رواية عقاب بلا جريمة 2 الفصل الرابع عشر 14 بقلم زينب سعيد
رواية عقاب بلا جريمة 2 البارت الرابع عشر
رواية عقاب بلا جريمة 2 الجزء الرابع عشر
رواية عقاب بلا جريمة 2 الحلقة الرابعة عشر
اللواء سامي بإصرار:هنروح لجمعة وحالا هو إلي عنده حل اللغز.
سليم بإيجاب:تمام.
★★★★★★★★★★★★★★★★
في مصلحة السجون.
يصل سليم واللواء سامي ويصعدوا لمأمور السجن ويطلبون مقابلة جمعة.
ليأتي العسكري ومعه ب ويتركه ويغادر.
لينظر لهم جمعة بتوتر:هو في أيه.
لينهض سليم ببرود:أيه يا معلم مش ناوي تتكلم.
المعلم جمعة برفض:قولتلك معرفش حاجة.
لينهض اللواء سامي بعصبية ويمسك من ملابسه ويتحدث بفحيح:إنطق جنة تبقي بنت مين.
جمعة بزعر: معرفش.
ليمسكه اللواء سامي من رقبته ويبدأ في خنقه ليركض سليم بفزع ويحاول تخليصه.
ليتحدث جمعة بتقطع:ه..مو..ت .
سليم بلهفة:هيموت في إيدك يا باشا.
اللواء سامي بفحيح:أنطق بدل ما أطلع روحك في إيدي.
جمعة بتقطع:أ..ه
ليتركه اللواء سامي ويقدفه أرضاً ليجلس جمعة أرضاً وينهج بشدة وهو يزرف أنفاسه.
اللواء سامي بعصبية:إنطق.
جمعة بوهن:بنتك أنت.
اللواء سامي بصدمة :بنتي أزاي وأيه علاقتك بهناء.
جمعة بوهن:أحنا إلي كنا زقين هناء عليك عشان نقدر نلعب من ناحيتين أنا علي عبد الرحمن وهي عليك بس الغب*ية حبتك ورفضت تخونك ساعتها الباشا الكبير هددها أنه هيفضحها قدامك ويخلص عليك فطلبت الطلاق منك عشان خافت عليك وبعدها الباشا قعدها في مكان شعبي وبعدها عرفت أنها حامل وطلبت من أننا نسبها ترجعلك عشان إلي في بطنها بس الباشا الكبير رفض وأستنينا لغاية ما عدتها خلصت وكتبت عليها وطلقتها بعد شهر وبعدها حصل إلي حصل وأنا هربت .
اللواء سامي بتشتت :بس ليه مجتش ليا بعد إلي حصلك.
جمعة بسخرية:وأنا مليش لازمة أصلاً الخوف كان من الباشا الكبير لأنه هددها لهو أنت فاكر أن جنة أشتغلت في المستشفي هي وصحبتها صدفة كله كان مترتب ليه هو كان هيرجعلك بنتك بس لما يورطها معاهم بس من حسن حظها أن الباشا أتجوزها.
سليم بتساؤل:طيب ليه قت*لوا هناء.
جمعة بإيجاب : بعد ما أنت قولتلها إني أبوها
ورجعت لقتني هناك أتخ*نقت مع أمها وسبتها ومشيت ساعتها هي أتصلت بالباشا الكبير وهددته فهو أمر بقت*لها.
سليم بفهم:عشان كده أدتني الشنطة عشان أدايها لجنة ليكمل بتساؤل بس مش هناء كانت بعدت عنكم خالص كنتوا بتعرفوا أخبارها أزاي .
جنة بهدوء:كنت ببعت بكري علي طول يعرف أخبارهم وده إلي كشفك يا باشا لينا لما كنت معاها.
سليم بهدوء:مين بقي البوص الكبير.
جنة برفض:مقدرش أقول رقبتي هطير.
سليم بسخرية:لا والله رقبتك هطير أزاي في السجن.
جمعة بسخرية أكبر:زي ما قت*لوا دكتور صفوت في السجن.
سليم بصدمة:أنت بتقول أيه أتقت*ل أزاي ده شنق نفسه.
جمعة بنفي:هما إلي خلصوا عليه وهقولك علي الكبيرة الخائطين من وسطكم .
اللواء سامي بإستغراب:قصدك أيه.
جمعة ببرود :مش هقول أكتر من كده.
لينظر اللواء سامي لسليم ويتحدث:يلا بينا .
سليم بإيجاب: حاضر.
★★★★★★★★★★★★★★★★
في مديرية الأمن.
يصل علي ويصعد مكتبه ليقابل شادي في طريقه.
شادي بتساؤل:كنت فين الرجالة قالت أنك سيبتهم ومشيت.
علي بنفاذ صبر:كان ورايا مشوار عايز أيه يا شادي.
شادي بإستغراب: في أيه يا أبني مالك سؤال بس.
علي بأسف:معلشي تعبان شوية مالك عامل أيه.
شادي بهدوء:تمام الحمد لله أجدعن بقي وأتجوز وهات عيل تفرح بيه أنت إلي فاضل.
علي بهدوء:بإذن الله بعد إذنك.
شادي بهدوء:أتفضل لينظر شادي له بإستغراب ليرفع كتفيه بالمبالاة ويغادر.
★★★★★★★★★★★★★★★★
في سيارة سليم.
يقود سليم السيارة بهدوء وهي ينظر للواء سامي بصمت.
ليتحدث اللواء سامي بهدوء:عايز تقول أيه.
سليم بتوجس: هتعمل التحليل ولا لأ.
اللواء سامي بسخرية: بعد كل ده ومحتاج تحليل بس هعمله يا سيدي بس أعمل حسابك جنة متعرفشي حاجة لغاية ما نتأكد.
سليم بهدوء: حاضر .
اللواء سامي بتوتر:طيب هتاخد منها العينة أزاي من غير ما تعرف.
سليم بهدوء:أطمئن يا باشا بكره النتيجة هتبقي معايا .
اللواء سامي بحزن: تمام.
سليم بتساؤل:أيه رأيك في كلامه أن الخاين من وسطنا أنا بصراحة شاكك في حد.
اللواء سامي بتفكير:مين.
سليم………
★★★★★★★★★★★★★★★★
في المساء.
في شقة أميرة.
تجلس أميرة تتناول طعامها بحزن ليفتح باب الشقة لتنهض بلهفة:سليم لكن يخيب ظنها عندما تجد رامي لتجلس محلها بحزن تعالي يا حبيبي.
رامي بحنان وهو يقبل رأسها عاملة أيه يا ست الكل.
أميرة بهدوء: الحمد لله يا حبيبي.
لينظر سليم للطعام بإستغراب الذي كان مجرد بيض وجبن ليتحدث بتساؤل معملتيش أكل ليه.
أميرة بسخرية:هعمل أكل لمين إلي كنت بعمله أكل مشي.
رامي بأسف: حقك عليا يا ست الكل أنا هتاسف لسليم وهيرجع إن شاء الله.
أميرة بحزن: إن شاء الله.
رامي بأسف :طيب هطلع أرتاح يا ست الكل محتاجة حاجة.
أميرة بحزن :لا يا حبيبي شكرا ليقبل رأسها بحنان ويغادر لتنظر للطعام بقلة حيلة وتنهض لتنام.
★★★★★★★★★★★★★★★★
في شقة سليم.
تجلس جنة هي والصغير يشاهدون التلفاز ليفتح الباب ويدخل سليم.
ليركض الصغير تجاه والده ليحمله بلهفة ويرفعه عليا ويتحدث بمرح الوحش بتاعي عامل أيه.
بودي بفرحة:تويس
.
ليقبله سليم بضحك:تويس ماشي يا سيدي ليتجه لجنة ويجلس بجوارها بتعب.
لتتحدث بلهفة: عملت أيه.
سليم بهدوء: ما فيش الجديد.
جنة بعدم تصديق: يعني أيه في أيه يا سليم أنت مخبي حاجة عني ولا أيه.
سليم بهدوء:هخبي عنك أيه.
جنة بتساؤل:طيب مين إلي ماما كانت متجوزاه .
سليم بنفاذ صبر:جنة ممكن تريحي نفسك لما يبقي فيه حاجه مهمه هقولك.
جنة بغيظ:تمام هقوم أحضر الاكل.
سليم بلهفة:لا أقعدي كنت عايز أقولك علي حاجة.
جنة بإستغراب: حاجة أيه.
سليم بهدوء:هخدك أنتي وسليم نعمل فحوصات لينا.
جنة بإستغراب:فحوصات أيه.
سليم بالمبالاة:فحوصات دورية بعملها كل فترة فاعملوها معايا.
جنة بعدم فهم:تمام هقوم أحضر الاكل.
سليم بهدوء تمام لتنهض جنة تجهز الطعام ليتنهد سليم براحة ويبدأ في مداعبه صغيره.
★★★★★★★★★★★★★★★★
في شقة رامي.
يجلس رامي بعصبية شديدة وهو ينظر للساعة ليفتح الباب أخيرا لتدخل سهي وهي تحمل صغيرها الغافي لتنظر له بهدوء وتتحدث: سلام عليكم.
لينهض رامي من مكانه بعصبية: الساعة كام يا هانم.
سهي ببرود: معرفش.
رامي بعصبية وهو يجذبها من زراعها أتعدلي يا سهي خارجة من غير أذني وراجعة كمان في الوقت المتاخر ده وليكي عين تبجحي.
سعي ببرود وهي تزيح يده : أولاً أنا كنت عند بابي ثانياً بابي جابني لغاية هنا فمفيش داعي لوجع الدماغ ده.
رامي بسخرية:ماشي يا هانم حسابك معايا يلا عشان تنزلي تعتذري لماما.
سهير ببرود:أعتذر ليها ليه إن شاء الله أنتم إلي غلطانين مش أحنا والمفروض أنتم وأمك وأخوك إلي تعتذروا لبابا مش العكس.
رامي بتوعد:بقي كده طيب أقسم بالله ما أنتي بيته فيها غير لما تعتذري لأمي.
سهي بصدمة: بقي كده طيب يا رامي بكره تندم لتفتح باب الشقة وتغادر سريعاً.
ليتنهد بألم ويجلس أرضاً وهو يحاول رأسه بيده ويناجي ربه:عدلها من عندك يارب.
★★★★★★★★★★★★★★★★
في صباح اليوم التالي.
في شقة سليم.
يجلس سليم وهو يحمل الصغير في إنتظار جني حتي يذهبوا للمستشفي.
لتخرج أخيراً وهي ترتدي ملابسها وتنزل نقابها.
لينهض سليم بتساءول :جاهزة.
جنة بإيجاب :أيوة.
سليم بهدوء :يلا بينا.
بعد ساعة.
تجلس جنة في غرفة التحاليل يقومون بسحب العيادات منها وسط إستغرابها من كم الفحوصات لكن لم تعطي للأمر أهمية لينتهوا ويأخذها سليم بعدها للمنزل .
بينما في الغرفة المجاورة لجنة.
يجلس اللواء سامي ويقوم الممرض بأخذ عينة منه .
ليتحدث بتساؤل:النتيجة هتبات إمتي.
الممرض بهدوء: بعد ثلاثة أيام بإذن الله.
اللواء سامي بخيبة أمل:تمام لينهض بعدها ويغادر لعمله.
★★★★★★★★★★★★★★★★
في فيلا عامر.
تجلس سهي تبكي بشدة وهي تحتضن صغيرها. ووالدها يقف أمامها ويتحدث بعصبية:هتفضلي تعيطي من ساعة ما كلمتيني بالليل ورجعتلك وأنتي عمالة تعيطي أنتي الغلطانة يا هانم جوزك لو غلط فهو غلط بس أنه نزلك في وقت متأخر بس.
سهير بدموع:خلاص يا بابا كل حاجة أنتهت.
عامر بتساؤل:يعني أيه.
سعي بإصرار:يعني هطلق.
عامر…….
يتبع….
لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا
لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية عقاب بلا جريمة 2)