رواية عشق الليل الفصل الأول 1 بقلم أسماء ابراهيم
رواية عشق الليل البارت الأول
رواية عشق الليل الجزء الأول
رواية عشق الليل الحلقة الأولى
ميكانيكيه عايز تتجوز ميكانيكيه.. قالتها الام بغضب شديد..
رد وهو متمسك بقراره.. اه يا امي هتجوزها و اي فيها يعني البنت كويسه و بنت ناس قدرت تتفوق في دراستها و بقت اكبر مهندسه ميكانيكيه..
الام.. انت اكيد اتجننت ما البنات قدامك كتير شاور علي اي بنت اجوزهلك من الصبح..
رد بكل هدوء.. و انا مش هتجوز غيرها يا امي…. و سبها و مشي
احكي ليكم القصه من البدايه….
هو بغرور.. انت يا ابني تعاله صلح العربيه دي بسرعه..
الشاب… معلش حضرتك ممكن تسبها لان في عربيات تاني بتتصلح و لما نخلص اللي في ادينا هنعملها..
“افندم انت عايزني استنا دور انت مش عارف انا مين هات يا ابني اللي مشغلك هنا… قال بصوت عالي… فين صاحب المكان ده…
خرجت بكل ثقه وقالت… خير حضرتك بتزعق ليه…
” و انتِ اي دخلك اصلا فين صاحب الورشة دي..
ردت بعصبيه.. انت بتزعق ليه و انا صاحبه الورشة و مفيش داعي تعمل قلق يا استاذ دا مكان اكل عيش و تقدر حضرتك تستنا دورك….كانت لابسه خوزة علي وشها.. لحظه و شالتها و ظهرت صاحبه الورشة.. صاحبه العيون البُني الفاتح صاحبه الشعر الاسود و البشرة القمحي.. كانت تتحدث وهو لا يسمع ما تقول كان شارد في ملامحه… نعم لقد تم خطف قلبه من النظرة الاول… فاق من شروده علي صوتها… انت يا استاذ سمعني..
“هاا اه مع حضرتك.. تمام اقدر اجي اخد العربية امتي..
ردت ببتسامه… تقدر تيجي بعد ساعتين…. ذهبت دون ان تسمع رد منه…
مازل وقفاً مكانه سرحان فيها..ماذا فعلت هذه الفتاة لتخطف قلبه.. ذهب و ترك قلبه الذي احبها…. قبل ان يذهب سمعها تتحدث اليه…
استنا يا حضرت..
” افندم حضرتك..
اتفضل دا كارت برقم العربيه بتاعتك عشان لما تيجي تسلم الكارت و تستلمها…
“واضح ان كل حاجه هنا بنظام.. ممكن اعرف اسم حضرتك اي…
ابتسمت..اسمي المهندسه ليل.. و ذهبت من امامه مره اخرى..
” و كيف لليل ياتي و انتِ الليل بذاته”
ذهب لعمله و هو ينطق اسمها من حين لاخر..
♡♡♡♡♡♡♡♡♡♡♡♡♡
ياتي صوت من خلفه… مالك يا عمر انتَ اتجننت ماشي بتكلم نفسك..
عمر دون تركيز.. جميله اوووي..
ضحك صديقهُ علي حاله هو لم يرا عمر منذ زمن هكذا.. هي مين دي يا عمر انطق بتحب من ورايا.. اه يا خا. ين.. قالها وهو يمزح..
فاق عمر… في اي ما تظبط كدا…
الاه مش انت اللي سرحان فيها…
عمر… هي مين دي.. سيف ابعد عني وهات ورق الشغل يلا عندنا صفقة مهما النهارده..
سيف بضحك.. والله يا عمر يا اخويا مش عارف هي مين بس وقعت و محدش سمه عليك… و بخصوص الشغل الورق اهو.. و بغمزه.. اسيبك بقا مع الجميله…
عمر بعصبيه مصتنعه… اخرج برا يا سيف دلوقتي..
خرج سيف وهو يضحك.. ياترا مين دي اللي وقعتك يا ابن المهدي…
♡♡♡♡♡♡♡♡♡♡♡♡
اما عند ليل كانت بتشتغل بكل طاقتها…. حتي أتت اخته الصغيرة التي تبلغ من عمره عشره سنوات.. وهي تتحدث إليها…
ليل بحب… مريم اي جابك هنا عايزه حاجه.. ماما كويسه في اي اهدئ كدا مالك…
مريم بدموع… ما.. ما.. ماما يا ليل ماما تعبانه اووي في البيت…
ليل بخوف علي ولدتها.. اهدئ يا حبيبتي ماما هتكون كويسه.. تحدثت مع الطبيب حتي ياتي… وهي تذهب الي المنزل…
دخلت ليل غرفه ولدتها…ماما حبيبتي انتِ كويسه..
الام بتعب… متخفيش عليا انا كويسه هي دوخه بس مش اكتر.. مريم بتحب تكبر الموضوع..
ليل.. كويسه اي بس الدكتور علي وصول و هطمني عليكي..
بعد قليل تحدث الطبيب.
الدكتور… مقدرش اخبي عليكي حاله ولدتك متاخرها و محتاجه عمليه قلب مفتوح اتمنى تتعمل في اسرع وقت.. دي شويه ادويه تمشي عليها مؤقتة
ليل بتمسك.. شكرا لحضرتك يا دكتور اتفضل..
ذهب الطبيب و دخلت غرفه ولدتها… اي يا ست الكل انتِ بتدلعي عليا ولا اي.. الدكتور فالي انك زي الفل…
الام بضحكه.. شوفتي مش قولتلك…
ليل… طيب يا ست ماما انتِ النهارده تنامي و ترتاحي و انا هجيب اكل من برا و هدلعك النهارده.. المهم هروح الورشة عشان الشغل يلا بااي..
♡♡♡♡♡♡♡♡♡♡♡♡♡♡
أتت الي الورشة مره اخرى و قبل انت تبدا في الشغل..
فين الانسه ليل السيد احمد..
ليل بصدمه.. خير يا حضرت الظابط انا ليل..
الظابط… معانا امر بالقبض عليكي…
ليل.. ااااااي..
يتبع….
لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا
لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية عشق الليل)