روايات

رواية عشق المالك الفصل الثالث 3 بقلم مروة موسى

رواية عشق المالك الفصل الثالث 3 بقلم مروة موسى

رواية عشق المالك الجزء الثالث

رواية عشق المالك البارت الثالث

رواية عشق المالك
رواية عشق المالك

رواية عشق المالك الحلقة الثالثة

زين بهزار : وإن شاء الله ي أختي مش أخر مرة

ورد بضحك من كلامه: ان شاء الله

ولكن دخل عليهم مالك ينظر إلي زين بنظره رعب

زين بخوف: في أي مالك كدا ي مالك وبيضحك في نفس الوقت

مالك بحده: حضرتك دا مكان عمل مش مكان ضحك

زين : كانت خايفه قولت أضحكها

مالك: انا مش هكرر كلامي تاني

ثم وجه كلامه لورد

مالك: اتفضلي أمضي هنا الشغل لمدة ٣ شهور وبعد كدا لو عجبنا شغلك هجدد ليكي العقد

ورد بخوف من معاملته: ح حاضر ومضت علي العقد

خرجت ورد وذهب لصديقتها ألاء

ألاء : أي عملتي ايه

ورد: قبلت بس هو أستاذ مالك كدا

ألاء بتحاول تطمنها: متقلقيش هو كدا دايما بس زين أحسن منه

ورد : استاذ زين دا شكله مختلف عنه

ألاء : ملناش دعوة بيهم يلا نشوف شغلنا

( كان في مرة واحدة علقت علي رواية جنة الصقر وقالت الرواية دي عشق بجد حبيبت تكون الرواية بطلتها اسمها عشق وحبيت أكتر أذكر اسمها ألاء في دور ليها في الرواية )

عشق رجعت البيت : ورد ي ورد

كريمة : برا ي عنيا

عشق دخلت الاوضة ومردتش عليها مشيت وراها كريمة ودخلت الاوضه

كريمة : هو انتي جايبة البرود دا كله منين

عشق بتحاول تستفزها: بيقولوا البت بتطلع زي أمها وانتي حاليا أمي يعني وخداه منك ي عنيا

كريمة بتضغط علي سنانها: والله لوريكي وكانت بترفع إيديها عشان تدربها لكن عشق مسكت إيديها وزقتها خرجتها برا الاوضة

عشق قفلت الباب وتدعي ربنا

عشق: يارب انا عارفه ان الطريق دا غلط بس انا تعبت عاوزة ارتاح سامحني

في الشركة

زين ذاهب لمكتب مالك لكن فجأة وهو ماشي خبط في ورد

زين : مش تاخدي بالك

ورد برفعه حاجب : نعم هو مين اللي خابط في مين

زين : براحة مكنش موقف وبترفعي ليا حجبك ….أمال لو كنتي صاحبة الشركة كنتي عملتي اي

ورد بتلقائية: كنت رفضتك

زين : عشان كدا ربنا مش بيسيب حق حد غلبان

ورد بضحك: ايوا خليك غلبان دايما كدا

زين : بس بقي من النهاردة انتي السكرتيرة بتاعتي الجديدة

ورد بفرحة : أي دا علي طول كدا

زين بيغمز ليها: طبعا هو أنا أي حد

ورد بتنظر ليه: ياعم والنبي اسكت لحسن استاذ مالك يجي

زين : استاذ مالك دا قفل كدا قفل

مالك من وراهم: والله عال طيب تحبي تضيفي حاجة تاني لكلامه

ورد : هو انا يعني كنت ….

مالك بمقاطعه: اتفضلي علي شغلك

زين : بس هي من النهاردة السكرتيرة بتاعتي

مالك : تمام ياريت متنسوش انكوا في شركة محترمه

زين : طيب ماشي ويلا ي اسمك اي

ورد : اسمي ورد

زين : اسمك حلو اوي

ورد بتداري كسوفها: شكرا جدا ليك ي استاذ زين

انتهوا اليوم من العمل لكن في وقت متأخر

ألاء : يلا ي ورد نمشي

ورد : يلا بس مفيش مواصلات حالن لحد بيتنا كدا هعوز مواصله لحد البيت ومفيش حالن مواصلات عندنا في المنطقة

ألاء بحيرة : طب وبعدين هتروحي ازاي

ورد: مش عارفه والله

ألاء : طب هتعملي أي ويلا عشان انا اتأخرت

ورد : طب روحي انتي

ألاء : مش هسيبك كدا

زين من وراهم كان طالع بالعربية بتاعته لوحده: واقفين ليه كدا

ألاء: مفيش بس مفيش مواصلات لورد لحد بيتها حالن

زين : تعالوا أوصلكوا

ورد بسرعه: لاء شكرا لحضرتك

ألاء بتزقها عشان تركب لان فعلا الوقت اتأخر

زين بضحك: صحبتك شكلها بتوفر فلوس المواصلات ي ورد

ألاء : لا مش كدا بس الحكاية ان الوقت اتأخر وكمان لسه ورانا مذاكرة وقربنا علي الامتحانات فبنحاول نستغل الوقت

زين باهتمام: انتوا في كلية؟

ورد: ايوا

الاء: ايوا احنا في كلية وكمان السنة الأخيرة ادعيلنا بقي عشان نتعين معيدات

زين بإعجاب: بجد يعني انتوا بتجيبوا امتياز دايما

ورد : ايوا البركة في اختي بتوفر ليا وقت وجهد وفلوس وراحة علي حساب نفسها

ألاء: امال فين استاذ مالك

زين : راح مكان يسهر فيه

ورد : معلش هنتعب حضرتك بقي

زين بضحك: متقلقيش كله هيتخصم من المرتب وضحكوا

وبعد مدة وصل زين ألاء ونزلت وحالن وصل ورد

ورد : شكرا ي استاذ زين

زين ؛ مفيش شكر بينا

ورد : طيب شكرا سلام

زين : ما قولنا مفيش شكر يلا انزلي

ورد بابتسامة: طيب

وذهب زين للبيت

رشا: اخوك فين

معتز: هتلاقيه طلع يسهر برا

زين: بيفك عن نفسه شوية

رشا: هو هيفضل كدا

زين: هو مالك من أمتي بيسمع لكلام حد

معتز: تمام لما يجي تخليه يجيلي

رشا : معتز لو سمحت خليك لطيف معاه

زين : براحة ي بابا هو مش بيعمل حاجة هو بيسهر ويرجع بالليل وخلاص المهم الشغل ماشي مظبوط

معتز بصوت عالي: اللي عندي خلص ومفيش كلام

وذهبوا كل منهم لغرفته

في البار اللي شغاله فيه عشق

دخل مالك: أهلا

صاحب البار : اهلا ي مالك باشا

مالك بغرور: عاوز حاجة كدا تفرفشني

صاحب البار: هعرضلك شوية بنات

وبالفعل عرض عليه بنات لكن مهتمش

صاحب البار: أي رأيك

مالك ؛ كلهم أي كلام

صاحب البار : في واحدة اسمها عشق بس دي لو جت ليلتها بكتير اوي

مالك بغضب منه: من امتي وانا بنام مع حد انا بقعد هنا معاها وخلاص لكن انام مع واحدة لاء فاهم غور من وشي

صاحب البار : تمام

وجلس مالك فترة ثم انصرف بسبب تلك الغبي لانه أغضبه

بقلمي مروة موسي

في بيت سامح

ورد داخله

عشق: كنتي فين

ورد ؛ مفيش كنت في مشوار

عشق حست بكدبها: تمام اتفضلي ذاكري

ورد : حاضر

تاني يوم

ورد قامت لبست عشان تنزل لشغلها

عشق بنوم: رايحة فين

ورد بتوتر: هنزل الكليه

عشق : بدري كدا

ورد : أصل ألاء صحبتي هتشوف حاجة في طريقنا

عشق: تمام خلصي واطفي النور

وخرجت وذهبت لمكان العمل

ورد : انا خايفه ي ألاء

ألاء: ليه

ورد : عشق اختي لو عرفت اني بشتغل عشان اساعدها هيبقي موقف زعل كبير بينا

ألاء: متقلقيش ويلا عشان استاذ مالك طلبك

ورد باستغراب: ليه

ألاء:معرفش

ورد ذهبت لتري ماذا يحتاج مالك

ورد بتخبط علي مكتبه

مالك: ادخلي

ورد بتوتر: حضرتك طلبتني

مالك بجمود؛ حضرتك انتي ازاي تكوني طالبة جامعيه وبتشتغلي

ورد : انا هعرف أوفق بين الشغل والكلية

مالك : وانا معنديش كدا

ورد بخوف بسبب موقفها: طيب انا ممكن اشتغل لو حضرتك لقيتني مقصره ساعتها همشي

مالك : كاد أن يتحدث لكن ……….

بعد كدا الرواية هتبقي جامدة اوي انتظروني

يتبع…

لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا

الرواية  كاملة اضغط على : (رواية عشق المالك

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى