روايات

رواية عقاب بلا جريمة 2 الفصل الثاني والعشرون 22 بقلم زينب سعيد

رواية عقاب بلا جريمة 2 الفصل الثاني والعشرون 22 بقلم زينب سعيد

رواية عقاب بلا جريمة 2 الجزء الثاني والعشرون

رواية عقاب بلا جريمة 2 البارت الثاني والعشرون

رواية عقاب بلا جريمة 2
رواية عقاب بلا جريمة 2

رواية عقاب بلا جريمة 2 الحلقة الثانية والعشرون

في أسفل شقة سليم.
ينزل اللواء سامي ويفتح باب السيارة لجنة وتدخل وهي تحمل الصغير وبعدها يتجه هو لكرسي القيادة غافلين عن الأعين المتوارية داخل إحدى السيارات وتراقبهم بمكر.
★★★★★★★★★★★★★★★★
في شقة سليم.
مازال سليم علي وضعه جالسا علي الأرض ويبكي علي فراق زوجته ليتذكر حديثه مع اللواء سامي.
فلاش باك.
ليشير له اللواء سامي أن يصمت ويقترب منه بهدوء ويتحدث بهمس:سيبها تعمل إلي هي عايزاه دي بتحبك يا غ*بي بس عايزة تلعب بيك شوية.
سليم بحزن:مش هقدر أعيش من غيرها هي وبودي.
اللواء سامي بغيظ:يبقي هتفضلوا زي ما أنتوا ليكمل بمكر أسمع كلامي بس.
سليم بقلة حيلة: حاضر.
لتخرج جنة وتغادر مع والدها .
لينظر اللواء سامي لسليم ويغمز له في الخفاء.
عودة.
ليمسح سليم دموعه بحزن ويتحدث بإصرار هترجعي يعني هترجعي والأيام ما بنا يا بنت هناء.
★★★★★★★★★★★★★★★★
في شقة اللواء سامي.
يصل اللواء سامي وجنة إلي أحد الشقق الفخمة ويفتح الباب ويشير لها بالدخول بفرحة:أتفضلي يا جنة يا حبيبتي أدخلي.
جنة بتوتر: حاضر لتدخل جنة بتوتر وهي تحدث حالها بقلق ياريتني فضلت معاك يا سليم أنا خايفة.
لتفيق من شرودها علي صوت والدها يحدثها بحنان:مالك يا بنتي.
جنة بتوتر:لا مفيش بس سرحت شوية.
اللواء سامي بهدوء:عارف إنك خايفة مني وعارف إنك زعلانة إنك سيبتي سليم وعارف كمان إنك سبتيه عشان يعرف قيمتك صح يا قلب أبوكي.
جنة بصدمة:حضرتك عرفت منين.
اللواء سامي بمزاح:أيه يا بنتي هو شعري ده شاب من شوية يلا تعالي أوريكي الشقة عشان أرجع شغلي.
جنة بإيجاب: حاضر.
لتذهب معه ويعرفها الشقة وعلي غرفتها وتقف فجأة وتنظر بتساؤل:هو فين مراتك وولادك.
سامي بهدوء:معنديش غيرك.
جنة بصدمة: يعني أيه.
اللواء سامي بهدوء:يعني أنا لسه بحب أمك لغاية دلوقتي وعايش علي أمل أنها ترجعلي وبظهورك قلبي أتقسم نصين نصف أدفن معاها ونصف حي معاكي.
جنة بحزن: للدرجادي كنت بتحبها.
اللواء سامي بتأكيد:أيوة زي ما أنتي وسليم بتحبوا بعض وسليم رفع الراية البيضاء وحضرتك لسه مستسلمتيش.
جنة بتوتر:لا طبعاً مش صح مين إلي قالك كده.
اللواء سامي بضحك:عنيكي إلي فضحاكي يا بنت هناء يلا أسيبك وأروح شغلي فيه أكل في التلاجة وأنا هجيب غداء وأنا راجع.
جنة برفض:لا أنا هعمل.
اللواء سامي بمزاح:بلاش النهاردة لأن قلبك وعقلك مش معاكي أخاف علي نفسي سلام يا حبيبتي ليقترب منها بهدوء ويقبل جبينها هي والصغير ويغادر.
لتنظر جنة في آثره بحزن وتجلس علي أحد المقاعد هي تعلم جيدا أنه علي حق هي تحب سليم لكن يجب أنه تذيقه العذاب كما أذاقها أياه.
لتفيق من شرودها علي تزمر صغيرها الذي تحمله.
لتنظر له بعدم فهم: مالك يا بودي.
بودي بدموع:عايز بابا.
جنة بهدوء:حاضر يا حبيبي هنقعد شوية مع جدو وبعدين نروح لبابا ماشي.
بودي بدموع:لأ عايز بابا.
جنة بقلة حيلة:وبعدين بقي يا بودي لتكمل بتفكير تيجي تكلم ماما سلمي وحلا.
سليم بفرحة:ماسي ليكمل بطفولة هو أنا كده عندي مامتين وباباتين وحلا عندها بابا واحد وماما واحدة ليه.
جنة بهدوء وهي تجلس وتجلسه بجوارها بحنان:لا يا حبيبي أنت بردو ملكش غير ماما جنة وبابا سليم بس.
سليم بفرحة:بدد هيه هيه.
لتنظر له بإستغراب:ليه مش أنت بتحب طنط سلمي وعمو حسام.
بودي بحزن:أه بث هو كان بيحب حلا أكتي مني وأنا لأ أنتي بس إلي كنتي بتحبي بودي أنتي وتيتة سعاد لكن هنا بابا بيحبني وتيتة وعمو .
جنة بعدم فهم:ليه كده عمو حسام كان بيجيلك لعب وعمو علي كان بيخدك يفسحك كمان.
بودي بخوف: لأ مش بيحبني كل لما يسوفني كان يض*بني ويقولي ربنا يخدك عشان أخيص منك.
جنة بصدمة:وليه مقولتليش كده.
بودي ببرأة:لا حضيتك قولتلي مينفعس أحكي أي حاجة تحصي.
لتنظر له جنة بإستغراب وتحدث حالها بشرود علي يعمل كل ده ليه لتجحظ عينها بشدة لتتذكر عرضه للزواج أكثر من مرة وكان يصر عليها أن تعيد الطفل لوالده أكثر من مرة لتتذكر شئ ما.
★★★★★★★★★★★★★★★★
فلاش باك.
يوم إختطاف بودي جاءت سلمي المزرعة وجلست معهم وبعدها قررت الذهاب لشراء بعض الأغراض قاصر الطفلين أن يذهبوا معها لتوافق بقلة حيلة.
ليتحدث علي بلهفة:لاه خلي حلا ويانة أنا هخدها وهفرچها علي الخيل الچديد وخدي بودي وياكي.
سلمي بهدوء: حاضر.
وبعدها يخطف الصغير من سلمي.
لتفيق جنة من شرودها بصدمة:مش معقول لتكمل بقلق يعني ممكن كده يفكر يأذي سليم لتكمل بتذكر يوم حضورهم لزيارتهم فجأها سليم بعد رحيلهم أنه لا يجد مفتاح الشقة ليخمن أنه وقع منه في السيارة ويستخدم النسخة الاحتياطية وبعدها لم تسأله إذا وجده أو لأ.
في شقة سليم.
ينهض سليم بتثاقل ويتجه لغرفته كي ينام قليلا لعل النوم ينسيه ما يؤرق قلبه.
أمام باب الشقة.
يفتح الباب الشقة بحزر ويدخل شخص وهو يضع ماسك علي وجهه ليغلق الباب بهدوء ويخرج سكين حادة من ملابسه ويتجه لغرف النوم بحزر ليفتح آول غرفة ويحدها خالية ليتجه الأخري ويجد بابها مفتوح وسليم ينام بعمق ليبتسم بمكر .
★★★★★★★★★★★★★★★★
في شقة اللواء سامي.
تنهض جنة بسرعة وتتصل بسلمي وتتحدث بقلق:ألو أيوة يا سلمي على والحجة سعاد عندك علي خرج راح فين يعني أيه متعرفيش وطيب حسام بيزو أخته تمام سلام دلوقتي لتغلق الهاتف معها وهي تنظر حولها بقلق ثم تتصل بسليم لكن خاب أملها فهاتفه مغلق لتجلس أرضاً وتبكي بقلة حيلة:أعمل أيه يا ربي حتي بابا مأخدتش رقمه لتحزم أمرها وتنهض بسرعة وتأخذ صغيرها وتغادر متجهة لشقة سليم.
★★★★★★★★★★★★★★★★
في مديرية الأمن.
يجلس اللواء سامي في مكتبه يحاول مكالمة سليم دون فائدة ليطلب رامي :ألو أيوة يا رامي البقاء لله يا حبيبي ليكمل بتساؤل سليم عندك لأ أصله قافل تليفونه طيب ورحله معلشي جنة مش هناك بعدين يا رامي مع السلامة.
★★★★★★★★★★★★★★★★
في شقة رامي.
ينظر لوالدته وزوجته بإستغراب .
أميرة بتساؤل:هو في أيه مالك.
رامي بعدم فهم:مش عارف اللواء سامي قالي أروح أشوف سليم وجنة مش معاه.
أميرة بقلق:ليه كده.
رامي بعدم فهم:والله ما أعرف هروح أشوف في أيه وأطمنك.
أميرة بقلق:ماشي يا حبيبي.
لينهض رامي ليغير ملابسه.
لتتحدث سهي بتعب:إن شاء الله خير يا طنط.
أميرة بهدوء:يارب يا بنتي لتكمل بقلق بس مش فاهمة جنة راحة فين.
سهي بتعجب:عندك حق يا تري راحة فين.
★★★★★★★★★★★★★★★★
في شقة حسام.
تتحدث سلمي بعدم فهم:مش عارفه جنة مالها صوتها مش عاجبني.
الحجة سعاد بقلق:ليه يا بتي مجلتش ليكي مالها.
سلمي برفض:لا سألت علي حسام وعلي.
الحجة سعاد بقلق:يمكن محتاچة حاچة يا بتي مش أكتر.
سلمي بقلق:يارب تكون بخير .
★★★★★★★★★★★★★★★★
أسفل منزل سليم.
يقف رامي بسيارته وينزل ليتفاجئ بجنة أمامه وهي تنزل من سيارة أجرة ليقترب منها بتعجب
رامي باستغراب:كنتي فين.
جنة بخوف:مش وقته خلينا نطمئن على سليم .
لينظر لها بعدم فهم ويتجه سريعاً لأعلي.
★★★★★★★★★★★★★★★★
في شقة سليم.
يقترب الشخص من سليم بحزر وينظر له بشر ويحدث حاله:نايم ومرتاح البال يا أخويا هج*تلك وهج*تل ولدك جنة هتكون ليا أني وبس ويرفع الس*كين لأعلي وينزل بها دفعة واحدة علي جسد سليم؟؟؟؟؟

يتبع…

لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا

لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية عقاب بلا جريمة 2)

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى