روايات

رواية عقاب بلا جريمة الفصل الثاني والعشرون 22 بقلم زينب سعيد

رواية عقاب بلا جريمة الفصل الثاني والعشرون 22 بقلم زينب سعيد

رواية عقاب بلا جريمة البارت الثاني والعشرون

رواية عقاب بلا جريمة الجزء الثاني والعشرون

رواية عقاب بلا جريمة
رواية عقاب بلا جريمة

رواية عقاب بلا جريمة الحلقة الثانية والعشرون

هاني بزعر:أبني أنتوا بتعملوا أيه .
جلال بصدمة: إبنك مين.
هاني بصدمة وهو ينظر لجسد ولده الشاحب كالموتي وجسده الفارغ تماما من الأعضاء :أنتو قتلوا أبني.
حسن بتوتر: إبنك ازاي بس يا دكتور هو في أيه.
هاني بغل وهو يتجه لجلال وليكمه ويمسكه من رقبته يحاول خنقه قتل*ت أبني يا واطي مش هسيبك يا أبن الك*لب.
ليصدم الرجال من فعلته ويحاول تخليص جلال من يده بصعوبة ويمسكه البودي جارد.
ويسقط جلال أرضاً وهي يكح بشدة.
ليركض حسن وصفاء إليه بزعر: أنت بخير يا دكتور جلال.
جلال بتعب وشر: شوفت الوا*طي عايز يقتلني.
هاني بجنون: أبعدوا عني هقت*له وهقت*لكم كلم يا ولاد الك*لب موتوا أبني.
ليستطيع تحرير نفسه أخيرا ويركض لطفله ويحتضنه بجنون فوق يا حبيبي بابا فوق عشان خاطري أنا بابا هاني حبيبك مش كنت بتزعل مني لما أتأخر بره وأسيبك خلاص مش هتأخر في الشغل بس فوق يا قلب بابا عشان خاطري قوم.
لينظر جلال له ببرود ويحدث حسن:أديله حقنة مخدرة.
حسن بصدمة: أنت بتقول أيه.
جلال بنفاذ صبر: زي ما سمعت أنت شايف حالتها أيه ده أتج*نن ومكن يفضحنا نفذ.
حسن بقلة حيلة :حاضر ليجهز حقنة مخدرة ويشير للحرس كي يمسكوه.
لينفذ الحرس أوامره ويذهبوا ويمسكوا به وسط جنونه وسبه لهم.
ليبدأ حسن في تخديره بحزر ويبتعد ليبدأ مفعول المخدر في السريان ويسقط أرضا بين يدي الحرس.

 

 

لينظر لهم جلال ببرود أربوطوه وودوه الأوضة التانية عقبال ما نخلص ونكلم البوص.
ليومئ له الحرس ويبدأ في تنفيذ أمره.
لينظر جلال لجسد الطفل ويتحدث ببرود لصفاء أرموه علي الأرض وهاتوا إلي بعده.
صفاء بتوتر :بس دكتور هاني.
حلا بشر :سمعتي قولت أيه.
صفاء بتوتر: حاضر.
لتحمل صفاء جسد الطفل وتقذفه أرضاً وتجلب أحد الأطفال ويبدأون من جديد غير عابئين بما حدث.
★★★★★★زينب سعيد★★★★★★
في شقة هاني.
تجلس منال زوجة هاني في إنهيار تمام في أحضان والدتها.
والدتها بدموع: إهدي يا بنتي إن شاء الله خير وإبنك هيرجعلك بالسلامة.
منال بدموع: أزاي يا أمي بس البولس موصلش لحاجة لسه.
والدتها بدموع :طيب كلمي جوزك يرجع.
منال بدموع وحسرة :تليفونه مقفول يا أمي شوفتي المصيبة إلي أنا فيها.
والدتها بدموع:هو أتخطف منك أزاي.
منال بدموع :هقولك.
فلاش باك.
بعد ذهاب هاني تذهب منالوتغير ملابسها بعصبية وتخرج للمربية.
منال بهدوء :جهزتي الولد.
المربية بإيجاب :أيوة يا هانم .
منال بهدوء :طيب يلا بينا.
لينزلو سويا ويوقفوا أحد السيارات الأجرة ويركبوا .
بعد فترة تصل السيارة أمام النادي.
لتنزل منال وهي تتحدث في الهاتف مع صديقتها وتحاسب السائق وتبتعد.
لتنزل المربية أولا وتأتي لتخرج الصغير ليركض السائق بسرعة ويغلق الباب لتصرخ المربية وتركض خلفها .
لتنظر لها منال يفزع وتركض خلفها هي الآخري.
عودة.
★★★★★★زينب سعيد★★★★★★
منال بدموع :وبعدها جريت وراها أنا كمان ملحنهمش وروحت قدمت البلاغ.
الأم بإطمئنان: أطمني أن شاء الله خير وهيرجع بالسلامة.
منال بدموع وتمني:يااااارب.
★★★★★★زينب سعيد★★★★★★

 

 

في غرفة العمليات.
ينتهي جلال من العمليات ويغادر الغرفة بعد الانتهاء من كل شئ وتنظيف المكان ليغادر ويصعد إلي مكتبه يتبعه صديقه حسن.
★★★★★★زينب سعيد★★★★★★
في مكتب جلال.
يجلس على مكتبه ويتحدث في الهاتف مع حلا ويسرد لها كل شئ تمام هو متخدر دلوقتي أه الجثة موجودة تمام في إنتظار حضرتك تمام مع السلامة.
حسن بتساءول:خير قالت أيه.
جلال ببرود :هتيجي تتصرف معاها.
حسن بحزن:بس بصراحة صعبان عليا أوي علي إلي حصل لابنه.
جلال بسخرية:لا والله من أمتي الحنية دي يا دكتور في شغلتنا دي لازم يسيب قلبه علي جنب فاهم.
حسن بتساءول:طيب لو إبنك كان واحد من الأطفال دول.
جلال بسخرية:ياريت هو أنا طول ده أقل واجب هاني هياخد ملايين.
حسن بصدمة: تضحي بإبنك عشان الفلوس.
جلال بسخرية:وأضحي بنفسي كمان.
حسن ببرود : للدرجادي أنا ماشي.
جلال بسخرية: بالسلامة.
★★★★★★زينب سعيد★★★★★★

 

 

في منزل جنة.
نهضت جنة من سريرها بتعب فهي منذ أن عادت أمس وهي تتظاهر بالنوم حتي لا تقلق والدتها من حالها.
لتمسك الهاتف وتتصل لسليم وتنتظر حتي يأتيها الرد :ألو أيوة يا سليم سلمي فاقت طيب هي بخير طيب أديهاني أكلمها ألو أيوة يا سلمي أنتي بخير يا حبيبتي سامحيني يا حبيبتي هلبس وهجيلك غصب عني أني سيباك لوحدك حاضر يا حبيبتي مع السلامة طيب أيوة هجهز بسرعة نصف ساعة كده ماشي تيجي بالسلامة.
لتغلق الهاتف سريعاً وتبدأ في إرتداء ملابسها من أجل الذهاب لصديقتها .
★★★★★★زينب سعيد★★★★★★
في المستشفي.
في غرفة سلمي.
تنهي سلمي مكالمتها مع جنة وتعطي الهاتف لسليم.
ليغلق سليم مع سلمي ويتحدث: طيب بعد إذنكم هروح أجيب جنة ونيجي محتاجة حاجة يا أنسة سلمي.
سلمي بهدوء:شكرا لحضرتك.
سليم بهدوء:خلي بالك منها لغاية ما نرجع يا حسام.
حسام بلهفة:في عنيا طبعاً .
سليم بإبتسامة:تمام بعد إذنكم.
حسام بهدوء:أتفضل.
★★★★★★زينب سعيد★★★★★★
بعد فترة.
حسام بهدوء :ساكتة ليه تعبانة.
سلمي بسخرية :أنت شايف أيه.
حسام بهدوء:تحبي أجبلك دكتور.
سلمي بنفي:هيعمل أيه الدكتور ولا أي حاجة.
حسام بإستغراب : بصراحة أنا مش فاهمك أهم حاجة إنك بخير.

 

 

سلمي بسخرية :أنت شايف أني بخير طيب أزاي بطني متشرحة كليتي وأخدوها كل حياتي أتدمرت مرات أبويا طردتني حتي شغلي خسرته هعيش فين هصرف منين كل حاجة ضاعت ياريتهم كانوا موتوني كنت أرتاحت من إلي أنا فيه.
حسام بلهفة: بعد الشر عنك إحمدي ربنا إنك بخير دي بالدنيا كلها إلي أنتي فيه ده إختبار من ربنا ليكي إذا كان علي شغلك آول ما تقومي بالسلامة هشغلك في مستشفى والدي وإذا كان علي مكان تقعدي عندي شقة خاصة بيا في مكان كويس هتقعدي فيها لغاية ما ظروفك تتحسن وتجيبي مكان تعيشي فيه.
سلمي بإستفسار:بتعمل ده كله معايا ليه ثم تتحدث بسخرية أنا مبقاش عندي حاجة ليك ولا لغيرك فنابك طلع علي شونة.
حسام بصدمة:لا أنا مش عايز منك حاجة يا سلمي وشكرا علي رأيك فيا بعد إذنك ليغادر حسام سريعاً.
ليترك سلمي تبكي ندما علي ما قالته :غبية هو ذنبه أيه في إلي حصلك وده جزاته أنه عايز يساعدك.
★★★★★★زينب سعيد★★★★★★
في الكافيتريا.
يجلس حسام بحزن يحتسي فنجان من القهوة فهو لا ينكر زعله من فكرة سلمي عنه لكنه لم يستطيع تركها والذهاب فكيف يغادر وقلبه أصبح معها هو تركها فقط من أجل أن تستريح لا أكثر فهي له ولن يتركها أن تكون لغيره مهما فعلت .
★★★★★★زينب سعيد★★★★★★
أسفل منزل جنة.
يقف حسام أمام سيارته في إنتظار نزول جنة.
في الأعلي .
تحاول جنة إقناع والدتها من أجل النزول فوالدتها ترفض نزولها بسبب تعبها.
جنة بترجي :يا أمي لازم أنزل بالله عليكي.
هناء برفض قاطع:مش هتنزلي يا جنة مش شايفة شكلك عامل أزاي وشكلك منمتيش كويس خدي أجازة أنهاردة.
جنة بنفي :مش هينفع بصراحة سلمي تعبانة وهروخ أطمئن عليها.
هناء بلهفة:سلمي أيه إلي حصلها .
جنة بتوتر :عملت عملية الذايدة.

 

 

هناء بصدمة:يا حبيبتي يا بنتي ومقولتليش ليه.
جنة بتوتر:عشان متقلقيش وهي بخير وبعد إذنك هتيجي تقعد معانا.
هناء بلهفة: طبعاً يا بنتي دي تنورنا.
جنة بترجي :ممكن أروح بقي.
هناء بحنان:روحي يا حبيبتي وخليها تكلمني عشان أطمئن عليها.
جنة بهدوء: حاضر يا أمي مع السلامة.
هناء بهدوء: في رعاية الله يا بنتي.
★★★★★★زينب سعيد★★★★★★
في الأسفل.
يقف سليم يستند علي سيارته يتحدث مع شقيقه .
سليم بمزاح: أخبارك أيه يا عريس مبسوط عجبتك المفاجأة غصب عني والله ضغط شغل ماشي يا حبيبي سلملي علي سهي طيب أديهالي أزيك يا سوسو عاملة أيه الواد رامي عامل أيه معاكي أوعي يكون مزعلك أملصلوا ودانو هههههههه ماشي يا جميل مع السلامة ليغلق الهاتف ليتفاجئ بجنة أمامه.
سليم بإستغراب:أنتي هنا من إمتي.
جنة بغيرة: من ساعة أزيك يا سوسو مين سوسو دي.
سليم بهدوء:مرات أخويا وإركبي يلا عشان طلبوني في الشغل.
جنة بغيظ:حاضر.
ليركض سليم السيارة هو الآخر غافلا عن الأعين التي تقف متورية وتراقبه…..
★★★★★★زينب سعيد★★★★★★
بعد ساعة.
يصل سليم إلي المستشفي ويوصل جنة للأعلي ويتفاجئ بمغادرة حسام ليطمئن عليهم ويغادر إلي عمله .
ليتصل لحسام ويخبره أنه مازال بالمستشفى وأنه ترك سلمي لترتاح ليخبره سليم أن يصعد ليظل معهم.
★★★★★★زينب سعيد★★★★★★

 

 

في مدرية الأمن.
يصل سليم إلي مدرية الأمن ويصعد لمكتب اللواء سامي فهو قد أتصل به شخصياً من أجل أن يأتي ليدخل له سريعاً ويؤدي التحية ويجلس.
اللواء سامي بهدوء:أيه الأخبار يا سليم.
سليم بهدوء:زي ما قولت لحضرتك مفيش جديد.
اللواء سامي بهدوء:الجديد عندي.
سليم بإستغراب:جديد أيه.
اللواء سامي بهدوء:أتقدم إمبارح بلاغ بخطف طفل من والدته من قبل سواق تاكسي.
سليم بإستغراب:طيب لقوه ولا لسه وأيه الغريب في كده.
اللواء سامي بهدوء:الغريب في كده أنه إبن الدكتور هاني.
سليم بصدمة…….

يتبع….

لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا

لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية عقاب بلا جريمة)

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى