روايات

رواية عشق الفهد الفصل السادس والعشرون 26 بقلم مريم نصار

رواية عشق الفهد الفصل السادس والعشرون 26 بقلم مريم نصار

رواية عشق الفهد البارت السادس والعشرون

رواية عشق الفهد الجزء السادس والعشرون

رواية عشق الفهد
رواية عشق الفهد

رواية عشق الفهد الحلقة السادسة والعشرون

بسم الله نبدأ
مريم : جسمها رجف .وبتتنفس بصعوبه. وقوتها بتقل .ونبض قلبها بيقل . وعنينها زغللت . واتكلمت بتعب وكلامها متقطع. ب..بالله عليك ريح قلبى وقولي عيالى فين!!؟
اكرم : بدموع . انا اسف يا امي . الرائد مراد والرائد فهد . اتصابو … ومكملش كلامه ..
مريم : قلبها ضعف ومستحملتش تسمع اكتر . وداخت . ووقعت . لكن قبل ما تقع . آدم لحقها من الخلف . ونزل بيها ع الأرض .
آدم : برعب وصوت عالى . مررررريييييييييييم .مرررريم.
اكرم : حط الشنطه ع الارض . ومش عارف يعمل ايه .
آدم : قلبه بيدق بسرعه وخفقان وضربات مختلفه . مريم . مراد وفهد . وماسك مريم وصرخ ياااااااا الله . مررررريم . وقام برجفه .
رعد : سمع صوت آدم. ودخل جري . وشاف آدم قاعد جمب مراته . وراح عنده . آدم باشا . وحد الله . وهاتها هنطلع بيها ع المستشفى.
سعاد وزينب والبنات واقفين بيعيطو علشان مريم ومن الل سمعوه من اكرم . وبيدعو من قلبهم ..
آدم : شال مريم وحاسس أنه قوته بتقل .
اكرم : شاف الوضع . لكن اتكلم . عمي ارجوك حاول تفوق . مراد كويس إصابته خفيفه وفاق . والله مراد كويس ..
آدم : عينيه ع مريم الل شايلها . وسمع اكرم .وحس بشوية أمل . وخرج بسرعه ع العربيه .
رعد : فتح باب العربيه ل آدم . وآدم نيم مريم . ولف بسرعه ركب جمبها. وشال راسها ف حضنه ومرعوب عليها .
رعد : ساق بسرعة البرق . وفهم سبب اغماء مريم . لما سمع اكرم بيقول مراد إصابته خفيفه وزعل .
آدم : بتوهان . مش عارف يعمل ايه . وغمض عينيه بيحاول يركز . ولاده ومراته . وصك ع اسنانه . انت لازم تكون قوي يا آدم . ماينفعش تضعف . مش وقت الضعف . وفتح عينيه . وطلع فونه واتصل ع محمد . وقاله ع مريم . ومحمد : بصدمه كبيره . وبسرعه جهز كل حاجه ع الكشف . وجاب دكتوره متخصصه. وانتظروا آدم .. ومحمد حمد ربنا إن نور ف البيت مع تيم وتمارا .ومجتش المستشفى.
———————-بقلمى Mariem Nasar
طارق : وصل المستشفى . مع رنا وفريحه ورينو . بعد ما فريحه فاقت . وكمان شافو صدمة رينو وحاولو يفوقوها لكن هي ماشيه معاهم وساكته . دموعها نازله من غير رد فعل ..
.ورودي ف البيت مع الاطفال وقاعده بتعيط وزعلانه . ومنتظره فارس .
طارق ورنا . بيجرو ف الطرقه . وفريحه بتدور زي المجنونه .
رينو : واقفه ثابته مكانها . هي بتقنع نفسها أنهم بيكدبو عليها. علشان هي و فهد زعلانين من بعض . ودي حركه من فهد علشان تقلق عليه . ومراد بيحب يهزر واكيد اتفق مع فهد.
فريحه : دموعها مغرقه وشها . وبتلف زي الل تايهه منها حد وقابلت ممرضه . فريحه مسكت الممرضه .لو…لو سمحتى لو . سا وبلعت ريقها وبتنهج . لوسمحتى فين الحالتين الل وصلو من بره مصر .
الممرضه : بتفكير . اه تقصدى الرائد مراد والرائد فهد .
فريحه : بلهفه هزت راسها اه . ايوه ايوه مراد وفهد فين . فين هما فين .
الممرضه : الرائد مراد . ف غرفه ٧ ف الدور الل فوق . والرائد فهد ف الدور التانى . ف غرفه مجهزه رقم 5.
فريحه : طلعت تجري وطلعت ع السلم بسرعه كبيره . وبتجري بلهفه وبتبص ع ارقام الغرف زي المجنونه ٧ ايوه هي قالت ٧ . وشافتها اخيرا . ورايحه ع الاوضه بسرعه .
العسكرى : مسك الباب . رايحه فين
فريحه : لو سمحت جوزي . جوزي جوه . خلينى اشوفه لوسمحت.
العسكرى : لسه هيتكلم .
فريحه : شدت أيده وفتحت الباب .ودخلت .
العسكرى لما شاف شكلها متكلمش وسابها وقفل الباب.
فريحه : دخلت . وشهقت بصدمه كبيره . وعينيها مفتوحه على الاخر ودموعها نازله . وحطت ايديها على بوقها وبتعيط بصوت واطي . وجسمها كله بيترعش . وقربت عليه بهمس موراد . وبتتامل كل حته فيه ومزهوله. وشافته نايم والشاش ع وسطه وكتفه وصوت عياطها طلع موراد حبيبى.
مراد : نايم ع السرير والممرضه رافعه السرير . يعنى كأنه نايم ومرجع ضهره لورا. مراد حس بوجودها لما عيطت وهمست باسمه .. وفتح عينيه . وقال بتعب فريحه .
فريحه : قربت اكتر . وكاتمه الشهقات .مراد . مراد حبيبى انت كويس . حبيبى طمنى عليك الله يخليك .
مراد : فتح عينيه كويس . وشاف فريحه . وقلبه دق . فريحتى . ورفع ايدو علشان يمسك أيدها يطمنها .
فريحه : مسكت ايدو بسرعه وحطت راسها ع ايدو وعيطت بكسره . مراد . مراد حبيبى.
مراد : كح . بس يافريحه انا كويس .
فريحه : باست ع ايدو وباست جبينه وراسه . وبتعيط الف سلامه عليك يامراد أن شاله كنت أنا وأنت لا .
مراد : ششش بس يافريحه . مش وقته تدايقنى بكلامك ده . انا كويس يابت . دي يدوبك رصاصه ف كتفى .
فريحه : بشهقات عاليه . لأ يامراد بطنك كلها ملفوفه بشاش. اكيد جرحك كبير منهم لله ربنا ينتقم منهم . وحطت وشها بين ايديها وعيطت .
مراد : رفع ايدو السليمه . ومسد ع حجابها . انا مبحبش انك تعيطى . تعالى قربى منى .
فريحه : قربت منه ومراد باس جبينها . انا كويس يافريحتى وعلشان خاطرى بطلى عياط .
فريحه : بعياط خاطرك غالى اوى يامراد بس غصب عني .
مراد : بت انا مصدع بطلى عياط بقى .
فريحه : حطت ايديها على بوقها . وهزت راسها حاضر . وكتمت الشهقات .
مراد : بيكح . فهد عامل ايه يافريحه انا سألت الممرضه وقالت كويس . طمنينى انتي عليه.
فريحه : بقلب موجوع . انا مش عارفه . انا جريت عليك . وبابا وماما جريو ع فهد . وعيطت جوزى واخويا .اغلى اتنين عندى .
مراد : يابت بس . قولتلك انا كويس . طمنينى ع فهد .
فريحه : حاضر . حاضر ياحبيبى.
مراد : مسك ايدها مريم عرفت يافريحه !؟
فريحه : بشهقات . هزت راسها مش عارفه . انا كنت عند بابا . وجينا جرى ع هنا .
مراد : غمض عينيه وبيتمنى أن مريم متعرفش بالخبر ده . طيب يافريحه . روحي وطمنينى ع فهد. و ارجعي بسرعه .
فريحه : من جواها مش عايزه تسيبه . لكن فهد توأمها . ولازم تشوفه . وقالت حاضر .حاضر يامراد . وخرجت ومن جواها رافضه تماما انها تخرج وتسيبه .
———————-بقلمى Mariem Nasar
ف نفس الوقت ده .
طارق ورنا بيلفو زي المجانين . وطارق قابل الدكتور وسأله ع غرفة فهد . ونزلو الدور الل تحت . وجريو ع غرفة العنايه . لكن ممنوع الدخول . طارق شاف فهد من الازاز . واتصدم راسه ملفوفه بالشاش وكتفه برقبته .ومتوصل بالاجهزه .
طارق : رفع ايدو ع الازاز . ودموعه نزلت . وهمس فهد ابنى ..
رنا : قلبها بيدق بسرعه ودموعها نازله زى المطر ومش عايزه تبص من الازاز . ولفت للدكتور بترجي . بالله عليك ادخل اشوف ابنى الله يخليك .أبرد قلبى بشوفته .
الدكتور : صعبت عليه . طيب ثوانى تتعقمى وياريت متنفعليش .ودقيقه وتخرجي ..
طارق : لف للدكتور . وخايف يسأل ويتصدم من الاجابه . لكن لازم يسأل . وقال . هي حالة ابنى ايه يادكتور .؟
الدكتور : المريض اتصاب بطلق ناري ف الراس والحمد لله موصلتش للمخ غير بميلميرات . وممكن من التأخير تكون الرصاصه اتحركت . هو فاق الصبح . لكن بعدها ماستجابش . المريض حاليا دخل ف غيبوبه .
طارق : بيسمع الدكتور . وكان هيقع والعسكري سنده .
رنا : دموعها اتحجرت ف عينيها. والموبيل وقع من أيدها . ونزلت ع ركبها ف الارض . وصرخت فاااااااهد لاااااااء .

محمد واقف قدام المستشفى . ومنتظر آدم . وشاف عربية آدم . وجري عليها . وفتح الباب.
وشاف آدم . عرقان ووشه متغير . وقال ل آدم انا هشيل مريم . شكلك تعبان .
آدم : ماسك أيدها .ومش عايز يسيبها . وتفكيرو متجزأ . مابين مراته . وابنه مراد . وابنه فهد الل مربيه . وبنته لارين . وطارق عرف ولا لأ . وفاق ع محمد وهو بيشيل مريم .
محمد : شاف آدم سرحان .وشال مريم علشان مغمى عليها ولابسه النقاب . وقال تعالى انزل يا آدم .واخد مريم بين ايديه وداخل المستشفى .
رعد : نزل وفتح الباب ل آدم .
آدم : نزل بسرعه . وراح ورا محمد ودخل معاه الاوضه .
محمد : نيم مريم ع السرير .
آدم : جري عليها . وسع يامحمد . وقرب من مريم . وعيونه مليانه دموع . وفك ليها النقاب . وكان وشها احمر . وكأنها نايمه لكن دموعها كانت ع خدها وهي ف حالة الأغماء.
آدم : مسك وشها بايديه . مريم . مريم فوقى ماينفعش تقعى دلوقتي . انا محتاجلك . مريم انا ضعيف من غيرك . احنا ف شده . وانتى الل هتقوينى علشان اكمل . مريم ماينفعش . ماينفعش متقونيش . قومي . قومي ل آدم . قوليلى اعمل ايه . اتصرف ازاي . رينو محتجاكي . مراد وفهد محتاجينلك . انا .انا تايه من غيرك .قومي ونورى الضلمه الل جوايا . قوليلى اعمل ايه مريم فوقى علشانى. ودمعه نزلت منه ع خدها .
محمد : شد آدم . وحد الله يا آدم ف ايه !؟ وسبنى انا والدكتوره نفوقها . مريم مغمى عليها . وهتفوق إن شاء الله . تعالى معايه نطلع بره . وو…
آدم : قطع كلامه . انا مش هاتحرك خطوه . انا مش هسيبها لوحدها . وبص للدكتوره . فوقيها . خليها تكلمنى . انتى واقفه ليه اتحركي ..
محمد : بص للدكتوره . لوسمحتى شوفى شغلك . تعالى يا آدم اقعد هنا طيب .
آدم : بعد عن محمد . وراح جمب سرير مريم وقعد ع الكرسي . ومتابع كل حاجه.
محمد : فهم .أنه مهما يعمل آدم مش هيسيبها . وراح يقيس الضغط ل مريم .
الدكتوره : بتكشف ع مريم . وحطت السماعه ع قلبها . وقالت ل آدم ممكن تساعدنى تعدلها علشان اكشف ع ضهرها .
آدم : صك ع اسنانه . والغيره هتقتله . وغمض عينيه..
محمد : عارف ان آدم غيران حتى منه . وقال .انا هطلع بره 5 دقايق وراجع .
الدكتوره : دكتور محمد . المريضه لازم تعمل رسم قلب .
محمد : بصلها . ده للتأكيد!؟
آدم : قلبه بيدق بخوف .
الدكتوره : عادي يادكتور انا هاتاكد من حاجه مش اكتر . ف لو هننقل المريضه ..
محمد : لأ لأ . اى حاجه هنقلها ليها هنا . انا هروح اجيب الجهاز .وخرج .
الدكتوره : ممكن تعدلها لو سمحت.
آدم : قام بقلق . وقعد ع طرف السرير . وعيونه ع اميرته . وعدلها واخدها في حضنه .وكأنه بيستمد منها القوه . وبيكابر ومش عايز يعيط . وبيمسد على شعرها وناسي الدكتوره تماما .
الدكتوره : بتكشف . وشافت تصرفات آدم . وحست بيه . وشافت قد ايه انه عاشق للست دى . ودعت ف قلبها انها تخف علشان خوفه عليها ..وخلصت كشف . ومحمد جاب جهاز رسم القلب . وخرج تانى . لانه عارف آدم وغيرته رغم أن مريم خالته . لكن آدم معندوش حاجه اسمها قرابه ف الغيره .
الدكتوره عملت رسم القلب . وده كان صعب جدا ع آدم . من نواحي كتير كاغيره عليها ورعب من نومها العميق . ووشها الاحمر . وحجات كتير ملخبطاه ووجعت قلبه ..
الدكتوره . شافت رسم القلب . وخرجت ل محمد . وقالتله . لازم نعمل للمريضه اشعه ع القلب وبسرعه .
محمد : بلع ريقه . وقال أنا ملاحظ أن نسبة الأكسجين عندها ضعيفه .
الدكتوره : بالظبط حضرتك . وكمان ضربات قلبها مش منتظمه خالص . وبتتنفس بصعوبه . ولازم الاشعه .وكمان الموجات فوق الصوتية .والتحاليل اللازمه حالا
محمد : هز راسه . تمام . انا هظبط كل حاجه . وربنا يستر ..ومحمد طلع قسم الاشعه . وطلب من دكاترة الاشعه السيدات هما الل يهتمو بالحاله ومفيش راجل يدخل قسم الاشعه لحد ما الحاله تخرج .. ونزل وشرح ل آدم . وان مفيش راجل هيكون موجود . وآدم كان مصدوم . وقلبه وجعه . وصمم أنه يحضر معاها الاشعه . لكن محمد قاله ماينفعش لازم تكون لوحدها . انا هكون معاك ومعاها . وشالو مريم ع التورول . وآدم حرفيا قلبه بيتقطع ..
———————-بقلمى Mariem Nasar
. طارق ورنا . بعد ما الدكتور عرفهم بحالة فهد . إلا أنه زرع الامل جواهم من تانى . وإن ف حالات كتير جدا زي فهد وفاقت ورجعت لحياتها الطبيعيه .ورنا وطارق اتعقمو وفريحه جريت عليهم . واتحايلت عليهم تدخل معاهم . وعيطت . والدكتور نبه عليهم انها دقيقه ويخرجو.
طارق ورنا وفريحه . دخلو ع فهد . ومفيش غير صوت الاجهزه .
رنا : اول ما شافت فهد بالشكل ده قوتها قلت وكانت هتقع .وطارق ساندها . ومشي جمبها .
فريحه : شهقت بصوت مهموس وعيطت بوجع وحاطه أيدها ع بوقها .
طارق : صاكك على اسنانه .وبيكابر دموعه . إلا أن دموعه غصب عنه نزلت .
رنا : قربت من فهد . ورفعت أيدها برعشه . ع كتفه وعيونها تايهه منها . وبتدور ع فهد ف الل نايم قدامها ده . وقالت فهد نور عينى .ياريتنى كنت مت قبل ما اشوف اليوم ده . ولا احس الاحساس ده . قوم ياضنايا . قوم وبرد قلبى . قوم سمعنى صوتك وان شاله اموت بعدها . انا عايزه اسمع صوتك يافهد .
فريحه : بعياط هيسيترى . مسكت ايد فهد ووطت عليها وباستها . فهد انا فريحه اختك .فهد ارجوك ارجع لينا من تانى . عارف مراد عايز يطمن عليك . انا عايزه اقوله أن فهد كمان بعتنى علشان يطمن عليك . بالله عليك رد عليااا .
طارق : مستحملتش . اكتر من كدا . وخرجت منه شهقه بتنهيده . وقرب من ابنه وباس جرح راسه . واتكلم برعشه وقلب اب موجوع قوم ياسندى . قوم يبنى الحياه ملهاش لازمه تتعاش من غيرك يا فهد . علشان خاطرك امك دى . علشان خاطري يبنى رد علينا ..
الممرضه : دخلت . انا اسفه يجماعه الدكتور قال دقيقه وانتو موجدين اكتر من 5 دقايق . اتفضلو علشان حالة المريض .
طارق : هز راسه بانكسار . يلا يام فهد يلا يابنتى علشان نروح نطمن ع مراد .. وسند رنا الل عياطها وجع قلب الممرضه والعسكري زعل عليهم ودعي من قلبه أنه يقوم بالسلامه لأجل دموع أمه .
….
مريم : دخلت غرفة الاشعه .وهيعموللها اللازم
آدم : قعد بتعب ع الكرسي ف الطرقه وحط وشه بين ايديه . ومسح وشه بضعف . يارب . يارب نجي مراتى وعيالى يارب . يارب خليك معانا زي كل مره . قوينى يارب . يارب ادينى الأمل علشان اكمل . مالناش غيرك .
محمد : قعد جمبه وحط ايده ع كتفه . وحد الله يا آدم . إن شاء الله مريم هتكون كويسه . دى شوية اشعه للاطمئنان مش اكتر . هي بس ضغطها عالى شويه واخدت العلاج اللازم . وشويه وهتروح معاك ع البيت . اهدا كدا انت أقوى من كدا يا آدم .لكن ايه سبب اغمائها.المفاجي ده ،ف حاجه زعلتها!؟
آدم : عيونه لمعت بدموع . وبلع ريقه بغصه في قلبه .وبص لمحمد وقال بقلب موجوع. مراد وفهد اتصابو يامحمد .
محمد : بصدمه كبيره. انت بتقول ايه يا آدم .
آدم : حس انه مخنوق . واتحمل اكتر من طاقته . وقال بعدم استيعاب . مراد اتصاب .وفهد اتصاب . وعرفنا انهردا . ومريم مستحملتش . انا قلبى مقسوم نصين . نص فيه مريم . والنص التاني عيالى . عيالى يامحمد . الل مش عارف اروح فين ولا اجي منين . اآقوى مين وانا ضعيف كدا . قلبى محروق عايز اجري اشوف ابنى سندى وضهرى . وعايز اطمن ع رفيقة دربي . مريم وقعت قدام عينيه . ومكنتش قادر اقف ع رجليا . انا قوتى قلت اوي . انا تعبان مش عارف اروح فين . انا مرعوب . خايف اخسر حد فيهم . انا بدعي ربنا اني ماعش لليوم الل ممكن اخسر فيه حد . ياترى مراد متصاب ازاى .فهد فيه ايه . طارق عرف ولا لأ . بنتى لارين لما تعرف . وااااه يا آدم .
(وطلعت منه بوجع ) . وقال ..
..المطلوب منك انك تطمن العيله كلها . تقف جمب طارق اخوك .وتقف جمب عيالك . وتقوي بنتك . ولسه مراتك ولسه وقت اللقاء ااااه ياالله .
محمد : بيسمع آدم . وحس أن آدم هيضعف . آدم مهما كان بشر مش من فولاذ لازم يضعف .لازم يبكي ولازم ييجي حد يدعمه . مش معنى انه الداعم للعيله ديما . انه يفضل ثابت اكيد عنده نقطه ضعف وهي مراته وعياله .. وجه دورك يامحمد . وقام . وقعد ع ركبه قدام آدم .. ايه يا آدم . من امتى وانت بالضعف ده .!؟ احنا مرينا بأزمات كتير جدا والحمدلله عدت . تحب افكرك مين آدم العدوي ؛!؟ آدم العدوي ده الل أسس العيله والل وبيقينه هو مراته وإيمانهم طلعو جيل ع دين وخلق . آدم خلف رجاله . وكمان بناته بميت راجل . آدم وقف جمب الكل لأن ربنا مديله ميزة العقل .وشاور بايدو ع قلبه . ربنا عارف ان جوه هنا قوي . ويقدر يتحمل . ربنا حطنا كلنا ف اختبارات . وجعل السبب الوحيد اننا نطلع من الاختبارات دى !؟ هو آدم العدوى . ربنا ديما بيحب عبده المؤمن . ربنا بيبتليك ع قدر ايمانك . ربنا بيحبك يا آدم وبيحب مريم . وعيالك وبيحبنا كلنا علشان كده بيبتلينا . وصدقنى الل بيحصل معاك ومعانا ده ميجيش 1٪ من الل بيحصل لناس كتير .ورفع راس آدم علشان يبص ف عينين محمد .. ومحمد بصله وقال . مراتك تعبت شويه !؟ وايه يعنى ماهي هتقوم منها وهتفوق وهتتعالج وهتبقى احسن من الاول !!
ابنك اتصاب !!؟ طيب مش نستنى لما نعرف ايه مدي الاصابه دي . وبعدين بنتك كلنا جمبها انت علمتنا كلنا اننا ندعم بعض . ونكون ع المره قبل الحلوه . آدم !! مش لازم تضعف لانك الوحيد في العيله الل مينفعش ينهار أو يضعف . وده مش ظلم ليك !! لأ بل بالعكس أنت جدر العيله كلها ومهما يجي من إعصار وتتهز الفروع إلا أن الجدر بيفضل ثابت ويقوى الفروع بثباته . وده آدم الل اتعودنا عليه . ودلوقتي انت هتقوم . وتروح تطمن ع ابنك وفهد . وانا هنا مع مريم . وقبل ما تقول حاجه .مريم دي امي وصحبتى ومش هتوصينى عليها . ومفيش خيال راجل غريب هيشوفها . مريم دلوقتي بتعمل الاشعه وهتاخد وقت . ولسه التحاليل . وف الوقت ده انت هتفضل قاعد كدا !؟ لأ انت تروح تطمن ع ابنك وفهد وتطمنى عليهم . وبعدها ربك يحلها . ارمي حمولك ع الله ..
آدم : بيسمع محمد . وكأنه ربنا بعته كا اشاره ليه . ويفكرو أن المؤمن مبتلى . وانهم عدو بأزمات اكتر واصعب . وربنا بينجيهم كل مره . ونفسه بجد يروح لابنه بس مريم !!
محمد : حاول يقنعه كتير . واقسمله انه هياخد باله من مريم . ومحمد علشان يطمن آدم أن طارق عرف ولا لأ .اتصل ع طارق .. وطارق رد . وكان صوته الاجابه الوحيده ع سؤال محمد . وطارق بدموع سأل محمد ع آدم . ومحمد قاله آدم جاي ف الطريق . بس قولى عنوان المستشفى . وطارق قاله .
محمد : سأل طارق ع حالة فهد ومراد ..
وطارق : بحزن كبير قاله أن فهد دخل ف غيبوبه . واحنا طالعين لمراد .
محمد : اتصدم وفتح عينيه على الاخر . وبص ع آدم . وسكت . وقفل ومحمد قال ل آدم ع عنوان المستشفى . ومرضيش يقوله ع حالة فهد ومراد من دلوقتي . وآدم قام وساب روحه ف غرفة الاشعه وخرج .وقال ل رعد ع عنوان المستشفى واتحركو ..
محمد : اتصل ع اشرف اخوه . وقاله يبعد عن العيله . ومحمد شرح ل اشرف كل حاجه . وقال ل اشرف احنا مش عايزين حد من الحريم يعرف . انت اتصل ع جاسر وحسام ومالك . وانا هتصل ع زين وزياد . واوعا يا اشرف مصطفى وشيرين يعرفو هما تعابنين . احنا دلوقتي هنقف جمب آدم وطارق . والحريم هتقعد تعيط . وهتشغل الدنيا .
وأشرف اتصدم . واتخض ع مريم ومراد وفهد . وعيونه لمعت بدموع . وفهم كلام محمد .وقاله انا مش هعرف حد من الحريم انا هتصل ع يوسف وهكلم الرجاله وانا خارج . وقفلو ..
محمد : نفخ بديق حقيقي . واتصل ع زياد وقال نفس التنبيهات ليه . واتصل ع زين . ومكنش عارف يبلغه ازاى . يقوله امه ولا اخوه ولا جوز أخته . وغمض عينيه واتنهد بوجع . وقال ل زين ع مراد ..وزين الفون وقع منه . وخرج جري من الشركه . وزياد كان رايح ليه وشافه وجرى وراه . واخدو معاه ف عربية زياد . ومرضيش أن زين يسوق ف الحاله دى .وزياد اول مره يشوف دموع زين ..
جاسر عرف من اشرف وهو ف الطريق بعد ما بلغ يوسف وحسام . وقام مصدوم بسرعه وبلغ مالك . ومحدش عرف بنات العيله حاجه .
———————-بقلمى Mariem Nasar
طارق : ورنا وفريحه . عند مراد .
مراد : زعل ع شكل رنا وفريحه . وخصوصاً طارق الل اول مره يشوف دموعه ..
مراد : شاور ل رنا تعالى يارنا تعالى جمبى .
رنا : قربت منه كأنها شايفه فهد . وحطت راسها ع كتف مراد السليم وعيطت بهستيريا . عايزه فهد يامراد . سلامتكو ياعيالي . حسبى الله ونعم الوكيل فيهم . قوم يامراد وخلى فهد يقوم . فهد مش راضي يرد علينا ..
طارق ؛ شدها كلام ايه يارنا . فهد ف البنج اسكتى بقى ..
مراد : مسد ع حجابها . شش بس يارنا بس . الواد فهد انا حافظه كويس والله هيفوق وانا متأكد من ده . ربنا مش هيبعد عنى صحبي اهدى بقى .
الباب اتفتح مره واحده . وكان فارس الل داخل بينهج وبيدور بدموع ع فهد . لكن شاف مراد واتصدم . وسلم عليه بدموع وحاولوا يهدوه ..
وبعد : شويه . فريحه قاعده ودموعها نازله ف صمت . وطارق واقف باصص من الشباك .وفارس اخد رنا ونزل بيها شويه .
مراد : بص ع طارق . وقال آدم فين ياطارق !؟
طارق بيلف مع فتحة الباب ..
آدم : آدم هنا ياحبيب ابوك . وآدم كتم صدمته ف قلبه . ولازم يبقى قوي . وقرب من مراد وبياخد اسكرين لكل الم ووجع ابنه عاشه .
طارق سابهم وخرج ..
آدم : قرب من مراد . وضاغط على أسنانه علشان ميعيطش لكن استحاله . ودموع آدم نزلت ع خدو . ومسك وش مراد بايديه .انت كويس يبنى ..
مراد : قلبه وجعه . صعب عليه أنه يشوف دموع ابوه . ورفع ايدو ومسك ايد آدم من ع خدو . وباس عليها . واتكلم بتعب وحاول يمثل أنه كويس . انا زى الفل ياحج . ومسح دمعة آدم . آدم العدوي دموعه ماتنزلش ابدا .
آدم : بدموع اكتر . قرب وباس جبين مراد . الف سلامه عليك يامراد سلامتك يبنى !!
مراد : الله يسلمك يابابا . وبصله هي مريم عرفت !؟
آدم : معرفش يرد . والل انقذه دخول اشرف ويوسف ..
آدم : انا هروح اطمن ع فهد وراجعلك . وقام من قدامه ولف ضهرو . ودموعه نزلت اكتر . وخرج من الأوضه وفريحه خرجت وراه . وآدم اخدها ف حضنه وطمنها . وسألها ع فهد وفريحه شرحتله وضع فهد . وآدم اتصدم لما عرف ان فهد ف غيبوبه. وبيدور ع رفيق دربه طارق . ونزل لما عرف ان فهد ف الدور التانى. وشاف طارق واقف قدام اوضه وباصص من الازاز .
آدم : قرب من طارق . وقال . طارق !!!
طارق : لف ل آدم وكانت دموعه مغرقه وشه وعيونه حمرا . وقال فهد يا آدم ..
آدم : اخد طارق ف حضنه . وحضنو بعض . وطارق بكي بحرقه . ابنى . ابنى هيروح منى يا آدم. انا عايز اموت انا وابنى لأ ابنى لا يا آدم
آدم : بيبكي بصمت وضم طارق لحضنه اكتر وربت على ضهرو . وقال بصوت مبحوح . وحد الله ياصحبى . وحد الله .
طارق : بصوت مسموع وعياط لا إله إلا الله .
وخرج من حضنه . ابنى هيعيش يا آدم!؟.
آدم : مسح دموع صحبه . فهد قوي وعندو استعداد يواجهه أسطول حربى مش غيبوبه .وتعالى . تعالى اقعد هنا واهدى كدا . اومال هنقوي عيالنا ازاى !! وبص حواليه . هي لارين فين ياطارق !؟
———————-بقلمى Mariem Nasar
محمد : دخل غرفة الاشعه . وطلع مريم ع غرفتها . وعملوا ليها التحاليل . ودلوقتي كل الاشعه جهزت والتحاليل .
الدكتوره : دخلت ع محمد ومريم . اتفضل يادكتور . دي أشعة وتحاليل مدام مريم !!
محمد : قام بسرعه . واخدها وطلع الاشعه وبص فيها وعيونه مبرقه بزهول . وساب الاشعه . وفتح شاف نتيجة التحاليل واتصدم . وبص للدكتوره . ولسانه اتلجم . انسداد في الشريان التاجي !!!!
الدكتوره : انا عطيتها إبرة مهدئ . لانها لما فاقت كانت بتعيط بهيستريا وبتقول ولادى ووشها بقى أصفر . واضطريت للمهدئ ..
وحاليا يادكتور المريضه لازم تعمل عمليه.
محمد : بصلها وعيونه لمعت بدموع . هتركب دعامه !؟
الدكتوره : لازم يادكتور . انت عارف لو المريضه رفضت تعمل العمليه ف المستقبل هتتعرض لاقدر الله لجلطات قلبيه .
محمد : هز راسه.عارف .وفكر شويه وأنه صعب جدا ف الوقت ده يقول ل آدم ع حالة مريم . وبص للدكتوره ..انتى ممكن تكتبيلها ع علاج تمشي عليه فتره . مؤقتا لحد مانحدد ميعاد العمليه ومفيش اي اضرار مش كدا !؟..
الدكتوره : هزت راسها لا طبعا احنا بس بنبص لقدام وهي مع العلاج تقعد شهور كمان . وراحت ع المكتب وكتبت الروشته . اتفضل يادكتور . وياريت تأكد ع مدام مريم انها تاخد العلاج ده بانتظام .
محمد : هز راسه تمام ..واتنهد بوجع .ولف ل مريم . وراح قعد جمبها .ومسك ايدها وبص ليها كتير . وبيفكر يعمل ايه . وهيقول ل آدم ازاى . وبص للدكتوره . لما نقرر ونعمل العمليه هبلغك . اتفضلى انا متشكر .
الدكتوره : العفو يادكتور والف سلامه عليها.وخرحت .
محمد : غمض عينيه وبيتخيل العمليه وقسطرة القلب والصبغه . وتركيب الدعامه .
وفتح عينيه بسرعه . وقال الحمدلله انها جت ع قد الدعامه . والحمدلله اننا اكتشفنا قبل ما يحصل الاسؤ . انا كنت شاكك من زمان واتحايلت عليها تكشف .وباس ع أيدها . هتفوقي يامريم . هتفوقي وهترجعى زي الاول واحسن ..
———————-بقلمى Mariem Nasar
آدم : لارين فين ياطارق !؟
طارق : رفع عينيه . بتفكير . وبعدها بدهشه . وقام وقف . رينو كانت معانا اول ما دخلنا المستشفى . بس !! بس لما دخلنا لفهد مكنتش موجوده .
آدم : قام وقف بصدمه . بنتى !! بنتى رينو !! واتحركو بسرعه يدورو عليها.
آدم : دور ف الدور كله مفيش اثر . ونزل الدور الاول مفيش ليها اثر .. وطلع الدور التالت . وبيجري بيدور زي المجنون . وبيلف لمح . بنت منتقبه . قاعده ف اااخر الطرقه ع كرسي لوحدها ومنزله راسها. وقرب منها وعلشان عيونه فيها دموع الرؤيه مش واضحه . وقرب اكتر شاف الساعه بتاعة فهد ف أيدها . واتاكد انها رينو . وقرب منها بسرعه رينو !!؟ رينو بنتى . وقعد جنبها رينو حبيبتى!! وشاف دموعها نازله ع الفستان ..
آدم : قام . وجاب كرسي وقعد قدام منها بقلق. ومسك ايديها الاتنين وكانت ساقعه . رينو . رينو حبيبتى . انتى كويسه !؟
رينو : رفعت راسها .وكانت عيونها زي الدم من الدموع . وقالت بصوت مبحوح . تعرف أن فهد زعلان منى . وانا زعلانه من فهد . وكنت هاقوله اني حامل وهيصالحنى .. بس تعرف يابابى فهد وأبيه مراد رجعو من السفر ..و عاملين فيا مقلب مش حلو . وانا قاعده هنا بعيط علشان زعلانه منهم جدا .
آدم : شاف رينو بالحاله دي . وضغط على شفايفه وبيكابر . وبلع ريقه بصعوبه . رينو. رينو حبيبتى . حاولى تهدي يابنتى وازمه وهتعدي . وإن شاء الله فهد ومراد هيكونو بخير ..
رينو : بصت فى عيون آدم . بصدمه ! يعنى ايه هيكونو بخير يابابي !؟ وقامت برعشه !؟ يعنى صريخ ماما رنا كان حقيقي !؟ يعنى فريحه لما أغمي عليها كان حقيقي !؟ وبصت ل آدم كتير . وسألته يعنى فهد اتصاب !؟ جوزي اتصاب !؟
آدم : قام وقلبه بيتقطع ع بنته !! وحدي الله يارينو . فهد هيكون كويس وهيرجعلك احسن من الاول .
رينو : بدءت تستوعب أن فهد رجع ومتصاب وف المستشفى . وشدت أيدها وحطتها ع بوقها . وعينيها تايهه والف سؤال وسؤال . ومره واحده . صرخت بصوتها كله . فاااااااااااهد . لااااااااااااااء .
آدم : قام . ورينو أغمي عليها بين ايدين ابوها . لاررررررين .
زين : طالع يجرى ع السلم. وسمع صوت رينو وشافها وهي بتقع بين ايدين ابوه وقال بصوت عالى لارررين وجري عليهم . وشال رينو من ابوه .
زياد : تعالى هنا يازين غرفة طوارئ . وانا هشوفلها دكتوره ..
زين : دخلها الأوضه . ونيمها على السرير وبيفك ليها النقاب..
آدم : دخل بسرعه . ومسك أيدها وبيدلك فيها . اللهم اجرنا في مصيبتنا واخلف علينا خيرا ياااارب .
الدكتوره : جت بسرعه مع زياد . وعطتها مهدئ .
ورنا : عرفت وطلعت تجرى بسرعه.وراحت وقعدت جمب رينو ..
وبعد شويه العيله كلها اتجمعت ف المستشفى .
جاسر وحسام وأشرف وزياد. قاعدين مع آدم وطارق .
ومالك ويوسف وفارس وزين قاعدين عند مراد . وفريحه قاعده جمب مراد ..
آدم : كل شويه يتصل ع محمد . ويطمن ع مريم .ومحمد طمنه وقاله الاشعه والتحاليل كويسين ومريم اخدت مهدئ ونايمه حاليا . واطمن ع مراد وفهد . وحاول يطمن آدم ..
آدم : ع فترات يقوم يطمن ع رينو الل نايمه وجنبها رنا بتعيط .
وطارق كل شويه يقوم يبص هو وآدم ع فهد . وكانت العيله كلها مترابطه وبتقوى بعض . وخصوصاً شباب العيله وأنهم واقفين مع فارس وزين بيقووهم ومراد اخد المسكن ونام والكل طلع وقعدو مع آدم وطارق . يطمنوهم . وآدم اتفاجئ هو وطارق . بي بيتر الل بيجرى ف الطرقه ملهوف عليهم . وحضن آدم بحب كبير. وحضن طارق بحب اكبر . واطمن عليهم وقالهم انا عرفت من جاسر لما اتصلت عليه من شويه . وبيتر لما عرف حالة فهد زعل جدا . وعيونه لمعت بدموع ع حالتهم . ودخل يطمن ع مراد وكان نايم . وبص ع فهد وقلبه وجعه .
وطارق سمع آدم وهو بيطمن على مريم . وسأله . وآدم قال ان مريم تعبت وهي دلوقتي ف المستشفى . ومانتبهش ل زين وهو قاعد ..وكمان فريحه كانت واقفه .. وسمعت
زين : اول ماسمع قام من مكانه . لكن آدم طمنه . وآدم شافها فرصه أن مراد نايم . وقال ل زين خليك جمب اختك . وانا هروح اشوف مريم وهرجع . وانت تبقى تروح لما انا ارجع . وآدم مستناش ردو واتحرك . وأشرف قام بسرعه وراح مع آدم يطمنو ع مريم. وركبو العربيه ورعد الل ساق.
———————-بقلمى Mariem Nasar
الساعه ٤ مساءا .
مراد : فتح عينيه . وفريحه جمبه وكانت بتقرا قرآن .
الممرضه : قربت من مراد . حمدالله ع السلامه يافندم . اتفضل علاج حضرتك .
فريحه : انتبهت وقامت وقفت . حمدالله ع سلامتك ياحبيبى ..
مراد : ابتسم الله يسلمك ياحبيبتي ..
الممرضه : عطت ل مراد العلاج . وفريحه اخدت الميا وشربت مراد .
الممرضه : بصت ل فريحه . اتفضلى ياريت تا أكليه وبعد اديله من المسكن ده . والانتبيوتك ده .
فريحه : هزت راسها بتعب . وبدءت تأاكل مراد وغصب عنه علشان العلاج .
مراد : شايف دموعها الل بتنزل من غير عياط . واتكلم . ميرو وآدم فين !؟
فريحه : مع رودي ف البيت . وريتال لما عرفت من زين راحت قعدت معاها .
مراد : مسح دموعها . وحشتينى يافريحه ..
فريحه : قلبها دق . وعيطت اكتر .
مراد : يووه يافريحه . كفايه بقى . انا مبحبش النكد . ولا اجيب الممرضه تا أكلنى .
فريحه : مسحت دموعها . وانت كمان وحشتنى اوى يامراد . وقوم بقى علشان خاطرى ..
مراد : اومال فين مرادي يابت المستخبى..
فريحه : ابتسمت غصب عنها . انت مرادى وحبيبي وروح قلبى . انت دنيتى ومافيها يامراد ..
مراد : كان نفسي السعك ع قفاكي . بس لما اقوم . وكح اه.
فريحه : سلامتك ياحبيبى . واكلته .
مراد : كفايه يافريحه . مش قادر اكل اكتر .
فريحه : ايه ده يا مراد فين الل انت أكلته.دول معلقتين بس .
مراد : لا مش قادر . كفايه ..
فريحه : بزعل . اتفضل البرشام ده . واخد منها البرشام وفريحه ساعدته ف شرب الميا .
مراد : هي الساعه كام يافريحه !؟
فريحه : جابت الفون وفتحته . الساعه ٤ وربع ياحبيبى ..
مراد : بعدم فهم . كلهم موجودين إلا مريم . اومال مريم فين . ومجتش ليه يافريحه !؟
———————-بقلمى Mariem Nasar
آدم : وصل المستشفى . مع اشرف . وآدم دخل بيجرى ع الاوضه بسرعه ولهفه وفتح الباب . وكان محمد قاعد ع الكنبه . ومريم نايمه .
محمد : قام . وسلم ع اشرف . وطمن آدم ع مريم ..
آدم : قاعد ع الكرسي جمب مريم . وماسك أيدها ومنتظرها تفوق . وخايف من رد فعلها ..
محمد : لما شاف آدم مجهد بالشكل ده . شاف أن الل عمله ده هو الصح وأنه خبى عليه مرض مريم حتى لفتره صغيره وكمان خبى الاشعه والتحاليل . ومحمد شاف أن الاخبار السيئه كلها ورا بعض ممكن تأثر ع آدم . وقام جاب برشامة مسكن وعطاها ل آدم وطلبله فنجال قهوه .
وبعد شويه . مريم بدءت تفوق . وفتحت عينيها . وآدم حس بيها من حركة أيدها ف ايدو .وقلبه بيدق ب آمل .
آدم : قام وقعد ع طرف السرير جمبها . مريم . مريم حبيبتي .
محمد وأشرف قامو بسرعه . ووقفو جمبها .
مريم : فتحت عينيها وبتغمض . وبتهمس . آدم . عيالى مراد ..فهد . عيالى .
آدم : بتمثيل . كدا يامريم تخضينا عليكى . ويستي مراد كويس . وبدموع احم .وفهد كمان كويس . يعنى انتى غاويه تخضينى عليكى ع طول..
مريم : بصت فى عينيه بتعب. مبتعرفش تكدب يا آدم . عيالى فيها ايه. حلفتك بالله .
آدم : رفع راسه لفوق واخد نفس عميق . وبصلها والله مراد كويس . وكان فايق وبيتكلم معانا . وكمان سأل عليكى . انتى ليه مش مصدقانى !!؟
مريم : دموعها نازله . وفهد . فهد فايق!؟
آدم : ضغط ع اسنانه . ومش عارف يعمل ايه.
محمد : أنقذ الموقف . تعالى اقيسلك الضغط الاول . وبعدها اسالى برحتك .
أشرف :قرب منها .وباس ع جبينها . حمدالله ع سلامتك يامريم . انتي بتشوفى غلاوتك عندنا ولا ايه ؟ ويستى انا الل بطمنك اهو فهد كويس الحمدلله . ازمه وهتعدي . وكلهم سألو عليكى . قومي انتى بس كدا وكل حاجه هترجع زي الاول واحسن .
محمد : ابتسم بتمثيل .لا لا الضغط تمام والحمد لله .
مريم : مش مصدقه حد فيهم . وعينيها متعلقه ب آدم . ومتأكده ان الحقيقه غير كدا ..
آدم : بيهرب من عينيها . احم انت قولت يامحمد أن ف علاج مريم هتمشي عليه لمده شهر . هو فين !؟
محمد : ايوه فعلا . ثوانى . وجاب العلاج . اتفضلى ياحبيبتي . اعدلها يا اشرف كدا . علشان تاخد العلاج . وبعدها هتبقى زى الفل .
مريم : اتعدلت معاهم بتعب .وبتاخد العلاج منهم وعينيها لسه ع آدم . وبصت للكل خلصتو !!؟ انا عايزه اشوف مراد وجت تقوم .
آدم : مسكها ..مريم . مريم انتى تعبانه . ومينفعش تروحي دلوقتي .
مريم : انا عايزه اشوف ابنى يا آدم ومحدش هيمنعنى .وكملت بعياط .. مراد اتصاب يا آدم اتصاب هو وفهد .ومعرفش فيهم ايه انا عايزه اشوف عيالى .
آدم : قلبه وجعه عليها . مريم بالله اهدي . قولتلك مراد كويس .
مريم : بعياط هستيري . انت بتقول مراد كويس اززاى . ابنى مضروب بالرصاص . ابعدو عنى خلينى اشوف ابنى . مراااااد .
محمد : مسكها وعيونه مليانه دموع . اهدي يامريم . وكل الل انتى عايزاه هنعمله ..
طبعا كلهم خايفين عليها لما تشوف حالة فهد وخصوصاً محمد الل عرف حالتها ..
مريم : قامت غصب عنهم . وبتدور حواليها برجفه فين نقابى . فين حجابى . انا عايزه اشوف ابنى وحالا ..
آدم : بدموع . راح ليها مريم . مريم قولتلك اهدي . انتى تعبانه .
مريم : مسكته من جاكيت البدله . بترجي . وعياط . ارجوك يا آدم ودينى لابنى . ابوس ايدك . بالله عليك ريح قلبى . قلبى محروق..
وعيطت . ونزلت ع الأرض . وآدم سندها ونزل جمبها ع الأرض بيبكي ع حالها .
مريم : بشهقات .. يااارب . يااارب انا راضيه بكل ابتلاءتك . راضيه بأي حال . ابتلينى ف صحتى ابتلينى ف عمرى . بس عيالى لأ. عيااالى لأ يارب . خد من عمري واديهم . خد من صحتى واديهم . خد نور عينى .ونور طريقهم . احفظهملى وابتلينى انا يارب . احفظ فهد وعيالى يارب . يااارب بدعوة أم قلبها محروق تستجيب وتحفظ عيالى . يارب.
ومسكت ايد آدم : خدنى لابنى . ريح قلبى يا آدم انا عايزه اشوف مراااااااد .
الباب اتفتح .
مرادك هنا يامريوم.
كلهم بصو ع الباب بزهول … (مرااااد)
ف المستشفى العسكري. .
مراد : هي الساعه كام يافريحه !؟
فريحه : جابت الفون وفتحته .الساعه ٤ وربع ياحبيبى ..
مراد : بعدم فهم . كلهم موجودين إلا مريم . اومال مريم فين . ومجتش ليه يافريحه !؟
فريحه : بتوتر . لانها عارفه أن مريم تعبانه ف المستشفى . ما.. ماما مريم ف البيت . ف البيت .
مراد : بصلها وكشر عينيه . مريم ف البيت !؟
فريحه : بخوف من مراد وبلعت ريقها بتوتر .
احم اه . ايوه ياحبيبى ف البيت ..
مراد : اخد بايدو السليمه الفون من فريحه . وشاف جهات الاتصال . ومريم اخر اتصال ع فريحه كان الساعه ١٠ الصبح ..
مراد : بصلها . طيب ازاى !؟ آدم موجود هنا وزين .. ورينو تعبانه هنا . وكل العيله موجوده هنا . وكمان قولتي إن ريتال مش ف البيت ومع رودي . معقول مريم ف البيت لوحدها .ومتصلتش عليكى اتصال واحد من الصبح تطمن عليكى وع مريم وآدم !؟
فريحه : بصتله ومردتش . هي خايفه عليه .
مراد : بصلها بتحذير . امي فيها يافريحه . وأقسم بالله لو ماقولتى …
فريحه : بسرعه . مراد ماما مريم عرفت بالل حصل واغمى عليها وبابا آدم نقلها المستشفى عند خالو محمد . بس بالله عليك مدايق نفسك . ماما فاقت وبقت كويسه .
مراد : سمعها. وبيحاول يقوم من مكانه. امي تعبانه ولو حدها ف المستشفى ..
فريحه : قامت بخوف . ومسكته رايح فين يامراد .
مراد : وسعي يافريحه . وقام بتعب وحط ايدو ع ضلعه المكسور . انا رايح ل مريم..
فريحه : بصوت عالى لأ يامراد انت تعبان . انت بتقول ايه . انا لا يمكن اسمحلك تخرج من هنا ..
مراد : بصلها . ايه !؟ هتمشي كلامك عليا ؟ انا خارج ومش عايز اسمع كلام منك مالوش لازمه . واتحرك وبيعرج
فريحه : جريت عليه .بدموع بترجي . مراد . مراد انا مش قصدى انى امشي كلامى عليك . انت عارف انك تعبان . وممنوع تخرج . مراد افهمني انت كدا بتأذي نفسك .
مراد : والل نايمه هناك ف المستشفى دي . دي مريم يافريحه . مريييم مش اى حد . دي امي . واتحرك . لكن الباب اتفتح . ودخل الدكتور يسري الل كان مع مراد وفهد ف الطياره. وزين وزياد ومالك والشباب ع صوت فريحه العالى .
فريحه : جريت ع زين . زين الحق اخوك مراد عايز يخرج . قوله ماينفعش .
مراد : غمض عينيه بنفاذ صبر . ومش عايز يزعلها علشان عارف انها خايفه عليه . .
زين : بدهشه. راح ل مراد . ايه الل فريحه قالته ده . وتخرج ليه وهتروح فين !؟.
مراد : واقف بتعب . وقال رايح ل امي يازين . رايح لل تعبانه ومحدش قالي . وياريت الكلام يتقفل لحد هنا . لانى هخرج يعنى هخرج.
فريحه : لسه هتتكلم . لكن مراد بنظره تحذريه سكتت وبتعيط .
الدكتور : اهدا ياسيادة الرائد . الكل خايف عليك . وغير كدا . حالتك متسمحش ليك بالخروج حاليا . دي مسؤوليه كبيره . وخصوصاً أن جاي توصيه من فوق مخصوص علشان نهتم بيك انت والرائد فهد . انتو مثال مشرف . ومينفعش نجازف . ياريت تقدر الخوف ده وتستريح.
مراد : بتعب .. دكتور يسرى انا هخرج ساعه وراجع مش ههرب . والدتى تعبانه واستحالة اسيبها كدا . هات إقرار وانا همضي عليه انى خرجت وع مسؤليتى الشخصيه . ياريت بقى تسبونى أخرج . وحط ايدو ع ضلعه تانى .
يسري : هز راسه . تمام يا مراد انا عارف انك عاقل ومش متهور . تعالى طيب اديلك مسكن شديد علشان تتحمل الحركه وانا هكلف إسعاف مجهزه تنقلك زى ما انت عايز . بس ياريت . ياريت متتاخرش ومش عايز مجاازفه .
مراد : هز راسه . انا متشكر جدا يادكتور .
فريحه : بصت ل مراد بلوم وخوف . ودموعها نازله زى المطر .وسابت الاوضه وخرجت .
مراد : شافها . لكن هيصالحها بعدين . المهم امه . مريم ..
مراد اخد المسكن . وزين صمم انه هيكون معاه . وخرجو ف وسط دهشه من العيله . ومراد طمنهم ونبه عليهم أن محدش يبلغ آدم أن مراد رايح ل مريم . ونزل ف الاسانسير مع زين وزياد . وركب الإسعاف ومعاه زين . ووصلو المستشفى عند محمد . وزين نزل . والممرضين نزلو مراد بحذر ودخلوه جوه المستشفى . وخرجو وانتظروه ف الاسعاف بره المستشفى .
زين : ساند مراد . ومشيو كام خطوه . ومراد وزين قربو من اوضة مريم . وسمعو صوت عياطها . ومراد وزين مستحملوش .
ومراد سمعها بتقول ..آدم انا عايزه اشوف مراااااااد .
مراد فتح الباب .. مرادك هنا يامريوم.
كلهم بصو ع الباب بزهول … (مرااااد)
مريم : فتحت عينيها على الاخر ودموعها نازله من غير صوت . وقامت بصعوبه .مو. مراد ابنى . ابنى
آدم : ساعدها وقومها .
مراد : دخل . وشاف مريم بالشكل ده. وقلبه وجعه ع امه . وقرب منها .
مريم : جريت عليه علشان تضمه لقلبها . لكن وقفت مره واحده. وخافت ل يتألم . وبتملى عينيها منه . وحطت ايديها ع وشها وعيطت بوجع كبير . مراد . ابنى نور عينى .
الكل واقف وعيونهم مليانه بالدموع ..من الموقف .
مراد : قرب منها . ومسك ايديها . وابتسم بتمثيل . مريوم وحشتينى يامريوم . وباس أيدها .
مريم : بشهقات . ابنى نور عينى. نفسي اضمك لقلبى ..
مراد : رفع ايدو . واخد راسها ع صدره بشويش . بس يامريم بس . انتو بتحبو العياط زي عينيكو بالظبط . مرادك قدامك . ورجعنا بخير . بتعيطى ليه بقى .
مريم : بشهقات ف حضن ابنها .نفسي اكون ف حلم وافوق منه . نفسي آدم يقولى اصحي يامريم انتى بتحلمى . ومراد وفهد جم بالسلامه . وطلعت من حضنه . وبصت ع كتفه . انت كويس يانور عيني . وفهد . فهد جه معاك . طيب لو مجاش هو عامل ايه ؟
مراد : ابتسم بتمثيل . الواد فهد عال العال . بس انتى عارفه بقى . رنا هناك . ورينو . والكل بيدلع فيه .وعيون مراد دمعت . وكان عايز يجي معايه بس انا قولتله انت امك معاك . سبنى اروح لأمي . ههه .
مريم : بدء قلبها يهدى . شويه .
وآدم : عيونه متعلقه ع مريم ومراد وزين .
ومحمد : شاف حالة آدم وزعل عليه .
مراد : قعد ع السرير بتعب . ومحمد سلم عليه . واطمن ع جرحه . وقاله كل حاجه تمام .
زين : سلم ع مريم . والكل قعد مع بعض شويه . ومراد أقنع مريم انها تروح البيت ومتجيش المستشفى . وبعد محاولات مريم سمعت كلامه . ومراد خرج مع زين . ورايح ع المستشفى .
وآدم : اخد مريم ع البيت واهتم بيها وبعلاجها .
ومحمد : طلع ع المستشفى العسكري علشان طارق ورنا ..
———————-بقلمى Mariem Nasar
ف المستشفى العسكري .
مراد : رجع وبص ع فهد واتصدم ودموعه نزلت . وبعدها راح ل رينو وشاف حالتها . لكن ابتسم لما عرف انها حامل . وفرح . وسابها نايمه وخرج ع اوضته . وصالح فريحه واخدها في حضنه. وفهمها أن أمه اغلى من اي حاجه ف الدنيا . وكان لازم يطمنها . وفريحه لما شافت مراد كويس استريحت نوعا ما
الساعه ٧ مساءا .
رينو : فاقت . وصرخت فاااااااهد .
زين وطارق ورنا كانو جنبها . وحاولو يهدوها . لكن قامت وبتعيط بهستريا وعايزه تشوف فهد.
ومحمد جه . وقالهم . سيبوها تتكلم معاه . ده هيساعد ف شفاء فهد ويرجعه لينا بسرعه . وخصوصاً لو سمع صوت رينو .
ورينو : سابتهم وجريت ونزلت . وزين لحقها علشان حملها . ورينو هتفتح الاوضه . لكن الدكتور : منعها . ومحمد اتكلم مع الدكتور . وعقمو رينو ودخلت لوحدها . ع الفهد .
رينو : شالت النقاب . وعيونها مفتوحه ع الاخر بصدمه . وهمست بوجع فهد . ومشيت ببطء وحاسه انها هتقع . وقربت منه . وعيونها تايهه . فهد واحشها. واكتشفت أنها صفر على الشمال من غيرو. ورفعت أيدها برعشه ومشت أيدها ع كتف فهد . وبصت ع الاجهزه . وبصت ع فهد. وقعدت ع طرف السرير جمبه ومسكت ايدو .وباستها بشهقات وعياط. وبدءت تتكلم . وصوت عياطها بيقطع ف قلب اخوها بره الأوضه وقالت. فهد. قوم يافهد . قوم انا . انا مش زعلانه .انا اسفه . انا اسفه انى زعلتك منى . بص يا فهد انا سمعت كلامك . ايوه صدقنى انا رفضت المنحه مش عايزاها .انا مش عايزه حاجه غيرك انت . وعارف لو فوقت دلوقتي وقولتلى سيبى الجامعه وخليكى معايه انا موافقه . فهد قوم علشان عندي ليك اخبار حلوه . وعندي ليك كلام كتير اوى . عايزه اقولك انا زعلت منك قد ايه انك متصلتش ولا مره . وعيطت بكسره وقالت ..وعايزه اقولك انى عيطت كتير يافهد . لكن كل ده راح ومن الماضي . عارف قوم وانا الل هصالحك . قوم وقولى ماتلبسيش ده . وشهقت بعياط.. مش هزعلك تانى والله . بس رد عليا . انا رينو حبيبتك . انا لاري يافهد . قوم وزعقلى . قوم غير عليا من تانى . ارجوك يا فهد قووووم . وبهستيريا . رد علياااا . انت ماينفعش تسبنى كدا . انت استحاله يجرالك حاجه . لأ يافهد لاااااا علشان خاطرى فووووق . ماينفعش نزعل اكتر من كده .قوم بالله عليك . قوووم مش عايزه منحه مش عايزه تعليم . قووووووم . رددددد علياااا . كلمنى يافهد صوتك وحششششنى . اااااه يااااارب . ياااارب احفظلى فهد ياااارب . وحطت راسها ع صدره وعيطت بصوت عالى
. ومحمد : قال ل زين يدخل يجيبها . مينفعش كده ..
وزين : دخل اخدها بصعوبه . ورينو كانت بتصرخ بصوتها كله بإسم الفهد .
ونقول بعد مرور شهر ———

بسم الله نبدأ
ونقول بعد مرور شهر .
وهقول نبذه مختصره عن الل حصل خلال الشهر ده.
رينو : بعد ما زين اخدها من اوضه فهد اخدها وطلعها عند مراد وجريت على مراد لكن بحظر وحطت راسها على صدره ..وعيطت بكل وجع.. ومراد حاول يهديها وفهمها الوضع كويس وقالها انا واثق ان فهد هيفوق طول ما انتي جنبه ..
.. ورينو وبعد كده صممت انها كل يوم هتفضل مع فهد ومش هتسيبه دقيقه واحده.ومش هترجع بيتها غير وايدها ف ايد جوزها.
.. وبعد كده عدى كام يوم ..وفضلت جنبه كل يوم الصبح تدخل وتشد السيتار ع ازاز الباب وتقلع النقاب . وتتكلم معاه ..وتعيط .. وبعدها تدخل تانى بالليل تتكلم معاه وتحط راسها على صدره وتتكلم معاه اكبر وقت ممكن .. لكن ما فيش استجابه ..وده كان مخوفها وبعد فتره كان عندها امتحان نظري .. ولازم تروح .
.وزين اخدها بصعوبه وراح بيها الامتحان ..
. وغاده عرفت ومعتز .. وزعلوا جدا علشانها ..
.رينو لما كانت بتروح الجامعه بترجع بسرعه على فهد وتحكيله تفاصيل يومها . وكانت بتتكلم معاه وتفكروا بكل المواقف اللي مرت بينهم .. واخيرا قالتله انها حامل .. وشايله حته منه في بطنها واستمرت على كده اسبوع واكتر لحد ما جه امتحان العملي وراحت امتحنت وما كنتش مركزه لكن حلت وجاوبت على قد ما تقدر ..وخرجت وعاشت الكام يوم دول مع فهد ليل ونهار .. وكانت مريم بتقويها هي وآدم .واصبح عندها يقين ان فهد في يوم من الايام هيرجعلها من تاني .. وقالت للكل انا هافضل جنب فهد لحد ما يقوملي بالسلامه .. والنهارده نتيجه رينو ..
.اما مريم بعدها بيومين عرفت بموضوع فهد وزعلت جدا من آدم وزعلت من مراد وعيطت بهستريا كتير وراحت المستشفى واترمت في حضن رنا وفضله يصبروا بعض ويوميا مريم وآدم يروحوا عند فهد ويقعدوا مع رنا وطارق لحد ما يقوم بالسلامه ..
.
. اما مراد قاعد اول اسبوعين في المستشفى وبعد كده اتحسن شويه . ومدير الجهاز راح لمراد واطمن عليه . وقاله اول ما فهد بتحسن بلغنى لانى عايز اتكلم معاكم ف أمر مهم … واكرم كان بيروحله وسمير … وحسن راح عند مراد واعتذر منه ومراد قاله لما فهد يقوم بالسلامه نبقى نشوف هيعمل ايه .. وبعد كده باسبوع مراد خرج من المستشفى على الفيلا لكن ضلعه لسه بيألمه من الجرح وكان كل يوم يروح هو وفريحه يزوروا فهد
. اما طارق ورنا يوميا هناك عند فهد ووجود العيله كلها جنبهم مدلهم دعم كبير وتفاؤل اكبر وبيقينهم وايمانهم هيعدوا المرحله دي ..
. اما محمد عزيز سايب موضوع مريم على جنب لحد ما فهد يتعافه او يشوف فرصه مناسبه ان آدم مستعد ان يتقبل خبر ان مريم لازم تعمل عمليه وتركب دعامه ..
.ونور عرفت بموضوع مراد وفهد وتاني يوم جريت على المستشفى وعيطت بهستيريا وواحده واحده بدات تطمن واطمن رينو وفريحه ..
. ورودي كانت بتروح يوميا واهتمت بعيلتها ووقفت جمب فارس . وكانت قد المسؤوليه ..
.وغاده لما عرفت كانت يوميا بتسال على رينو ..
.. اما معتز كان بيصحح النظري وشايف درجات رينو ضعيفه جدا .. وده مش مستواها ولكن فكر ان السبب في كل ده وليد .. وانه اتهجم عليها ده تعب لارين نفسيا وخلاها تتاثر واثرت على مذاكرتها .. ومعتز شايف ان من واجبه لانه عارف مستوى لارين كويس انه يرفعلها الدرجات علشان السنه ما تضعش عليها هي جابت في الترم الاول امتياز .. وقال ما ينفعش ان لارين ما تجيبش امتياز السنه دي وواجب مني ليها اني اقف جنبها لان وليد السبب في كل اللي حصل ..وبعد كده لما عرف امتحان العملي قرر بطريقته انه يرفع درجاتها للامتياز …
.. ومعتز كان قاعد في يوم وفتح الشنطه وشاف الكتاب وافتكر انه كتاب غاده لما وقع منها ونسي تماما انه يديهولها .. وطلعه ووقع منه ظرف مفتوح و فيه كام ورقه زي الجواب كده ..وجاي يشيل الظرف لمح اسمه مكتوب على الورقه وفضوله خلاه يفتح الورقه وقرا كل كلام الحب والعشق اللي غاده كاتباه ليه ومعتز بدهشه معقوله غاده بتحبوا الحب ده كله !!؟ وبدا يقنع نفسه ويفكر في غاده لانها بنت جميله ومحترمه .. وكمان البنت الل تكن الحب ده كله لشخص واحد تبقى اكيد جميله ومميزه ..
كده العيله بالستات ..ما عدا مصطفى وشيرين .. يوميا في المستشفى بتزور فهد وبترجع على البيت تاني ..
———————-بقلمى Mariem Nasar
عوده للوقت الحالي ..
الساعه 11 صباحا رينو قاعده جنب فهد وبتتكلم معاه وبتقوله صباح الخير يا حبيبي .. النهارده النتيجه بتاعتي انا عارفه اني هاجيب درجات وحشه .. لاني مش مركزه لكن مش مهم ..عارف يا فهد المهم عندي اني اسمع صوتك تاني . صدقني صوتك ده هايحييني من تانى .. وقامت قربت منه وقالت عندي ليك خبر حلو .. النهارده حسيت بحركه غريبه في بطني واكتشفت ان ابنك بدا يتحرك في بطني .. ومسكت ايده وحطت ايد فهد على بطنها ..حاسس يا فهد ابنك بيتحرك انا حاسه.. انت اكيد حاسس مش كدا !؟..
. وزين خبط ورينو . نزلت ايد فهد على السرير .
وراحت تفتح …
زين : صباح الخير يا رينو ..
رينو : صباح الخير يا ابيه .
زين : يلا علشان نجيب الشهاده بتاعتك .
رينو : هو لازم اروح انا يا ابيه ما ينفعش تروح انت .
زين : يا ستي انتي حابسه نفسك هنا تعالي معايا غيرى جو واهو وتفرحي بالنتيجه بتاعتك .
رينو : اصلا النتيجه بتاعتي انا واثقه انها مش هتبقى زي كل سنه ..
زين : سيبيها على الله ويلا بقى انا متأخر..
رينو : طيب ثواني هستاذن فهد واجيلك و راحت عند فهد . وعدلت ايده حبيبي انا هاروح اجيب النتيجه واجيلك ومش هتاخر .. وعارفه هتقول ايه هاركب مع زين .. و هادخل الجامعه ومش هاتكلم مع حد .. ومش هقف مع الدكتور معتز .. وهارجع على طول على هنا .. ما تقلقش انت متجوز بنت بميت راجل وباست جبينه وقالتله استناني هنا هاروح اجيب النتيجه واجي افرحك وودعته وخرجت وقفلت الباب وراها ..
..وراحت على الجامعه وشافت النتيجه واتصدمت انها امتياز ازاي جابت امتياز هي مش عارفه ..
..وزين فرح علشانها وقالها اهي حاجه تفرح وخصوصا اننا محتاجين اي حاجه تفرحنا ..
رينو : بعدم اقتناع هزت راسها ومشيت ..
———————-بقلمى Mariem Nasar
معتز : كان واقف من بعيد ولما شاف زين بيضحك فرح لفرحه رينو و شايف انه كده قدر انه يرد جزء ولو صغير من الل وليد اتتسبب فيه ..
.. ومعتز محاولش يسال على وليد لانه ندمان انه قريبه او صاحب عمره . معتز شاف غاده بتجيب الشهاده وراح نده عليها انسه غاده .
غاده : لفت بتوتر احم دكتور معتز .وقلبها بيدق.
معتز : اتفضلي انا جبتلك الشهاده بنفسي جيد جدا مع مرتبه الشرف ..
غاده : بدهشه .بصت بجد مش معقول واخدت الشهاده وبصت فيها ..
معتز : بتوتر .احم .انسه غاده ممكن اخد ميعاد واجي اقابل الوالد والوالده النهارده بالليل ..
غاده : بعدم فهم هزت راسها ببلاها مش فاهمه
معتز : ابتسم انسه غاده انا معجب بحضرتك وعايز اجي اتقدملك ..
غاده : قلبها هيطلع من مكانه الفون والشنطه والنتيجه وقعوا من ايديها ومعتز ضحك من قلبه على شكلها ونزل وجايب الشنطه والنتيجه والفون اتفضلي يا ترى اخد ميعاد ولا ايه ..؟
غاده : هزت راسها ببلاها الساعة 8 كويس.
معتز : ضحك وقالها كويس جدا ..
———————-بقلمى Mariem Nasar
في المستشفى العسكري ..
رينو راجعه وسلمت على العيله كلهم موجودين بره وزين قالهم ان رينو نجحت وجابت امتياز مع مرتبه الشرف زي كل سنه .
. الكل فرح جدا ورينو استغربت ازاي الكل فرحان كده .!؟.
.وطارق قام حضنها ورنا حضنتها بفرحه وآدم ومريم والكل مبسوط كأن رينو عملت معجزه وفرحتهم .. وقالتلهم انا هادخل اقول لفهد ودخلت وقفلت الباب وشدت الستار و قلعت النقاب والحجاب .. وراحت قعدت جنب فهد ومسكت ايده باستها حبيبي انا نجحت انا جبت امتياز ومع مرتبة الشرف ..انت دايما كنت تقولي عايزك يا رينو على طول تجيبي امتياز .. وضحكت انا مش عارفه ازاي جبت امتياز يا فهد بس حصل وخلاص .
.. ويلا قوم بقى علشان تباركلي .. ورينو فردت دراع فهد و حطت راسها على صدره وقالت باشتياق . قوم بقى يا فهد .. انا عايزه اعرف في بطني ولد ولا بنت و عايزاك تقولي مبروك يا رينو علشان انتي حامل .. وكمان نجحتي .. وغمضت عينيها واستكانت في حضن فهد واتنهدت .وحشتنى.. وحشتنى اوى يافهد .. وبعد دقيقه رينو فتحت عينيها بدهشه .وقلبها بيدق بسرعه كبيره جدا.وحست ان فهد بيضمها ..
رينو : رفعت راسها شافت ايدين فهد كلها حوالين وسطها وضمها لقلبه باشتياق كبير.
رينو : بدهشه وضربات قلبها هتطلع من مكانها قالت فاااااااهد ..
فهد : حضنها لقلبه باشتياق كبير .. قلب الفهد يا رينو
———-

يتبع….

لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا

لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية عشق الفهد)

لقراءة الجزء الأول من الرواية اضغط على : (رواية جريمة عشق)

لقراءة الجزء الثاني من الرواية اضغط على : (رواية عشقتها منذ نعومة أظافرها)

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى