رواية عقاب الحب الفصل التاسع عشر 19 بقلم صفاء حسني
رواية عقاب الحب البارت التاسع عشر
رواية عقاب الحب الجزء التاسع عشر
رواية عقاب الحب الحلقة التاسعة عشر
انا موافق على الشرط بس تقف معايا انا مش توقف مع ده
هزت راسها شهد بالنفي:
اسمه اخوى الكبير جاسر، مش ده واول شرط انت هتسمع كلامى وكلامه وهنروح مع بعض كل مكان
وكمان انت وهو هتناموا في الاوضه ده وانا الاوضة التانى وتسمعوا كلامى مفهوم
اتنطط وليد بالرفض :
انا عايز انام معاكى انتى وبس ماما قالتلي انتى عروستى وهتنامى معايا
كشرت شهد وقالت:
خلاص انا همشي
وقفها جاسر وقال:
لا متمشيش وليد حبيبي شاطر ويسمع كلامنا صح يا وليد
طلع لسانه وليد وقال:
انا اشطر منك اصلا وشهد هتحبنى انا وبس وانت لا اى اى اى
ضحكت شهد
طيب يلا أستعد معايا وتعال اقعد هنا
قعد وليد وسألها
هنلعب مع بعض
ردت شهد طبعا بس هنلعب بالورقة والقلم
وبدت تكتب ليه كلمات وحروف وتعلمه يكتب ويقرا اول خطوه لوعى العقل هو القراءة والكتابة
وكان كل ما يكتب كلمة صح كان بيكون فرحان وأصبح جاسر وشهد كأنهم أبوه وأمه وكأنه طفل صغير ومع الايام ومع متابعة الدكتور
كان مزهول من التقدم الملحوظ مع وليد
ام عند الأم واخوات شهد رجعوا بلد ابوهم وكانوا حسين بالغربة عشان بعدوا عن شهد وكانوا مستغربين قررت امهم لكن ابواهم بدأ يعوضهم غايبه وكان ندمان وكمان اخواتهم التوم بدوا ياخدوا عليهم
طبعا مسلمتش شهد من لسان حماتها أو من اللعيبى مى لكن اتحد جاسر ووليد وشهد كان أقوى وجيه اليوم الا غير حيات الكل
راحت مى عند وليد كان منتظر جاسر وشهد عشان يروح عند الدكتور قربت منه وسألته
اخبارك ايه يا وليد
ابتسم وليد
الحمد الله كويس وانتى يا مرات عمى
كبرت مى الله اكبر ايه الحلوة دي يا وليد انت بقيت زينا ايه السر
ابتسم وليد
شهد طبعا هى إلا قالت لي لم حد يسالك ارد بالإجابة ده
ضحكت مى وقالت:
والله برافو عليها طيب هى فين سيابك ليه
رد وليد ببراة
فوق بتجهز نفسها
سالته
طيب فين جاسر
رد وليد
معها
ضربت مى راسها وقالت
اكيد طبعا يكون معها ايه الغباء ده مش مراته ولازم يكون مع بعض
رفض وليد وقال
لا طبعا مش مراته شهد مراتي انا
ضحكت مى
مراتك ازى وانت اهبل فى واحده تتجوز اهبل لازم تتجوز راجل يعتمد عليها ويمتعها ويحسسها برجولته
مكنش فاهم وليد كلام مى وسالها
يعني ايه الكلام ده انا مش فاهم
ضحكت مى طبعا مش هتفهم وكانت المفروض شهد فهمتك عشان تكون مراتك بحق وحقيقة مش كدة وكدة
كان زعلان وليد وقال
طيب ازى اخليها مراتي بحق وحقيقة
ضحكت مى بخبث هقولك بس يكون سر ما بينى بليل لم تنام شهد وجاسر تجلي تحت وانا افهمك تعمل ايه اتفقنا
هز راسه وهو مش فاهم حاجه لكن قرار يسال كمان الدكتور الا بيقعد معه
لكن افتكرت مى ورجعت ليه
اه اوعى تقول ل اى حد او الدكتور الا بتروح عنده محدش يساعدك غير ام لو انت حكيت يكذبوا عليك وانت حر سلام
فضل محتار وليد
….
لبست شهد هدومها وفتحت باب الاوضه تنادى على وليد
كان جاسر هو كمان خلص بعد ما علم اخوه يعتمد على نفسه ازى وخرج وهى خارجة فنصدموا فى بعض وعيونهم ونظرتهم اتكلمت شويه
وبعد كده عدلت نفسها شهد وسالته
فين وليد
تنهّد جاسر
مستنى تحت
ردت شهد
طيب يلا ننزل عنده
وقفه جاسر وطلب منها تستنى وقال
شهد ممكن تستنى نفسي اتكلم معاكى شوية بعيد عن وليد
كانت بتهرب شهد من الكلام معه عشان هى فاهمة هو يقول ايه وهى رافضة الفكرة لأن دخولها ما بين الاخوات اكبر غلط وممكن يخسروا بعض وكمان هى اه بتستغل غيرة وليد من جاسر عشان يتحسن لكن صعب يتحول للجواز حقيقة وقالت
انسى الا بتفكر في يا جاسر انا سبق وقولت ليك انا هنا لمهمة ولم اخلصها واخد حقي اروح عند اخواتى واجمعهم معايا
تنهد جاسر ومسك أيدها
انا بحبك يا شهد وانتى كمان بتحبينى ليه بتهربي من الحب ده ليه عاوزة تعاقبنى
ابتسمت شهد بسخرية
حضرتك انا لو استجابت ليك يبقي هعاقب نفسي وكمان وليد وكمان انت اللعبة من البداية غلط ومش هنكملها غلط بعد اذنك
نزلت وبعد كده حطت أيدها على قلبها
سامحنى بجرحك لكن انت اختارت غلط صعب تحبه
قلبها رد عليها
ما هو بيحبك ليه بتصعب الدنيا علينا
تنهدت شهد وردت بعقلها
عشان انا مابين اخوات ممكن يكرهوا بعض انا هستنى لم ووليد بيتحسن ويكون كويس وقتها لو فضل وليد على مشاعره يبقي صعب اكمل مع جاسر وده اخر قرار عندى
وقف جاسر حزين
انا حاسس انك بتحبينى وممكن اكون بوهم نفسي وبتحب وليد لازم افوق على نفسي فعلا
اتجهوا إلى وليد وكل واحد ل واحده
وليد كان فرحان وراح عند شهد ومسك أيدها بفرحة وهو بينظر على مى
ضحكت مى من بعيد
انت بتتحددنى يا وليد انت مش فاهم انى اخليك لعبة بيدى وهتشوف
اتجهوا للدكتور واتعامل مع وليد وسأله أسأل كتير عن الحجات الا دراسها وكان فخور بتطوره
وابتسم ليه
انا فخور بيك يا وليد انك بتطور وانا رشحت تروح مدرسة عشان تكمل تعليمك
ابتسم وليد وسأل الدكتور بجد يعني ممكن اكون راجل بحق وحقيقة وأعجب شهد
أنصدم الدكتور
شهد مين يا وليد
ابتسم وليد
شهد الا واقفة هناك ده انا نفسي اكون كويس مش عبيط عشان اكون رجل وتوافق تكون مراتي
كان الدكتور فى حالة زهول
انت بتحب مرات اخوك يا وليد ده غلط يا ابنى
رفض وليد ب استنكار
شهد مراتي انا امى جوزتها لي انا وشهد قالت مش ينفع تكون عروستى الا لم اتعلم واكون شاطر
نهى الدكتور حديثه مع وليد
وطلب يتكلم مع شهد وجاسر وطلب من وليد يقعد يحل مسائل في اوضة تانى
وبالفعل سالته شهد
طمنى يا دكتور فى تطور صح هو بقي يقرأ كويس ويحفظ كل المعلومات
وضحكت شهد انا بقيت احفظ معه واستفادة كتير من المعلومات الا كل جلسة بناخده منك
تنهد الدكتور وقال
انا اديته مسأل معقد دلوقتي ولو نجح في حالها يبقي كده ظنى في محاله وان وليد عبقري وعنده ملكة فظيعة فى التعليم والا ذيه بيتقبل فى الجامعات الا فى الخارج
كانت شهد سعيدة جدا من كلام الدكتور
بجد انا كمان حسيت بكدة لانه فى وقت بسيط اتعلم مناهج الاطفال الا عقلها ناضج بتاخد سنين تتعلمه لكن هو كان اليوم عنده بسنه
واضح الدكتور
فعلا انا مش فاهم ليه أهله اهملوا فيها كل الفترة الا فاتت انتى عارفه لو وليد كان عدى ٢٠ سنه من غير اهتمام كان ممكن نمو عقله يقف نهاية
تدخل جاسر
فعلا سبحان الله وجود شهد كان فعلا ل صالح وليد
قطع حديثه الدكتور
لكن مش يكون دائما ل صالحه ودعمه عشان وليد كل الا بيعمله ده لهدف واحد فقط
سالته شهد
هدف ايه
تنهد الدكتور
بعتذر لكن انا لازم افهم كل حاجه بسراحة انتم اتجوزت امتى وازى وليه دائما وليد متصور انك مراته
شعرت شهد بالخجل وواشارت ل جاسر
اعتقد جاسر هو الا يقدر يجوبك اكتر منى
طلب الدكتور من جاسر يتكلم
اتفضل يا جاسر
وقفت شهد بعيد. من الخجل وحكى كل الا حصل
أنصدم الدكتور
انت بتتكلم بجد ايه الجهل ده يعني شهد مش مراتك اصلا طيب ازى عايشة معاك
وضح جاسر
هى فى مكان حضرتك وانا في مكان لكن مش عشان هى مش مراتي لا لان احنا اتفقنا نعلاج وليد الاول وجوزنا صحيح
رفض الدكتور كلامه وقال
بمثابة ايه صحيح توكيل جواز مضيت عليه وانت مش عارف وهى وفقت على الجواز على حسب أنها عروسة وليد وحبت صوتك وكلام فارغ كله وتقولي صحيح لا طبعا مش صحيح وانا افضل انكم تلغوا العك ده ووليد لازم يسافر على امريكا فى مدرسة هناك خاصه بيه ولاسف وليد مش يسافر من غير شهد فاهمنى
استغرب جاسر ورفض بغضب
لا مش فاهم ممكن توضيح حضرتك
شرح الدكتور بتوضيح
عقل وليد ذكى جدا ويعتبر زى حديد كان مصدى واتسنفر ف أصبح زى الجديد لكن سبب سنفرته هو حبه لشهد وتفكيره أنه يثبت اقدمها رجل فاهمنى ولو فهم للحظة وليد يعني ايه جواز بطريقة غلط هتكون كارثة عليه فلازم وليد يقتنع واحدة واحدة أن شهد والا مراتك والا مراته وأنها مجرد ممرضة عشان يفكر صح لازم يخرج من دائراتى عروستى وتكون حقي فاهمنى
قطع حديثهم وليد الا انهى حل كل الأسئلة وهو ينظر على شهد عشان يشوفها وهى فخورة بيه
فتح الدكتور الورقة وانصدم من الإجابة
ياتري مى ناوى على ايه
وياتري وليد يسافر وجاسر يطلق شهد والا لا
يتبع….
لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا
لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية عقاب الحب)