رواية عقاب بلا جريمة الفصل السابع 7 بقلم زينب سعيد
رواية عقاب بلا جريمة البارت السابع
رواية عقاب بلا جريمة الجزء السابع
رواية عقاب بلا جريمة الحلقة السابعة
سليم بهدوء :صدقني ده أنسب حل وأنا مش هتحمل أخسر القضية دي .
اللواء سامي برجاء: فكر تاني يا أبني سليم أنت مش مجرد ظابط عندي أبوك الله يرحمه كان صاحب عمري وموصيني عليك .
سليم بإمتنان: صدقني ده أنسب حل وزي ما قولت لحضرتك العملية دي بالذات يستحالة أخسرها .
اللواء سامي بقلة حيلة: ماشي يا سليم بس عشان خاطري فكر تاني.
سليم بهدوء: حاضر بعد إذنك.
اللواء سامي: أتفضل.
************بقلم زينب سعيد *************
في مكتب مصطفى.
يجلس في مكتبه مغمض العينين ليفتح الباب ويدخل علي بمزاح : وحدوه.
ليفتح مصطفى عينه بهدوء: لا إله إلا الله محمد رسول الله.
علي بهدوء وهو يجلس عليه الصلاة والسلام قولي بقي مالك.
مصطفي بهدوء: مفيش حاجة تعبانة شوية.
علي بهدوء :مش عارف مش قادر أصدقك ليه.
مصطفي بهدوء:يا سيدي أنا تمام المهم مالك عامل أيه.
علي بهدوء: الحمد لله تمام .
مصطفي بإدراك: لسه بردو موضوع مراتك.
علي بقلة حيلة: والله يا مصطفى تعبت منها خلاص مش عارف أعملها أيه كل شوية شغلك أهم مني أنا وإبنك أنت مبتحبنيش وغيره وغيره.
مصطفي بهدوء :معلشي يا علي مراتك أنت عارف أنها من النوع الي بيحب الفسح والخروج وفي شغلتنا ده بيبقى صعب.
علي بهدوء :أديني بحاول على أد مقدر معاها .
مصطفى بهدوء :ربنا يصلح حالكم.
علي بهدوء: يارب يا حبيبي .
مصطفي بتساؤل: هو سليم فين.
علي بنفي: مش عارف هو خرج الصبح وبعدين جه للواء سامي وبعدين خرج تاني.
مصطفي بإستغراب :غريبة دي.
علي بالمبالاة: مش عارف والله المهم أنا مروح أنت قاعد ولا هتمشي.
مصطفى بقلة حيلة: هقعد أعمل أيه همشي معاك.
علي بهدوء:يلا بينا.
************بقلم زينب سعيد *************
في أحد المطاعم الفخمة.
يجلس رامي مع سهي يتناولون الغداء.
سهي بفرحة :زي ما بقولك كده وفي الآخر القاضي حكم بالبراءة.
رامي بإبتسامة :ألف مبروك يا قلبي حبيبتي يا ناس أشطر محامية.
سهي بفرحة: تسلملي يا حبيبي ربنا يخليك ليا يااارب.
رامي بحنان: ويخليكي ليا يا روحي المهم عايزين ننزل عشان نشتري الحاجات إلي فاضلة قبل الفرح.
سهي بتفكير:أنا فاضية يوم الخميس وكده كده الجمعة أجازة ننزل خميس وجمعة.
رامي بهدوء تمام يا قلبي مفيش مشكلة.
سهي بتساؤل: أخبار شغلك أيه.
رامي بهدوء :ماشي الحال .
سهي بضحك: تعرف يا رامي ساعات يستغرب أزاي بقيت ظابط شكلك ميديش ظابط.
رامي بغيظ: لا والله أمال شكلي يدي أيه.
سهي بضحك: أقولك ومتزعلش.
رامي بريبة: قولي مع أني مش مرتاحلك.
سهي بضحك :هقول بس خليك فاكر إنك أنت إلي أصريت.
رامي بنفاذ صبر: قولي.
سهي بضحك: تنفع بليتشو.
رامي بصدمة :بليتشو بقي أنا بليتشوا.
سهي بضحك: بصراحة أه ده أنسب حاجة ليك.
رامي بغيظ :ماشي يا ست سهي ماشي.
سهي بضحك: خلاص بقي يا رامي أنت إلي أصريت.
رامي بغيظ :ماشي يا أختي يلا نروح.
سهي بضحك :يلا بينا.
************بقلم زينب سعيد *************
بعد مرور عدة أيام.
في منزل جنة تستيقظ مبكرا وتصلي فرضها وتستعد للذهاب لعملها .
لتخرج من غرفتها لتجد والدتها قد أعدت الطعام وتجلس في إنتظارها.
جنة بعتاب: كده بردو يا ماما قومتي ليه ما أنا كنت هقوم أحضر الفطار وأصحيكي.
هناء بحنان: مرة من نفسي يا قلب أمك يلا بقي تعالى أفطري .
جنة بهدوء: حاضر يا حبيبتي.
لتجلس جنة بجوار والدتها ويتناولون الطعام بصمت لتتحدث هناء بتساؤل :الظابط بردو
مكلمكيش.
جنة بنفي :لأ يا أمي .
هناء بإستغراب: غريبة دي طيب ما تسيبي المستشفي وخلاص.
جنة بهدوء :ما ده إلي بعمله أنا بدورعلي شغلك في مستشفى تانية عشان ميشكوش بس بفكر أروح تاني أقابل الظابط .
هناء بنفي: لأ يا بنتي أنتي عملتي إلي عليكي وخلاص .
جنة بهدوء: حاضر يا أمي بعد إذنك همشي أنا عشان متأخرش.
هناء بحنان: في رعاية الله يا بنتي .
تنهض جنة وتأخذ أغراضها للذهاب إلي العمل.
لتنزل إلي أسفل المنزل لتتفاجئ ب… ..
جنة بصدمة وإرتباك وهي تنظر حولها :حضرتك بتعمل أيه هنا يا سليم بيه.
سليم بهدوء :مش قولتك لما أعوزك هجيبك أركبي معايا.
جنة بتوتر: أسفة مش هينفع أتفضل أمشي أنت وأنا هاجي لحضرتك مدرية الأمن.
سليم بإستغراب: أفندم ليه يعني حضرتك مش واثقه فيا ولا أيه مش فاهم.
جنة بهدوء :حضرتك دي أصول مينفعش أركب مع راجل غريب لوحدي.
سليم بهدوء :والله أنا عارف ربنا وعارف برضو أن للضرورة أحكام أتفضلي معايا يلا وأحنا ماشيين في عربية وسط ناس .
جنة بتوتر: بس.
سليم بمقاطعة :مابسش أتفضلي أركبي عايزة تركبي ورا براحتك .
جنة بقلة حيلة :حاضر بس هركب ورا.
سليم ببرود :براحتك.
ليذهب ليفتح لها الباب الخلفي لتركب بقلة حيلة.
ليعود هو إلي كرسي القيادة ويركب ويبدأ في القيادة .
لينظر لها من مرآة السيارة ويلاحظ توترها وقلقها ليتحدث بهدوء محاولا طمأنتها أطمني أحنا هنروح كافيه نقعد فيه شوية أفهمك دورك أيه وتقدري تمشي بعدها براحتك.
جنة بتوتر: ماشي.
************بقلم زينب سعيد *************
في شقة علي.
يعود على لمنزله مبكرا وينادي على زوجته ويبحث عنها في جميع الشقة ولا يجدها.
ليذهب ليجلس ويخرج هاتفه ويتصل بها لترد بعد فترة:ألو أيه يا حبيبتي فينك أنتي ومالك أنا في البيت أه عند والدتك طيب هتيجي إمتي أجي أخدك طيب يا حبيبي سلام وألف سلامة علي طنط خدي بالك من نفسك وسلميلي على مالك وعمي مع السلامة ليغلق الهاتف بضيق يعني اليوم إلي أرجع فيه بدري عشان أراضيها أمها تتعب يلا الحمد لله أقوم أنا أنام وأرتاح.
************بقلم زينب سعيد *************
في أحد الكافيهات.
يجلس سليم مع جنة.
ليتحدث سليم بهدوء تشربي أيه يا أنسة جنة.
جنة بتوتر: لا شكرا مش عايزة.
لينادي سليم الجارسون.
الجارسون: أوامر حضرتك يا فندم.
سليم بهدوء :واحد قهوة مظبوط وواحد ليمون .
الجرسون بهدوء: أوامر حضرتك ليغادر الحارسون لإحضار المشروبات.
سليم بهدوء:صاحبتك أخبار شغلها معاهم آيه.
جنة بهدوء :زي ما هي.
سليم بتساؤل :مفيش حاجة مريبة .
جنة بنفي: لأ وده إلي مستغربة منه.
سليم بهدوء: لا مستغربين أكيد مش هيخدوها من الدار للنار شوية كده وهيجبروها علي الشغل معاها إلا إذا هي كانت بتحب الفلوس فهتبقي الدنيا سهلة معاهم.
جنة بلهفة ونفي :لأ طبعا سلمي مش من النوع ده هي أه ظروفها صعبة لكن مش من النوع ده خالص.
سليم بهدوء: يبقي هيلجأو للطريقة التانية المهم أنا جيتلك النهاردة عشان أقولك المطلوب منك.
جنة بهدوء :قولي حضرتك وأنا جاهزة.
سليم بهدوء: قبل كل حاجة لو عايزة تتراجعي مفيش مشكلة.
جنة برفض: لأ وزي ما قولت لحضرتك انا جاهزة.
سليم براحة: تمام أنتي هتروحي لدكتور هاني وتطلبي منه سلفة.
جنة بإستغراب: ليه .
سليم بهدوء :هتفهميه أن والدتك تعبانة مش عندها القلب علي ما أعتقد.
جنة بإستغراب أكبر: وحضرتك عرفة منين.
سليم بهدوء :زي ما عرفت عنوانك سهلة خلينا في المهم أنتي ههتفهميه أن والدتك علاجها غالي ويدوب مرتبك بيكفي ودلوقتي والدتك تعبت ومحتاجة تعمل أشعة وتحاليل ومرتبك مش هيكفي.
جنة بإستغراب: طيب ما أنا ممكن أقدم علي سلفة عادي .
سليم بهدوء: أنتي هتطلبي سلفة ١٠ألاف جنيه وبالتأكيد مبلغ زي ده مش هينفع يدهولك من غير إذن مدير المستشفى.
جنة بإستفسار: طيب ليه تعمل كده أنا مش فاهمة حاجة.
سليم بنفاذ صبر: يا بنتي سيبني أكمل كلامي .
جنة بإحراج: أنا أسفة.
ليأتي الجارسون ويضع المشروبات ليصمت الأثنين ويغادر.
سليم بهدوء :مفيش مشكلة هوضحلك كل حاجة أنتي لما تطلبي الفلوس هيسألك ليه وأنتي هتقوليلو زي ما قولتلك ساعتها هو هيعرض عليكي تاني موضوع العمليات لإنك بالنسبة ليه دلوقتي لقمة طرية وجيتي برجليكي أنتي هترفضي في الاول وبعدين ترجعي توافقي لإنك محتاجة الفلوس وتفهميه إنك هتشتغلي معاهم فترة مؤقتة لغاية صحة والدتك ما تتحسن .
جنة بتوتر :بس ليه كل اللفة دي ما أنا ممكن أروح اقول ليه أني موافقة.
سليم بنفي :طبعا مينفعش ساعتها هيشك فيكي أزاي كنتي رافضة رفض قاطع ورجعتي وافقتي.
جنة بتفكير: تمام أنفذ إمتي.
سليم بهدوء :من النهاردة لو ينفع.
جنة بهدوء: تمام.
ليخرج سليم هاتف من جيبه أتفضلي.
جنة بإستغراب: أيه ده.
سليم بهدوء: ده تليفون عليه خط فيه رقمي الخاص إلي هنتواصل عليه الفون ده يبقي معاكي باستمرار فهمتي.
جنة بإستغراب: منا معايا تليفوني.
سليم بهدوء :عارف لكن أنتي شايفة شكل الفون فون عادي مش بيصور ولا يعمل حاجة سهل تخليه معاكي لكن لو تليفون بيصور فأكيد هيرفضوا يبقي معاكي وصلت.
جنة بإعجاب :ماشاء الله حضرتك بتعرف الحاجات دي مني.
سليم بضحك: بعرف منين أنا ظابط يا أنسة وده شغلي.
جنة بإدراك :أه طيب ممكن أستاذن أنا عشان أتأخرت علي شغلي .
سليم بهدوء: أتفضلي .
لتنعض جنة وتضع الهاتف بحقيبتها وتخرج أموال لتضعها علي الطاولة.
لينظر لها سليم بتحزير :عيب يا أنسة إلي أنتي بتعمليه ده.
جنة بإحراج :بس ده ميصحش.
سليم بهدوء: إلي حضرتك بتعمليه هو إلي ميصحش حضرتك قاعدة مع راجل يلا علي شغلك.
جنة بقلة حيلة: ماشي السلام عليكم.
سليم بهدوء :وعليكم السلام لينظر سليم في آثرها قليلا ثم ينهض ليعود لعمله.
يتبع….
لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا
لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية عقاب بلا جريمة)