رواية عشق الفهد الفصل الثاني 2 بقلم خديجة محمود
رواية عشق الفهد البارت الثاني
رواية عشق الفهد الجزء الثاني
رواية عشق الفهد الحلقة الثانية
صلي على النبي محمد
عليه افضل الصلاة والسلام
وتاني يوم عند قصر السيوفي في غرفه فهد
فهد يصحى من النوم 5:00 الصبح يبتدي يعمل تمارين الرياضيه ويفكر هيعمل النهارده ايه في الجميله اللي شغلت باله ويخلص تمارين الرياضيه وانزل تحت على سفره الفطار ويلاقي جد وابوه ومامته واخوه موجودين
ويصبح على الكل
والكل يرد عليه الصباح
♡♕
نوال ام فهد: تقول يعني ما شفتكش امبارح لما جيت من الشغل
فهد: معلش يا ست الكل جيت امبارح تعبان طلعت نام على طول ما لحقتش راح اسلم عليك
نوال: الف سلامه عليك يا حبيبي
سليم: اشمعنى هو يا بحبك وانا مش حبيبك
نوال: تقول ما انا كل يوم بشوفك انا ما بشوفش فهد غير كل فين وفين
سليم: قال ما انا برده كنت جايه من الكليه تعبان ما قلتليش الف سلامه عليك ليه
نوال: تقول انا شفت ان انت بتروح تدرس لو انا حساك بتشقط البنات اللي هناك
سليم: يقول هو ليه كل اللي يشوفني يفتكرني بتاع بنات والله انا غلبان ويكمل ويقول انا حاسه ان انت اللي هتقول على باب جامع
فهد: وهو بيضحك يقول له ايوه دي معلومه صحيحه هناك على باب جامع في كيسه سوداء
ونوال: وهي بتضحك تقول له لا يا فهد ده حبيب مامي
وشريف ابو فهد: يقول بطلوا مناقره في بعض انتوا كبرتوا
جد: وهو بيضحك عقبال ما اشوفهم هم الاثنين متجوزين
وفهد وسليم بيقولوا في نفس واحد احنا مش عايزين نتجوز دلوقتي
نوال: مش ينفع اللي في سنكم بقى متجوزين ومعاهم عير هتفضلوا عايزين لحد امتى
سليم: يقول جوزوا فهد الاول فهد الكبير
وفهد يقول وانا اتجوز ليله جوازك انت عشان انت عايز تتجوز تتجوز انت
وسليم: يرد عليه يقول له انا لسه صغير جوزي انت الاول
شريف وهو بيقول خلاص انتوا الاتنين يلا يا فهد عشان نروح الشركه
وشريف وفهد يروح الشركه وسليم يروح الكليه بتاعته
♡♕♡♕
وفي بيت عشق
وفي بيت بتبص في الساعه تلاقيها 7:30 تقوم تصحي مريم وازاي كل يوم مريم تبقى نايمه في سابع نومه وتجيب كوبايه الميه عشق وتدلقها عليها
مريم: انا بغرق بغرق الحقوني
وعشق: تقول لها قومي بدل ما انا وانت اللي نغلق بجد
ومريم تقول حرم باعتات من كوبايه الميه دي نفسي اصحى على حاجه عدله
عشق: ترد عليها قول لها قومي عشان تروحي الجامعه وكمان عشان انا اول يوم ليا في الشغل اتاخرت
مريم: تقول طب حضرت الفطار
عاشق رد عليها تقول لها مش انا الشغال فلبينيه اللي بابي ومامي جابتهم لك
مريم: تقول انا اسفه انا اقوم اجهز على طول
وتخرج عشق من غرفه مريم عشان تروح تجهز
وبعد نص ساعه عشق ومريم يكونوا خلصوا لسه ونزلوا
♡♕
وعندي عشق عشق بتجري في الشارع عشان تلحق اول يوم لها في الشغل وتبص في الساعه تلاقيها 8:30 وتدعي سرها ان مستر فهد يكون اتاخر النهارده
وفهد وعشقي وصلوا في نفس الوقت
عشق لما شافت فهد طلعت تجري على فوق
فهد سره يقول اول يوم ليكي وتتاخري حظك ان انا وانت وصلنا في نفس الوقت بس ده ما يمنعش يا جميلتي انها عاجبك
وعشقي وهي بتنهك تتعب سرها ان هو ما يرفضهاش النهارده
وفهد يوصل مكتبه ويشوف عشق وهي بتنهك ويقول لها عايز فنجان قهوه
وعشق: وهي بتلاجلك تقول حاضر يا مستر فهد
فهد يخش مكتبه ويقعد على الكرسي بتاعه ويفكر هيعمل ايه في مجنونة
♡♕
مكان تاني في كليه هندسه
وسليم هو داخل من بوابه الجامعه وبتجري واحده قدامه ويخبطها من غير ما يقصد تطلع مريم
مريم: بعد ما بتقع من خطه العربيه تقول انت غبي ولا حمار
وسليم: ينزل من العربيه وبيسمع وهي بتشتمه ويقول لها انت اللي غبيه انت اللي طلعت قصادي في العربيه
سليم: يرد عليها ويقول لها انا ما لحقتش افرمل طلعت قصادي فخبطتك من غير ما اقصد واسف انت
مريم وهي بتقف وتنفض هدومها وتقول له انا لو مش متاخره على محاضرتي كنت وريتك التهزيق على اصله
وسليم يستغرب من طريقتها وان هي اللي بدات في الغلط
وتدخل مريم على طول على محاضرتها لان الدكتور لسه ما وصلش وتروح تقعد جنب صاحبتها رحمه وكانت في اول بنش
ورحمه: تقول لها اتاخرت كل ده ليه
ومريم: ترد عليها تقول لها في واحد غبي خبطني
ورحمه: رديت عليها قالت لها اكيد شتمتيها
مريم: قالت لها طبعا ما اكونش انا لما شتمتهوش
وفي وسط وهم بيتكلموا يخش الدكتور ويطلع سليم
ومريم لما تشوف سليم تفضل تولول وبتحاول تداري نفسها عشان ما يشوفهاش
ومريم في سرها تقول يعني يوم ما جشتم حد اشتم الدكتور بتاعي ما كانش يوم اكيد هيشيل لي مش بقيت النهارده
ورحمه تستغرب ارتباكها وان هي عايزه تخبي نفسها فتقول لها مالك يا بنتي
ومريم: تقول لها ما ده اللي انا شتمته
ورحمه: مستغربه وكاتمه ضحكتها بالعافيه قالت لها معلش هاتي لي الماده السنه دي
ومريم: تقول لها صحيح انت صاحبه بايخه
وسليم ياخد باله ان في واحده من الطلاب في اول بنج مستخبيه
وقتها بيستغرب وبينادي عليها وقتها
ومريم خافت يكون شافها وهي بتستخبى منه
وسليم يلاحظ ان هي نفس البنت اللي شتمته وهو بره
سليم: قال البنت ام طرحه بيضاء فيها ورد تقوم تقفلي
ومريم بتقول يا رب الارض تشق وتبلعني
ومريم بتقوم تقف وسليم لاحظ على وشها التوتر والخوف وفضل الكاتم ضحكته
سليم وهو واقف ببرود سالها سؤال عن المنهج بتاعها وان مريم وقتها كانت متوتره بس جاوبت عليه صح
سليم: بيستغرب وبيقول لها اقعدي
ومريم وهي خايفه تقعد وتقول في سرها الحمد لله نقصت
سليم يكمل المحاضره بتاعته ومن تحت لتحت كان بيبص لمريم
ويخلص محاضرته وقلد طلاب اللي عايز يسالني في اي حاجه هيلاقيني في مكتبي
بس قبل ما يخرج قال ام طرحه بيضاء فيها وردي تيجي على مكتبي
وقبل ما مريم تحمد ربنا ان هو خلاص المحاضره ندى عليها وقال لها تعالي على مكتبي
ورحمه تفضل تضحك على اللي بتعمله ده
وقتها مريم كانت واقفه عماله تولف وبتفكر عايزها في ايه
رحمه: ردت عليها قالت لها روحي
مريم: تقول لها طب ما تيجي معايا
ورحمه: وهي لسه بتضحك تقول طلبي بنتي يا ام طرحه بيده فيها ورد ما طلبنيش انا
وبعد وقت مريم راحت على مكتب سليم
وسليم كان سرحان في ام طرحه بيضا اللي شدته لحد دلوقتي ما يعرفش اسمها ايه
ومريم وهي بتخبط على مكتب سليم سليم يرد عليها ويقول لها اتفضل
مريم: قالت طلبتني يا دكتور
سليم: هو لسه قاعد وقال لها ببرود مليني اسمك
مريم: وهي خايفه تقول ليه يا دكتور
سليم: قال لها ما تخافيش مش هسقطك
وقتها مريم ملك اسمها قالت له اسم مريم كمال
سليم: يقول انت شكلك متفوقه وانا متعود ان اخذ من طلابي اربع او ثلاث طلاب عشان ايه يعملوا وعلى حسب نوع المشروع اللي هم عايزين يعملوه
وانت شكلك متفوقه وليكي حلو وانا هحققه لك
مريم باستغراب قالت له اه قلت له انا نفسي مهندسه مشهوره
سليم: قال لها عندك تصاميم
مريم: ردت قالت له لا
وسليم: قال بيقول لها خلاص مشروع انت نفسك تعمليه وانا هقولك لكن لو مش عايزه خلاص اشوف حد غيرك
مريم: قالت لا انا موافقه وكملت وقالت بس انا اسفه على اللي انا عملته
سليم: رد قال ولا يهمك انا مسامحك
تمام يا دكتور شكرا
ومريم تخلص محاضراتها وتروح على البيت
♡♕
وعندي عشق
عشق: انا تعبت قوي من بدايه اليوم وهو عمال يمرمط فيا
وهي عماله تتكلم مع نفسها
يخرج بعد من المكتب بتاعه ويقول
فهد: الساعه كام معاكي يا عشق
عايز تبوسي بالساعه فتقول له الساعه 4:30
فهد: قال لها خلاص اليوم بتاع الشغل خلص وهلا بعد كده ما قبل ميعاد الشغل انا سبت في النهارده عشان كنا داخلين في نفس الوقت
عشق: تقول له تمام يا مستر فهد
فهمتي روحي
عشق وفهد كل واحد فيهم يروح على البيت
♕♡
وعندي سليم في القصر
كان بيفكر في مريم ومستغرب من نفسه ان اول مره بنت تشد بالطريقه دي
وسليم هو لسه سرحان يخش عليه فهد
فهد وهو لسه بيساله ان هو سرحان
وفهد: بيساله سليم انت سرحان في ايه
وسليم: يرجع من سرحانه ويقول له بفكر في حاجه حصلت النهارده
فهد : ايه اللي حصل النهارده
وسليم: بياكل فهد اللي حصل بينه وبين مريم
وفهد: قال انت ازاي سمحت لها ان هي تشتمك وكمان عرضت عليها المشروع انت غبي
سليم: رد عليه وقال له انا لما جيت سالتها قامت صح وحسيتها ذكيه قلت ادمر مستقبلها واساعدها عادي يعني
فهد: يقول له انتحر اعمل اللي انت عايزه بس من كلامك بتقول نام محترمه يبقى اكيد ما لهاش في الحوارات والكلام
سليم: ومين قال لك ان انا عايزه اكلمها انا بعمل كده بفعل الخير
فهد: اه ما انا عارف ان انت بتحب الخير انا بقول لك بس
هو فهد يخرج من غرفه سليم سليم بعد تفكير وراح نام
وعند فهد هو بيفكر هيعمل ايه تاني في عشق بعد ما برمتها النهارده
بعد تفكير راح في النوم
♡♕
وعندي عشق في البيت
دخلت من باب الشقه لقيت مريم قاعده بتتفرج على التلفزيون
قالت عشق: هو انا كل اما ارجع من مكان الاقيك قاعده قدام التلفزيون وعماله تاكلي
مريم: كلها انا زعلانه سيبيني في حالي
عشق: ومين اللي زعلك يا اختي
ومريم: تهكلها ايه اللي حصل بينها وبين سليم
وعشق: تقول انا لو مكانه اديكي بالجزمه بعد التهديد ده كله مش هخليك تعملي مشروع
مريم: ما انا مستغربه وخايفه
وعشق: قالت لا ما تخافيش يا اختي
وبعد كلام كتير بينها وبين مريم راحوا ناموا
وخلص اليوم
يتبع….
لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا
لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية عشق الفهد)