روايات

رواية عقاب بلا جريمة 2 الفصل الثالث عشر 13 بقلم زينب سعيد

رواية عقاب بلا جريمة 2 الفصل الثالث عشر 13 بقلم زينب سعيد

رواية عقاب بلا جريمة 2 البارت الثالث عشر

رواية عقاب بلا جريمة 2 الجزء الثالث عشر

رواية عقاب بلا جريمة 2
رواية عقاب بلا جريمة 2

رواية عقاب بلا جريمة 2 الحلقة الثالثة عشر

سليم بهدوء:ممكن أفهم أيه ده.
اللواء سامي بحزن:جبت الورقة دي منين.
سليم بصدمة:يعني أنت كنت متجوزها فعلاً.
اللواء سامي بحزن:أيوة ليكمل بلهفة هي فين وجبت القسيمة دي منين.
سليم بإستغراب:يعني حضرتك متعرفش حاجة عنها.
اللواء سامي بنفي:لا أنا كنت متجوزها وعايشين مبسوطين مع بعض وفجأة طلبت الطلاق ولما رفضت هددتني أنها هتموت نفسها بس مهتمش لغاية.
★★★★★★★★★★★★★★★★
فلاش باك.
هناء بعصبية:قولتلك هطلقني لموت نفسي.
سامي بعصبية:أطلقك أيه أنتي أتجننتي أيه إلي حصل .
هناء بعصبية:يا سيدي أنا مش طيقاك .
سامي بصدمة:ده جزاتي أني لميتك من الشوارع وأتجوزتك.
هناء بألم :هطلقني لهموت نفسي.
سامي ببرود:موتي نفسك ميهمنيش.
هنا بجنون:يبقي أنت إلي أخترت لتركض سريعاً وتجلب سكين وتضعها علي رقبتها.
ليصرخ سامي بفزع:بتعملي أيه يا مجنونة.
هنا بتوعد:هطلقني ولا أموت نفسي.
لينظر سامي للسكين التي غرستها برقبتها .
ليتحدث بلهفة:أنتي طالق .
لترمي السكين أرضاً وتتنهد براحة:كده كل واحد من طريق .
سامي بصدمة :ليه كده.
هناء ببرود:لأني بكرهك ومش طيقاك أيه مبتحسش.
لينظر لها بألم ويتحدث:أنا نازل أرجع ملاقكيش ليغادر سريعا وهو يكتب دموعه.
عوده.
اللواء سامي وهو يمسح دمعة شاردة:ده كل إلي حصل ومن ساعتها معرفش حاجة عنها.
سليم بإستفسار :وأنت أتعرفت عليها أزاي.
اللواء سامي بحزن :هقولك.
فلاش باك.
كان سامي في شبابه في مأمورية لجمع أطفال الشوارع وبعد أن أمسك بهم العساكر واخذوهم لإرسالها للأحداث تفاجئ هاني بفتاة شابة تفلت من العسكري وتركض تجاهه وتتحدث بدموع:أبوس إيدك متخلهمشي يخدوني.
لينظر لها بحنان ويحدث العسكري بأمر سيبها ليتركها العسكري ويقف مهدعها يحدثها بتساؤل:مالك يا شاطرة .
البنت بدموع :متخلهمشي يخدوني يا باشا أبوس إيدك إن شاء الله تشغلني خدامة حتي.
لينظر لها بألم لا يدري ما حدث ويتحدث بهدوء:طيب روحي أركبي معاهم وأوعدك مش هتروحي الأحداث يا هو صحيح إسمك أيه.
هناء بدموع:هناء.
سامي بإبتسامة :ماشي يا هناء.
ليصلوا للقسم وبعدها ينفذ وخروجها من القسم ووفر لها شقة صغيرة لتعيش بها وأيضاً وفر لها عمل بتحدي المطاعم ليزداد تعلقه بها ويتقدم لخطبتها ويتزوجها ويظلوا يعيشون في سعادة ليلاحظ بعدها تجنبها له وافتعال المشاكل حتي تطلب الطلاق.
عودة.
اللواء سامي بحزن:هو ده كل إلي حصل عشان كده كنت معارض جوازك من جنة.
سليم بحزر:هناء تبقي والدة جنة.
اللواء سليم……..
★★★★★★★★★★★★★★★★
في مكان آخر.
في غرفة مظلمة تتصاعد منها دخان السجائر .
ليتحدث شخص ما بعصبية:ممكن أفهم مخلصتش علي جمعة ليه.
الشخص الآخر بتوتر:يا باشا أديك شايف هاني أتقتل ومكنش فيه وقت وبعدين بصراحة بقي مينفعش أشنقه جمعة لانه هيتفهم أن حد قتله طيب دكتور صفوت شنقه بأن أنه ندمان بسبب إلي حصلها لكن ده مش باقي علي حاجة يا بوص.
الوصف بعصبية:أخلص يا علي بدل ما أنا إلي هبلغ عنك فاهم ولا لأ.
علي بطاعة:أمرك يا بص بعد إذنك ليغادر بعدها.
ليشرد البوص بشئ ما شكلك أنت إلي خيقق عليك الدور يا سليم لأن مش هكرر الغلط تاني.
★★★★★★★★★★★★★★★★
في فيلا عامر.
تصل سهي وهي تحمل إبنها وتسلم علي والدها وتصعد للإطمئنان علي سعيد للتفاجئ بها تبكي بشدة.
سهي بلهفة:مالك يا شذي في أيه.
شذي بدموع وهي ترتمي بأحضانها:بابا عايزني أسافر لشهاب.
سهي بصدمة:ليه .
شذي للدموع:عمو حكاله إلي قولته لسليم.
سهي بأسف:معلشي يا حبيبتي أنا هكلمه.
شذي بلهفة:بجد.
سهي بحنان:بجد يا حبيبتي.
★★★★★★★★★★★★★★★★
في شقة أميرة.
تجلس أميرة في البلكونة ليرن جرس الباب لتذهب لتفتح لتجد روان وابنتها لتسلم عليهم ويدخلوا يجلسوا سويا.
روان بتساءول:أمال جنة فين.
أميرة بحزن:مشيت هي وأخوكي سألوا البيت.
روان بصدمة:ليه.
لتسرد أميرة لروان كل شئ حدث بعد ذهابهم.
روان بحزن:طيب ورامي رد فعله أيه مقلش ليكي هيعمل أيه.
أميرة بحزن:لا ومشفتوش ولا هو ولا مراته من إمبارح.
روان بحزن:إن شاء الله خير وأبيه يرجع تاني.
أميرة بتمني:يااارب يا بنتي.
★★★★★★★★★★★★★★★★
في سيارة علي.
يقود سيارته بشرود تام وهو يتحدث بندم ليه ورط نفسي معاهم عشان الفلوس كنت فاكر لما تساعدهم يخلصوا من صفوت هيسبوك في حالك أهو كل شوية عايزينك تخلص من واحد جديد وبقيت من ظابط لق*تال قت*لة ليغمض عينه بألم ويكمل قيادته عائداً لعمله.
★★★★★★★★★★★★★★★★
في شقة علي ووالدته في القاهرة.
تجلس الحاجة سعاد تتحدث مع علي بعصبية شديدة.
الحجة سعاد بعصبية:أيه الكلام إلي عمال تجوله ده عايز البنته تطلج ليه إن شاء الله.
علي بهدوء:يا ياما أسمعيني أنتي خابرة زين أني عم حب چنة وهي رائدة تطلج من دونها فهتدوزها أني.
الحجة سعاد برفض:لأه حتي لو أتلجت أنت متدوزشي واحدة خرج بيت مهما يحصل يا أبن بطني فهمت ولا لأه.
علي برضه:لاه هتدوزها يعني هتدوزها يا أمه جنة ليها وهتفضل ليا فوتك بعافية ليغادر الشقة تاركاً أيها في صدمتها من حديثه.
★★★★★★★★★★★★★★★★
في شقة حسام.
تجلس سلمي تتناول الغداء هي وحسام بشرود تام.
ليتحدث حسام بتساؤل:مالك يا سلمي.
سلمي بحزن: خايفة علي جنة.
حسام بإستغراب:ليه .
سلمي بحزن:أصل لما دخلت المطبخ مع جنة قالتلي ناوية تعمل أيه مع سليم.
حسام بفضول:عايزة تعمل أيه.
سلمي بتوتر:هقولك لتبدأ في سرد ما حكاه لها جنة.
حسام بصدمة:هي أتجننت ولا أيه دي .
سلمي بتوتر:وأنا خائفة عليها أوي سليم مش هيرحمها.
حسام بهدوء:أطمني سليم أذكي من أن جنة تنفذ إلي هي عايزاه.
سلمي بتوتر:تفتكر هيأذيها.
حسام برفض:لا سليم كل إلي عايزه يخليها تسامحه فيستحيل يفكر يعمل حاجة تبعده عنه بليل أنه ساب أهله عشانها.
سلمي بتمني:يارب يطلع كلامك صح.
★★★★★★★★★★★★★★★★
في مديرية الأمن.
في مكتب اللواء سامي.
اللواء سامي بصدمة:جنة بنت هناء أزاي أنا مش فاهم حاجة.
سليم بأسف:جنة تبقي بنت حضرتك .
اللواء سامي بصدمة:أنت بتقول أيه أزاي.
سليم بأسف وهو يمد يده بقسيمة زواجها من حامد وطلاق أيضا ومعهم شهادة ميلاد جنة :أتفضل وأنت هتفهم.
ليمسك اللواء سامي الورق بيد مرتعشة ويبدأ في قرأتها ليتفاجئ أنها تزوجت فور إنتهاء عدتها منه بيوم واحد وطلقت بعدها بشهر واحد وهرب بعد قتل والده وانجبت هي طفلتها ليتحدث بصدمة أزاي مش ممكن تكون بنته هو.
سليم برفض: لأ طبعاً لما جمعة أتصاب فضل في المستشفي قبل المحاكمة ساعتها أنا روحت مستشفي السجن وجلبت من الدكتور أنه يعملوا الفحصوات إلي بتثبت أنه عقيم عشان أتأكد أن كلامه صح وجنة مش بنته.
اللواء سامي بتشتت:يعني بعد السنين دي كلها يطلع عندي بنت.
سليم بأسف: أما مش عارف أقول لحضرتك أيه بس عشان نتأكد هنعمل لحضرتك وجنة تحليلDNA .
اللواء سامي بتوجس:هي عرفت.
سليم بنفي:لا هي تعرف بس أنا جمعة مش أبوها.
لينهض اللواء سامي من مكانه ويتحدث بهدوء:يبقي في مكان مهم لازم نروحه قبل ما نعمل التحليل أو نروح لجنة.
سليم بإستغراب:نروح فين.
اللواء سامي…….

يتبع….

لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا

لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية عقاب بلا جريمة 2)

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى