رواية عشق الحور الفصل الحادي والخمسون 51 بقلم مروة شحاتة
رواية عشق الحور الجزء الحادي والخمسون
رواية عشق الحور البارت الحادي والخمسون
رواية عشق الحور الحلقة الحادية والخمسون
(قبل الاوان)
والفصل الثاني والخمسون
لمسه ناعمه علي وجهه ثم جذبه لشعره جعلته يفتح عيناه متاوه
اه ،،،، كدا برضه يايحيي فينا من شد الشعر
ضحك الصغير ليقول
غيت صحت
اعتدل جالسا وقال بابتسامه
اسمها صحي القصد بسمه فين
ببخ مم
حك راسه داانت محتاج مترجم يخرب عقلك تعالي اما نشوفها فين
رفعه علي كتفيه وخرج من الغرفه …. هل بدل احدهم المنزل … لقد نزعت جميع الستائر والسجاد النوافذ مفتوحه ملابسه اختفت رائحه شهيه تسللت الي انفه ليتجه ناحيه المطبخ ويري الجميله تشمر ساعديها وبنطالها ..تربط الستره علي خصرها وترفع شعرها علي شكل ذيل فرس سبائك ذهبيه تصل لاسفل ظهرها كانت مندمجه فيما تفعل قال
انتي عملتي دا كله امتي
التفت اليه ثم منحته ابتسامه رائعه
صباح النور كده برضه يايحيي صحيته
شد يحيي شعره وقال ضاحكا
غيت بيبي
بسمه يحيي انا قلت ايه
بابا غيت بيبي
غيث بابا غيت حبيبك هيبقي اقرع لو مبطلتش تشد شعره ..
انزل يحيي ليجلسه علي الكونتر العالي وقال
تعبتي نفسك اوي
بدات ترص الاطباق علي الكونتر وقالت باسمه
لاء متعبتش ولاحاجه … انا اخدت مقاسات الستاير وشلت السجاد … شوف لو مش هتحتفظ بيهم … في واحده ست غلبانه بتربي يتامي هتفرح بيه اوي وتجوز بنتها ….
ابتسم بسعاده
تمام …. عاوزين نجيب قوضه اطفال ليحيي والقوضه اللي هنفضيها ندهالها كمان
ربنا يجعله في ميزان حسناتك دي هتفرح اوي
الدال علي الخير كفاعله يابوسي
يحيي بوته
قبله غيث وقال ضاحكا
تصدق يلا انت بتفهم هي بوسه
تنحنحت بقوه وقالت بارتباك
غيث بلاش قله ادب
اول مره اعرف ان اسمي حلو كده …
قالت بارتباك طب يلا افطر بقي علي اما اعملك القهوه تعالي يايحيي سيب بابا يفطر
غيث شوفي انا اصلا مش متعود افطر بس الصراحه ريحه البيض تفتح النفس
بالف هنا وشفا …
بدا يتناول الطعام قال
بعد الاكل هروح اجيبلك اي حاجه تلبسيها من عند عيشه عشان مش هينفع تخرجي بالفستان تاني وعاوزين بقي ننزل نشوف الستاير والسجاد وقوضه النوم وقوضه يحيي مش عاوزه تغيري حاجه تاني
قالت بتردد كنت عاوزه اغير الوان الحيطان لو مش هيديقك
بس كده انتي تامري يااجمل بوسه في الدنيا
قالت بحنق مش تقولي كده عشان مش تلزق في لسان يحيي
غمز بعينه ماشي خليها بيني وبينك بس
تمام هشوف حد من الصنيعيه
قاطعته لاء مش لازم احنا نروح نجيب الالوان وانعملها سوا
قال بحنق
نعمل ايه يامجنونه انتي عاوزه تدهني انتي الحيطه
تخصرت وقالت بغيض
هو حضرتك متعرفش اني مهندسه ديكور …ونمي الي علمي انك مهندس ولادي اشاعات
رمقها بنظره فاحصه لتعدل بوقفتها ويقول
ماشي ياست بسمه
بس هنفوت يحيي علي ماما لحد مانبقي نخلص عشان ميبهدلش الدنيا واجيب هدومي عشان ترنجات واسعه اوي وبتقع
قال بغيض ياخساره محضرتش اللحظه التاريخيه دي
لحظه ايه
قال بهيام
وقوع الترنج اموت انا واشوف اللي تحته
انت قليل الادب ياغيث
حدقها لينفجر ضاحكا ويخرج من البيت
غيث
التف ليري سليم المقبل عليه يعلو وجهه ابتسامه بادله
سلامو عليكم ورحمه الله وبركاته عرس مبارك ان شاء الله
غيث ضاحكا وعليكم السلام … حلوه عرس دي
قال بقلق ياسيدي عرس صباحيه مش فارقه …بس المهم طمني بسمه كويسه
قال بمرح فل ..لاء فل بمعني الكلمه يعني …شالت الستاير والسجاد
سليم باسما الحمد لله مكنتش متوقع انها تاخد عليك بالسرعه دي
حك.غيث راسه وقال بحنق
بقولك نفضت البيت تقولي خدت عليك
ربت علي كتفه
لاء مهي كده بتتصرف بطبيعتها … بسمه بتحب تحط بصمتها في كل حاجه عشان كده كنت محرم عليها دخول قوضتي …
غيث ضاحكا لاء دي عايزه تحط بصمتها رسمي علي الحيطه وهي اللي تدهن
اتسعت ابتسامه سليم
علي فكره شغلها هيعجبك …. هي اللي عمله ديكور العياده والبيت بتاعي
حدق بوجهه دا بجد
اه …معلش ياغيث خد بالك منها عشان كانت خايفه وزاد خوفها اكتر لما بابا قلها تروح معاك
لاحظت .ده ومتقلقش … . علي فكره احنا هنعمل الفرح معاكوا …
سليم بحنق
فرح ايه في حد بيعمل فرح بعد الدخله
غيث بغيض ااقوله نفضت البيت وعايزه تدهن الحيطه يقولي دخله …. انت بتفهم منين ياسليم عدي ادامي
دفعه غيث ليصعد وقفا امام البوابه سليم ضاحكا
خلاص ياغيث بطل زق بقي
غيث طمني ايه الاخبار مع عيشه مهو شكل العيله دي غاويه تنفيض
رمقه سليم شذرا
شكلك انت اللي عاوز تتنفض ياغيث … بس بجد شكرا
ابتسم وربت علي كتفه
كتومه بشاااكل البت دي …. ربنا يهنيكوا ياسليم
قال جملته واخرج مفاتيحه ليفتح الباب ليدخل
ادخل ياسليم …
قابلتهم ايناس بوجهه باسم
اهلا ياعرسان منورين
غيث دي بقي ايناس مرات علاء
سليم بخفوت وهو ينظر للارض
اهلا وسهلا امال علاء فين
ايناس علاء راح الشغل بدري وزمانه جاي …
غيث طب وجاسر لسه نايم دااحنا العصر
ايناس لاء انا مشوفتوش من الصبح … ممكن يكون خرج بدري عشان عزه كمان سافرت لوحدها
غيث باستغراب
عزه سافرت
ايوه مشيت الصبح بدري
انا خلصت اااااااا
كان هذا صوت عائشه التي خرجت لتوها من المطبخ ليرفع سليم عيناه يتامل غزالته التي ترتدي مريول للمطبخ فوق ترنج باكمام قصيره لتنظر اليهما ثم الي هيئتها المزريه وتهتف
يععععع انتوا جيتو امتي
لتقول جملتها وتصعد ركضا للاعلي ليضرب غيث كفيه
العوض عليك يارب …ربنا يصبرك يابني علي ربونزل المجنونه …
سليم ضاحكا حلو ربونزل دا
مانا اللي مطلعه عليها يابني دي عايشه طول عمرها تربي شعرها بس
سليم علي فكره ماما كانت عاوزه تيجي تطمن عليكوا الصبح بس بابا قلها لاء
غيث طب ليه .. علي العموم احنا اصلا ريحين .. انا كنت جاي اخدلها هدوم من عيشه ..
دخلت عائشه الغرفه لتقول بابتسامه طب تمام هطلع اجيبلها واجي وتعالوا عشان تاكلوا من ايدي …
غيث يابنتي انا عايز ادخل دنيا جوزك عندك سمميه … اخوكي فين
عائشه مشفتوش من الصبح … بس هايل عزه مشيت
غيث عرفت ..طب وحور
عائشه اتلبخت من الصبح
غيث طب ادخلي اطمني عليها وشوفيلي جاسر جوه ولالاء عاوزه
تحركت للخارج
عائشه تمام هجيبلك الهدوم وبعدين اشوف حور
سليم مالك ياغيث في ايه
غيث مفيش حاجه ياسليم متشغلش بالك …
ايه ياعرسان سيبين عرايسكوا وقاعدين هنا ليه
رفع الرجلين عيونهم لعلاء غيث
علاء جاسر فين
قطب ماجاش النهارده وتليفونه مقفول …
غيث غريبه الحكايه دي
طرق الباب تبعه دخول عائشه عندما سمحت لها حور
نموسيتك كحلي مالك ياحور
جلست علي طرف الفراش وقالت بالم
مفيش حاجه بس تعبانه شويه يعني شويه وجع كده وهيروحوا
طب البسي وتعالي نروح للدكتوره
لاء دكتوره ايه انا كويسه هواااا جاسر عندها مش كده
عند مين صحي النوم … عزه سافرت الصبح الساعه تسعه
قالت بقلق طب وجاسر
معرفش دا حتي غيث قالي اجي اشوفه عندك
جاسر مبيتش في القوضه
غريبه انتي هتقلقيني ليه
رفعت حور هاتفها واتصلت لتقول بقلق
تليفونه مقفول استر يارب
حور اهدي هو ابيه عيل صغير هيتوه
هو غيث بره
اه وسليم كمان
طب استني انا هلبس واجي معاكي
بعد قليل كانت عائشه تسندها للخارج غيث
مالك ياحور في ايه
اجلستها عائشه لتقول بالم
مفيش حاجه انا كويسه جاسر فين
سليم حور انتي حاسه بايه
انا كويسه ياسليم … بس قلقانه علي جاسر … غيث انا عاوزاك في كلمه ممكن
تحركت بصعوبه امامه لتقول بقلق
غيث عزه اخدت المفاتيح ودخلت امبارح المكتب انا مكنتش هقولك بس هو قالي ان الورق معاك يبقي انت اكيد عارف .. انا خايفه اوي
غيث طب اهدي ياحور ومتقلقيش كده في الاغلب هو في اسكندريه … انتي حامل
والانفعال خطر عليكي تمام
جاسر مبيتش في البيت انا خايفه اوي
تعالي بس ااقعدي في وسطنا عشان ابقي مطمن ومتقلقيش انا هجيبه
دخلت حور لتجلس علي المقعد رمقتها ايناس بنظره فاحصه بعبائتها التي تظهر بطنها واضحه عقدت ذراعيها
ايه دا انتي حامل ياحور ومخبيين ليه بقي خايفه من الحسد
علاء بحده
ايناس
نظرت اليه ايناس وقالت بغضب
في ايه ياعلاء بتزعقلي كده ليه …. مخبيين عليا سر عسكري
عائشه الحكايه مش كده ياايناس لما ييجي ابيه هيبقي يفهمك
وقفت ايناس علاء من فضلك انا عاوزه اروح هطلع البس جاسر عشان نمشي
قالت جملتها لتصعد للاعلي
غيث علاء اطلع طيب خاطر مراتك …. وبلاش نرفزه هي حقها تزعل
زفرت حور بطريقه متتاليه فقالت عائشه
غيث انا هطلع اغير وتعالي نودي حور المستشفي الحكايه كده مطمنش
سليم ياحور اتكلمي حاسه بايه
حور بتعب اناااا كويسه …
سليم غيث روح هات بسمه
هز راسه وانصرف ليرفع الهاتف ويعاود الاتصال مره اخري بجاسر ولكن الاجابه كما هي الهاتف مغلق ترجل لداخل البيت وقال بعصبيه
يااخي رد بقي
في ايه ياغيث مالك
ناولها ا الملابس وقال
مفيش حاجه بس حور تعبانه شويه وسليم
لم يكمل لانها نزعت مابيده واختفت بالغرفه تعلق يحيي به
بابا غيت اوبح
رفعه غيث بين ذراعيه وقبل راسه
تعالي اما اغير هدوني انا كمان بسمه هي هدومي فين
خرجت من الغرفه لتعدل حجابها وقالت
رتبتها في القوضه دي
قالت جملتها ودخلت الغرفه لتخرج له بنطال وتيشرت وضعتهم علي طرف الفراش وخرجت
هتولد في السابع ولاايه
قال بارتباك مش عارف هي شكلها تعبان وبتقول انها كويسه
يونس هناك
لاء
تنهدت بارتياح
يبقي مفيش حاجه جامده متقلقش
بعد قليل كانت بسمه تجسو امام حور
حاسه بايه بالظبط
حور شويه وجع بيجي وبيروح
بيجي كل اد ايه كده
مش عارفه ورا بعضه بس انا كويسه
رنين هاتف سليم فتح الخط
ايوه يايونس
طيب يايونس سوق بالراحه هي كويسه متخفش احنا معاها
اغلق سليم الخط ليقول هو وغيث
حور
سقطت دموعها وقالت
مش هولد. الامايجي … هو
قالي مش هسيبك
عائشه برعب
يعني انت بتولدي ازاي يعني
سليم اهدي ياعيشه الحكايه مش نقصه توتر
بسمه اسمعي ياحور الولاده مش بمزاجك ده ميعاد ربنا كتبه سواء جاسر موجود او مش موجود هتولدي يبقي نهدي عشان نعرف نتحرك عشان لو الوجع زاد عن كده مش هنعرف نوديكي في حته حضرتي هدوم البيبي وهدومك
هزت راسها موافقه
في الشنطه الكبيره اللي جنب السرير
هبت بسمه واقفه
تمام عيشه هاتي الشنطه اللي قالت عليها غيث بلغ ماما عشان لو اجا جاسر تبعته علي المستشفي … سليم بلغ ماما وبابا وهات العربيه قدام البوابه
نفذ الجميع كلامها بلا نقاش
اسمعي دا وقت ربنا سبحانه وتعالي بيختبر ايمانك وبتبقي حواليكي المليكه وقت الوجع قولي يارب …. وقت وهيعدي زي اي وجع في الدنيا
ارتمت علي صدرها ترتغش
انا خايفه اوي يابسمه … هما الولاد ممكن يجرالهم حاجه
قالت بصدمه انتي حامل في تؤام
هزت راسها موافقه
سلم يارب … سلم .
مالك يابنتي في ايه
كان هذا صوت زينب القلق حيث كان يدفعها غيث نظره خوف بعين بسمه زادت قلقه اكثر
متقلقيش ياماما انا كويسه
بسمه متخفيش ياماما هي تبقي كويسه ان شاء الله بس ادعيلها يلا ياغيث مفيش وقت
حور ببكاء جاسر هييجي والله
زينب متخفيش ياحور غيث انا هاجي معاكوا
غيث تيجي معانا فين …. خليكي عشان لما يجي جاسر
يتلاقي حد في البيت
سليم انا جبت العربيه قدام الباب
عائشه وانا حضرت الحاجه
بسمه اسندي عليا ياحور ولو حسيتي بوجع ااقفي … يلا يايحيي
زينب سيبيه معايا يابسمه متخفيش
بسمه هيتعبك
زينب لاء يلا امشو انتو تعالي معايا يايحيي
يحيي حور عيط يحيي عيط
احتضنته زينب وقالت
لاء حور هتجيب نونو حلو زي يحيي
سليم العربيه قدام الباب
تحركت حور وسط عائشه وبسمه ببطء حتي وصلوا للباب تقريبا … صرخت حور لتتدفق منها دماء غزيره علي الارض
بسمه صارخه الحقني ياغيث
حور بارتعاش عاوزه جاسر
كادت ان تسقط لولا غيث الذي رفعها بين ذراعيه وانطلق للخارج …
يتبع…..
لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا
لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية عشق الحور)