روايات

رواية عشق بلا حدود الفصل الحادي والعشرون 21 بقلم عائشة الكيلاني

موقع كتابك في سطور

رواية عشق بلا حدود الفصل الحادي والعشرون 21 بقلم عائشة الكيلاني

رواية عشق بلا حدود الجزء الحادي والعشرون

رواية عشق بلا حدود البارت الحادي والعشرون

عشق بلا حدود
عشق بلا حدود

رواية عشق بلا حدود الحلقة الحادية والعشرون

عائشة بصدمة:ـ ا اي دا يا ادهم انتي متجوز عليا في العمارة دى جيبني هنا ليه
ادهم ضغط على ايديها:ـ ممكن تسكوتي اتفضلي اودامي
عائشة:ـ ربنا يستر مش مرتاحلك النهاردة حاسه انك عامل مصيبة
عائشة و ادهم دخلوا العمارة دخلوا الاسانسير
عائشة بضحك:ـ افكرك اول مرة اتابلنا فيها كانت في الاسانسير و عطل بينا
ادهم:ـ و دا يوم يتنسي قعدنا ساعة لحد ما اتظبط اول مرة في حياتي اشوف دكتورة نفسية عندها فوبيا من الاسانسير
فلاش
ادهم ركب الاسانسير و لسه هيقفل الباب عائشة دخلت من غير اي كلام و ضغطت على الأزرار
ادهم:ـ انتي الزاي تتجرئ و تغيري الدور انا مستعجل
عائشة:ـ والله انا كمان مش جاية العب و لازم اطلع اشوف صاحبتي لانها في مشكلة و لازم اكون معاها لو مش عجبك ممكن تركب اسانسير تاني و
فجأة الاسانسير وقف
عائشة حست بخوف:ـ هو وقف ليه مش معقول اكون وصلت
ادهم ببرود من غير ما يبص ليها:ـ هو وقف لانه عطل
عائشة بانهيار:ـ يعني اي عطل يعني هموت هنا هموت و محدش يحس بيا علشان ميته في الاسانسير
ادهم ببرود :ـ انتي خايفه ليه اهدي شوية و يشتغل روقي
عائشة:ـ اهد اي و زفت اي الاسانسير عطلان و تقولي اهد اهدااا الزاي افتح الباب ارجوك افتح الباب انا بتخنقق
عائشة الفون وقع منها رجعت لوراء بتعب و خوف ادهم رفع عيونه كم من الفون بص ليها بصدمة:ـ مالك انتي كويسة
عائشة حطت ايديها على رقبتها:ـ ح حاسه اني بتخنق حاسه اني بموت مش قادرة ادهم
رما الفون من ايديه شدها لحضنه فضل يملس على شعرها بحنان:ـ روقي هو شوية و هيشتغل روقي
عائشة غمضت عيونها
باك
عائشة رفعت عينيها للسقف بحرج:ـ كان يوم ما يعلم بيه غير ربنا التلفونات اتبدلت و من هنا اتعرفنا على بعض من رغم ان كان خوف بس احلي صدفة
ادهم قبل ايديها:ـ احلي حاجة حصلت في حياتي ربنا يخليكي ليا يا حبيبتي
عائشة بابتسامة:ـ و يخليك ليا يا حبيبي
الاسانسير اتفتح و وقفوا قدام العيادة بتاعت عائشة رفعت عينيها قرت الاسم بذهول و بصت لادهم
ادهم مسك ايديها و دخلوا جوه
عائشة بصرخ:ـ ااااااع مين دى
الروبوت:ـ انا زومبا انتي الى مين
عائشة:ـ مييين دى يا ادهم و بتتكلم كدا ليه و اي البروت الى فيها دا
ادهم حط ايده على كتفها:ـ اقدملك الروبوت زومبا فرد جديد في عيلتنا الصغيرة هبتقا معاكي على طول و هتبقا السكرتيرة بتاعتك هى و لطيف
عائشة بفرح و حمس:ـ الله دا لطييف جدااا هاي انا عائشة
لطيف ابتسم ليها:ـ ازيك عائشة
ادهم خد عائشة و راحو المكتب بتاعها عائشة حضنته ادهم بفرح:ـ انت احلي و اجمل زوج في الدنيا شكرا اوى يا حبيبي انا مش مصدقه نفسي انى جبت ليا الروبوت مش قادرة اوصفلك فرحتي بحبك اوى
ادهم حضنها بهمس:ـ و انا بموت فيكي يا قلب ادهم
ادهم بعدها عنه بص في عيونها:ـ انا كنت اناني زمان قبل ما اعرفك و تبقي الحياة ليا بس دلوقتي خلاص مش هقيد حلمك ولا حلم باباكي و عمر من هنا و رايح مش هتشتغلي غير فى العيادة مفيش مصحات تانى لاني مش هستحمل حاجة تحصل ليكى ولا لابننا
عائشة مسكت ايديه و حطتها على بطنها ادهم لاول مرة يعرف يعني اي فرح و يعني اي عايلة
عائشة بفرح:ـ متأكدة ان ابننا هيكون اسعد واحد في الدنيا علشان انت ابوه بس اوعدني انك متتغيرش الحق عند ربنا يا ادهم و الي عند ربنا مش بيروح مهما الانسان انتق..م و عمل مش هيكون مرتاح لانه بيكون تايه في الدنيا فاهمني
ادهم:ـ انت..قام اي بقا مفيش انت..قام
ادهم قربها له و قبلها بحب عائشة حاوطت رقبته بعدا عنها سند جبينه على جبينها..
ادهم:ـ اوعديني انكي مش هتسبيني مهما حصل حتي لو اختلافنا تعالي و نتفاهم بلاش تمشي تانى يا عائشة
عائشة:ـ اوعدك ان مش هيحصل تانى خلاص انا كمان بقيت انسان جديدة
بعدت عنه و خرجو من العيادة و معاهم لطيف و زومبا و هما في قمت الفرح
” أما في منزل ميرنا”
ميرنا بفرح:ـ وحشتوني اوى اوى اخيرا جيتو
الاب:ـ الشغل بقا
الام:ـ اه بس مش هنسيبك تانى لوحدك انا بقيت في رعب و المرة دى هترجعي معانا يعني هترجعي معانا خلصت
ميرنا:ـ يا ماما مينفعش انا مش عايزة اسافر و اسيب شغلي و اصحابي انا حياتي هنا
الاب:ـ قصدك على الضايعين دول طب نفعوكي بحاجة شغلك قعدك مع المجانين هيوصلك لايه حتي العيادة بتاعتك مش بتروحيها
الام:ـ عمر محبكيش ولا عمره حبك هو صرحك و قال انكي اخته مش شايفك غير اخته كفاية يا ميرنا متوجعيش قلبي عليكى اكتر من كدا حياة و عمار معاها و عائشة الحمدلله حياتها بقت احسن طب و انتي فين من كل دا
الاب:ـ اتقدم ليكى عريس شاب محترم و نفس مجالك احنا واقفنا
الام:ـ يعني ملكيش حجة و هتوفقي يعني هتوفقي
ميرنا هزت راسها بهدوء و دخلت اوضتها جهزت نفسها و خرجت من المنزل كله
ركبت عربيتها و قعدت تتمشي بيها وقفت و قعدت تبكي بعد “وقت في منزل ادهم”
ادهم فتح الباب:ـ ميرنا
ميرنا بهدوء:ـ انا اسفة جدا على الازعاج عائشة موجودة اقصد ممكن تنادي عائشة
عائشة خرجت بسرعة:ـ ميرنا تعالي واقفة عندك ليه ادخلي يا بنتى انتي غريبة
ميرنا دخلت ادهم استاذن و خرج من المنزل
عائشة:ـ احلي كيك لاحلي ميمي في الدنيا
ميرنا اترمت في حضن عائشة و قعدت تبكي بقهرة
عائشة حضنتها بقلق:ـ مالك يا حبيبتي فيكي اي مالك يا ميرنا ردي عليا متسبنيش كدا اي الى حصل
ميرنا ببكاء:ـ بابا و ماما رجعو من السفر و عايزيني اتجوز عايزيني اسيب شغلي بعد ما تعبت و عنيت علشان اكبر اسمي المرة دى بجد عايزيني اسافر معاهم بيقدو على مستقبلي و حياتي انا مكبرتش يا عائشة علشان اقبل بحاجة مش عايزها اتجوز واحد لا شوفتو ولا سمعت عنه ولا اعرفو كلكم اتجوزتو الى بتحبهم ليه ليه انا الى محكوم عليا اني اعمل حاجة مش عايزها
عائشة:ـ طب اهدي و هلقي حل هنحاول نق
ميرنا بمقاطعة:ـ لالاا ماما مش طايقة حد منكم فاكركم انتوا الى محرضني على رفضي للجواز اتجوز ليه علشان اتعذب زى حياة في جوزتها الاولي ولا علشان واحد زى عمار يقعد يتعصب عليا ولا واحد ينت..قم مني زى ادهم اتجوز ليه يا عائشة قوليلي
عائشة كانت هترد لكن سمعت صوت تك.سير قامت بسرعة هى و ميرنا
ميرنا:ـ مين دى يا عائشة
عائشة:ـ عم.لي الاسود زوزو
ميرنا:ـ عرفتها انا كدا يعني مين برضو
عائشة:ـ الروبوت بتاعي هى و لطيف و هو لطيف
ميرنا:ـ هو انتي ناقصة جنان على جنانك ادهم وافق
عائشة:ـ ما هو الوح
م طالب معايا كدا اعمل اي
ميرنا:ـ ااااع مش عايزة اتجنن زيكم
زومبا:ـ ميرنا الهبلة
ميرنا:ـ لحقتي ترغي معاها عليا ماشي عائشة الف مبروك على العيادة يا ستي
عائشة:ـ مش عارفه ادهم عمل كدا ليه
ميرنا:ـ بصراحة معاه حق هو خايف عليكي بس احسن حاجه انها قريبا من الشركة و بيتكم ربنا يسعدك يا حبيبتي
عائشة:ـ وياكي يا روحي تعالي نخرج بقا زومبا اياك تك.سري طبق تانى مفهوم
زومبا:ـ حااضر
ميرنا:ـ اه يا شللي يلا يا بنتي
“تانى يوم ”
عائشة:ـ هو انا رايحين على فين يا دومي
ادهم:ـ انتي بقيتي بتسالي كتير اوى على فكرة بس لم نوصل هتعرفي
عائشة بإصرار:ـ لا هتقولي دلوقتي ياما هنزل
ادهم:ـ مش هتعرفي تنزلي بس هقولك احنا يا حبيبتي رايحين العلمين نغير جو
عائشة بفرح:ـ واو بس انا كان نفسي نتفسح برا مصر بس مرة تانية بقا
عائشة حطت راسها على كتفه و غمضت عيونها بفرح بعد وقت وصلوا الفندق و راحوا اوضته
عائشة رمت نفسها على السرير :ـ ياااه على التعب ننام شوية و بعدين ننزل البحر هو ينفع البس مايوه
ادهم:ـ و مالوا يا روحي علشان تبقي المرحومة مالك من ساعة بقتي حامل و انتي بقيتي هوبة خالص اظبطي كدا علشان منزعلش من بعض
عائشة:ـ هو انت اتعصب ليه إني كنت بهزير معاك على فكرة بس برضو هنزل البحر مانا مش جاية علشان اتحبس مش هيبقا في البيت و هنا دا مش عدل
ادهم:ـ خلاص خلاص عموماً انا جبت ليكي المايوه لاني عارف جنانك و لو دا كان حصل كنت هرتكب جري..مة ولا يهمني
عائشة:ـ مقولت سوري هى سيرة ولا اي افضل شوية يا عم خمس دقائق و هكون جاهزة
ادهم:ـ لا ماحنا هنزل لم يكون الشاطى فاضي يعني بليل أو على الفجر اومال اسيب الناس تبص على مراتي
عائشة:ـ مش ها تتغير مش هتتغير
عائشة سيبته و اتجهت لى شرفة الغرفة:ـ الو يا ميرنا
ميرنا:ـ عاملة اي دلوقتي
عائشة:ـ هطق عاملة انى هطق منه و من غيرته الى هتموتني ناقصة عمرا سيبك مني قوليلي انتي عامله اي دلوقتي
ميرنا:ـ انا الحمدلله بخير و بجهز علشان اروح الساحل يا ستي
عائشة:ـ مين ايام لم كونا بنسافر احنا التلاتة مع بعض و كونا بنعمل الى عايزينو اما دلوقتي لااا اااع يبختك
ميرنا:ـ ليش عارفه انه مجنون كنت قولت انكي تسافري معايا اسيبك مع البحر باي باي
عائشة قفلت مع ميرنا و خرجت
“بليل عائشة كانت لابسة فستان ابيض ظهر الاكتاف و طويل و نزل على ضيق اكنه فستان عروسة مع تسريحة شعرها كانت شبه الأميرات”
ادهم وقف وراها لبسها عوقت الماظ عائشة بصت له من انعكاس المرايا حطت ايديها على العوقت:ـ اي الرومانسية دى كلها يا حبيبي انا كدا اتغر و ها شك اي الدلع دا كله
ادهم حضنها من ضهرها و مسك ايديها:ـ دى حاجة بسيطة يا حبيبتي ولا اي حاجة اعرف اوصف بيها حبي ليكي بس انا هعوضك عن كل اذي تسببته ليكي بحبك
عائشة لفت له حاوطت رقبته:ـ انت بالنسبة ليا كل حاجة مش عايزة غيرك يا ادهم عارف نفسي في اي
ادهم:ـ اي يا حبيبي
عائشة:ـ نفسي تفضل تحبني لحد ما اموت نفسي حبك ليا ميقلش بكرا هكبر و شكلي هيتغير و
ادهم حط ايده على فهمها:ـ بعد الشر عليكى يا حبيبتي انا عمري ما هشوف غيرك و بعدين يا حبيبتي مامتك ما شاء الله عليها الى يشوفها يقول اختك الكبيرة مش باين عليها سن ذات انتي كل ما بتكبري بتحلوي يلا بقا علشان اتاخرنا
مسك ايديها و نزلوا الشاطى كان فاضي جدا كان في ورود على الجنبين و كان في شموع و اشتعلت الصواريخ كان مكتوب بيها بحبك يا عائشة
عائشة حطت ايديها على قلبها بفرح و عيونها بتلمع
ادهم مسك ايديها قبل كتف.ها يقول بحب :ـ بحبك
عائشة لفت له بابتسامة و حب:ـ عائشة اي اي دا
ادهم:ـ مهما اعمل قليل عليكي انا عمري ما هعرف اوصف حبي ليكي و مدا عشقي و اشتياقي ليكي حتي و انتي معايا انا بشكرا الظروف الى جمعتني بيك انتي اجمل انسانة شوفتها في حياتى
عائشة نزلت راسها بفرح و خجل:ـ طب انا اقول اي على كلامك الحلو دا بس تعرف من رغم تحكمك و عصبيتك عمري ما اتصور حياتي من غيرك زعلت لم افتكرت انك نسيتني والله العظيم بحبك اوى يا ادهم و عمري ما فكرت في اهلك ولا الناس انا بحبك انت و مش مهم الباقي ولا هيقولو اي المهم انى معاك
ادهم ركع قدامها فتح العلبة الى في ايديه:ـ تقبلي تكوني معايا لاخر يوم في عمرك و انكي تسامحني و نبدا من جديد
عائشة بفرح:ـ طبعا يا حبيبي اقبل اكون معاك لاخر يوم في عمري
ادهم لبسها الخاتم قبل ايديها بحب اشتغلت اغنية رومانسية و فضلوا يرقصوا ادهم شالها و فضل يدوخ بيها بفرح و حب
“عد سبع شهور”
عائشة اتصلت مع مامتها و ادهم كمان اتصلح مع مامته أما باباه ف مش فى حساباتهم ميرنا قدرت تقنع اهلها بى مصطفى بعد ما اعترف بحبه ليها و هى كمان بتحبه و اخيرا اليوم عقد قران و فرح مصطفى و ميرنا
عائشة:ـ الله شكلهم حلو اوي مع بعض مش مصدقه انهم هيتحوزو كمان شوية
ادهم:ـ اول مرة اشوف مصطفى بيضحك انتوا ساحرين ولا اي وقعت في حبك اول ما شوفتك و مصطفى كمان حب ميرنا اول ما شافها اخويا و حفظه
عائشة:ـ مش كانوا اتجوزو بعد ما اولد بدل شكلي
ادهم:ـ مالوا شكلك مانتي زى القمر اهو هو انتي حامل بجد ولا بتكدبي
ميرنا من وراهم:ـ اوعي تصدقيه و توقعي انا بقولك اهو و في الاخر الحقيني يا ميرناا و اهي اهي خلاااص انا تعيت منكم اتهدو بقا اتهدو
ادهم:ـ هو انتي يا بنتي مالك بيا حطني في دماغك ليه
ميرنا:ـ مش ها رد عليك مصطفى شوق صرف في اخوك دا و
حياة جت و نفذت المواقف:ـ مبروك يا عروسة
ميرنا:ـ لو كنت تهمك اوي مكنتيش اتاخرتي عني
عمار :ـ لا اله الا الله يا بنتي انا جايبها عندك من الصبح كل دا و مش مهتمة
ميرنا :ـ اااع مشي الزفت دى من خلقتي انا ناقصة
بعد دقائق جاه المأذون و قال الجملة الشهيرة:ـ بارك الله لكم وبارك عليكم وجمع بينكما في خير
مصطفى قبل جبينها و بارك الجميع ليهم بفرح و حب و اشتغلت الاغاني
مبروك يا عائشة
عائشة:ـ الله يبارك فيك يا اونكل سليمان
سليمان:ـ احم انا
عائشة:ـ حضرتك كويس
سليمان:ـ بصي يا بنتي انا بحبك زى بنتي و أتمنى مترديش طلبي منك انا طالب ايد مامتك انا بحبها و عرض عليها الجواز هى موافقة بس قالت اطلبني من بنتي مقدرش اقول انى موافقة غير لم عائشة توافق
عائشة:ـ يعني انت بتحبها
سليمان:ـ ايوة
عائشة:ـ و هي بتحبك
سليمان:ـ ايوة و واقفين على موافقتك
عائشة:ـ موافقتي هههه ياااه على الدنيا طب و استاذ هاني رايه اي
سليمان:ـ و اي دخل هاني في حياتي هو عايش حياته اعيش انا كمان حياتي عن اذنك اتمني توافقي
سليمان سابها و راح لى عائشة الى هى مامتها
عائشة:ـ ا ااااااه الحقني يا ادهم بوووول.د
ادهم و حياة ة مامته جريو عليها و الجميع
ادهم بقلق:ـ مالك يا حبيبتي
عائشة بتعب و صرخ:ـ مش قادرة بموووووت
حياة:ـ عائشة انتي ب.تولدي
هاندا:ـ ادهم لازم نروح المستشفى بسرعة كلم الدكتورة لحد ما نوصل
ميرنا:ـ عائشة حاولي تهدي نفسك
مصطفى:ـ انتي جاية تولد.ي دلوقتي كنتي صبرتي شوية
ميرنا:ـ مششش وقتتت كلامك دا يلا يا ادهم البت هتموت من التعب يخرب بيتك بيت اخوك
ادهم شال عائشة و ركبوا عربيته هو من قدام و عائشة و مامتها و حياة من وراء و في العربية التانية مصطفى و ميرنا و هاندا وصلوا المستشفى و دخلت عائشة غرفة العمليات بعد ما سبت ايد ادهم بصعوبة ادهم و المجتمع واقفين في الممر قدام غرفة العمليات ادهم واقف هيموت من الخوف و القلق عليها بعد وقت سمعوا صوت بكاء طفل
خرج الدكتور الجميع جري عليه
الدكتور…..
مكنش عريس اتقدم لمامتك يا عائشة

يتبع….

لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا

لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية عشق بلا حدود)

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى