روايات

رواية عشق ياسين الفصل الخامس عشر 15 بقلم سما

رواية عشق ياسين الفصل الخامس عشر 15 بقلم سما

رواية عشق ياسين الجزء الخامس عشر

رواية عشق ياسين البارت الخامس عشر

رواية عشق ياسين الحلقة الخامسة عشر

استيقظت عندما وجدة من يداعب ارنبة انفها ويطبع القبلات الرقيقه ع شفتيها ويهمس لها بكل حب من بين قبلاته الهداء..
ياسين :صباح الخير ع احلي عروسه ف الدنيا..
سيلي :صباح النور….
ياسين : صبحيه مباركه يا عروسه…
سيلي وهي تتجاهل كلاماته لا انها خجله: ممكن نسيبني شويه عاوزه اكمل نوم…..
ياسين : مش كفايه نوم ل حد كدا…
سيلي وهي تفرك عيونها : هو انا نومت كتير أوي ولا ايه…
ياسين: الصراحه مش كتير بس انا عيونك دول وحشوني اوي وقلتك كفايه عليها نوم ل حد كدا وكمان انا جعان اوي يلا بقا عشان تعملي لا جوزك احلي فطار…
سيلي وهي تنفض الفراش من عليها وتقف : انت بتهزر صح بقا عاوزني اروح اعمل فطار دا بدل ما سيادتك تكون انت ال عامله وكمان تجبهولي ل حد السرير…..
ياسين : ليه هو حضرتك فكراني مين براد بت دا انا ياسين القوي راجل صعيدي وماليش ف الحديت ده…
قال اخر كلاماته با لهجه صعيديه بحته…
سيلي بعند: وانا بقا مش هقوم اعمل فطار ولو حضرتك جعانه يبقا روح حضر ل نفسك…
ياسين بمكر : طيب كويس انك قولتي كدا اروح انزل انا بقا الفطار دا ال قولت لا سعديه مرات الغفير تعمله….
ثم حمل تلك الصنيه الموضوعه ع الكومود وكاد بلا مغادره ولكنه رجع حين استمع لها وهي تقول بنبرة حزن : لا استنه ما ترجعوش ل ال اسسمها مش عارف اي دي انا جعانه وماكلتش حاجه من امبارح الضهر….
ياسين : طيب وحضرتك ما اكلتيش ليه. وليه ما قولتليش انك مش اكله من امبارح وليه اصلا ما اكلتيش…
سيلي:ما كنش جايلي نفس اكل وكان ف حجات تانيه المفروض اعملها الميك اب والطرحه وكمان الفستان وكدا يعني ما كنش فاضيه….
ياسين : قدامك خمس دقايق تفوقي كدا وانا هحط الاكل ع الطربيزه ال ف البلكون….
سيلي : خمس دقايق ايه دول كتير اصلا…
وهرولة الي الحمام الموجود بلا غرفه
#################################
وصل محمود وادهم الي الفيلا التي يقيم بها ادم الذي كان ينام حين دخل عليه ادهم الغرفه ورما ذلك الغطاء الذي كان يغطي ادم ومن ثم سحب ادم من قدميه ع الارض ولكمه ف وجهه افاق ادم ع وقوعه ع الارض ولكم ادهم له ف وجهه لم يستوعب ما يحدث ال حين دخل محمود الذي ما ان راء ادهم فوق ادم ويلكمه اسرع ف ابعاده عن اخيه وقال بغضب كبير: اني ربيتك اكده يا ادهم همل اخوك ياخد نفسه واتحدت وياه براحه…
ادهم وهو يحاول كبت نفسه عن ذالك الغبي الذي لم يكن ع قدر من المسؤليه هذا هو تفكير ادهم : حاضر يا بابا هحاو.. ثم نظر ل ذلك الجالس ع الارض يمسح الدماء من انفه وفمه والقه ف وجهه بعض الصور .. انا عاوزه اعرف الصور دي حقيقه او لا ولو اه يبقا سيادتك كنت فين لمه المصيبه دي حصلة…
صمت ادم لمده فقال محمود: رد ع اخوك وجول الكلام ده صوحل ولا لاه….
ادم وهو يبتلع ريقه ولكن عليه الحديث : دي مش مصيبه مش مصيبه لمه سيلي تتجوز الانسان ال بيحبها وبتحبه..
محمود بعصبيه: الجوازه دي تمة ميته وكيف وانت كنت فين وجتها ولا انت كنت عارف كيف تسمح ان اختك تتجوز اكده يمكن يطلع مش راجل زين يمكن ماعندوش اهل يمكن..
ادم: يمكن ايه انت عارف الشخص ال بتتكلم عنده دا يبقا مين دا يبقا ياسين محمود علي القوي يعني ابنك…
تحدث ادهم بينما محمود جلس ع طرف السرير…
ادهم :ايه ال انت بتقوله دا…
ادم:هي دي الحقيقه هو يبقا اخونا ابن بابا..
ادهم بعصبية وهو يطرب يده ف الطاوله الزوجاجه الموجوده ف الغرفه: حتي لو هو اخويا مش هسمحله يتجوزها انت فاهم سيلي ليا انا وبس ومش هتكون موجوده مع حد تانيه هي هتفضل معايه وكلكم لزم تكونو فهمين كدا حتي هي..
ادم: ايه ال انت بتقوله دا انت اكيد اتجننت مش كفايه ال انت عملته انت خليتهم يتفرقو 3 سنين وانا وانكل حسن اتعذبنا عشان نصلح بينهم مش هخليك تبعدهم مره تانيه….
ادهم وهو يهجم عليه مره اخر: بقا انت ياحيوان ال خليتهم يتجوزو داانا هقتلك…
اوقف قتالهم صوت محمود : بكفياكم اعراك ويا بعضيكم بس لو عاوزين اتكملو ما عنديش مانع اني هروح اشوف اختكم..
ادم: بس يا بابا سيلي مش ه….
محمود: طلامه ياسين طلع ولدي يبجا اكيد هما دلوكتي مش عيتجوز من غير كبير عيلة القوي ولزمن يتجوز وسط اهله وناسه واكيد هو دلوك ف سوهاج….
*********************************************
مكالمه بين الجد علي و حسن
الجد علي: ها ياولد عملت ايه….
حسن: ما تجلجش ياعمي حصل ومحمود كلتها بكره بلا كتير وعيكون عنديك….
الجد علي: وعياله اني عاوز اشوفهم كماني…
حسن : عيكونو وياها بس يعني ام ياسين اكيد ما عيعجبهاش جية محمود وعياله…
الجد على : لاه البيت ده بيته وهي ما عتجدرش تتكلم ف وجودي بس مرته عتيجي وياهم…
حسن : هو جالي انها ما عرفتش حاجه وجالها انها نازل عشان شغل هو و ولده بس ادهم ولده ما عيسكتش..
الجد علي: اني ال يهمني ان ولدي وعياله كلتهم يكونو جمبي اني وستهم ف اواخر ايامنه ما عيزش مشاكل ف السرايا…
حسن :بس محمود ما عيجعدش ف البلد من غير جيسي مرته وكمان سيلي…
الجد علي:واني متجبل وجودهم بينا وال ما كنتش جبلة ياسين يتجوز سيلي…….
حسن: بس ف حاجه مهمه عمام سيلي لمه يعرفو ان محمود رجع وان سيلي عتكون بت اخوهم ما عيسكتوش هما عيزين الورث بتاعها وهما فاكوَرين ان محمود هرب ويا جيسي…
الجد علي: الموضوع ده خلصانه وياهم من زمان بس الورث ده ياسين جوزها هو ال عيجفلهم وما عيخليش اي حاجه عفشه تحصلها دول ناس طمعين ياكلو مال النبي مش مال اليتيم وبس…
.٠٠٠٠٠٠٠٠٠٠٠٠٠٠٠٠٠٠٠٠٠٠٠٠٠٠٠٠٠٠٠٠٠٠٠٠٠٠٠٠٠٠٠٠٠٠٠٠٠٠٠٠٠٠٠٠٠٠٠٠٠٠٠.
من داخل سرايا عائلة القوي كانت الجميع ع طاولت الطعام حين نزل كلامن عمار وصفا وعلي ودهب ما ان راهم جميع الموجودين حتي تهللة ابتسامتهم التي رسمع ع جميع الوجوه وما ان اقتربو منهم حتي بارك لهم الكل…
الجده : مبروك يا عيال وربنا يرجكم الزريه الصالحه….
علي: احنا اتجوزنا ياجدتي ولساكي عتجوليلنا اعيال احنا خلاص كبرنا….
الجده: والله مه ما كبرتو عتفضلو اعيال وحتي بعد ما يكون عنديكم اعيال ما عجولكمش غير يا عيال عاجبك ولاه ياواد انت….
علي وهو يقبل يدها: انتي اتجولي ال عاوزاه…
دهب :ايو كده اتعدل…
علي: عنبتديها من اول جوازنا اكده….
نظرت لهم الجده وقالت: ربنا يسعدكم…
عماروصفا: ويخليكي لينا ياجدتي انتي وجدي..
ثنيه :كل ده وياسين ومرته ما نزلوش اني هروح اصحيهم هي من اوله عتاخده مني اياه…
نواره: هي لحجة ياوليه وبعدين ولدك ما يتخافش عليه من اي واحده….
ثنيه: لاه دي بت البندر تعملها وتخليه يكرهني…
صفيه: يبجا انتي اسبجيها وخليها تحبك عشان ما تخدوش منيكي….
ثنيه: انتي تسكتي مش كفايه بتك واخده مني ولدي التاني بس اهو ولدك اتجوز وجاتلك ال عتاخد ولدك منيكي..
اقتربت دهب من صفيه وقالت :واني عمري ما اجدر ابعد ابعد علي عنيكي يامرت خالي دانتي الاصل بردك…..
صفيه:تسلميلي يابتي سامعه ياثنيه مرت ولدي عتجول ايه ياوليه اعجلي اشوي بجا بتي واخده ولدك منيكي وحتي لو ما انتي كماني واخده ولدها حتي ما عتخليهوش ينام فحضنها واصل…
ثنيه: عاوزاني اسيبها واد ولدي كماني عشان تبجا خدت لاتنين..
نواره: عمك ما عتتغير ياثنيه والغبال امعاكي ما يمشيش ياكن ال زاي الحربايه بت اخوكي وال لسانها مترين تمشي مش اكده…
ثنيه :اني مش عخلص من كلامكم خلوني اروح اصحي ال عملالي فيها عروسه دي…
الجده: ولده مش اهنه ما رجعش من امبارح….
ثنيه: كيف ده وعيكون راح فين لا تكون بت البندر عملت حاجه عفشه ف والدي اني عاوزاكم اتجبهولي….
الجده: اعجلي ياثنيه انتي فاكره ولدك عيل اصغير اياك لا ولدك راجل يروح وين ما يروح ويرجع ميتا ما يرجع هو كلم جده وعيغيب يومين كماني وجال انه عيجفل تلفونه وماعيزش حد يكلمه وواخد مرته يفسحها ارتحتي اكده…
ثنيه: يامرك يامرك ياثنيه عملتها بت البندر وخدت ولدي…
&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&
عند سيلي وياسين
ياسين وهو محتضن سيلي: يعني سمحتيني خلاص….
سيلي: انا سمحتك من زمان بس كنت زعلانه منك ومن كلامك ال قولته دا اوي ياسين انا بحبك بس كلام كان اسي عليه وانك تشك فيه دا كوم تاني انا مش ممك…..
قاطعها ياسين وهو يقول: اوعدك ان دا عمره ما يحصل تاني سيلي ف 3 سنين ال فاتت ف حجات كتير اتغيرة وانا اتعلمت من ال حصل وبعدك علمني انا دلوقتي بس ال حاسس اني عايش ف قربك بس انتي الحياه بنسبالي…
بينما سيلي ف داخلها تقول.. ياتر هتسمحني انت كمان هتسمحني لمه تعرف انا ابقا بنت مين…
ياسين :سيلي سرحتي ف ايه…
سيلي : ياسين هو انت لو عرفت ف يوم اني مخبيه حاجه المفروض انك تعرفها هتعمل ايه…
ياسين : يعني انتي مخبيه حاجه…
سيلي: انا بقول لو مش لزم يعني اكون مخبيه حاجه يعني…
ياسين :عموما هجوبك دا لو حصل يعني انا هسامحك مهما كان بس لو الحاجه دي صعبه اوي ممكن اخد وقت علشان اتقبلها بس ف النهايه هسمحك بس مش قبل ما اعرف عملتي ليه كدا…
سيلي: طيب انت ممكن يعني…
ياسين : كفايه كلام لا حد كده انا مش عاوز اسمع اي حاجه دلوقتي….
سيلي: ياسين بس انا عاوزه اقول….
قاطعها ياسين بتلك القبله التي ازابتها عشقاََ وجعلت منه متيم ليغوصا ف عالمهم الخاص بهم هم فقط
$$$$$$$$$$$$&&&&&&&&&&&$$$$$$$$$$$
ف صباح اليوم التالي وصل كلامن محمود وادم وادهم الي سوهاج وما ان خطت قدمه ارض قريته حتي تنفس بعمق يسترجع كل الذكريات التي عاشها ف تلك القريه لقد اشتاق لكل شيء بها اشتاق لا عائلته ولا ولده الذي تركهم وهم صغار اشتاق ل اصدقاء طفولته وشبابه بلا مختصر اشتاق لا كل شبر ف هذه القريه…
وبعد ربع ساعه فقط وصل امام سريا عائلته وما ان خطا اول خطوه تذكر اليوم الذي ترك ف منزله هذه واليوم هو يعود ل هذه المكان بارادته كما تركه بارادته تقدم مره اخره نحو الحرس وطلب منه رايه كبير العائله…
بعد بضع دقائق عاد له الحارس وسمح لهم بدخول وكلا عاده كانت العائله كلها موجود ولكن حين دخل الحارس وقال بان هناك شخص يود راية كبير عائلة القوي وبعد رحيل الحارس طلبت الجده مغادره جميع زوجات ابنائها واحفادها وايضا ابنتيها ولكن الجد رفض وقال يجب حضور الجميع فا ذالك الشخص ليس بلا غيريب عنهم …
راضي:ليه يابوي عتخليهم يجعدو ما…
الجد: اني جولت يجعدو واتصلو ب ياسين جولو اني عاوزه ف حاجه مهمه ودلوكتي ويجيب مرته وياه…
محمد: بس يابوي انت جولت ان ياسين جافل تلفونه واحنا ماعنعرفش مطرحه..
الجد: اتصل ع رقم متولي وهو عيجوله…
متولي ليه وايه وصل متولي ل ياسين ومين الناس دول ال عتطلب جيت ياسين ومرته علشانهم..
الجد: دلوك عيدخلو وعتشفوهم…
راضي: طيب جول اي كلمه اتريحنا يابوي….
قبل ان ينطق اي شخص كان الجواب امامهم حين دخل محمود وادم ع يمينه وادهم ع يساره الصدمه ال جمة الجميع كلامنهم ينظر للااخر فالا احد كان يتوقع رجوعه بعد كل تلك السنوات…

يتبع…..

لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا

لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية عشق ياسين)

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى