روايات

رواية عشق الفهد الفصل الحادي والثلاثون 31 بقلم مريم نصار

رواية عشق الفهد الفصل الحادي والثلاثون 31 بقلم مريم نصار

رواية عشق الفهد البارت الحادي والثلاثون

رواية عشق الفهد الجزء الحادي والثلاثون

رواية عشق الفهد
رواية عشق الفهد

رواية عشق الفهد الحلقة الحادية والثلاثون

بسم الله نبدأ
فيلا العدوي . يوم الاجازه .
آدم : بعد الفطار طلع ينام شويه . وبعد حوالى ساعتين صحي . واتعدل . وشاف مريم بتصلى . وبص ف الساعه . وعرف انها بتصلى الضهر . وقام واستغفر . ودخل الحمام . واتوضي . وخرج .
مريم : خلصت صلاه . وبصتله ب ابتسامتها المعتاده . انا فرشتلك سجادة صلاتك .
آدم : ابتسم . تسلمي ياروحي . بس مصحتنيش ليه اصلى ف المسجد ؟
مريم : صحيتك ياحبيبى . بس انت كنت غرقان ياقلبى ونايم بعمق . واقامو الصلاه .
آدم : هز راسه ربنا يغفرلى . انتى متعرفيش انا كنت هموت وانام .
مريم : بعد الشر عليك يا آدم . انت ياحبيبى بقالك كام يوم مبتنمش كويس . المهم انت احسن دلوقتي ؟
آدم : ايوه ياروحي . انا الحمد لله وقايم فايق كمان . وباس أيدها بس عايز منك طلب .
مريم : ابتسمت . ف ثوانى ويكون قدامك احلى فنجال قهوه دبل . لروح قلبى .
آدم : ابتسم من قلبه . وضمها لقلبه . ربنا مايحرمنى منك . ولا من ابتسامتك الصافيه الل بتحييي قلب آدم .
مريم : ولا يحرمنى من حبك وحنانك يا آدم . يلا ياحبيبى صلى الضهر . وانا هجهزلك قهوتك وهستناك تحت .
آدم : حاضر يا روحي .
مريم : خرجت . وآدم وقف ع سجادة الصلاه وبدء يصلى .
مريم : دخلت المطبخ . وعملت القهوه .
زينب : بتوتر . سيبيها انتى ياست مريم . وانا هطلعها لسي آدم .
مريم : لا يازينب . آدم هينزل يشربها ف الليفنج .
زينب : خلاص . اتفضلى انتى وانا هجيبها لسي آدم ف الليفنج . وحضرتك مش عايزه تشربى حاجه اعملهالك ؟
مريم : بتفكير . عارفه يازينب . نفسي اشرب . عناب ساقع .
زينب : فوريره يكون جاهز . اطلبى واتمنى ياست مريم .
مريم : ابتسمت . تسلميلي يا زينب . هي سعاد لسه نايمه ؟
زينب : ايوه ياست مريم . بعد ماخلصت الشغل المهم بتريح شويه . تحبى اصحيها ؟
مريم : بسرعه لالالا . سيبيها نايمه وتصحي براحتها . هي بتصحي من الفجر . سيبيها حرام .
زينب : بحُب . الهي ربنا يكرمك دنيا وآخره . ويسعد قلبك وتفرحي باحفادك . ياست مريم قادر ياكريم . والله ربنا بيحبنا علشان رزقنا شغل عندك انتى وسي آدم بيه !!
مريم : زينب . مفيش حاجه اسمها بشتغل عندك . انتى بتشتغلى معانا . احنا الل محتاجينلك مش انتى الل محتجالنا . ولحقت القهوه قبل ما تفور . شوفتى بقى القهوه كانت هتفور . يلا اعملى العناب بسرعه . وهاتيه مع القهوه ف الليفنج .
زينب : حاضر . من عينيه ياست مريم .
———————-بقلمى Mariem Nasar
آدم نزل . وقعد جمب مريم ..
مريم : تقبل الله ياحبيبى .
آدم : منا ومنك ياروحي . ايه الهدوء ده ؟ اومال فين الشباب؟
مريم : مراد مريح فوق ف الجناح بتاعه. وفريحه ف العياده . اما زين قال إنه خارج لواحد صاحبه ساعه وراجع . وريتال فوق مع الولاد وميرو وآدم كمان معاها .
آدم : اممم ربنا معاهم ..
مريم : اللهم آمين .انا عملتلك القهوه . وزينب هتجيبها حالا.
آدم : تسلم ايدك . قوليلى بقى . تحبى نخرج انهارده بعد الغدا ؟
مريم : نخرج ؟ نخرج نروح فين ؟
آدم : انتى من زمان مخرجتيش . وبعدين انتى عارفه إن. طارق تعبان شويه من ضرسه الل مجننه ده وخايف يخلعه . تعالى نروح نشوفه ونقعد معاه هو ورنا شويه. وبعدها ياقلبى اخدك ونطلع ع شيرين ومصطفى . ولو ف وقت نروح ل ملك وجاسر واخوكي حسام . ايه رايك موافقه.؟
مريم : ابتسمت . والله فكره جميله اوي خلاص ياحبيبى انا موافقه .
آدم : تمام . نشرب القهوه الدبل .واقعد مع الماستى شويه وبعد الغدا نطلع نلبس. واول مشوار يبقى عند الواد طارق . وبعدها باقى العيله ..
زينب : دخلت تقدم القهوه ل آدم بتوتر . اتفضل يسى آدم بيه .
آدم : متشكر يازينب .
زينب : بألف هنا وحطت القهوه .
زينب : اتفضلى العناب ياست مريم .
مريم : تسلم ايدك يا زينب ..
زينب : حطت العناب .واتعدلت وماسكه الصينيه فاضيه . وباين عليها التوتر . .
. واتحركت خطوتين . ورجعت تانى . وبعدها رجعت خطوتين تانى ومرتبكه .
آدم : بعدم فهم . اله مالك يازينب . رايحه جايه . ف حاجه ؟
زينب : بتوتر. ها . احم لا لا ابدا مفيش يسيى آدم بيه . انا . انا ماشيه اهو .
مريم : تعالى يا زينب . ايه ياحبيبتى شكلك فعلا عايزه تقولى حاجه !
زينب : قدمت خطوتين . هوا . بصراحه . هوا.
آدم : اممم بما إن فيها بصراحه . تعالى اقعدى يازينب واتكلمى ..
زينب : ماسكه الصينيه . وبلعت ريقها بتوتر . وقعدت قدام آدم ومريم ع الأرض .
آدم ومريم . بدهشه . وف صوت واحد. قومي من ع الأرض يازينب .
ومريم : كملت . زينب قومى اقعدى ع الكرسي .
زينب : احم مايصحش يست مريم .
مريم : قومي الله يهديكى .
زينب : قامت بحرج حاضر. وقعدت قدامهم ع طرف الكرسي بكسوف . ووشها بقى احمر جدا.
آدم : شاف توترها . ايه يازينب حصل معاكي حاجه ؟ حد ضايقك هنا .؟
زينب : بنفي . ابدا ابدا والله انتو بتعاملونى كأنى واحده من العيله ولا حسستونا ف يوم اننا خدامين . ربنا يبارك فيكو يارب .
مريم : ايه خدامين دي يازينب . انا هفضل أقولك كل شويه . انك انتى وسعاد والبنات الل معاكم انتو اساس البيت .
آدم : كلامك خايب يازينب . وبعدين خادم القوم سيدهم . دا انا بشرب من ايدك كباية شااي متتشربش ههههههههه .
مريم . ضحكت . وزينب ضحكت .
آدم : شاف زينب لسه ساكته ..وقال طيب يازينب . انتى محتاجه لحاجه . محتاجه فلوس . حصل معاكي حاجه؟
زينب : بسرعه . لا لأ فلوس ايه ؟ انا عايشه ف خيركو ربنا يسترك دنيا وآخره انت وست مريم .
آدم ومريم : اللهم امين .
آدم : ده خير ربنا يازينب . ها قولى بقى الل عندك . وانا بستمتع بقهوة مريم . ومريم تشرب العناب الل ملوش طعم ده ههههه .
زينب : ابتسمت . وتوترها قل . وقالت بصراحه يسي آدم بيه انت وست مريم . انا كنت عايزه اقولكو على حاجه بس مكسوفه .
مريم : قولى يازينب . متتكسفيش من حاجه ياحبيبتى خير ..
زينب : هو خير . احم . انا ..انـا جالى عريس .
مريم : ابتسمت . حبيبتي الف مبروك
زينب : وشها احمر . وبصت ف الارض . الله يبارك فيكي ياسِت مريم . وانا بصراحه زى ما انتو عارفين انى مقطوعه من شجره . وكنت بقول يعنى لو.. لو احم وسكتت .
آدم : فهم . وابتسم . وهز راسه . انتى مش مقطوعه من شجره يازينب وخليه يجي يقابلنى يوم الاجازه الل جايه. ويطلب ايدك .
زينب : عيونها لمعت بدموع . وابتسمت . ربنا يخليك يسي آدم بيه . انا عارفه أن حضرتك مش هترفض حاجه زي دي . العريس شايف نفسه حبتين . وانا عايزه اقص جناحه من دلوقتي .
آدم : ههههههههه عايزه تسيطري يازينب .
زينب : لا مش القصد والله . هو منيل حبتين . وطيب وغلبان . وعامل فيها ابو العريف .
آدم : هو شغال ايه يا زينب .
زينب : شغال ريس انفار قد الدنيا .
آدم : ايه ده ؟ هو مش من القاهره .
زينب : لا هو من بلدي . وجيران من سنين . وبعد وفاة اهلى . امه الله يجحمها وقفت حال الجوازه ومرضيتش بيا عروسه لابنها . لكن هي دلوقتي ماتت . وابنها عايز يتجوزني .
مريم : بزعل . حرام عليكى يازينب . متدعيش عليها الله يرحمها ويغفر لها .
زينب : بغيظ غصب عني والله يست مريم دى وليه مقتدره ومفتريه . دي طلقت مرات اخوها من اخوها . ودايره ف البلد تظلم ف خلق الله . وابنها ياكبدى مغلوب ع أمره . ومصدقنا ان ربنا خدها وريحنا من شرها ..
مريم : لا حول ولاقوة إلا بالله . يازينب اتقي الله . اذكرو محاسن موتاكم . خلاص هي ف دار الحق . ولازم تدعيلها بالرحمه والمغفره ويحسن خاتمتنا جميعا .
زينب : استغفر الله العظيم . والله غصب عني انا مشوفتش منها شويه . لحد ما ربنا كرمنى بالشغل عندكو . سامحينى ياست مريم .
مريم : حبيبتى ربنا يريح قلبك ويجعلك ف الخير نصيب إن شاء الله .
آدم : طيب والعريس ده يازينب واثقه فيه أنه كويس ؟
زينب : ايوه طبعا . ده غلبان اوى . وغبى حبتين وعامل فيها أنه فاهم كل حاجه . ههههه . بس منيل وغلبان اوى والله . واول ما اتصل عليا قالى هنتجوز . قولتله لا يمكن يحصل ابدا غير بعد ما سي آدم بيه يوافق. وقولتله إن العيله بتمر بشوية ظروف كدا . واول ما الدنيا تروق هقولك . وكملت بزعل . بس هو قالى بعد الجواز هقعد ف البيت . وانا مش عايزه اسيبكم ولا ابعد عن البيت ده يوم واحد ..
آدم : بتفكير . يعنى هو مالوش شغل ثابت يازينب .؟
زينب : لا هو ارزقي ع باب الله بيشتغل كل شويه فى مكان وجه هنا من كام سنه اشتغل ف مزرعه . وشويه ريس انفار . وشويه جناينى عند بهوات البلد واهو بيقلب رزقه .
مريم : ربنا يكرمك ويكرمه إن شاء الله .
آدم : طيب يازينب . قوليله يجي يوم الاجازه الل جايه وانا هكلمه وانا هقُصلك جناحه يستى ولا هخليه يشوف نفسه عليكى . وبخصوص الشغل يشتغل هنا جناينى وانتى تفضلى معانا ها مبسوطه كدا .
زينب : ضحكت بدموع . وقامت مره واحده وزغرطت بفرحه كبيره .
آدم : ومريم اتخضو . وبعدها ابتسمو لفرحتها.
زينب : بسعاده . الهى ربنا يكرمك يسي آدم بيه ويخليلك ست مريم وتعيشو 100 سنه فى سعاده وهنا . الهي يسترك يست مريم ولا تشوفي يوم وحش ابدا .ويخليلك سي آدم بيه .ويخليلكو اولاودكو واحفادكو . والهي ..
آدم : قاطعها . بس بس خلاص يازينب .
مريم : ههههه اللهم امين يارب العالمين واياكى يازينب ياحبيبتى انتى بنت حلال وتستاهلى كل خير . ومتقلقيش من اي حاجه .
مراد فوق وسمع الزغروطه ونزل بسرعه . وكمان ريتال ونزلو مدهوشين ..
مراد : ايه يا جدعان الزغاريط دى . فرحونا معاكو .
ريتال : ايه يازوزو . بتزغرطي ليه .؟
زينب : اتكسفت واتحركت بسرعه من قدامهم .
آدم : عيال رخمه وفصيله . كسفتو البنت .
مراد : اله . هو سر ياجدعان قولى انتى يامريوم . زينبو بتزغرط ليه ؟
مريم : ضحكت . اصل جالها عريس ياحبيبى . وهيجي يطلب أيدها من آدم .
مراد : والكل ابتسمو . يلا ع البركه . انا قولت الحاج آدم رشح نفسه ف الانتخابات ولا حاجه
آدم : وحياتك اتعرضت عليا بس انا موافقتش.
———————-بقلمى Mariem Nasar
عند فهد ..
رينو بتجري ورا فهد . والباب خبط .
فهد : ثوانى ياحبيبتى . خشي جوه وانا هشوف مين ..
رينو : مكشره عينيها . انا هدخل البس الاسدال . وأرجعلك . بس اعرف انى مش هسيب حقي اوكي .
فهد : هههههه . اوكي وانا هسيبك تاخدى حقك .وغمزلها .
رينو : اتكسفت . ودخلت الاوضه بسرعه تلبس الاسدال والنقاب ..
فهد : فتح الباب واتصدم . هيلينا !!!!؟
هيلينا : ابتسمت . وكانت لابسه بنطلون جينز وبلوزه شيك عليها . وكانت بشعرها . وماسكه علبة شوكليت كبيره . وبوكيه ورد شيك جدا. وقالت . هاااااي سفيان .
فهد : بلع ريقه بصعوبه . وبص وراه وخاف ع رينو ومنها ف نفس الوقت . وبص ل هيلينا تانى بغيظ مكبت . نعم !! خير انتى جايه تانى ليه ؟
هيلينا : شافت تيشرت فهد متبهدل .. اي دا سفيان . انت عامل ايه ف نفسك . ايه بهدلك كيدا ؟
فهد : صك ع اسنانه بغيظ مكبت . وانتى مالك . انتى مالك . انا مشوفتش ف برودك . واتفضلى بقى امشي من هنا قبل ما تحصل مشكله ..
رينو : لبست الاسدال والنقاب وخرجت مين ياحبيبى !؟
فهد : قلبه دق بخوف وقفل الباب ف وش هيلينا بسرعه. ولف ضهرو ع الباب ها !!؟ لا لا دا مفيش حد ..
رينو : بتعجب . وعدم فهم ! مفيش حد!؟ ازاى . ده . جرس الباب رن مرتين . ؟
فهد : بلخبطه أه . دا . لا . والجرس رن تانى . فهد صك ع اسنانه الله يخربيتك . الله يخربيتك شكلك بتحبى الضرب.
رينو : رفعت النقاب. مالك يافهد ؟ الباب خبط تانى . ف ايه ؟
فهد : ها . اه احم . هفتح اهو . بس . خشي انتى جوه .
الباب رن تانى ..
فهد : متغاظ . ولعنها ف سره ..
رينو : مستغربه تصرفاته . فهد افتح الباب عيب كدا . الل ع الباب يقول ايه ؟ وممكن يكون حد مهم افتح بقى . ونزلت النقاب.
فهد : هز راسه . احم تمام . هفتح . ولف وغمض عينيه وبيدعي انها تكون حست ع دمها ونزلت . وفتح .
هيلينا : ايه سفيان تقفل ف وش هيلينا الباب . عيب كيدا .
رينو : اتصدمت وشهقت بصوت عالى . وعيونها مفتوحه ع الاخر . انتتتتتتتى !!!؟
فهد : حط ايدو ع وشه . مفيش حد معايا استرها يارب . منك لله يهيلينا الكلب انتى .
هيلينا : هاااى . ايوه انا . ممكن ادخل نيتكلم شويا . انا عارف انك مدايك منى .
فهد : عينيه ع رينو . ومنتظر هجوم ف اى وقت ..
رينو : صكت ع أسنانها . واتحركت بنرفزه . ومسكت فهد شدته جوه . وهي وقفت مكانه .
فهد : اتحرك معاها بسهوله علشان خايف عليها .
رينو : افندم . خير . انتى مش ناويه تسبينا ف حالنا ؟ انتى عامله زى عفريت العلبه . ومكفاكيش الل اتعمل فيكي جايه ليه تانى؟..
هيلينا : مدت أيدها . اتفضلى . دى حاجه بسيطه انا بعتذر فيها . الورد ده علشانك انتى .
رينو : غمضت عينيها بغيظ . لو سمحتي اتفضلى من هنا . وياريت تنسي العنوان . علشان كده كتير اوى . ولفت لفهد ولا ايييه؟
فهد : مش عارف يعمل ريأكشن معين . اه احم فعلا كدا كتير . وكتير جدا كمان !!
هيلينا : اتكسفت . يعنى انا جاى اعتذر واجيب ورد علشان اسافر وانت مش زعلانه منى . تقولى امشي . شكرا كيتير انت . وبصت ل فهد شكرا كيتير سفيان .انا ماشي ..ولفت .
رينو : ضميرها انبها .وصعبت عليها . استنى .
فهد : بزهول . تستنا اييييه خليها تغوور ..
هيلينا : لفت . وبصت ل رينو .
رينو : تعالى ادخلى .
هيلينا : ضحكت . بيجد . انت كيتير كيتير كيوت .
فهد : صك ع اسنانه بغيظ . وبيتفرج .
رينو : شاورت ليها . اتفضلى .
هيلينا : دخلت . اتفضل انت الورد . وكمان دى حاجه بسيطه شوكيلت ل انت .
رينو : هزت راسها . ميرسي. تعالى . ودخلو الليفنج ..
فهد : شدها . وراح بيها عند الطرقه . ايه الل انتى عملتيه ده ؟
رينو : بصراحه مش عارفه . بس صعبت عليا . وبعدين دي جايه تعتذر . وكمان قالت إنها هتسافر . انا هشوف هي عايزه ايه وتمشي ع طول !!
فهد : نفخ بديق . استغفر الله العظيم يارب.
رينو : حبيبى اهدا شويه . وادخل غير هدومك . وانا هقعد معاها .
فهد : نعم !؟ تقعدى معاها لوحدك . اه وأخرج ع ضربك فيها . ولا تعمل فيكى حاجه . تعالى وشدها من أيدها ع اوضة النوم . اقفى هنا هلبس تيشرت غير ده وأخرج معاكي .
رينو : بس يافهد . … ومكملتش. .
فهد : شاورلها . الموضوع منتهي . وقلع التيشرت . ولبس تيشرت تانى . تعالى نشوف المصيبه الل مش هتحل عننا دي . وخرجو .
هيلينا : كانت واقفه بتتفرج ع ديكور الليفنج والصور .
فهد : دخل ورينو رفعت النقاب .
هيلينا : شافت رينو ل اول مره . وانبهرت . واو انتى جميله جدا .
فهد : غار عليها . ممكن بقى نعرف انتى عايزه ايه بالظبط .
هيلينا : قعدت . اسمع سفيان . انا اعرف اتكلم مصري كويس . لكن انا موش اعرف عادات تقاليد مصريين غير إن البنت المسلم متعملش علاقه غير بعد ال الجواز . وراأأد قالى كول خاجه عن عادات تقاليد مصريين .
فهد ورينو : بصو لبعض. بعدم فهم ( رأد .)
رينو : ايه رأد ده ؟ مش فاهمه ؟.
هيلينا : رأد . رأد . انت تعرفه انت وسفيان اسمه رأد بودي جارد..
فهد : كشر عينيه . اوعي يكون قصدك رعد ؟؟
هيلينا : ضحكت يس ايوه هو رأد . انا قولت رأد كول خاجه وهو خمش غاضب ع هيلينا . وصوت عالى كيتير .
فهد ورينو . بصو لبعض بعدم فهم تانى .
هيلينا : رأد قال ان انا عملت غلط كيبير انا جيت لوخدى . وقال إن انا عايز اكسر ضلوئى وابتسمت . واو انا خبيت رأد كيتير سو هارت.
رينو : هديت شويه . وكتمت الضحكه .
فهد : انتى تقصدى أن رعد قالك . انك عايزه يتكسر ضلوعك . وانتى حبيتى رعد ؟
هيلينا : ضحكت يس انا خبيته كيتير . وكملت بزعل . انا كول يوم اروه ل رأد الشوغل واتكلم معاه وروهت ال شركه بتاع رأد .واقول انا بخيبك رأد انا عايز اتجوزك. بس رأد زعل هيلينا وقال انا البس وحش انا امشي بيشعرى . انا موش انفع ليه زوجه مصريه انا موش أعجبه . وعيونها اتملت بدموع. انا خبيت رأد كيتير . زعق اغضب قال خجات كيتير داد ومام موش اعرفها . واتنهدت بزعل . انا مسافر بعد ثلاث ايام امشي اروه ايطالى . بس انا موش انسا رأد ابدا ودمعه نزلت منها .
فهد : ساكت .
رينو : هيلينا صعبت عليها جدا . وبصت لفهد حبيبى ممكن تسيبنا لوحدنا شويه ؟
فهد : بص ل رينو مش هينفع . استحاله !
رينو : حبيبى والله متخفش عليا . طيب بص اقعد ف الصالون قدامنا هنا .
فهد : بتحذير . شغلى علمنى مثقش ف صوابعى انا مش هسيبك لوحدك فهمتى !!؟
رينو. : هزت راسها . واتنهدت . طيب انا هقعد جمبها . انت شايف حالتها عامله ازاى .ارجوك.
فهد : اتنهد . ماشي .
رينو : قامت وقعدت جمبها . انتى بتحبى رعد بجد ؟
هيلينا : بصت لرينو ف عينيها وقالت بصدق . انا اخب رأد كيتير كيتير اوى . انا موش اعرف انا اعمل ايه بس امشي من هينا . اسمع انت اسمك ايه ؟
رينو : لارين .
هيلينا : مسحت دموعها . وابتسمت . اسمع لارين . انا جيت علشان اقولك انا اسف كيتير . رأد قال ان انا موش انفع ابوس جوز خد تانى . وقال إن كيدا انا اعمل خاجه خرام . باس انا موش اعرف كيدا . وبصت ل فهد . انا اسف كيتير سفيان . واسف انا جيت لوخدى انا موش اعرف خجات كيتير . وبصت ل رينو . انا عملت غلط وانا موش اعرف وانا عايز اصلخ ال غلط ده . وجابت شنطتها .
فهد : عينيه عليها . وع الشنطه .
هيلينا : فتحت الشنطه . وطلعت تذكرتين سفر اتفضل لارين .
رينو : بعدم فهم . ايه ده ؟
هيلينا : انا قولت ل رأد ان انا اعتذر لكم واجيب تذكره سفر لجزر ال مالديف انت وسفيان ١٠ ايام ع اليخت بتاع داد . بس رأد قال انك وشاورت ع النقاب بيتلبس ده . وسفيان غاضب دائما (تقصد بيغير ع رينو ). وهيرفض انك تكوني ع اليخت ف الشاطئ . وانا اعرف جزيره ف المالديف خاصه خلوه اوى وموش فيها خد خالص . خالص . انا حجزت لكم التذكرتين . تسافر اسيا وبعد كيدا طائره خاصه وبعدها ع اليخت وانا بنفسي اوديكم الجزيره . وهيكون معاكم طائره خاصه لكم . وطائره خاصة لي . انا هوديكم الجزيره واسيب اليخت معاكم وفيه كول خاجه مأكولات مشروبات كول كول خاجه انتو تختاجوها . وانا ارجع بالطائره بتاعت انا ..والطائره الخاصه التانى علشان انا عارف ان سيفان مش واثق ف هيلينا . ولو خصل خاجه سفيان اركب الطائره وترجع ع المطار . ودي هدية هيلينا ل سفيان ولارين . واتمنى انك توافق علشان مش احس بالذنب ارجوك لارين وافق بليز .
رينو : بصت ل فهد . بدهشه ولسانها اتلجم.
فهد : اتنهد . اسمعى هيلينا . اولا انك تيجي لحد هنا وتعتذرى دي كفيله اننا منزعلش منك . واحنا فعلا خلاص مش زعلانين منك . ويمكن حصل سوء تفاهم الفتره الل فاتت وحصل لخبطه لكن كل حاجه اتوضحت. لكن انا اسف مش هقدر اقبل الهديه دي . كفايه تصميمك ف اننا منزعلش منك ..
رينو : فعلا هيلينا فهد بيتكلم صح . انتى كان ممكن ترجعي بلدك من غير ما تهتمى . لكن انك تصممي اننا منزعلش منك دي بجد كفايه . وانك تفكرى ازاى نكون مبسوطين . حاجه جميله منك . وانا كمان بعتذر ليكى عن سوء التفاهم الل حصل . اسمعي هيلينا. انا دلوقتي عايزه اكلمك ف موضوع رعد . انتى مسلمه وواضح انك متعرفيش كتير عن الدين الاسلامي . وعن الراجل الشرقي . رعد حتى لو بيحبك دينه ورجولته يمنعه انه مراته متكونش محجبه ع الاقل . جسمك الل ظاهر للناس ده هتتحاسبى عليه . شعرك ده هتتحاسبى عليه . وقبل ما تحبى رعد لازم تحبى ربنا . ولو انتى اقتنعتى وهتتغيرى . لازم قبل ما تتغيرى علشان رعد . تتغيرى علشان ربنا اولا . بصي هو الموضوع طويل جدا انى افهمك واشرحلك حجات كتير ف الاسلام . انتى لازم تتغيرى علشان نفسك قبل اي شئ . لازم تنقذي نفسك واضح إنك ضحية .ومحدش علمك . انتى فهمانى هيلينا .
هيلينا : اتنهدت بزعل . ايوه لارين انا فاخم كول كلامك رأد قال نفس الكلام لو عايز اتجوزه. قال انى لازم البس لبس طويل . واكون زي بنات اسلام .
رينو : ابتسمت يعنى رعد معندوش مانع انه يتجوزك . اممم شكل كدا كمان رعد حبك .
هيلينا : موش اعرف . انا متلخبط كيتير . لارين انا محتار انا عايز رأد عايز اسلام عايز البس بحريه عايز اعيش . انا موش فاخم انا اول مره أشعر انى متلخبط . وبصت ل فهد . المهم دلوقتى سفيان انا موش موافق انك ترفض هدية هيلينا . ارجو انك توافق اعتبره شهر عسل انت ولارين .
رينو : الفكره جواها بدءت تكبر واتخيلت وهي ف جزيره لوحدها هي وفهد . لكن عارفه أن فهد هيرفض .
فهد : اسف انا مش هقبل .
هيلينا : بصت ل رينو .ارجوك قول لسفيان انه وافق . انا هكون مبسوط كيتير . وانت وسفيان هتكون مبسوط كيتير . وشاورت ع بطنها .وحياة بيبى وافق .
رينو : هزت راسها . سبيها ع الله هيلينا ..
هيلينا : اسمع لارين انا مسافر بعد ثلاث ايام . انا اجي هينا بعد اتنين يوم . واعرف منك موافق ولا لا . وده رقم هاتف هيلينا مصري . وبصت لفهد وعطته ورقه وده عنوان الجزيره ف اسيا ممكن تسأل وتطمن. وارجوك وافق . انت هتكون ف جزيره انت ولارين ١٠ ايام . وبصت ل رينو . انتى تجري ع البحر بحريه . تلبس بحريه . تعيش بحريه مفيش حد هيشوفك خالص . انا حجزت مكان لكم وممنوع أحد يذهب هناك . لمدة ١٠ ايام من أول يوم تكون انت وسفيان هناك . وإن كان سفيان قلقا . فهو شرطي يستطيع أن يتفقد المكان بخبرته . اتمنى أن توافقو ومن بعدها لم تروني ابدا وإن لم توافقو سأكون معكم دائما. فكرو جيدا . أمامكم يومان . وحطت التذكرتين على التربيزه . وقامت وقفت . انا همشي اروح اودع رأد . باى لارين . بااى سفيان . واتحركت وخرجت ..
———————-بقلمى Mariem Nasar
فهد : ماسك الورقه وشاف العنوان . وحطها ع التربيزه بعدم اهتمام .ومسك بوكيه الورد وفتش فيه . ومسك علبه الشوكليت وفتشها علشان لو هيلينا حاطه فيهم حاجه ..
رينو : ضحكت بصمت ع فهد . وقامت وقعدت جنبه . ايه رايك؟
فهد : رأيي في ايه ؟
رينو : ف هدية هيلينا !
فهد : مرفوضه . انا مش واثق فيها .
رينو : بغيظ . ليه بقى مرفوضه . حبيبى تخيل كدا انا وانت لو حدنا ع البحر وف جزيره لوحدنا . واو بجد انا بتخيل انا بجرى على البحر وانت تجرى ورايا . وانام ف حضنك ع شط البحر . ارجوك ليه متوافقش؟
فهد : ابتسم ببرود . لأنى مش واثق فيها قولتلك . وممكن متكونش هديه . ممكن تكون عايزه تنتقم منك ع العلقه الل انتى اديتيهالها . او ممكن كمين علشان تتنقم منى ومنك ع الل اتعمل فيها .. فهمتى؟
رينو : طيب مش انت اخدت منها العنوان . فيك تسأل وتعرف كل حاجه . مش كدا ،؟
فهد : اتنهد . رينو انسي الموضوع ده . الحمدلله انها مشيت . وانا هبعتلها رساله بالادب كدا . انى مش موافق وترجع زي ماجت . انا بدءت اجيب أخري .
رينو : طيب وهيلينا ورعد؟
فهد : بعدم فهم . مالهم ؟
رينو : مش هنساعد هيلينا ورعد ف حكايتهم؟
فهد : اه . ونساعدهم ازاى بقى . واحنا مالنا .
رينو : بدلع ومسكت ياقت التيشرت . نساعدهم . إننا نحاول نغير من شخصية هيلينا . ونشرحلها اكتر عن الإسلام . يمكن ربنا يهديها . وساعتها رعد يتجوزها . واهو نكون عملنا حاجه كويسه .
فهد : اممم . تساعديهاااا ااااه . مش دي هيلينا الل انتى كنتى غيرانه منها .
رينو : حبيبى انا كنت متغاظه انها فكرت تبصلك . لكن دلوقتي الأمر مختلف . هي بتحب واحد بعيد عنى وعنك . وبعدين انا شايفه انى اساعدها من باب الدين . مين عارف مش يمكن ربنا يقدرنى واحاول أقنعها انها تقرب من ربنا وتتغير للأفضل . ويمكن كمان ربنا يجعل هيلينا سبب لدخولى الجنه لو ربنا هداها على أيدى .
فهد : ابتسم . وقربها منه . انا معاكي أن ده شئ جميل . بس افرضي رعد مابحبش هيلينا .
رينو : يبقى عملنا الل علينا . والأهم من رعد . إننا ناخد بايد هيلينا للجنه .
فهد : امم . خلاص ياحبيبتى . وانا ابقى مبسوط . انك ربنا يجعلك سبب ف هداية الناس ..
رينو : باسته من خدو برقه . ممكن توافق بقى؟
فهد : باسها برقه . أوافق على ايه؟
رينو. : ابتسمت . ع هدية هيلينا . ونسافر انا وانت الجزيره ارجووووك . عايزه أعيش معاك بعيد عن الناس والعالم . خلينى ف حضنك ولوحدنا . بليزز .
فهد. : اتنهد . طيب ادينى يوم بس . واعرف ايه نظام الجزيره دى . واعرف كل حاجه واقولك قرارى النهائى .
رينو : بفرحه . حضنته جامد . حبيبى حبيبى . انا متاكده انك هتوافق . ربنا يخليك ليا يارب.
فهد :ضمها لحضنه اكتر ويخليكى لفهد العمر كله .
رينو : خرجت من حضنه . تعالى معايا . ومسكته من ايدو .
فهد : قام معاها . ع فين ؟
رينو : هاقولك تعالى بس . واخدته ع المطبخ .
فهد : لأ مش هعمل كيك . انا اشتريها اسهل .
رينو : لا خلاص انا صرفت نظر مش عايزه كيك ..ههههههههه.
فهد : بعدم فهم . طيب جايبانى هنا ليه ؟
رينو : ابدا . ولفت ضهرها ليه . وجابت طبق الدقيق كله . دالقتو . ع وشه والتيشرت . انا باخد حقى منك . هههههههههههه..وجريت.
فهد : يامجنونه . انتى الل جبتيه لنفسك . تعالى . وجري وراها . ورينو هلكانه ضحك ع شكل فهد بالدقيق . ووشه ابيض وعينيه . هههههههههههه استنى . استنى اصورك بليززز .
فهد : جري وراها . حااااضر عايزه تصورينى اوكي . ومسكها شدها لحضنه وقلعها الاسدال غصب عنها .
ورينو مش قادره تبطل ضحك .استنى بس بتعمل اييييه هههههه.
فهد : هتعرفي دلوقتي . وقلعها الاسدال . وفك شعرها . واخد راسها وحطها ع التيشرت . ومسح وشه ف خدها وشعرها . واتبهدلت .
فهد : ورينو بصو لبعض . وكل واحد بيضحك ع شكل التانى .
فهد : جاب الفون . الخاص بالبيت . يلا تعالى نتصور . ونعمل فيديو كمان . وفتح الكام . وبدؤو يتصورو صور مجنونه .
ورينو : قلبها بيضحك فرح قبل وشها .
وفهد : عاش معاها احاسيس ومشاعر مختلفه وجميله . وفتح الفيديو . وأتصورو ف كل مكان . وماشي بيها ع المطبخ . وسابو الفيديو مفتوح . ورينو صممت أن فهد يساعدها في ترويق المطبخ . وهما متبهدلين بالدقيق . وفهد بدء يساعدها في ترويق المطبخ . والضحك ع وشهم طول الوقت . واخيرا خلصو . وقفلو الفيديو ..
فهد : ههههههههه ااااه والله مش قادر .
رينو : هههههه شكلك تحفه وحلو اوي . وانت بالشكل ده . انا رايحه اخد شاور بعد البهدله دي . وشهقت.
فهد : شدها لحضنه . رايحه فين يختى ؟ زى ما خلتينى اروق معاكي المطبخ واشاركك فيه . انا لازم اشاركك الشاور .
رينو : فتحت عينيها على الاخر . وبلعت ريقها بتوتر. ها .. اه . اه طبعا طبعا يافهد . ومالو . دا . دا انا مستنيه الفرصه دى من زمان . احم طبعا .!!!
فهد : كشر عينيه . انا شامم ريحة غدر !!
رينو : شهقت غدرر؟ . ابدا ابدا . غدر . غدر ايه بس . احم وبلعت ريقها . هوا .. هو انا عمرى غدرت بيك؟
فهد : هز راسه . لأ .
رينو : طيب . اومال ايه بقى . انا . انا هدخل اخد هدومي . وندخل ناخد احلا شاور اوكي ؟
فهد : هز راسه . والدقيق بينزل ع وش رينو . وضحكو . وقالها اوكي ..
رينو : خرجت من حضنه . ولفت ضهرها ورقصت حواجبها . احم انا .داخله الأوضه .
فهد : رفع حاجبه . ومالو ادخلى الاوضه . اتفضلى . وفتح الباب . ودخل .
رينو : وقفت قدام الدولاب وباصه ف الدولاب. احم انا هطلع هدومي . انت كمان طلع هدومك .
فهد : اوكي . انا رايح اجيب هدومي .
رينو : ابتسمت بخبث . وضحكه شريره . هاهاها . اومال مش ناخد شاور مع بعض . احلم يافهد .وجريت ع الحمام بسرعه وقفلت الباب . ههههههههه . زمانه دلوقتي هيتجنن يعينى . وبتلف . واتخضت وجت تصرخ . وحط ايدو ع بوقها .
فهد : هههههههه . مش بقولك شامم ريحة غدر . اهدى كدا ياروحي . ويلا علشان ناخد احلا شاور مع بعض ههههههههه . وشال ايدو من على بوقها . وغمز
رينو : كشرت عينيها وصكت ع أسنانها بغيظ مكبت . انت .انت . اعمل فيك ايييييه.
فهد : بغمزه انتى بس اعشقى الفهد ————-

بسم الله نبدأ
رعد : قاعد ف مكتبه ف شركة الحراسه. الباب خبط ودخل شاب رعد باشا . البنت الل بتيجي كل يوم ومجتش امبارح . موجوده دلوقتي بره وعايزه تقابلك .
رعد : قلبه دق . وبلع ريقه . خليها تتفضل.
الشاب : تمام ياباشا . وخرج ..
رعد : حط ايدو ع قلبه . ونفخ بديق حقيقي . انا مش عارف . لما انا مش عايزها . حاسس انها وحشانى اوى ليه لما مجتش امبارح وهموت واشوفها ؟ اوووف استغفر الله العظيم يارب .
هيلينا : دخلت . وابتسمت هااى رأأد .
رعد : رفع عينيه ليها . وبيحاول يسيطر ع دقات قلبه . وشاف انها لابسه بنطلون وبلوزه . وهز راسه . اتفضلى هيلينا .
هيلينا : حطت الشنطه ع المكتب . وقعدت. وخشتنى اوى رأد . انا موش اعرف اخبى مشاعر جوايا . رأد انا شايف ف عينيك مشاعر لهيلينا .
رعد : اتنهد بتعب . هيلينا . احنا اتكلمنا ف الموضوع ده قبل كده . حرام عليكى بقى انا من يوم ماقبلتك وانا مش مركز ف شغلى والنوم راح من عينى . لو سمحتي افهمى انا حتى لو بموت فيكي . استحاله اتجوزك وانتى بالشكل ده !!
هيلينا : بزعل . قامت وقفت . طيب رأد بوص ع لبسي . انا ليبست زى ما انت عايز . لبس طويل .
رعد : قام وراح وقف قدامها . لا ياهيلينا لأ. مش ده اللبس الل انا بتمناه لمراتى .
هيلينا : طيب انت اتمنا ايه .وتتجوز ايه.
رعد : بص ف عينيها . انا لما اتجوز هبص ع الاخلاق . والأخلاق والاحترام بتبان من اللبس . مش شرط كلهم . لكن انا بتمنى أن مراتى تلبس لبس واسع فضفاض . مايبنش منها حاجه . ستره نفسها . لربها قبل جوزها . عايزها تخاف ربنا فيا . عايزها … وحس انها مش فاهمه . واتنهد . بصي هيلينا . شوفتى لما جيتى اول مره . ودخلتى فيلا آدم العدوي .لفهد؟
هيلينا : هزت راسها بدموع . ايوه .
رعد : لما دخلتى جوه الفيلا . شوفتى البنات كانو محتشمين ف لبسهم ازاى . مش شرط النقاب . لكن شوفتى الفستان فضفاض عليهم ازاى؟ شوفتى لبسهم ف قمة الشياكه والاحترام . انا بقى بتمنى إن مراتى ف المستقبل تبقى من النوعيه دى . وصدقينى هقدملها قلبى وروحي هديه .
هيلينا : بدموع . رأد انا اسال سؤال وانت جاوب عليه . انت بتخب هيلينا رأد .
رعد : قلبه دق . واتنهد . وهز راسه . ايوه هيلينا . انا غصب عني لقيتك دخلتى جوه قلبى . ازاى معرفش . كل تفكيري فيكى مسيطر عليا . حاولت مفكرش فيكى لكن غصب عني بلاقي نفسي بفكر فيكى . حتى لما جيتى ورايا ع الشركه هنا . وكنت بزعقلك علشان تمشي . كنت ببقى مدايق جدا من نفسي . لكن انا اسف مقدرش اقدملك الحب ده . لان دينى ورجولتى رافض المبدء من البدايه أنا أرفض أن مراتى تبقى ماشيه جمبى ف الشارع وكل الرجاله بتبص عليها وع مفاتنها . رجولتى ترفض نظرة الناس ليا . وتشاور عليا . ويقولو شوفو الل ماشي وسايب مراته شبه عريانه وكل الناس بتبص عليها .؟ ساعتها هبقى ف نظرهم مش راجل ابدا .. وكمان ربنا هيبقى مش راضي عنى . انا حبيبتك . لكن انا اقدر اتغلب ع حبى ليكى . ف مسألة الدين . واحترامي لنفسي. هيلينا انتى لازم تتغيرى علشان نفسك . علشان دينك . قبل منى . وصدقينى اليوم الل هلاقيكى فيه اتغيرتى للافضل . لبستى واسع . ولبستى حجاب . وصليتى . وتغيرى تقاليد الغرب . ساعتها رعد هيبقى ملك ايديكى . غير كدا . انا اسف .
هيلينا : بتسمعو . وفهمت كلامه . لانها حسته بقلبها . وقالت رأد صعب كيتير البس غطاء ع شعري . انا وانت نيتجوز . وواحد واحد اتغير معاك .
رعد : ابتسم بوجع . وهز راسه لأ هيلينا . انا ممكن اتجوزك . لو لبستى حجاب وواسع وفضفاض . وبعد الجواز . اغير من عاداتك وتقاليد الغرب الل اتربيتى عليها . غير كدا انا اسف بجد .واتنهد وقال. انا نفسي اخطفك واخبيكى عن العالم كله لان جواكى جميل اوى . كفايه انك قاطعتى مسافات طويله علشان اعتذار . انا بتمنى انك تتغيرى . ساعتها هكون اسعد واحد في الدنيا دى كلها .
هيلينا : بتسمعه وفرحت لانه بيحبها وبعد ما خلص كلام . مسكت ايد رعد وحطتها ع قلبها. بوص رأأد . قلبى بيدق كيتير كيتير رأد . ارجوك تعالى نيتجوز وانا اتغير معاك واحده واحده .
رعد : من لمسة أيدها قلبه بيدق. وسمع دقات قلبها . وشال ايدو بسرعه .وكمان زعل علشانها
واتخنق . وزعقلها.وهيلينا اتخضت.. ارجوكي ياهيلينا كفايه بقى . مش كل يوم ف نفس الموال ده لا انا موافق ولا انتى هتتغيرى . . انا حاسس اني بتعذب من سنين مش اسبوع واحد . ارجوكي مدام مش هتتغيرى ابعدى عن طريقي . ارجعى بلدك . ارجعي وعيشي حياتك . عيشي سهرات وحفلات . وخروجات . البسي قصير برحتك . عري جسمك برحتك . بس بعيد عنى .انا لا يمكن اوافق عليكى وانتى كدا فاهمه ولا لأ . وياريت لو تتفضلى بقى من هنا . ولف ضهره ليها . وغمض عينيه وقلبه مخنوق علشان أسلوبه معاها وسمع صوت عياطها . وفتح عينيه بغيظ . اسمعي يابت الناس . ياريت متجيش الشركه دي تانى . وتنسي حد اسمه رعد . وياريت لو تسافري من دلوقتي . انا مش عايز اشوفك تانى فااااهمه .
هيلينا : واقفه وبتعيط . وقالت بشهقات.ماشي رأد انا ماشي واينت من تشوف هيلينا تانى . انا بكرهك رأد هيلينا بتكرهك كيتير . وخدت شنطتها وجريت وخرجت من المكتب . ومشيت.
رعد : قلبه ادايق علشانها . وقعد ع كرسي المكتب وغمض عينيه واتنهد بوجع كبير . انا اسف يا هيلينا غضب عنى سامحينى . وياريت تكرهينى فعلا . وياريت لو اقدر انساكي ..
———————-بقلمى Mariem Nasar
بعد فتره .
فهد . ورينو بعد ما اخدو شاور . اتغدو . ورينو حست انها تعبانه ومحتاجه تنام . وفهد دخل قعد جمبها لحد ما نامت ..
فهد : قاعد ع السرير . وبيفكر ف هيلينا .ياتري ايه الل جابها ع مصر . وبعد مافوقت من الغيبوبه بفتره صغيره . البنت دي الل يشوفها يقول عليها بريئه . طيب معقول جت من ايطاليا مخصوص علشان تعتذر !!؟ طيب اعتذرت والموضوع خلص . ايه الل خلاها تفكر انها تقدم هديه وبالشكل ده؟ لأ وكمان ع جزيره خاصه ؟ مش يمكن حد من المافيا زقها علينا . لأ مافتكرش . لأن المافيا استحاله توصل لينا . طيب ايه سبب انها تيجي ع هنا ؟ اوووف . لأ وكمان رينو عايزه تسافر . يارب اعمل ايه . ايوه مفيش غير مراد واكرم . وقام من جمب رينو بشويش . واخد فونه وخرج . واتصل ع مراد . ورد الووو فخد باشا بنفسه هههههههه.
فهد : اه ياخفيف . اهمد بقى عايزك ف حوار مهم .
مراد : بهزار . عايز فلوس ؟
فهد : صك ع اسنانه بنفاذ صبر . يبنى اسمع بقى . هيلينا جت عندي ع البيت انهردا !!
مراد : بدهشه . ايييه ينهار اسوس . وكانت لابسه ايه ؟ ههههه .
فهد : ولا يامراد . مش وقت هزار خالص بجد ف حوار مهم . وعملت حركه غريبه انهردا !!
مراد : اتعدل . طيب انا معاك قول ايه الل حصل ؟
فهد : اسمع يسيدى . وحكاله كل حاجه حصلت !! بس ده كل الل حصل ورينو مصممه ونفسها تسافر .
مراد : بتفكيرر امم حاجه غريبه فعلا . بص يا فهد. انت قولت انها سابت رقم فونها وعنوان الجزيره . والتذكرتين .
فهد : ايوه .
مراد : طيب سهله جدا . انت ابتعلى رقم الفون بتاعها . وصور التذاكر وعنوان الجزيره . وابعتهم على الواتساب . وادينى ساعتين زمن بس !! واكون جايبلك القديم والجديد كله بتاع هيلينا دي . وخصوصاً أن ابوها معروف .
فهد : هتكلم اكرم .
مراد : طبعا ده انا لازم أكلمه .
فهد : بس اكرم ف اجازه مع مراته وابنه .
مراد : مالكش دعوه بس انت .وانا هتصرف معاه . ولو البت دى طلعت ابيض . انا لو منك اخد مراتى واطير ع المالديف . والعا معاك يمعلم
فهد : ههههه ام نقك عليه ده . بس اعرفلى كل حاجه . وبعدها نشوف هنعمل ايه . انا هصورلك كل حاجه وابعتهالك حالا ..
مراد : اشطا . يلا سلام . وقفلو ..
فهد : صور الرقم وصور كل حاجه وبعتها ل مراد .
مراد : اخد الصور وبعتها ل اكرم . واتصل عليه . وطلب منه يعرف كل المكالمات الل تمت ع رقم هيلينا . ويوصل بأي طريقه ل ايميل الفيس بوك . إن شاله من خلال ايميل والدها . ويتحري عن هيلينا ف ايطاليا . وكمان يعرف كل حاجه عن الجزيره . وهل فعلا ف حجز خاص ولا لأ .
اكرم : قاله تمام . ساعتين زمن واجيبلك كل المعلومات . وبكره اجيبلك ماضي هيلينا كله .
مراد : تمام ياشبح ف انتظارك . وقفلو ..
بعد شويه .
رينو : صحيت ملقتش فهد جمبها ..وقامت وخرجت . وشافته بيتكلم ف الفون . ولما شافها ابتسم . وشاورلها .
رينو : راحت تقعد جمبه . لكن فهد شدها وقعدها ف حضنه . وهي ضحكت بصمت .
فهد : بيتكلم ف الفون . طيب تمام . تمام . هههههههههه يبنى بطل بقى الله يخربيت كدا .
مراد : والعا يابا . هتسافر بقى ويخت وجُزر وحورات . مكنتش انا الل انقذت هيلينا دي . ههههههههه .
فهد : ههههههههه وانا موافق . خدها باليخت بالطياره وبالجزيره كمان .
مراد : وانا موافق . بس اختك هتصعب عليا. ههههههههه .
فهد : يبقى الله يرحمك بقى .
مراد : عيب عليك . صحبك وحش يسطا .
فهد : اه . طيب هات فريحه كدا اقولها ؟
مراد : ههههههههه انت محدش يعرف يهزر معاك ابدا هههههههه .
فهد : ههههههههه . كلنا لها يبنى . قولى آدم ومريم فين . رينو بتسال وهفتح الاسبيكر ؟.
مراد : اذيك يابت يارينو .؟
رينو : ابتسمت الحمدلله . اذيك انت يا ابيه ؟
مراد : انا قمر يقلب ابيه ههههه .. اسمعى يستى .آدم . بعد الغدا . اخد مريوم وخرجو ف جوله عائليه . راحو لطارق . ودلوقتي عند شيرين . وهيطلع ع ملك . وبعدها ع حسام .
رينو : استغربت .ايوه . بس مامي اتصلت عليا الصبح ومقالتش أنهم خارجين ؟
مراد : لا مريوم مكانتش تعرف . ده قرار مفاجئ من ادامها ههههه . ياما نفسي اعرف اسم الدلع بتاع آدم ايه ههههههههه .
رينو : هههههههههه . انت لسه مصمم بردو يا ابيه ؟
مراد : ايون يابت . دا انا ببحث عن الموضوع ده . بس عارفه . انا اشتغلت ف مهمات صعبه جدا . بس معلومة دلع آدم ده مش قادر اوصلها . بس بعون الله هعرف ده انا ابن العدوي .
فهد ورينو : ضحكو عليه ..
مراد : يلا بقى انا هقفل. لانى يدوبك البس وانزل اجيب فريحه من العياده . وقفلو .
فهد : حط الفون جمبه . وحط ايدو ع بطنها . ايه ياروحي نمتى كويس ؟
رينو : امم . بس قايمه كسلانه خالص .
فهد : طيب انا عندى ليكى مفاجاه هتخليكى رشيقه وفراشه هههههههه .
رينو : كشرت عينيها . فهد مش علشان تخنت شويه بسبب الحمل . تقعد تلمح عن الرشاقه اوكي .
فهد : ههههه والله ما قصدي كدا خالص . وقولتلك قبل كده . انتى مش باين عليكى . وحتى لو تخنتى ولا يفرق معايا . المهم رينو روحي جمبى وف حياتى .
رينو : ابتسمت وحاوطت رقبته بايديها . حبيبى يافهد ربنا مايحرمنيش منك ابدا . ها قولى بقى إيه المفاجأة؟
فهد : همس ف ودنها بحب. استعدى علشان هسافر انا ومعشوقتى الصغيره ع المالديف . وهقضى معاها اجمل 10 تيام ها !؟ مبسوطه؟.
رينو : شهقت بصوت عالى . بييجاااد يافهد.
فهد : هههههههه بييجاد ياعشق الفهد . انا عملت شوية تحريات كدا . واخوكي مراد جابلى الناهيه . وكله تمام والبت طلعت ابيض.
رينو : بفرحه . حضنته جامد اوي بحباااااك . بحبك . بحبك . اوى اوى اوى يافهد. بموت فيك .
فهد : وانا بعشق فرحتك وسعادتك ياقلب فهد.
رينو : يعنى هنسافر انا وانت وبس . وهقعد معاك ع جزيره خاصه لوحدنا ؟ وهخرج بشعرى . واجري ع البحر .
فهد : رفع حاجبه . وقال بتريقه . اه ياحبيبتى هتخرجى بشعرك . وهتلبسي مايوه كمان ع البحر .
رينو : شكلك بتهزر صح ؟
فهد : اله ما انتى الل بدئتى تهزرى يالاري .
رينو : بدلع طفولى . بيبى ارجوك . مفيش حد هيشوفنا . عايزه أعيش معاك بحريه شويه . بلييزززز . وباسته . ارجوك . ارجوك . ارجوك.
فهد : مط شفايفه.وهز راسه . بصي سيبى كل حاجه لوقتها . انا محكمش ع حاجه من غير ما اشوف النظام هناك ايه ؟ ولو . هاا؟ انا بقول لو . مفيش حد موجود هناك غيرنا . اخرك فستان وتحته بنطلون .وممكن تنزلى الحجاب شويه . يعنى 5 سنتى كدا .
رينو : ربعت ايديها بزعل .فستااااان !!!؟؟ مش مسافره . مش عايزه اسافر . بعد اذنك . وجت تقوم من حضنه.
فهد : مسكها . رايحه فين . وايه الل زعلك دلوقتي . مش كفايه انى دوست ع قلبى وهخليكى تقلعي النقاب بليل !!
رينو : بصتله بسرعه . وصكت ع أسنانها بغيظ . واتكلمت بغيظ. انا مش عايزه اسافر يافهد . وسبنى اقوم . انا هكمل نوم افضل . وقامت دخلت الاوضه وقفلت الباب جامد.
فهد : اتنهد . وقام . ودخل الاوضه . وشافها قاعده ع طرف السرير وبتهز رجليها بنرفزه .وراح قعد جمبها .
رينو : بغيظ .لفت وشها الناحيه التانيه ..
فهد : رينو حبيبتى !!
رينو : ….. مبتردش .
فهد : انتى يابت انا بكلمك . مش سمعانى .
رينو : ……مبتردش .
فهد : سابها . وراح الاتجاه التانى من السرير ونام مكانه .ع ضهره . ااااه ياضهرك يافهد . يالى كنت بتفكر لو الجزيره فاضيه من الناس هتخلى مراتك تجري ع البحر . بالبنطلون. وبلوزه وفرده شعرها.
رينو : فتحت عينيها وبوقها من الفرحه . ورجعت قعدت جمب فهد . بجد . بجد يا فهد ؟
فهد : بصلها. حضرتك بتكلمينى أنا ؟
رينو : هههههههه . ايوه بكلمك انت ههههه.
فهد : اتعدل . وبعدين معاكي بقى . اى كلمه متعجبكيش تزعلى وتمشي .
رينو : بطفوليه . ما انت ياحبيبى الل بتقول كلام يدايقنى . ف باقوم علشان منتخانقش مع بعض . والله انا مش عايزه اتخاق معاك انا بحبك اوى.
فهد : قرب منها بحب . وانا بعشق كل حاجه فيكى .
بعد يومين ..
فهد : حبيبتى انا نازل . رايح ل رنا وطارق . هتحتاجي حاجه وانا راجع ؟
رينو : اممم سلامتك ياحبيبى . سلملى عليهم كتير .
فهد : باس جبينها . خلى بالك من نفسك . ومتفتحيش لحد . وجرس الباب رن .
رينو : ياترى مين ؟
فهد : ثوانى . خشي جوه . وراح يفتح ..
هيلينا : هاي سفيان .
فهد : شاف هيلينا . ووشها باين عليه الزعل . اهلا هيلينا . اتفضلى .
هيلينا : جت تدخل . لكن افتكرت كلام رعد . وقالت قبل ما تدخل هي لارين موجود في البيت .؟
رينو : من جوه . تعالى ادخلى ياهيلينا . انا موجوده !!
فهد : هز راسه . اتفضلى .
هيلينا : ثانكس . ودخلت وسلمت على رينو . هاى لارين عامل ايه ؟
رينو : شافت شكلها مرهق . ومفيش ابتسامة كل مره . اهلا هيلينا . تعالى اقعدى . تشربى ايه ؟
هيلينا : نو ثانكس .انا جاي اعرف انت موافق أو لا علشان عايز امشي من هينا بيسرعه .
فهد : قعد . ورينو قعدت جنبه . ومستغربين نبرتها .
فهد : احم فى حاجه حصلت معاكي هنا ف مصر ؟
هيلينا : نو موش هصل هاجه . وابتسمت بتمثيل . قول لارين سفيان وافق انه سافر انت وهو مالديف .
رينو : قامت وقعدت جمبها . مالك يا هيلينا ؟
هيلينا : ضحكت بدموع . ابدا موش في هاجه .
فهد : خايف ع رينو . انه يسيبها معاها . لكن شاف الحزن ع وش هيلينا . وقام وقف احم . انا هدخل اعمل حاجه نشربها . وهسيبكم . وخرج . ومن جواه قلقان ع رينو ..
رينو : ها بقى فهد قام . مش هتقوليلى مالك؟
هيلينا : عيطت . بصوت مهموس . انا تعبان كيتير لارين . انا موش عارف اعمل ايه .
رينو : اهدي ياحبيبتى . اهدي واحكيلى ايه الل حصل معاكي . الموضوع يخصك انتى ورعد ؟
هيلينا : هزت راسها ايوه . تعرف لارين . رأد بيحبنى كيتير . هو قال كيدا . بس رافض انا . رافض لبس هيلينا . رافض شعر هيلينا بدون غطاء الراس .
فهد : سمع كلام هيلينا . واطمن ع رينو . ودخل المطبخ يعمل مشروب ..
رينو : جابت منديل خدي امسحي وشك واهدي ياهلينا . احكيلى ايه الل حصل بالظبط . انتى اخر مره روحتى ل رعد امتى؟
هيلينا : انا روهت ل رأد الشوغل يوم كنت هينا عندك اقدملك الهديه . ورأد قالى امشي من هينا بيسرعه ارجع بلدك . سافر هيلينا وابعد عني . وعيطت .
رينو : طيب بطلى عياط . قولى كل الل حصل .وهنلاقى حل ان شاء الله .
هيلينا : حكت ل رينو كل حاجه من اول مره شافت فيها رعد . لحد اخر مره كانت عندو ف المكتب وقالت إنها بتكرهه . وروحت ع البيت . وأبوها مشغول . وقضت اليومين ف البيت لوحدها ومراحتش تانى ل رعد . ومستنيه ميعاد الطياره بفارغ الصبر . وجت انهردا . علشان السفر بكره .
رينو : سمعتها للآخر . وفهد جاب العصير . وسابهم مع بعض وقعد جوه . ومرضيش ينزل غير بعد ما هيلينا تمشيى ..
رينو : سمعت كل كلام هيلينا وصعبت عليها جدا . ورينو بتفكير . قامت وجابت اللاب توب . ودخلت ع النت . وجابت دروس مبسطه وسهله لشرح الاسلام .باللغه الايطاليه .الزي الإسلامي للمرأة . والصلاه . والزواج . وجابت حجات سهله توصلها المعلومه بسلاسه . وبعدها . رينو شرحت ليها موقف رعد . وانها هتخسر كتير لو سابت رعد . لان هيلينا غنيه جدا . ودي كانت فرصه ل رعد لو محبكيش كان ع الاقل اتجوزك علشان ثروتك . لكن رعد رفض كل حاجه . واختار دينه .يعنى رعد هيصونك وهيحميكى . ورينو حكتلها عن حياتها ف حجات بسيطه . وإن النقاب والحجاب عمرو ماكان حاجز ان البنت تحقق ذاتها وحلمها . ورينو قالت ليها انها ف كلية الطب . وإن فهد هياخدها تكمل سنه ف جامعة ف بريطانيا . وبخرج مع جوزي وبتفسح وبسافر وعايشه حياتى . لكن جمالى ولبسي وجسمي محدش يشوفه غير جوزي .ومحارمي . غير كدا . محدش ليه الحق انه يشوف خيالى . وانتى ياهيلينا . لازم تنقذي نفسك من عذاب الاخره . انتى فكرى . ف سبب إن ربنا بعتك علشان تشوفي رعد . وتقابليه . ويكلمك عن الاحتشام . ودي اكيد اشاره ليكي إن ربنا عايزك تلتزمي وترجعي عن الطريق الل انتى فيه . وتقربى من ربنا .وصدقينى . دين الإسلام يسر وسهل جدا . وف النهايه رعد هيتجوزك . وكمان لما تقربي من ربنا وتحتشمى ف النهايه هتكسبى. جنه .
(جنه فيها لا عين رأت ولا أذن سمعت ولا خطر ع قلب بشر)
هيلينا : شافت ف اللاب توب . وسمعت من رينو . وحست براحه جواها . وكمان متلخبطه . وسمعت عن حياة رينو . ومتجوزه ومبسوطه . وهي لابسه نقاب يعنى الحياه موقفتش لما اتنقبت . لأ دي بتكمل تعليمها . وهتسافر . وعايشه ف سعاده . لكن جواها متلخبط . ومهزوز . مش بالسهوله انها تاخد قرار بتغيير شامل ف حياتها ..
رينو : شافت حيرة هيلينا وفكرت انها تقربها من دينها واحده واحده وتشرحلها بسلاسه . ومسكت أيدها . حبيبتي انا عايزه منك طلب .
هيلينا : قول طلب ايه .
رينو : عايزه ايميل الفيس بوك . بتاعك . ورقم الواتساب . عندك . ممكن .
هيلينا : ابتسمت . ونبقى اصدقاء أنا وأنت؟
رينو : طبعا . انا هكلمك كل يوم . اوكي .
هيلينا : اوكي . وكل واحده اخدت ايميل الفيس بوك والواتساب ..
هيلينا : كيدا تمام . ها لارين . انت قولت ايه . سفيان وافق ع سفر اسيا ؟
رينو : ابتسمت بفرحه . ايوه . فهد وافق .
هيلينا : ضحكت . واو انا شايف انك كيتير مبسوط لارين ؟
رينو : هزت راسها . ايوه وانا بجد بشكرك جدا.
هيلينا : متقولش كيدا . وقامت اوكي . يعنى انا احجز طائرة جزر المالديف بكره اهنا التلاته.
رينو : ثوانى اشوف فهد رائيه ايه . وراحت سالت فهد. وقالها تمام زى ما اتفقنا .عايزه نسافر كلنا بكره . او عايزه نسافر بعد منها . انا موافق ..
رينو : بتفكير . وشافتها فرصه . انها تسافر مع هيلينا . وتتكلم معاها ف الطياره عن الحجاب . وقالت خلاص ياحبيبى نسافر بكره كلنا مع بعض ..
فهد : تمام زي ما تحبى .
رينو : بسعاده. اوكي . وخرجت وبلغت هيلينا . واتفقو انهم هيسافرو بكره بليل ع ميعاد الحجز ..وهيلينا سلمت عليها وخرجت .
———————-بقلمى Mariem Nasar
فهد : حبيبتي . بما اننا هنسافر بكره . البسي بقى بسرعه . نروح ل رنا وطارق. ونسلم عليهم . وبعدها . شيرين . وبعدها آدم . ايه رايك .ولا حاسه انك تعبانه مش قادره ؟
رينو : لأ لأ انا كويسه . ثوانى البس . ونروح نسلم ع العيله ..
ورينو . لبست .وفهد اخدها وخرجو . وراحو ل طارق وعرفوهم . وسلمو عليهم . ورودي مشغوله ف العياده الجديده . ورينو باركت ليها . وبعدها راحو عند مصطفى وشيرين .وقعدو معاهم شويه وبلغوهم وسلمو عليهم .وخرجو . وراحو عند آدم ومريم . وسلمو ع الكل . وبلغوهم بالسفر . ومريم قلقت ع رينو . وقالت ..
مريم : طيب يارينو . انتى حامل . وخلاص كلها ايام وتدخلى ف الشهر السابع .
رينو : متقلقيش يامامي . إن شاء الله خير . احنا هنسافر بالطياره . ولما ننزل هناك ف الطياره هناخد طياره خاصه لجزر المالديف . بجد انا متحمسه اوووى .
مريم : بقلق . ربنا يستر . استودعتك عند الله.
فهد :متقلقيش يامريم . احنا مجهزين كل حاجه . ومعانا ربنا قبل اى حاجه . والل مكتوب هنشوفه .
كلهم . ونعم بالله ..
آدم : خلى بالك منها يافهد . ولو حست بأى تعب . تقطع الاجازه وتنزل فورا .
فهد : حاضر ياعمى . والله انا مكنتش موافق . لكن رينو بقى نفسها تشوف الميا الزرقا. وضحك . وكلهم ضحكو ..
رينو : شافت مريم . قلقانه . وقامت قعدت جنبها . ايه بس ياست الكل . مالك قلقانه ليه؟
آدم : مسك ايدها . مالك يامريم ؟
مريم : ابدا . انا بس مش متعوده أنهم يبعدو عنى . رينو مسافره بكره مع فهد ١٠ ايام . ونور مسافره كمان يومين مع محمد ع اسكندريه ١٠ ايام .
رينو : مامي لو حاسه انك قلقانه . خلاص انا ممكن مسافرش . والله مش مشكله خالص . الاهم عندى انك تكونى مبسوطه …
مريم : ابتسمت بحب .لا ياحبيبتى . انا سعادتكو وفرحتكو عندى بالدنيا . سافري يابنتى واتهنى وربك هو الحافظ .
رينو : حضنتها . حبيبتي يامامي . انا بحبك اوى اوى . انتى اجمل واحن ام ف العالم كله.
مريم : ضمتها بسعاده . وانتي واخواتك اجمل هديه ليا انا وآدم ف الدنيا .
فهد : الله الله . نجيب شجره بقى واتنين لمون . ولا ايه ياعمي .
آدم : هههههههه . انا كنت لسه هدمع. قطعت سحر اللحظه انت ههههه..
فهد : ههههههههه . خلاص كلاكيت تاني مره . دول احلا اتنين يعيطو ف ثانيه هههههه .
رينو : كشرت عينيها . والله يسي فهد . وبطنها اتحركت . اهو شوفت آركان وآرين اعترضوا ع كلامك اهو .
فهد : اله . هتبقى انتى وهما وتيم عليا . الله يرحمنى بقى . ههههه.
رينو : لاااا تيمو ده راشق ف قلبى .
فهد : بصلها بشرز . قولتى ايه !!!؟
رينو : بصت ل آدم ومريم . هو انا قولت حاجه ؟
آدم. ومريم . هههههههههههه ..
رينو : والنحمه ماقولت حاجه .وغمزت لفهد مافيش غير بابى الل راشق ف قلبى . عندك اعتراض !؟
فهد : فهم انها بتغيظه. وقال . آدم ده راشق ف منتصف قلبى . ولا مريوم بقى .
آدم : بتحذير . ولاااا . ابعد عن مريم . خلصنا من الجبله . هتطلع انت . هااااا .
رينو : قامت وقعدت جمب فهد . وشمتانه فيه ..هههههههههههه . ههههههه .
فهد : هز راسه وهمس ل رينو . وحيات امك . لانتقم منك لما نروح حااااضر !!!!
رينو بلعت ريقها وخافت ..
وبعد شويه . المغرب إذن . وصلو المغرب . وفهد ورينو . سلمو ع كل العيله . وخارجين من فيلا آدم . وفهد شاف رعد واقف . وسرحان وتايهه . وفهد افتكر نفسه لما كان مفارق رينو .
رينو : لما شافت رعد بالشكل ده . قالت انا لازم اعمل كل الل اقدر عليه . علشان اجمع قلبين تايهين ف الحلال . انا جربت وجع الفراق . ومش عايزه حد يجربه —-

يتبع….

لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا

لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية عشق الفهد)

لقراءة الجزء الأول من الرواية اضغط على : (رواية جريمة عشق)

لقراءة الجزء الثاني من الرواية اضغط على : (رواية عشقتها منذ نعومة أظافرها)

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى