رواية عشق الفهد الفصل العاشر 10 بقلم خديجة محمود
رواية عشق الفهد البارت العاشر
رواية عشق الفهد الجزء العاشر
رواية عشق الفهد الحلقة العاشرة
ويبتدي يوم جديد في قصر الفهد وتحديدا على سفره الطعام
نوال: انا مش عارفه العيال دي هتكبر امتى
الجد: مين يصدق ان دول رجال اعمال وواحد فيهم دكتور في الجامعه
نوال: ما هو ده اللي مجنني
الجد: عادي كلنا كنا في سنهم وبنعمل كده
وقت ما هم بيتكلموا دخل عليهم شريف
شريف: صباح الخير
الجد: صباح النور
نوال: صباح النور يا حبيبي
شريف: امال فين فهد وسليم واكرم مش شايفهم
نوال: فضلوا يجننوا في الداده لحد ما هديو وناموا
شريف: عايز اعرف امتى يكبروا يتجوزوا
هم برده بيتكلموا دخلت نرمين
نرمين: صباح الخير يا جماعه
نوال: صباح النور يا حبيبتي عامله ايه يا قلب خالتو
نرمين؛ الحمد لله يا خالتو
نوال: ليه ما بتجيش دلوقتي
نرمين: انت عارفه الشغل بيبقى صعب بالذات لو تشتغلي مع اكرم صعب جدا
الجد: اللي انت حتى اكرم اطيب واحد فيهم
نرمين: قصدك اغبى واحد فيهم ارخم واحد فيهم لكن مش اطيب واحد فيهم
شريف: الصراحه يا بابا اكرم في الشغل غير بره الشغل تماما
الجد: الصراحه ما شفتش اكرم وهو بيشتغل عشان اقول رايي بس اللي انا عارفه ان سليم وفهد في الشغل بيبقوا جد جامد
نرمين؛ طب هم فين
ونزل عليهم الثلاثي بطلتهم الجميله
فهد: صباح الخير
اكرم وسليم قعدوا على ترابيزه الفطار وقالوا نفس النظام صباح الخير
والكل رد عليهم صباح النور
الجد: هو انتوا بتعملوا ايه في نرمين
اكرم: هكون بعمل فيها ايه بعملها زي اي موظف موجود في الشركه هكون بعذبها انا ولا بعذبها
نرمين: انا ما قلتش كده ليهم اصلا
نوال: هي الصراحه ما عملتش حاجه ايه كل اللي قالته ان انتوا بتبقوا مختلفين لما بتقول الشغل
واكرم بص نرمين نظره حاده
ونرمين خافت وقتها
فهد: هتيجي معايا النهارده يا سليم الشركه ولا هتروح الجامعه
سليم: لا هاجي معاك الشركه على طول
واكرم: بيزار اه عشان تشوفك جميله كل يوم
وسليم ضربه بجنبه عشان يسكت
سليم: هي اللي جميله في الشركه يعني كلولتهم شبه الغفر
نرمين: ليه هو انت شايفني غفر
واكرم: وقال من غير ما يلاحظ على كلامه نرمين انت حلوه على فكره
نرمين اتكسفت في وقتها وقالت له شكرا يا اكرم
وسليم وفهد لحظه تغير معالم وش اكرم بعد ما قال لها الكلام
وبيخلصوا الفطار ولسه هيمشوا نرمين اتكلمت
نرمين: ممكن يعني توصلوني معاكم اصل العربيه بتاعتي عطلانه وفي الصيانه
اكرم: خلاص تعالي معانا
فهد: بصوت واطي لاكرم تيجي معانا فين
اكرم: بنفس الهمس هنوصلها يعني هنعمل ايه
فهد: تم تاخذ تاكسي وما فيش غيرنا
اكرم: خلاص يا فهد انا قلت كلمه روح انت وسليم في عربيه وانا هاخدها في عربيتي
سليم: لا يا حبيبي دي بنت خالتي وانا وفهد هنوصلها باعنا رايحين او نركب عربيه واحده
اكرم: خلاص ماشي
فهد: ما كانش عايز يوافق بس قال ماشي
واكرم: قال نرمين يلا عشان موصلك معانا
نرمين: تمام شكرا
وراح هم الاربعه على عربيه فهد
فهد: انا وسليم هنقعد ورا وانت يا اكرم اللي هتسوق ونرمين جنبك عشان انت عارف ان دماغي دايخه ومش هعرف
اكرم وهو من جوه مبسوط مش عارف ليه قال تمام يا فهد
وفعلا بالعربيه واكرم طول ما هو سايق كان بيبص على نرمين من تحت لتحت وكان حاسس من حاجه من ناحيتها
نرمين كانت حاسه بالزهق وكانت عايزه تشغل الكاسيت
قداسه على زرار ما رضيش يشتغل وقالت اكره ممكن تشغلي الراديو
اكرم: قال لها تمام يا نرمين وهو سايق ومش ملاحظ لمس ايد نرمين
نرمين وقتها شدت ايديها من كتر الكسوف اللي كانت فيه واكرم شغل لها كاسه وفد الباسط على الطريق وطول ما هو متوتر
وسليم وفهد ما كانش واخدين بالهم
♕♡
ونسابهم ونروح عند عشق
عشق صحيت من النوم وامن حضرت الفطار وراحت على غرفه مريم
عشق : اصحي يا مريم بقى
مريم نايمه وبتحلم فارس الاحلام
عشق والنبي الاحلام بتاعتك دي مش وقتها اصحي بقى
مريم عايزه ايه عشق انا عايز انام
عشق مش وقته عندنا شغل مستر سليم مستر فهد هيتخانقوا معانا بسبب التاخير ده
واول ما تسمع اسم سليم تقوم على طول وتقول خلاص هلبس واجي وراكي
مريم وعشق بيخلصوا لبس ويبتدوا يفطروا بعد ما يخلصوا ينزلوا
وهم نازلين لقوا المعلم حسونه في وشهم
حسونه: عامله ايه يا ست البنات
عشق: معلم حسونه ابعد عني
حسونه: هو في حد برده يبعد عن القمر
عشق: يا معلم انت متجوز ومخلف قدي
حسونه: عادي وفيها ايه
عشق: انا عايزه اتجوز واحد صغير مش واحد قد ابويا
حسونه: نرجع شباب عشان خاطرك يا جميل
عشق: مش عايزاك ترجع شباب انا عايزه اعيش حياتي وسيبني في حالي واعمل حسابك انا من اخر الاسبوع مش هبقى في الشقه
حسونه: ليه هتروحي فين
ومريم: وهي متعصبه قالت وانت مالك يا عم ليك شوق في حاجه
عشق: عن اذنك بقى عشان رايحين الشغل
ومريم وعشق يمشوا من غير ما حتى يسمعوا له
ويوقفوا تاكسي ويركبوا ويروحوا على الشركه على طول
ونرجع تاني في العربيه عند اكرم ونرمين
فهد: هو مال الطريق متعطل ليه كده
اكرم: الصراحه ما اعرفش
فهد: لما تنزل شوف ايه الطريق متعطل ليه
اكرم: هنزل لوحدي بس
سليم: بنفس الصبر قال هننزل معاك يعني
نرمين: خلاص في ايه انا هنزل معاه
اكرم: خلاص تعالي
وفعلا اكرم ونرمين بينزلوا يشوفوا الطريق متعطل ليه
وفي نفس الوقت عشق ومريم كان راكبين التاكسي في الطريق اللي متعطل
عشق: هو الطريق متعطل كده ليه يا اسطى
السواق: ما اعرفش يا بنتي
مريم: طب خلاص تعالي ننزل يا عشق كده كده ما فضلش كتير
عشق: خلاص تعالي ننزل كمان نشوف الطريق متعطل كده ليه
عشق تدي الفلوس للراجل ويمشوا
بيوصلوا عند واحده بتولد في نص الطريق في نفس الوقت اللي نرمين واكرم بيوصلوا فيه
والست اللي كانت في الطريق عماله تصرخ وتصوت وموقفه الطريق كله
اكرم هي مالها الست دي
الراجل: جوز الست انت شايف ايه يا عم بتولد
اكرم: اللي انا فاكره ان الست بتولد يا في البيت يا في المستشفى مش في الشارع
الراجل: معلش يا عم حظك بقى تولد في الشارع
وعشق اتدخلت في الحوار وقالت طب انا ممكن اساعدها
الراجل: حضرتك دكتوره
عشق: اه ولدت قبل كده كذا واحده من جيرانا فعارفه في الموضوع
الراجل: خلاص يا ستي والديها بدل ما تولد علينا هنا
عشق طب انا بس عايزه حد يساعدني وكمان نغطي الموضوع
وفعلا يجيبوا حاجه ويغطوا الست وعش بتبتدي تولدها وبتولد
عشق وهي رايحه للراجل وفي ايديها لفتين
عشق: اتفضل حضرتك جالك ولد وبنت
والراجل كان هيطير من الفرحه
وبعد كده بتيجي الاسعاف تاخد الست
الراجل قبل ما يمشي سالها هو انت اسمك ايه
ردت عليه اسم عشق
وبعد شويه الطريق بيهدى وكله بيروح على مصالحه وعشق ومريم بيوصلوا على الشركه
♕♡
ونروح عند شركه فهد عشق بتوصل الشركه قبل ما فهد يوصل وطلعت فوق على مكتبها ومعاها مريم وبعد شويه بيوصل فهد وسليم قول قول اكرم ونرمين بيروحوا على القسم بتاعهم
عشق :انت كويس دلوقتي يا مستر فهد
فهد :اه كويس دلوقتي
عشق :في شويه ملفات يا مستر فهد لازم تمضي عليهم
فهد :هاتيهم على مكتبي وبعد كده وجه الكلام لمريم مريم تعالي عايزك كمان
وبيدخل فهد وسليم المكتب ومريم كانت مستغربه ان هو عايزها في ايه
مريم: تفتكري ليه يا عشق فهد عايزني في المكتب
عشق :حد قال لك ان انا بقرا البخت اكيد ما اعرفش عايزك في ايه خشي معايا عايزنا في ايه
هو فعلا مريم وعشق بيخشوا المكتب
وفهد ووجه كلامه لعشق: وقال لها سيب الملفات واتفضلي انت
عشق حاضر يا مستر فهد
فهد بس انا عايزك بعد الاجتماع ده ما يخلص
عشق وهي حاسه من جواها خايفه حاضر يا مستر فهد
وبعد كده بتخرج
فهد وجه كلامه لمريم
فهد :دلوقتي انت يا مريم هتبقي تحت مسؤوليه مستر سليم وهو اللي هيشرح لك كل كبيره وصغيره ثاني حاجه انت بتحبي انهي قسم
مريم :انا بحب قسم الديكور عشان بفهم في الحاجات دي
سليم: انا حتى يا فهد ان انا وريتك التصاميم اللي هي عملتها
فهد: شفتها بس محتاجه شويه تعديلات واكيد مع التدريب هتعرفي
مريم :اكيد طبعا يا مستر فهد وانا يشرفني ان انا هبقى تحت مسؤوليه مستر سليم
سليم وهو من جوه فرحان ان هو اصلا كان متفق مع اخوه ايه اللي يخلي مريم تبقى تحت مسؤوليته او بمعنى اصح تبقى جنبه طول الوقت
فهد :خلاص انت هتبتدي تدريب من دلوقتي ولو حسيتك ان انت فعلا جواكي موهبه هتتعيني في الشركه واول ما تتخرجي هيبقى ليكي مكتب شخصي
مريم :من جواها مبسوطه قالت بجد يا مستر فهد انا مش مصدقه انا هعمل اللي اقدر عليه
فهد :اكيد انا عمري ما بهزر في الحاجات اللي زي دي اتفضلي دلوقتي انت مستر سليم شوفي هتبتدي ازاي
سليم: انا هبتدي معاها من دلوقتي
مريم: ما عنديش اي مشكله يا مستر سليم
سليم: يبقى خلاص اتفضلي معايا
فهد: بخلي بالك منها واه ابعتي لي عشق
مريم :حاضر يا مستر فهد
ومريم وسليم بخروجه ومريم قبل ما تمشي قالت لي عشق مستر فهد عايزك
وعشق بتخش لفهد المكتب
ونروح عند اكرم ونرمين
نرمين: انا مش فاهمه هم عايزين ايه
اكرم: ولا انا فاهم انا كمان
نرمين: لما انت مش فاهم مين اللي يفهم من الباشا مهندس
اكرم: ايوه المفروض افهم بس انا مش فاهم تحديدا هم عايزين ايه
نرمين: خلاص تعالى نروح لفهد
اكرم: فكره برده اشوفه بيعمل ايه هو وسليم
نرمين: بس قبل ما نروح ننزل على الكافتيريا نجيب فنجانين قهوه عشان نعرف نركز
اكرم: عندك حق يا نرمين انا ما بعرفش اركز من غير فنجان القهوه بتاعك
نرمين خلاص يلا ننزل
والاثنين فعلا بينزلوا على الكافتيريا
يتبع….
لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا
لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية عشق الفهد)