رواية عشق الفهد الفصل الأول 1 بقلم خديجة محمود
رواية عشق الفهد البارت الأول
رواية عشق الفهد الجزء الأول
رواية عشق الفهد الحلقة الأولى
صلي على النبي محمد
عليه افضل الصلاة والسلام
..
تبتدي قصتنا في قصر عائلة فهد الاسيوطي
كان في غرفه بطلنا فهد الاسيوطي شاب اوائل التلاتينات من العمر
شاب وسيم ورياضي ومتميز بكل شيء طوله وعيونه الخضراء
وغمازاته
ومغرور ومتميز في شغله مالك نص شركات الاسيوط الهندسيه
♡♕
وننزل تحت على سفره الفطار
على راس السفره كبير عيله الاسيوطي جد فهد
وعلى يمينه ابو فهد شريف الاسيوطي
وجنبه مراته نوال ام فهد
وجنبيها سليم الاسيوطي الحفيد الاصغر لعيله الاسيوطي واخو فهد
وينزل بطلنا الوسيم ويقعد جنب جده
♡♕
فهد: صباح الخير يا جدي
الجد: صباح النور يا فهد
الجد: عامل في شغلك ايه يا فهد
فهد: الحمدلله تمام يا جد
فهد: سليم هتروح معايا الشركه
سليم دكتور جامعه في كليه هندسه
سليم: ليه يا فهد
فهد: كده يا سليم عايزك في الشغل معايا
سليم: تمام ماشي يا فهد
سليم عارف ان هو انا هياخد حقه ولا باطل مع فهد ان فهدي عادي بتابعه ولسه من عده الاسيوطي كلها
سليم سليم وفهد يخلصوا فطار ويروح الشغل مع بعض.
♕♡♕♡♕♡♕♡♕
♕♡♕♡♕♡♕♡♕
وفي مكان تاني وفي حاره شعبيه عند بطلتنا عشق
عشق بنت جميله شعرها اسود مثل الليل وعيونها زرق مثل البحر وبشرتها للنسله الثلج الابيض اكنها ملاك نازل من السماء
♡♕
بعد وفاه ابوها وامها
عايشه في حاره شعبيه هي واختها مريم
واخت طالبه في كليه الهندسه سنه تالته
وفي بيت عشق المتوسط
وعشق: بتنادي على اختها اصحي يا مريم عشان ما تتاخريش على كليتك
ومريم نايمه في سابع نومه
قامت عشق جابت كوبايه ميه ساقعه ده لقيتها على مريم
مريم: انا بغرق انا بغرق
عشق: هههههههههه
مريم: مش عيب يا عشق تعملي فيا كل ده ده انا سنتين وهبقى دكتوره جماعيه في كليه هندسه
وعشق وهي لسه بتضحك وبتقول لمريم لولا دقت عليك كوبايه الميه مش هتيجي في المستقبل دكتوره جماعيه
ومريم وهي بتسرح بالحلم اللي هي كانت بتحلمه وتفتكر الامير اللي خدها على الحصان الابيض
عشق: وهي بره غرفه مريم تقول قومي يا مريم وراكي جامعه
مريم: تفوق من سرحانه على الواقع وتقول تلبس هدومها وتروح تفطر مع عشق
وعشقي وهي بتفكر المقابله بتاعه الشغل النهارده عشان تروح تقدم على السكرتاريه
(ملحوظه عشق متخرجه من كليه السن وبتتكلم ثلاث لغات)
ومريم تاخد عشق
عشق: خضتيني يا مريم وقعتي لي قلبي في رجلي
ومريم وهي بتبص في الارض؟
مريم: هو فين؟
عشق: هو مين؟
مريم: قلبي ياعشق
عشق: بطلي استظراف واقعد افطري عشان تروحي الجامعه بتاعتك
مريم: ماشي ياقلبي
ومريم بتسال عشق على مقابله الشغل بتاعتها النهارده
عشق: دي المقابله الثالثه ليا غير المقابلتين اللي فاتوا اللي اترفضت فيهم
مريم: هموت واعرف ازاي اترفضتي في الشركتين وانت ما شاء الله جميله
عشق: ادعي لي النهارده اني اتقبل في الشغل عشان الفلوس اللي معايا قربت تخلص وكمان يلا خلصي عشان تلحقي تروحي محضراتك
مريم: تمام ماشي ان شاء الله هتتعب لي سلام
♡♕♡♕♡♕♡♕♡♕
♕♡♕♡♕♡♕♡♕♡
وفي مكان تاني في شركه فهد
فهد: بيكلم سليم بيقول له راجع تصاميم بتاعه الدار
سليم: اهو رجعتها كلها ممكن اروح الجامعه بتاعتي عشان عندي تاني محاضره
فهد: فهد ببرود عشان تروح تدرس للطلبه ولا عشان تشقط البنات اللي هناك انا شفت ان انت بتدرس لهم
سليم: استغفر الله يا فهد انا اعمل كده
فهد: فهد ببرود ده انت تعمل ابو كده يلا
سليم: هي بعد يلا دي انا بقى لي بلاي ستيشن اصلا
فهد بصله ببرود
سليم: انا اسف هامشي اروح الجامعه
راح سليم على جماعته
♡♕
♡♕
فهد حس بالزهق خرج من الشركه وكان معاه فنجان قهوه
بتجري عشق
عشق: هو انا لازم اتاخر اول يوم ليا على مقابله الشغل يا رب المدير يكون اتاخر
عشق وهي تجري خبطت في فهد
فهد تعصب وقال لها انت غبيه طلعتي عليا كوبايه القهوه
عشق: انا اسفه جدا ما كنتش اقصد
فهد وهو متعصب قال لها ببرود مش قابل اعتذارك
عشق: قالت انت مغرور كده ليه ما كانش حته فنجان واقعه عليك
فهد: قال لها فهد طبيعي ابقى مغرور انا فهد الاسيوطي
عشقي وهي متعه بس في الساعه بتاعتها لقيتها اتاخرت على الميعاد بتاع الشغل بتاعها قامت جريت بالقصاد فهد
وفهدي بيرجع الشركه بتاعته
عشق تكون وصلت على شركه فهد وبتسال على المدير على الانترفيو بتاع الشغل
السكرتيره: تقول لعشق الموديل لسه خارج من شويه وهيجي كمان دقيقتين ثلاثه اتفضلي انت اقعدي لحد ما يجي
عشق: تمام ماشي
عشق: في سرها الحمد لله ان هو متاخر وانا وصلت في الميعاد بتاعي
فهد وهو داخل بيقول لي السكرتيره دخليني اللي قدمه على وظيفه الشغل
وقتها عشقي ما شافتهوش
السكرتيره : حاضر يا مستر فهد
السكرتيره : تقول لعشق اتفضلي المدير وصل
عشق وهي بترجع من سرحانها تقول للسكرتيره تمام انا هخش دلوقتي
وعشت وهي داخله من باب مكتب المدير تتصدم اللي اكتشفت ان المدير يبقى فهد اللي هي خبطته
عشق: في سرها يا لهوي يعني يوم ما اجي اقدم على شغل يطلع المدير اللي انا خبطته في الشارع
فهد هو مش واخد باله يقول لها اقعدي
وعشق بتاعه وهي خايفه وبتقول اكيد هيرفضني وهيفرضني على طول
فهد وهو بيبص لها ويفتكر ان هي نفس البنت اللي خبطته وراحت على وشها التوتر
فهد وهو نسي يقول لها عرفيني على نفسك
عشقي بتستغرب وبتعرفوا على نفسها طول انا اسمي عشقي كمال
وفهد كاتم ضحكته على منظرها اللي يضحك ويفضلوا يتكلموا في موضوع الشغل وفي الاخر
فهد يقول انت اتقبلت في الشغل وهتبقي السكرتير الخصوصيه بتاعتي
عشقي وهي مستغربه قالت تمام ماشي
فهد يقول لها من بكره تبقي موجوده من الساعه 9:00 قبل ما انا اجي
عشقي وهي مبسوطه تقول تمام
وبعد كده عشق تمشي وهي مبسوطه
وقتها فهد كان بيفكر ازاي هينتهي منها عشان ضاقت عليه فنجان القهوه
وفهد بيخلص شغله ويروح على القصر
♡♕
♡♕
وفي مكان تاني عندي عشق تكون وصلت بيتها
تلاقي اختها مريم قاعده بتتفرج على التلفزيون
عشق: انت ايه اللي جابك بدري النهارده من الكليه
مريم: ما كانش عندي محاضرات كثير فقلت اروح
عشق : مش تباركيني مش انا اتقبلت في الشغل النهارده
مريم: وهي مبسوطه تقول لها اخيرا اتقبلت في الشغل اكيد عكلت المدير
عشق: اسقاطي مش انا عملت في المدير مصيبه
مريم: عملت ايه
عشق: لا بحكي لك بكره دلوقتي هخش انام ولما اصحى بقول لك
مريم: تمام
يتبع….
لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا
لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية عشق الفهد)