رواية عقاب بلا جريمة الفصل الثالث عشر 13 بقلم زينب سعيد
رواية عقاب بلا جريمة البارت الثالث عشر
رواية عقاب بلا جريمة الجزء الثالث عشر
رواية عقاب بلا جريمة الحلقة الثالثة عشر
جنة بصدمة :حضرتك.
سليم بهدوء :أيوة أنا .
جنة بتوتر :بس مش هينفع .
سليم بهدوء :أطمني هيبقي كتب كتاب وخلاص ومش هنعرف حد بيه.
جنة بنفي:لأ طبعاً مش هعمل حاجة إلا لما أقول لماما.
سليم بنفي :مش هينفع دلوقتي خالص لأن لأزم نطلع للمأذون حالا الزفت ده مش هيسكت عليكي.
جنة بتوتر :دلوقتي.
سليم بهدو:ء جنة أنتي واثقة فيا ولا لأ.
جنة بسرعة :واثقة فيك طبعاً.
سليم بهدوء: يبقي يلا بينا مفيش وقت.
جنة بقلة حيلة :حاضر.
ليدفع سليم الحساب سريعاً ويغادروا.
★***★***بقلم زينب سعيد***★***★
في مدرية الأمن.
يصل رامي ويذهب لمكتب شقيقه ليتفاجئ بالمكتب فارغ ليقف بحيرة قليلاً ثم يذهب لمكتب مصطفي ليطرق الباب ويدخل.
مصطفي بلهفة: رامي خير يا رامي روان واقفت.
رامي بسخرية: لا والله لحقنا نفكر يا أخويا .
مصطفي بغيظ: ليه إن شاء الله مشبهش أنا ولا أيه.
رامي بإستفزاز: أه إذا كان عجبك.
مصطفي بغيظ :أمال جايلي ليه.
رامي بتذكر:أه متعرفش سليم فين.
مصطفي بنفي: لأ معرفش.
ليرن هاتف رامي ليجده سليم ويرد بلهفة: ألو أيوة أجيلك أنا ومصطفى فين أيه طيب ليه خلاص تمام جايلك.
ليغلق الهاتف بإستغراب وينظر لمصطفى.
ليتحدث مصطفى بتساؤل: في أيه.
رامي بحيرة :سليم عايزنا نروحلوا عند الماذون حالاً.
مصطفي بصدمة :نعم يا أخويا.
رامي بحيرة :طيب يلا نروح نشوف.
مصطفى بعدم فهم :يلا بينا.
★***★***بقلم زينب سعيد***★***★
في مكتب المأذون.
يجلس سليم مع جنة المتوترة في إنتظار رامي ومصطفى.
ليأتوا أخيرا لينهض سليم ويذهب باتجاههم.
رامي بلهفة :هو فيه أيه.
سليم بهدوء: مش عايز كلام دلوقتي هفهمكوا بعدين يلا هتشهدوا علي جوازي.
مصطفي ورامي بصدمة: نعم.
سليم بغيظ: صوتكوا يا بهايم يلا بينا.
ليسبقهم سليم وهو يتجه لجنة ويدخلوا لغرفة المأذون.
لينظر مصطفى لرامي لبعضهم بعدم فهم ويدخلوا خلفهم.
★***★***بقلم زينب سعيد***★***★
في الداخل.
يجلس الماذون أمام جنة وسليم وتجلس جنة في مقابلة سليم وتضع يدها في يده فهي ستكون وكيلة نفسها.
لينتهي المأذون من كتب الكتاب ويطلق المأذون عبارته الشهيرة بارك الله لكما وجمع بينكم في خير ألف مبروك بالرفاء والبنين إن شاء الله.
سليم بهدوء :الله يبارك في حضرتك كل حاجة تمام زي ما قولت ليك.
الماذون بهدوء: كله تمام ناقص بس إمضة الشهود.
سليم بهدوء :تمام لينظر لمصطفى ورامي تعالوا إمضوا.
مصطفي ورامي بهدوء :تمام.
لينهوا كل شئ لينظر لهم سليم ويتحدث بهدوء: أستنوني بره شوية ثم ينظر لجنة بهدوء معلشي أخرجي أستنيني معاهم دقيقتين يا جنة.
