روايات

رواية عقاب بلا جريمة الفصل الثلاثون 30 بقلم زينب سعيد

رواية عقاب بلا جريمة الفصل الثلاثون 30 بقلم زينب سعيد

رواية عقاب بلا جريمة البارت الثلاثون

رواية عقاب بلا جريمة الجزء الثلاثون

رواية عقاب بلا جريمة
رواية عقاب بلا جريمة

رواية عقاب بلا جريمة الحلقة الثلاثون

ليرتفع صوت طلق ناري ويصيب قلب بكري ويقع صريعا في التو.

ليركض شادي بلهفة لسليم ويتحدث بقلق:سليم أنت أتصابت.

سليم بوهن :أنا بخير قالها وسقط أرضا بوهن.

ليصرخ شادي بفزع:سليم فوق.

بعد ربع ساعة.

تنقل سيارة الإسعاف المصابين ومن ضمنهم سليم ويركب معه شادي بعد أن تم القبض علي جمعة ورجاله.

##########:###########::

في مديرية الأمن.

في مكتب اللواء سامي.

يجلس صفوت ببرود متناهي كأنه لم يفعل شئ.

ليتحدث اللواء سامي بهدوء:يعني أيه دكتور أفهم من كلامك ده أيه.

صفوت ببرود :يعني أنا مجرد شريك في المستشفي مش أكتر.

اللواء سامي بسخرية :وبنتك إلي أتقبض عليها وهي بتعمل العملية بنفسها.

صفوت ببرود :معرفش حاجة عن الموضوع ده ممكن حلا تكون حلا بشتغل معاهم من ورايا.

اللواء سامي بإستغراب:أفهم من مده إنك بتبرأ نفسك على حساب بنتك.

صفوت ببرود:أنا مقولتش كده أنا قولت أني معرفش كانت بتعمل أيه معاهم.

اللواء سامي بسخرية :طيب أحنا عارفين كل حاجة بالأدلة من ملفات وتسجيلات تليفون وآخرها كان أمرك بقتل دكتور هاني النعاردة الصبح وإلي مع الأسف مقدرناش نلحقه لينادي بعدها علي العساكر من الخارج لآخذ صفوت للحجز.

##########:###########:

في مكتب مصطفي.

يجلس مصطفي ويقوم بالتحقيق مع حلا وجلال ودكتور حسن.

حلا بعصبية:قولت لحضرتك مش هتكلم غير في وجود بابي والمحامي بتاعي.

طيب أيه رأيك يا دكتورة أن دكتور صفوت أكد طورتك معاهم ونفي التهمة عن نفسه قالها اللواءسامي الذي دخل للتو لينهض مصطفي سريعا إحتراما لقائده.

حلا بصدمة :أنت بتقول بابي يعمل كده.

اللواء سامي بهدوء:لأ عمل أتفضلي أسمي ليفتح تسجيل التحقيق لها.

لتجحظ عين حلا من هو ما سمعت.

اللواء سامي بأسف:أحسنلك تعترفي يا حلا الإنكار مش هيفيدك.

حلا بقلة حيلة :حاضر هقول كل حاجة.

لتبدأ حلا في سرد كل شئ منذ أن عملت معهم حتي الأن ده كل إلي أعرفه .

اللواء سامي بهدوء:تمام يا دكتورة خدها يا عسكري هي دكتو حسن نزلهم الحبس.

العسكري بطاعة :أمرك يا فندم.

اللواء سامي بهدوء:فاضل أنت يا دكتور جلال.

جلال بتوتر:يا باشا أنا كنت عبد المأمور ومليش يد في حاجة.

مصطفى بسخربة:علي أساس أن أحنا جيبينك من علي سجادة الصلاة ما تنطلق يا بني أدم قول إلي عندك.

اللواء سامي بهدوء:أستني أنت يا مصطفى لو قولتك كل إلي تعرفه عن الناس إلي هنا وإلي بره هعتبرك شاهد ملك في القضية.

مصطفي بصدمة :بس يا فندم ده مينفعش.

اللواء سامي بمقاطعة:لأ ينفع ها يا دكتور.

جلال بلهفة :هقول لحضرتك كل حاجة أعرفها .

اللواء سامي براحة:وأنا كلي أذان صاغية أتفضل قول.

جلال بهدوء:الحكاية بدأت من لما كنت متخرج من الكلية وبعدها أتعينت في مستشفي حكومي وطبعا كان أهلي ناس غلابة على أدهم يا دوب إلي جاي علي أد إلي رايح في يوم لقيت إعلان في مستشفى كبيرة أنهم طالبين دكاترة جراجة ساعتها فرحت وروحت قدمت وساعتها قبلت هاني وإلي عرفت أن المستشفي دي بتاعته المهم بعدها قبلوني إستغربت أوي فرحت أوي وأستلمت شغلي لغاية ما في يوم دكتور هاني قالي أني أعمل عملية بداله كانت نقل كلية من أم لإبنها ودخلت عملت العملية للأم بس وإتفجأت أن الزاية هتنفجر إستأصلتها إنما الطفل كان دكتور هاني هيعملها وخلصت بعدها تاني يوم جالي إستعداء من دكتور هاني روحت عادي لقيته بيقولي أن متقدم فيا بلاغ من الست بتاعت إمبارح بسرقة كلية منها ساعتها أتصدمت وقولتله سرقت أيه أنا نفذت كلامك قالي بكل برود عندك شهود علي كده الست كانت جاية تعمل عملية الزايدة وأنت سرقت كليتها ساعتها الدنيا قفلت في وشي وهو ضغط عليا لإما الحبس لإما أشتغل معاهم.

مصطفي بتساؤل :وأزاي الست مقدمتش البلاغ.

جلال بسخرية:عشان الست دي كانت صفاء الممرضة المهم بعدها أشتغلت معاهم وقابلت حلا وأتعرفت علي البوص.

اللواء سامي بهدوء:وبعدين.

جلال بهدوء:فضل الشغل علي نفس المنوال لغاية الحادثة بتاعة الطفل الصغير إلي فتحت العين علينا رغم أنهم قدروا يفلتوا بس سليم بيه فضل عامل ليهم قلق وكانوا عايزيين يخلصوا منه لكن حلا كانت بترفض لغاية لما عرفت أنه أتجوز ممرضة وكان عاملها جسوسة علينا ساعتها قررت تنتقم منه وقدرت تعرف أن مراته تبقي بنت الراجل إلي كان السبب في موت والده فطلبت أننا نعمل عملية لجنة وناخد أعضاء منها ساعتها هاني أقترح أننا نعمل العملية لصحبتها قدام عينها وبعدها نبلغ سليم أبوها يبقي مين وطبعا بما أنهم قرروا يصفوا هاني بعد موضوع أبنه فخلوني أن إلي أقول لسليم ده كل إلي أعرفه.

اللواء سامي بهدوء:تمام يا دكتور لينادي العسكري من الخارج لأخذ جلال للحبس.

##########:###########::

في المستشفي.

تصل سيارة الأسعاف إلي المستشفي ويدخل سليم غرفة العمليات سريعا .

ليقف شادي أمام غرفة العمليات بقلق ويخرج هاتفه ويتصل بمصطفي يخبره بما حدث كي يبلغ عائلة سليم.

##########:###########::

في مكتب مصطفي.

مصطفي بتساؤل:أيه رأي حضرتك.

اللواء سامي بهدوء:هاني كلها أساس المصايب يلا ربنا يرحمه.

مصطفي بلهفة:هو مات .

اللواء سامي بأسف:أه العربية إلي كانوا ركبنها ولعت ومضروبين بالنار كمان.

مصطفي بهدوء:الجزاء من جنس العمل ليرن تليفون مصطفي برقم شادي ليرد بلهفة أيوة يا شادي خير لينهض مصطفي بفزع في العمليات طيب أنا جاي حالا.

اللواء سامي بلهفة :في أيه.

مصطفي بقلق:سليم أتصاب.

اللواء سامي بصدمة:طيب يلا بينا هروح ليهم وأنت روح بلغ والدته وأخته.

مصطفي بتوتر:حاضر.

##########:###########::

بعد ساعتين.

يقف اللواء سامي ومصطفي وشادي وعلي وووالدة سليم وروان وعائلة مصطفي أمام غرفة العمليات.

ليخرج الطبيب.

ليركض الجميع إتجاهه لتتحدث أميرة ببكاء طمني يا أبني أبني عامل أيه.

الدكتور بهدوء:الحمد لله بخير أطمني يا حجة هما هيخرجوه دلوقتي ويدخل أوضة عادية.

أميرة بدموع:الحمد لله.

مصطفي براحة:الحمد لله ممكن بقي تعدي أنتي وروان شوية وتقعدوا ترتاحوا.

أميرة بدموع :مش هتحرك غير لما أطمئن عليه.

صفاء بحنان:خلاص يا أبني سيبها مش هطمئن غير لما تشوفه .

ليفتح الباب مرة آخري ويخرج الممرضين وهم يجرون التورولي المحمل بجسد سليم عليه.
لتركض أميرة وروان تجاهه بلهفة حتي يطمئنوا عليه ليجدوه ينام علي ظهره ومغمض العينين.

##########:###########::

في غرفة سليم .

في غرفة سليم يلتف الجميع حول سليم النائم علي بطنه ويتحدث بوهن مع والدته التي تبكي بجواره.

سليم بوهن:أنا بخير أهو يا حبيبتي.

أميرة بدموع:كده برود توجع قلبي عليك يا سليم.

سليم بوهن:غصب عني يا ست الكل وأديني بخير أهه.

ليفتح الباب فجأة ويدخل روامي وسهي ووالد سهي.

ليركض رامي بلهفة تجاه شقيقه سليم.

رامي بلهفة:سليم أنت بخير يا حبيبي.

سليم بعتاب:أيه إلي جابك يا رامي.

رامي بعتاب :أيه إلي جابني بدل ما حد منهم يكلمني أنا لولا عرفت من التلفريون مكنتش عرفت.

أميرة بحزن:عشان منزعلكش يا أبني ونجيبك علي ملي وشك.

عامر بهدوء:حمد الله على سلامتك يا أبني.

سليم بتعب:الله يسلمك يا عمي.

سهي بحزن:ألف سلامة يا سليم كده بردو نعرف من التلفزيون.

سليم بتعب:يا بنتي أنا بخير أهه يلا بقي روحوا أرتاحوا.

رامي بإصرار:لأ أنا هبات معاك.

سليم برفض:لأ طبعاً هتاخد أمك والبنات وتروح.

رامي برفض:لأ.

سليم بإصرار :أنا بخير يا جماعة ممكن بقي كلكم تروحوا وتسيبوني أرتاح.

أميرة بنفي:لأ أنا مش هسيبك لوحدك.

سليم بإصرار :قولت لأ ممكن تروحوا بقي ومتتعبونيش أنا مش هرتاح وأنتوا قاعدين معايا كده.

رامي بقلة حيلة :حاضر.

علي بهدوء : صحيح يا سليم جمعة خرج من المستشفي وراح القسم والدكاترة أعترفوا.

سليم بتساؤل :طيب وهاني .

علي بهدوء:مات هو ومراته خلصوا عليهم.

رامي بتساؤل :هو صحيح والد حسام وحلا معاهم.

شاري بإيجاب:أيوة.

رامي بحزن :طيب وحسام.

اللواء سامي بهدوء:أتحول للتحقيق بس تحقيق روتيني يومين وهيرجع شغله.

رامي بفهم:تمام.

ليفتح الباب وتدخل الممرضة وتتحدث بأدب:بعد إذنكم كفاية كده المريض لازم يستريح.

مصطفي بهدوء:حاضر .

ليودع الجميع سليم ويغادروا إلي منازلهم بعد رفض سليم مكوث أي شخص معه لينام بعدها سليم بتعب.
##########:###########:

في منتصف الليل.

في غرفة سليم.

يفتح الباب بحزر وسط الظلام وتدخل فتاة ترتدي نقاب وتغلق الباب بحزر وتقترب من سليم وتقف أمام وجهه مباشرة وترفع النقاب عن وجهها وتتحدث بدموع:رغم كل إلي عملته فيا قلبي مطاونيش مشوفكش ليه يا سليم تعمل فيا كده أنا خلاص خسرتك وخسرت أمي إلي أتقتلت وخسرت حياتي كلها كان نفسي تفضل جمبي وسندي لكن رغم ده كله بحبك وهفضل أحبك لآخر يوم في عمري مع السلامة يا سليم لتقترب منه بحزر وتقبل رأسه بحنان وتغادر.

يتبع….

لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا

لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية عقاب بلا جريمة)

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى