رواية عشق سيف الرعد الفصل الثالث 3 بقلم سارة عصام
رواية عشق سيف الرعد الجزء الثالث
رواية عشق سيف الرعد البارت الثالث
رواية عشق سيف الرعد الحلقة الثالثة
مريم:دكتورة دانيه ازيك عامله اي
دانيه: الحمدلله أنتي اللي عامله أي
مريم: الحمدلله كنت جايه لحضرتك علشان عشق مرات ابني
دانيه:ملها عشق
مريم:بدوخ و بتستفرغ
دانيه: تمام اتفضلي معايا يا مدام عشق
عشق ؛حاضر
وبعد أما دانيه كشفت على عشق…
دانيه: لل اسف احب اقولك انك….
مريم:في أي يا دانيه خضيتيني
دانيه: لأ متقلقيش هي عندها..انها حامل بس وكمان في الشهر الثلاث
عشق:بجد
دانيه:بجد والحمدلله الحمل ثابت بس هكتبلك على شويه ادويه للغثيان والدوار تمام وتجلي بعد اسبوعين
مريم: شكرا جدا يا دكتورة
دانيه:لا شكر على واجب يا ستي وبلاش كلمه دكتورة دي قولتلك كتير قوليلي يا دانيه او دندون زي ما جوري ما بتقولي
مريم: ماشي يا دانيه
دانيه:شطورة يا مريومه ومبارك الضيف الجديد.
مريم وعشق رواحوا وعشق كانت في صدمه ومش عارفه تفرح ولا تزعل
…………….
في مكتب سيف
سيف:في اجتماعات تاني
هاجر:چمانه هانم كانت جايه علشان تناقش حضرتك في موضوع الكمبوند إللي في الساحل
سيف: تمام اول ما تيجي دخليها ويا ريت لو تعمليلي قهوه وتجبيهالي
هاجر: تمام يا فندم
وبعد فترة الباب خبط
سيف:ادخل
دخلت هاجر وحطت القهوة على المكتب
هاجر:چمانه هانم برة ادخلها
سيف: دخليها
هاجر: تمام يا فندم
…وبعد فترة الباب خبط
سيف:ادخل
چمانه :ادخول
سيف؛اتفضلي
چمانه:لكو مستر سيف انا جيت لهون لحتي اخبرك أن الطلبيات اللي وصلتنا مو كاملين
سيف:ماشي انا هكلم الشركه علشان اشوف باقي الطلبيه فين
چمانه :اي ماشي..بدك شي مني
سيف: لأ
وبعد فترة
……………………
في فيلا الدمرداش
تحديداً اوضه سيف
كان بيتكلم في التليفون
:……………
سيف:قولت لأ يا مجدي أنا عارف ان ايامي معدودة ولو أنا عملت اللي انت بتقوله مش هيعمل حاجه
:…………..
سيف؛خلاص يا مجدي ده اخر قرار مش هعمل اللي في دماغك
؛…………..
سيف:اه اخر قرار
:……….
سيف: سلام يا مجدي
وبعد أما سيف خلص المكالمه لف لقي عشق واراه
عشق؛ممكن اعرف اي إللي تقصده ب متقلقش
أنا بخير وايامي معدودة واي إللي أنت بتقول مش هعمل حاجه
سيف:متدخليش في إللي ملكيش فيه
عشق: لأ ليا يا سيف ليا لما تكون قريبي ليا اما تكون ابن عمي ليا اما تكون حبيبي ليا لما حبيبي يجبرني اني اتجوز اخوه ليا لما حبيبي يتخلا عني ليا أنا المفروض مكنتش سمعت كلامك المفروض مكنتش اتجوزت رعد لاني وبعد كل السنين دي مش قادره انساك يا سيف انا مش قادره انساك يا سيف حتي بعد أما اتجوزت اخوك مش عارفه حتى بعد أما عرفت انك خونتني حتي بعد أما عرفت انك كنت بتمثل الخيانه علشان اتجوز اخوك مش عارفه انساك يا سيف وبعد أما عشق قالت الكلام ده انهارت في العياط..سيف بعد أما شاف حالتها مقدرش يكتم اكتر من كده
سيف؛مكنش ينفع اتجوزك
عشق:ليه ها ليه مكنش ينفع
سيف: علشان أنا مريض لوكيميا عرفتي أنا عندي سرطان في الدم في الوقت اللي كنت هقول لابويا اني عايز اتجوزك تعبت ومن شده التعب رحت كشفت ولما عرفت بالمرض مكنش في امل اني اتعالج منه كنت باخد ادويه ومسكنات بس مكنش في تحسن فبطلت اني اخد الأدوية وبقيت باخد المسكنات ومجدي بيحاول يخليني اتعالج بالكماوي وأنا اللي مش راضي لاني يأست
عشق:كان ممكن تقولي مش تعمل إللي انت عملته
سيف:مكنتش هقدر اقولك
عشق بألم:بجد مكنتش هتقدر تقولي….بس تقدر تشوفني مع اخوك صح انطق..
سيف:كنتي هضيعي عمرك معايا وفي الاخر هتبقي ارمله
عشق:انت بجد…انت مصدق اللي انت بتقوله اممم الاعمار بيد الله يا سيف محدش ضامن عمرة كان ممكن اموت قبلك ممكن رعد يموت قبلك وتعرف….رعد ظابط يا سيف فاهم يعني اي ظابط وكمان بيشتغل على الحدود يعني هو معرض انه يموت في اي وقت بس لأ ازاي انت عندك نظريه ولازم تعملها بس أنا بقولك يا سيف أنت مبقتش فارق معايا أنت بالنسبة لي انت اخو جوزي وبجد أنا مش عارفه اشكرك ازاي لانك كنت سبب إني اتجوز رعد وبحمد ربنا ان رعد عنده نظرة حاضريه مش زيك باصص للمستقبل وكمان مرة أنا بشكرك انك كنت سبب من الأسباب إللي خلتني اتجوز رعد
…… .. …….. ………….
وبعد مرور اسبوع من الموقف اللي حصل ما بين سيف وعشق
في اوضه عشق
كانت بتصلي وخلصت صلاه
عشق:اللهم يا مُسخر الناس للناس، سخر لي الأرض ومن عليها والسماء ومن فيها، اللهم اجعل طريقي مفتوح للخير دائماً و أبداً يارب اهدي لي زوجي واحميه لي وازرع المحبه له في قلبي ويسر لي امري وارزقني الذريه الصالحه يا ارحم الراحمين يا مجيب الدعوات
….ومرة واحدة وهي في خلوتها التليفون رن
عشق:خير اللهم اجعله خير…اي ده رعد.. فتحت علي
عشق: السلام عليكم ورحمه الله وبركاته
: وعليكم السلام ورحمه الله وبركاته مدام عشق معايا
عشق:ايواه حضرتك مين
مؤمن: أنا مؤمن صديق رعد
عشق: أهلا وسهلا وحضرتك بترن من تليفون رعد ليه
مؤمن: أنا حاولت ارن علي سيف بس تليفون مجمعش.. للأسف يا مدام رعد اتصاب في المأمورية وتم نقله إلى مستشفي (……….)
والعنوان (………..)
عشق اتصدمت والتليفون وقع منها وعيونها بقت تدمع
مريم فتحت الباب عليها ولما شفتها قالتلها:مالك يا عشق مالك يا قلبي في أي طيب وراحت عندها وحضنتها
عشق:رعد…رعد…يا ماما اتصاب ونقلوه المستشفى
مريم:اي وبصوت عالي جدا: يا سيف انت يا اللي اسمك سيف
سيف:اي يا ماما في اي
والتلفون بتاعه رن سيف رد على التليفون واتصدم لما عرف باللي حصل ل رعد
سيف: أنا راح مشوار يا ماما وجاي
عشق:استنا خدني معاك
مريم: لأ علشان الجنين
عشق:انا هروح معاه ماليش فيه هروح يعني هروح
سيف:طيب ماشي ياله
وفعلاً سيف وعشق ومريم الي المستشفي
واول لما وصلوا سيف راح عند الاستقبال وسألهم عن غرفه الظابط المصاب
الاستقبال:حضرتك ده لسه في غرفة العمليات
سيف: وهيا فين
الاستقبال:في الدور الثالث اول غرفه نحيه الايمين
سيف؛تمام
ولما وصل لقي مؤمن وسأله عن الحاله
مؤمن؛معرفش أنا مستني اي دكتور يخرج علشان يقولي اي الحاله عامله أي
عشق:لا حول ولا قوه الا بالله العلي العظيم يا رب احم لي زوجي وقرة عيني يا رب وهي عاماله بتعيط…..وبعد مرور ساعتين
الدكتور خرج
الكل راح عنده
سيف:لو سمحت يا دكتور الحاله عامله اي
الدكتور: للأسف. …….
____________________________”
إلي اللقاء في الفصل القادم وقولولي اي هي توقعاتكم
يا تري رعد هيعيش ولايموت؟ وعشق هتحن ليه ولا؟وبالنسبه ل سيف هيعيش ولا ؟
ومعتز فين؟وياتري رد فعله هيبقي عامل ازاي؟
يتبع…
لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا
لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية عشق سيف الرعد)