جنة بخوف: طيب ما أستني معاك.
رامي بمزاح: متخفيش يا عروسة ده أنا أخو جوزك حتي.
سليم بحنان :دقيقة وهحصلكم.
جنة بتوتر :حاضر.
★***★***بقلم زينب سعيد***★***★
في منزل جنة.
تجلس والدة جنة مع سلمي يثرثرون سويا.
لتتحدث هناء بقلق :هي البت جنة أتأخرت كده ليه.
سلمي بهدوء: إن شاء الله خير ودلوقتي تيجي.
هناء بعدم راحة: إن شاء الله.
★***★***بقلم زينب سعيد***★***★
في مكتب الماذون.
في الخارج.
تجلس جنة منزوية علي أحد المقاعد بينما رامي ومصطفى يجلسون في مقابلتها وينظرون لها بإستغراب من خوفها الغير مبرر منهم.
ليتحدث رامي بمزاح كي يخفف عنها :أنا رامي وبيقولي يا روميو أبقي أخو سليم الصغير.
جنة بخجل وتوتر: أهلا بحضرتك.
رامي بفضول: أنتي مين بقي وعرفتي سليم منين.
جنة………
★***★***بقلم زينب سعيد***★***★
في الداخل.
يمسك سليم الورق من يد الماذون ويتحدث بهدوء :شكرا لحضرتك.
المأذون بهدوء: ولا يهمك يا أبني .
سليم بهدوء: بعد إذنك.
المأذون بهدوء :أتفضل.
★***★***بقلم زينب سعيد***★***★
في الخارج.
جنة بتوتر: أنا.
سليم بمقاطعة: أيه يا رامي في أيه.
رامي بمرح :مافيش ده أنا كنت بدردش مع مرات أخويا.
سليم بتحزير :بس يا رامي بطل هزارك ويلا أرجع أنت ومصطفى علي الشغل وأنا هحصلكم.
رامي بهدوء :تمام .
سليم بتحزير: ومش عايز حاجه من إلي حصلت هنا تتقال.
رامي بإيجاب :تمام.
رامي بمرح :أطمئن يا كبير.
ليغادر رامي ومصطفى لينظر سليم لجنة التي تجلس بخجل .
سليم بهدوء أتمني رامي ميكونش ضايقك.
جنة بخجل: لا خالص.
سليم براحة: تمام يلا بينا.
★***★***بقلم زينب سعيد***★***★
بعد ساعة.
يقف سليم بسيارته علي مدخل شارع منزل جنة ويركن سيارته في أحد الجوانب .
سليم بهدوء :هتروحي شغلك النهاردة عادي.
جنة بتوتر: طيب دكتور هاني هعمل معاه أيه.
سليم بمكر: ولا هيقدر يعملك حاجة هقولك تعملي ايه……..
جنة بتوتر: بس هو ممكن يسجني بالشيك.
سليم بهدوء :ولا هيقدر يعملك حاجة هو روحه بين إيديا.
جنة بتوتر :طيب هقول أيه لماما.
سليم بهدوء :متقوليش ليها حاجة طبعا هتسأل كنتي فين قولها إنك كنت تعبانة شوية من إمبارح وروحتي تكشفي عشان تطمني علي نفسك ومتقلقهاش بس كده.
جنة بتوتر: حاضر لتنزل جنة من السيارة وتذهب إلي منزلها ليعود بعدها سليم سريعاً لعمله.
★***★***بقلم زينب سعيد***★***★
في مدرية الأمن.
يجلس سليم مع اللواء سامي يخبره بما حدث.
اللواء سامي بعصبية :بردو نفذت إلي في دماغك.
سليم بهدوء “ده كان أنسب حل كان ذنبها أيه البنت دي أن مستقبلها يدمر.
اللواء سامي بسخرية: لأ تدمر مستقبلك إنت قولتلك أبعدها من الآول .
سليم بهدوء: أطمئن يا باشا مسألة وقت وكل حاجة هتخلص خالص.
اللواء سامي بسخرية: أتمني ده يحصل.
سليم بإصرار: بإذن الله هيحصل بعد إذن حضرتك.
اللواء سامي بقلة حيلة :أتفضل.
★***★***بقلم زينب سعيد***★***★
في مكتب سليم.
يفتح سليم الباب بتعب ليدخل ويتفاجئ برامي ومصطفي يجلسون في إنتظاره ويركضوا إتجاهه بلهفة.
رامي بلهفة :ممكن أفهم بقي أيه الحوار ومين المزة دي.
سليم بتحزير :رامي.
رامي بتراجع :خلاص أسف قول بقي.
مصطفى بإصرار: متقول يا أبني.
سليم بغيظ :لما نقعد الاول.
ليذهب ليجلس ليركض الثنائي خلفه ويقفوا بجواره.
ليتنهد بنفاذ صبر ويبدأ في أن يحكي لهم ما حدث.
رامي بفهم :أه طيب أنت عرف منين أنه كشفها .
سليم بهدوء: كنت شاكك أصلا من الآول أنهم كشفوها بس حبيت أجرب وفي نفس الوقت أحميها أديتها فون محمول عادي بس كنت مركب فيه جهاز تسجيل عشان أعرف كل إلي بيحصل معاها.
مصطفي بتساؤل: طيب هتعمل أيه مع هاني.
سليم بمكر: لسه التقيل الجاي بس إلي حصل بنا النهاردة ميطلعش لتالت فاهمين ولا لأ.
مصطفي ورامي :فاهمين.
ليدق الباب ليعود مصطفي ورامي إلي أماكنهم ليأذن لمن بالخارج بالدخول.
ليفتح الباب وتدخل……..
لينظر الجميع لها بأعين متسعة…….
★***★***بقلم زينب سعيد***★***★
في منزل جنة.
تجلس جنة مع والدتها وسلمي تسرد لهم ما أخبرها سليم أياه.
هناء بلهفة: طيب أنتي كويسة دلوقتي يا بنتي.
جنة بهدوء: بخير يا أمي الحمد لله يلا يا سلمي تجهزي عشان الشغل.
سلمي برفض: شغل أيه وأنتي تعبانة كده.
جنة بإصرار: أنا بخير ويلا قومي أجهزة لهمشي وأسيبك.
سلمي بقلة حيلة: حاضر لتنهض سلمي لترتدي ملابسها.
لتتحدث هناء بحزن :بس أنتي تعبانة يا بنتي.
سلمي بهدوء :أنا بخير يا أمي أطمني .
★***★***بقلم زينب سعيد***★***★
بعد فترة.
تخرج سلمي من الغرفة ويغادروا إلي عملهم وسط دعوات هناء لهم.
★***★***بقلم زينب سعيد***★***★
في المستشفي.
تصل البنات ويصعدوا الإستراحة ويغيروا ملابسهم ويستعدوا لعملهم .
ليفتح الباب وتدخل صفاء بمكر:دكتور هاني عايزك في مكتبه يا جنة.
جنة ببرود :تمام.
لتغادر صفاء لتنظر لها سامي بتساؤل :هو في أيه.
جنة بهدوء: مفيش حاجة أسبقيني علي الشغل وأنا هحصلك.
سلمي بهدوء :حاضر.
★***★***بقلم زينب سعيد***★***★
في مكتب هاني.
يجلس هاني في مكتبه بمكر وعلي وجه إبتسامة تشفي.
ليدق الباب وتدخل جنة.
جنة ببرود :خير يا دكتور.
لينهض هاني وهو يتحدث :توء تو تو في واحدة تقول لجوزها يا دكتور قالها وهو يرفع يده ليلمس وجهها .
لتبتعد عنه سريعا وتتحدث بعصبية: أيدك لو فكرت تقربها هقطعهالك.
هاني بسخرية: أيه ده القطة طلع ليها لسان وبتعرف تتكلم كمان فوقي يا بت أنتي أيه إلي عوجك كده أنا ممكن دلوقتي حالا أسجنك أو أجيبك تحت رجلي بورقة الجواز العرفي ففوقي لنفسك يا حلوة يبقي برضاكي أحسن ما يبقي غصب عنك.
جنة ببرود :جوزي منين إن شاء الله هو ينفع تتجوز واحدة متجوزة.
هاني بصدمة: نعم يا أختي بتقولي أيه.
جنة ببرود :بقولك متجوزة من شهرين.
هاني…..
يتبع….
لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا
لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية عقاب بلا جريمة)