طب أزاي.
سليم بهدوء:ما هو طول عمره عايش بره وكان متغطي هنعمل أيه دلوقتي.
اللواء سامي بتفكير:الأدلة إلي معانا كافية كويس أن منال قدرت تبعت كل حاجة لوالدتها متنساش أني الأدلة إلي علي جابها ملهاش قيمة.
سليم بمكر:بس أنا عندي فكرة أحسن.
اللواء سامي بهدوء: فكرة أيه.
سليم بمكر:عاصم يعرف أننا كشفناه.
اللواء سامي بإستغراب:ليه.
سليم بمكر:هقولك…..
اللواء سامي بإعجاب:الله عليك يا جوز بنتي.
سليم بفخر:عيب عليك يا حمايا العزيز ليكمل بتساؤل مش هتشوف جنة وبودي ولا لسه مستني نتيجة التحاليل.
اللواء سامي برفض:مش وقته حتي لما التحاليل تظهر هخليني بعيد عنها ده أفضل ليها ممكن يفكروا يأذوني فيها.
سليم بتفهم:تمام بعد إذنك هروح أنفذ.
اللواء سامي بهدوء:أتفضل.
★★★★★★★★★★★★★★★★
في مكتب علي.
يطرق سليم الباب ويدخل بمرح ويجلس معه.
سليم بهدوء:أزيك يا علوة.
علي بإبتسامة:يا رايق أنت .
سليم بهدوء:ممكن أعرف بقي مالك متغير ليه وعلي طول قاعد لوحدك.
علي بحزن:عادي يا سليم أمي ماتت وبقيت لوحدي خلاص وكل واحد فيكم بقي ليه حياته ومش فاضي .
سليم بهدوء:مين قال أننا مشغولين كلنا جنبك أنت إلي بعدت عننا لوحدك يا علي.
علي باللامبالاة:مش هتفرق ثم يكمل بتساؤل أنت كنت عايز حاجة ولا أيه.
سليم بتذكر مصطنع:أه كنت بقولك جهز نفسك عشان خلاص قربنا نقفل القضية للأبد.
علي بتوتر:ليه أيه إلي حصل.
سليم بمكر:عرفنا مين الرأس الكبيرة.
علي بتوجس:مين.
سليم بمكر:مش هتصدق دكتور عاصم.
علي بصدمة:وعرفت منين بس أكيد لأ ده راجل محترم وكمان نسيبكم.
سليم بمكر: لأ أنا أتأكد بنفسي وقدرنا نجمع الأدلة إلي تثبت أدنته.
علي بلهفة:جبتها منين مش الملفات إلي لقتوها مع هاني مش مهمة.
سليم بإستغراب:وأنت عرفت منين أن الأدلة إلي كانت مع هاني ملهاش لازمه.
علي بتوتر:أصل لو كان في حاجة مهمة كنتوا أتحركتوا من ساعتها ليغير الحوار مش والدة منال أتوفت .
سليم بحزن:عرفت الله يرحمها لينهض سليم وهو يودعه سلام أنا عشان عندي شغل.
علي بهدوء:أتفضل.
ليغادر سليم ليمسك علي تليفونه بلهفة ويطلب عدة أرقام:ألو أيوة يا باشا مص*يبة كشفوك معرفشي أزاي لا لسه عارف من سليم ماشي يا باشا أي جديد هبلغك.
★★★★★★★★★★★★★★★★
في مكان آخر.
يغلق الهاتف ويضعه علي مكتبه بعصبية لينظر له الشخص الآخر الذي يجلس معه بإستغراب ويتحدث:في أيه يا دكتور.
عاصم بعصبية:سليم كشفني.
لينهي الشخص الآخر بفزع:معناته أيه حديتك ده مش جولتلي هتخلصني من سليم عشان أتدوز جنة.
عاصم بغيظ:أنت تخرس خالص ولما أنت بتحبها كده ليه كنت تخلص من إبنها يا سي علي قولتلك عايزين إبن حسام روحت خليتهم يخطفوا إبن سليم.
علي بشر:عشان أخلص منه يا سعادة البيه طول ما الواد الصغير ده عايش هتفضل متعلجة بسليم.
عاصم بشر: أطمئن هخلصك منه .
علي بلهفة:بتتحدت جد يا سعادة البيه.
عاصم بتوعد :أيوة بجد يلا أمشي أنت هنبقي علي تليفون.
علي بهدوء:ماشي يا سعادة البيه بالاذن.
لينظر عاصم في آثره قليلاً ثم ينهض مغادرة لمنزله.
★★★★★★★★★★★★★★★★
في مكتب اللواء سامي.
يجلس سليم واللواء سامي سويا يستمعون لشئ ما حتي ينتهي وبعدها يتحدث سليم بأسف:كان نفسي يطلع شكنا غلط .
اللواء سامي بهدوء:هو إلي إختار يبقي خاين.
سليم بأسف:عندك حق بس لغاية دلوقتي مش فاهم عمل كده ليه يضحي بمستقبله كله.
اللواء سامي بهدوء:إلي بيخون مش بيفرق معاه حاجة غير الخيانة.
سليم بتأييد :عندك حق طيب الاقتحام هيكون إمتي لأنه كده أكيد بيجهز نفسه للهروب.
اللواء سامي بتفكير:لازم حما رامييبعد عن الفيلا.
سليم بتذكر:سهي ومالك هناك.
اللواء سامي بلهفة:لازم يمشوا بأسرع وقت لأنه ممكن يستخدمهم كارت ضاغط.
سليم بتوتر:تمام هقوم أروح لرامي وأحاول معاه وباذن الله نقتحم الفجر.
اللواء سامي بهدوء:بإذن الله.
★★★★★★★★★★★★★★★★
في فيلا عامر.
يعود عامر للمنزل ويجلس مع إبنته وشقيقه وأصواتهم عالية.
عامر بعصبية:قولتلك هترجع بيتها يا عاصم بنتي غلطت ولازم تصلح غلطها.
عاصم برفض:أنت كده بتقل من بنتك وأنا مش هخليها تروح معاك.
سهي بحزن:عمو عنده حق يا بابا أتمني تسمع كلامه .
ليبتسم عاصم بانتصار:شوفت ياريت تسمع الكلام بقي أنت كمان وتقتنع.
عامر برفض:قولت هترجع يعني هترجع لينظر لابنته بتحزير:يلا يا سهي هاتي إبنك لا والله ولا أنتي بنتي ولا أعرفك.
عاصم بعصبية:أيه إلي أنت بتعمله ده يا عامر.
عامر بهدوء:أنا قولت إلي عندي هتعملي أيه يا سهي.
سهي بحزن : حاضر يا بابا هجيب الولد وأجي لحضرتك.
عامر براحة:وأنا مستنيكي في العربية.
ليغادر الاثنين ليظل عاصم ينظر لهم بتوعد بقي كده يا عامر الكل*ب بس ملحوقة ليتجه سريعا لمكتبه.
★★★★★★★★★★★★★★★★
في شقة أميرة.
تجلس أميرة ومصطفى ورامي وسليم يتناقشون في أمر ما .
رامي بعصبية:قولت مش هرجعها.
سليم بتريث: لأ يا رامي هترجعها أنت غلط لما تنزلها في وقت متأخر كده فاهم ولا لأ.
رامي برفض:قولت لأ يعني لأ.
ليرن جرس الباب لينهض مصطفى ويفتح الباب ليجد عامر ومن خلفه سهي وهي تحمل صغيرها.
ليتحدث مصطفى بلهفة:أافضل يا عامر بيه أتفضلي يا سهي.
عامر برفض: لأ شكرا يا مصطفى أنا عايز رامي.
ليأتي رامي ومن خلفه البقية ليتحدث رامي بلهفة:أتفضل يا عمي.
عامر بعتاب : لأ يا أبني شكرا ثم يمسك يد إبنته الباكية ويضعها في يد رامي ويتحدث بعتاب:مراتك أهه أتمني تحافظ عليها .
لينظر له رامي بأسف: حقك عليا يا عمي ثم يقرب سي الباكية منه ويقبل جبينها بحنان.
ليتحدث عامر براحة :كده أنا أطمئن ت عليها بعد إذنكم .
أميرة بلهفة:أتفضل يا عامر بيه مينفعش كده ولا لسه زعلان من سليم ده إبنك.
لينظر لسليم الواقف بعتاب:معلشي يا مدام أميرة حصل خير بعد إذنكم.
سليم بلهفة:أستن يا بشمهندس هوصلك.
عامر برفض: شكراً يا سيادة المقدم.
سليم بلهفة:لا هينفع بعد إذنكم يا جماعة.
أميرة بحنان :أتفضل يا أبني.
ليغادر سليم مع عامر متجهين للأسفل.
ليتحدث مصطفى بإحراج:طيب يلا بينا يا روان.
روان بهدوء: حاضر لتقبل والدتها وتسلم علي سهي ورامي ويغادروا.
ليبقي رامي وسهي مع أميرة لتتحدث بحنان:يلا يا رامي خد مراتك وأطلعوا شقتكم أتصافوا وسيبوا مالك معايا.
رامي بهدوء:حاضر يا أمي ليأخذ الصغير من أمه ويعطيه لجدته .
ليمسك يد سهي ويغادروا لشقتهم.
★★★★★★★★★★★★★★★★
في سيارة عامر.
يجلس سليم مع عامر في السيارة وسليم يتحدث بينما عامر يجلس بجواره وعلي وجهه إمارات الصدمة .
عامر بصدمة:أنت بتقول أيه يا سليم مش معقول عاصم ميعملش كده.
سليم بأسف: لأ يا عمي ينفع وده إلي حصل فعلاً كل الأدلة ضده.
عامر بصدمة:للدرجادي أنا كنت مخدوع في أخويا .
سليم بأسف:إهدي بس يا بشمهندس.
عامر بتيه:أنا مش مصدق .
سليم بهدوء:لازم حضرتك تهدي يا بشمهندس عشان تقدر تساعدنا.
عامر بحزن:أيه المطلوب مني.
سليم بحزن:بلاش تروح بيتك النهاردة.
عامر بحزن:حاضر ليكمل بقلق طيب شذي.
سليم بهدوء:أطمئن يا عمي أكيد مش هيقدر يأذي بنته.
عامر بحزن:حاضر .
سليم بأسف:شد حيلك بعد إذنك.
عامر بحزن:أتفضل لينزل سليم من سيارته تاركاً عامر في صدمته.
★★★★★★★★★★★★★★★★
في شقة رامي.
تجلس سهي علي أحد المقاعد وتحتضن ركبتيها إلي صدرها وتبكي بشدة .
ليأتي رامي من المطبخ وهو يحمل كوب من الليمون ويضعه علي المنضدة ويجي بجوارها يحتضنها من ظهرها بحنان ويقبل رأسها .
لتتحدث سهي بدموع:إبعد عني لو سمحت.
رامي بمزاح:للدرجادي زعلانة مني يا سوسو ده أنا رامي حبيبك.
سعي بحسرة:سهي حبيبتك إلي طردتها في نصف الليل.
رامي بهدوء: أنتي إلي غلطي يا سهي صدمتي فيكي كبيرة ورغم ده كله ساعة ما شوفتك نسيت كل حاجة عارفة ليه مش عشان بحبك بس لا عشان لما أبوكي رجعك شوفت في عينه نظرة خوف عليكي مني كانوا بيقولي دي حتة مني حافظ عليها خلينا ننسي إلي فات يا سهي ليكمل بمزاح وبعدين مش كفاية المحكمة إلي كانوا نصبنها ليا تحت عشان البرنسس أمي كانت هتشر*دني في الشارع عشان خاطرك.
سهي بحزن: ماما أميرة أنا مش عارفة هوجها أزاي.
رامي بهدوء:ماما بتحبك أطمني.
سهي بحزن: خلاص هقوم أصلحها.
رامي بمكر :لا يا قلبي أنتي تلبحي روميو حبيبك الأول لينهض فجأة ويحملها لتشهق بصدمة وسرعان ما ترتفع ضحكاتها وهي تصيح مجنون.
رامي بحب:بس بعشقك .
يتبع…
لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا
لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية عقاب بلا جريمة 2)