روايات

رواية عقاب الحب الفصل الخامس 5 بقلم صفاء حسني

رواية عقاب الحب الفصل الخامس 5 بقلم صفاء حسني

رواية عقاب الحب الجزء الخامس

رواية عقاب الحب البارت الخامس

عقاب الحب
عقاب الحب

رواية عقاب الحب الحلقة الخامسة

انت بتقول ايه استحاله هشام يقول كده او يكتب كدة وبقي اولاده هو عند جاسر وسماح وسمير بيتعلموا فى الثانوى ازى يسمح يحرمهم من حقهم ويكتب كل حاجه ب اسم وليد وازى توافقه وهو كان في مرحلة مرض
طلب المحامى منها
ممكن الهدوى حضرتك عشان اكمل جواب الاستاذ هشام الا كتبه والوصية
اقترب جاسر من امه وطلب منها تهدى
ممكن يا امى نسمع باقي كلام ابوي وبعد كده نسال.
طلب من المحامى يكمل
بدا يقرا الرساله
انا خليت ٣ اشخاص اكتر ٣ اثق فيهم هما
ابوى كنت عايز اختارك يا اخوى لكن مش واثق فيك انت كمان لكن على ما يرجع ابنى الكبير الغالي جاسر وهو تانى واحد من سفره يكون الوصاية مع ابوى على كل الشغل والاعمال ام المسؤل عن رعاية وليد
هى شهد محمود
#عقابالحب ٥
#الكاتبة #صفاء #حسنى
الكل كان مصدوم وكانوا بيعترضوا
سالت الام
مين شهد محمود ده هو طلع متجوز على الرجل الوطى
اكمل المحامى
حضرتك لا طبعاً شهد بتكون ممرضه فى المستشفى الا كان محجوز فيها على ما اظن
صرخت الام
هو هشام اتجنن قبل ما يموت انا هطعن فى الوصية ده حضرتك هو مش هب وتب يورث مع اولادى
اكمل المحامى
الوصية ده كلها ميكنش ليها اي تنفيذ لو لاقيتوا شهد ووفقة تتجوز من وليد وتكون عارفه حالة وليد وتحبه زى ما هو من غير تزور وهشام بيه شايف انه هتكون انسب ل ابنه واحن عليه من اي حد
رفضت عليا
ايه الكلام الفارغ ده يا حضرت المحامى انا هطعن فى كلمة مكتوبة
#عقاب#الحب ٥
#الكاتبة صفاء حسنى
رد المحامى
هو ده الا طلبه منى الحج هشام قبل ما يشد فى مرضه ولازم حضرتك تيجي معايا القاهره يا حج اسماعيل عشان نعمل إجراءات الواصي
قام اسماعيل
اكيد يا ابنى وقت ما تحب تعال نقوم معاك بالواجب
واخده اسماعيل وخرج بيه برا وساله
هو انت وثقة وصية ابنى فى الشهر العقار والا لسه
تنهد المحامى
عيب عليك يا حاج هو انا اقدر اعمل حاجه من وراءك
ابتسم اسماعيل
برافو عليك عايز اشوف عليا هتعمل ايه بتاعت الحسب والنصب الا قرفتنى انا وابنى اقسم بالله لو مكنتش اخاف من الله وان عارف ان الا بيعمله ابنى الله يرحمه بعيد عن شرع الله وحرام انه يحرم بقي اولاده لكنت وفقت على الا هو بيعمله
تنهّد المحامى
طيب ليه خلتنى اضيف بند الزواج من شهد وليه شهد بالتحديد
تنهد الحاج
عشان عارف ان عليا لم تسمع البند ده هتتجنن وممكن تجيبله عروسه والسلام وانا شفوت شهد ازى كانت بتتاعمل مع ابنى الله يرحمه فلوى هى وافقت اكون مطمن ان ابنى مات مرتاح وهو شايف ابنه المعاق مع واحده بنت حلال تاخد بالها منه وتعوضه سنين حرمان العطف لان وليد بعد وفاة ابوه ينهار عشان محدش بيتعامل معه من البيت غيري انا وابنى
فى الداخل كانت بتلطم الام
يا خرب بيتك يا عليا حسبي الله ونعم الوكيل فيك يا هشام يعني لازم تقهرنى وانت عايش وانت ميت
طيب ناكل منين كل حاجه تعبت فيها وعملتها وهو في الغربة ضاع الاطيان والبيت وكل حاجه
انا ضيعت شبابي فى خدمة البيت ده وكنت زى الجاموسه الا مربوطة فى سايقة وفى الاخر بتاعقبني بتعاقبنى على ايه
ما لو انتحسب، يبقي انتم كلكم تتحاسبوا لم اكون حامل وانى عايلى صغيره ولسه ولدة جاسر مكملتش سنتين ومطلوب منى اخدم حماي وحماتى واخوات جوزى وابنى الطفل عايز من البقرة ايه غير تتعب ويجيلها سكر الحمل والضغط فى جوى غير صحي ل ست حامل في الاخر بعد ما اكون فرحت ان ربنا رزقنا بولد تانى يكون عزوة لي واول ما يكبر وبدل ما اسمع كلمة يا امى افوجى انه عبيط كنت عايز ايه منى عايز النااس تاكل وشي وتجول عليا خلفيتى ولد عبيطى واخوك ومراته يشمت في كان لازمنا اخبيه من النااس وفى الاخر اطلع امى مفتري
اقترب منها جاسر وجلس بجوارها
يعني نقمت على كل نعم ربنا ومش راضي يا امى ده ابتلاه بسيط يا امى ما ربنا رزقك بعده بتوام عشان يراضيك وحلوين وزى الفل سماح وسمير ووسع رزق بابا من بعد وليد يعني وليد هو وش الخير وهو البركة
#عقاب#الحب ٥
#الكاتبة #صفاء #حسنى
تنهدت الام
وانى مجلتيش حاجه يا ابنى يعني فين الشرع والدين ان ابوك يعاقبنى ويعاقب بقي اولادى ويحرمهم من حقوقكم لازمنا تسافر، وتطلع انها باطل
لكن جاسر رفض
يا امى ده ابنك زى ما احنا اولادك وابوى كان خايف على
صرخت عليا
يروح يحط كل ما يملك تحت رحمة ولد عبيط ومن قال انى أرمى ابنى وكمان عايز يتجوز وواحدة مش عارفه لعبت بعقله ازى
تيجى تاخد كل حاجه واحنا ناكل الزلاط تعب ابوك جننه
صرخ فيها الجد وقال
مسمحش تقولي على ابنى الله يرحمه كدة مفهوم
ووجه كلامه ل للمحامى
انا جي معاك نعمل الإجراءات واستلم وصية حفيد
كانت عليا بتنفخ
سافر معه يا ابنى حاول تقنعهم تكون الوصية معاك انت الحال كله يقف والناس هتشمت فينا
نفخ جاسر بضيق
كفايه يا امى حرام عليك الناس الناس اهم حاجه الناس بسبب خوفك من الناس حبست اخوى ومخليتهوش يتعلاج عشان خايفة من الناس تقول عليا جابت ولد عبيط عاملة ابنك أسوأ معاملة وحبستيها في طفولته كل ده عشان الناس وانا شايف أن ابوى عنده
نفخت الام وصرخت
يعني انى ام ظالمة ماشي اموتكم واريحكم منى
وفجاءة

يتبع….

لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا

لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية عقاب الحب)

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى