روايات

رواية عشق الحور الفصل الثالث والستون 63 بقلم مروة شحاتة

رواية عشق الحور الفصل الثالث والستون 63 بقلم مروة شحاتة

رواية عشق الحور الجزء الثالث والستون

رواية عشق الحور البارت الثالث والستون

عشق الحور
عشق الحور

رواية عشق الحور الحلقة الثانية والستون

(معشوقتي الفاتنه)
والفصل الرابع والستون

ربته ناعمه علي خده فتح عيناه ونظر الي الصغيرين بلهفه

بقوا احسن قوم انت ارتاح ياحبيبي

انا بس غفلت شويه
قبلت جبهته وقالت

جاسر انت تعبان طول اليوم في الشغل دا العادي مع العيال والحمد لله الدكتور طمنا والحراره نزلت قوم ارتاح انت ياحبيبي
تمدد بجوار اطفاله ليقول

طيب انا هريح هنا جنبك … مش هعرف انام وانتي بعيده عن حضني
قالت بغيض

اه فتاخد عيالك في حضنك مش كده
ابتسم وقال بذهول

انتي مجنونه بتغير ي من عيالك
لتقفذ المجنونه فوقه وتقول

انا بغير من امك مش هغير من عيالي
احتضن خصرها وقال بهمس

وحشتني شقاوتك ياحور … انا قلت نستيني من كتر لبختك بالعيال
تلمست وجهه وهمست بعشق

اخص عليك انساك …. هو انا في حد جوايا غيرك

عيالك
تلمست شفتيه وهمست

عشان انت ابوهم بس
التهم شفتيها بشغف لتان كالعاده داخل انفاسه . عاشق مجنون هو لطفله لم تتم العشرين قلبت حياته راسا علي عقب … ليحملها ويغرق في جنتها المزدهره حتي اعلن اطفاله وقت خروجه من جنته ليبكي احدهم وتتبعه الاخري ليبتعد عنها هامسا بحنق

دا وقته ياولاد ال…
وضعت اصابعها علي شفتيه اوعي تشتم ابوهم دا حبيبي انا
ليهمس بشغف

ااااه حرام عليكي ياحور انتي وعيالك ….
تقبل شفتيه وتهمس اوعي تنام هنيمهم واجي
قال بغيض انام ايه بقي ….
لتتحرك لفراش الاطفال الموضوع بغرفتهم تطعم احدهما وتربت علي الاخري ليقوم ويرفع ابنته الباكيه حتي تنتهي هي من اطعام انيس قال

حور انا هسال الدكتور يكتب لبن اطفال يساعد مع الرضاعه انتي كده هتخلصي مني
نظرت اليه وفالت ضاحكه

هياكلوني يعني …. بس ااماشي عشان انا عاوزه افضي شويه عشان حبيبي
نظر للصغيره التي تشبهه ولكن تاخذ عيون البندق

شوفتي ياعشق عجبك اللي امك بتعمله في بابا الغلبان
وضعت انيس النائم علي الفراش واقتربت منهم

متصدهوش ياعشق دا ماما غلبانه خااالص بابا هو اللي شرير
لتتناول الصغيره وتجلس مره اخري علي طرف الفراش ليجلس خلفها يدفن راسه في عنقها ويهمس

انا برضه شرير ياحور
ربتت علي شعره وهمست بتاكيد

ايوه عشان انت مخبي عني حاجه من يوم دخله غيث وعيشه
اعتدل ليجلس امامها وقال بانفعال حاجه ايه
نظرت بعيناه

مهو انا لو اعرف مكنتش سالت

ايه اللي خلاكي تقولي كده
ربتت علي خده وقالت

حبيبي انا احس بيك من عنيك وعنيك مليانه قلق
تنهد بقوه صغيرته دوما تقراه ككتاب مفتوح لقدكان واهم عندما اعتقد انها ماعادت تهتم قلبها النقي دوما يقرأه ويعرف مكنونه تنهد بالم وقال

مفيش حاجه مهمه … متشغليش بالك
اراحت انيس بجوار اخته وامسكت يده لتتحرك الي فراشهم

حبيبي لو مقلش ليه هيقول لمين

مفيش حاجه الحمد لله حصل ماس كهربا في مخزن العاشر واتحرق
قالا بقلق لااله. الاالله فداك متزعلش نفسك ربنا يعوضك ان شاء الله بس مش جاسر اللي تزعله الفلوس حتي لوكانت خساره
ابتسم عايزه ايه ياحور
قالت بحذر مش عارفه ليه حسه ان اللي مزعلك ليه علاقه بعزه
قطبت وايه اللي فكرك بعزه دلوقتي
وضعت يدها علي قلبه

عشان حسه ان ده موجوع
احتضن يدها وقال بتاكيد

دا بتاع حوروبس ..الحكايه كلها ان متخيلتش انها ممكن تمشي شمال عشان الفلوس
بلحظه اختفت نظره الحنان والعشق وحلت نظره شرسه لتهب واقفه وتتخصر وتقول بغيض

وانت مالك تمشي يمين ولاشمال ولاتولع حتي ده يزعلك في ايه هاه
ورغما عنه كتم ضحكاته

يخربيت هبلك وطي صوتك العيال هتصحي
لدغت خده

ايوه كده اضحك ضحكتك بتنور الدنيا …. انا عارفه انها مش سهله … بس احمد ربنا انه نور بصيرتك في الوقت المناسب دلوقتي اللي هتعمله هي اللي هتشيله بس لو كانت لسه علي زمتك

قاطعها كنت قتلتها
ربتت علي خده

شوفت بقي ازاي ربنا رحيم .. اللي تضرب الراجل اللي مديها اسمه في ظهره ممكن تعمل اي حاجه

تنهد بقوه عندك حق … في حاجه كمان عا وز ااقولك عليها لما غيث رجع وقلتله ان انا شاكك في عزه طلب مني صور لمجوهراتها
قاطعته بحماس

بدلتهم بمضروب يخربيت دماغك ياابيه

بالضبط كده مجوهرات عزه الاصلي كلها عندي
تربعت وقالت بحماس

شوف بقي مجوهرات عزه اكيد هتعمل مبلغ حلو وانا عندي الدهب بتاعي هو. صحيح قليل بس اهي نوايه وتعوض تمن البضاعه
قال بانفعال

انتي بتقولي ايه …. اصلا البضاعه انا مامن عليها ومبلغ التامين هيغطي بس هنشغل اليومين الجايين في الشغل عشان هشغل المصنع تلت ورادي وعلاء هيشغل مصنع العاشر كده برضه انا قلتلك عشان تغطي عليه عند ماما ومتزعليش عشان هنشغل

لدغت خده متقلقش ياباشا وراك رجاله ياكلو الظلط ني
ربت علي راسها وقال ضاحكا

هو الظلط بيطبخ ياهبله

نطبخوا عشان عيونك ياجميل علي فكره انا قلقانه علي بسمه
قطب ليه
تمددت علي الفراش لتريح راسها علي صدره

في حاجه بينها وبين ابيه مش مظبوطه انت ملحظتش حاجه
داعب شعرها وقال

لاء بس انتي قلتي كده ليه
تنهدت اصل بسمه كانت فرحانه اوي خصوصا بعد سبوع العيال يوميها ايناس اتدلها الوصايه العشره في قمصان النوم بحجه ان مرات غيث الاولانيه كانت يعني
قاطعها ماعلينا فهمت وبعدين

المهم لما بسمه جابت حجتها اجت عليا تورهاني وهي فرحانه وبتتنطط وكل اللي كان هممها هيعجبوه ولالاء

مهو كان معاهم

لاء هو سبهم ينقوا واستني بره بسمه في جوزتها الاولانيه مكنتش فرحانه كده قبل الفرح باسبوع تقريبا ماجتش طول اليوم حتي مرجعتليش انا وماما وعيشه الصفحه اللي بتديهالنا كل يوم رحت اطمن عيها اتلقيت عينيها حمرا من كتر العياط بس مرديتش تقولي في ايه ومن اليوم ده ولمعه الفرحه اللي في عنيها اتطفت حتي لما اجو يحضروا الشنط هي وعيشه مرديتش تحضر شنطتها انا اللي حضرتهالها ويوم الدخله كانت بتعيط الصبح … هواكيد حصل حاجه بس لو انطبقت السما علي الارض بسمه مش هتحكي حاجه
عارف انا ابيه غالي عندي صحيح بس لو جرح بسمه هاكل مصرينه دي غلبانه اوي ياجاسر وبتحبه

غريبه بس انا ملحظتش حاجه علي …..لاء ممكن يكون عندك حق غيث كان عصبي زياده عن اللزوم … انا حتي سالته قالي مفيش حاجه متوتر عشان الجواز وانا اتلبخت في حكايه الحريق … علي العموم انا هتصل بيه الصبح
رفعت الهاتف وقالت بالحاح

اطمن عليهم دلوقتي عشان خطري والنبي والنبي
صلي الله عليه وسلم … مش قلنا بطلي تحلفي بالنبي
ابتسمت لاتجعلو الله عرضه لايمانكم

يبقي متحلفيش خالص

دا لغو وربنا ميحسبش عليه
قال ضاحكا

ياسلام علي الفتوي … بتالفي دين جديد انت
ابتسمت لاياحبيبي بلبخك اتصل بغيث بقي

طيب خلاص هتصل روحي شوفي عيالك بقي وانا هبقي اطمنك

دا لاممكن ابدا
رفعت الهاتف لتتصل برقم غيث وناولته له زفر بقوه ووضعه علي اذنيه جاءه الرد سريعا

لسه فاكر تسال احنا بقلنا خمس تيام

يعني انا غلطان اللي مردتش ااقطع عليك

ولاتقطع يعني هتفرق طمني علي اللي عندك

تمام البت عيشه عامله ايه

متقلقش سليم طلع سهون كبير احنا تقريبا كده بنشوفهم صدفه ربنا يسعدهم

في ايه ياغيث … صوتك مش عجبني

ولاانا عاجب روحي … مخنوق اوي ياجاسر

في ايه ياابني متنطق انت بره في صوت جنبك

اه قاعد علي القهوه

الساعه عشره وقاعد علي القهوه … هو انت رايح الغردقه تعد علي القهوه

مش احسن مااطرشق .. كل اما اقول خلاص هتتحل تتنيل بزياده انا مش فاهم ايه اللي خلاني اروح معاهم بس

غيث انا مش فاهم حاجه تروح مع مين

طقت في دماغ اختك النهارده انها تتفسح في الغردقه طبعا سليم ملوووش في الجو ده خاف علي نفسه الفتنه اللئيم ،،،،،،،بس بالله هو صح المناظر هنا ذي بره بالظبط ،،،،،،،،المهم خدت البنات ولفيت بيهم الغردقه،،،،،،، شبطوا يتفرجوا علي دفليه فيه فساتين سهره هي عيشه الزفته اللي شبطت دخلتهم … حظ اخوك الزفت صفا كانت بتغطي الدفليه ،،،،،،طبعا شافت خلقتي لزقت،،،،،،،،،،،، وبدل ماكانت المسافه شبر بقت ميل تاني

صفا اخت سما

قال بضيق ايوه ربنا يحرقها مطرح ماهي قاعده عشان ارتاح هي السبب في اللي انا فيه دا كله

غيث انا مش فاهم حاجه

انا مش قلتلك اني رحت لمهاب عزت

اه طبعا فاكر

مسك فيا وعزمني علي الغدا المهم قبلت الست زفته اول ماشفتها حسيت اني شايف سما قدامي

وبعدين يارافع راسي

والنبي انا مش حمل تريقه دلوقتي …. المهم قلتلي عايزاك،،،،،،،، عبيط واهبل وبرياله واتهببت قعدت معاها … مجرد اني اشوف صوره من سما فجرت جوايا كل حاجه … كنت دقيقه كمان وهغضب ربنا

الله يحرقك هو انت كل ده لسه مغضبتوش دا مجرد قعدتكوا مع بعض لوحدكوا تغضب ربنا

والنبي انا مش ناقص تأنيب انت كمان … انا اعرف منين ان الدنيا هتتنيل كده ،،،،،اللي فوقني اتصال من بسمه ،،،،،،،،اخوك الغبي ساب التليفون مفتوح عشان تسمع صوت الزفته

يخرب بيتك

مهواش ناقص هو مخروب خلقه

اقسم بالله انا لومكانها كنت شوهتك دا ااقل واجب
قال باختناق

طب ياريتها عملت كده … ياريتني ماروحت ولاشوفتها في الساعدي … انا نيلت الدنيا بزياده بدل مااشرح واعتذر ضربتها
هب جاسر واقفا ليبتعد عن حور الباكيه

نهار ابوك اسود

ومش اي ضرب انا كنت بخرج فيها كل غضبي من نفسي ،،،،،،،،ومش اتنيل واسكت لاء،،،،،،، داانا قلتلها كنت عايزها عشان فكرتني بسما،،،،،، انا هجري ورا اي حاجه تفكرني بيها … ضربتها بفتري كانت بتدري وشها مني عشان محدش يلاحظ ،،،،،شوفت حد في الدنيا كده مفوقتش الامااغمي عليها من كتر الضرب،،،، والله ياجاسر بحبها اوي بحبها ،،،،،،،،لدرجه ان انا نسيت سما نفسها

الله يلعن ده حب يااخي انت اصلا ملكش امان ياغيث … لما انت مش قادر تنسي مراتك بتبهدل بنات الناس معاك ليه

متقولش ملكش امان انا عمري ماغدرت بحد

لاء غدار وخاين وملكش امان اللي عايز افهمه هي سكتت ليه وكملت معاك

عشان خاطر عيشه وسليم . مرديتش تكسر فرحتهم

اصيله ومتستحقش ظافر واحد منها

عارف … اعتذرت وقدمت مبررات انا نفسي مش مقتنع بيها …. وقلتلها نبدا صفحه جديده قلتلي هفكر بقالي خمس تيام طالع عين اللي جابوا اهلي،،،،،، حد بن حلال قالها ان سما كانت بتلبس عريان …والمفروض ان انا اعمل صنم مبيحسش
ضحك جاسر بقوه

والله تستاهل . بس مكنتش اعرف ان بسمه دماغها عاليه كده

هو انا لسه قلتلك حاجه،،،،،، دي مشتغالاني بلوفر علي المقاس نقصلي شويه واشيط …. كر الشريط لورا رجعت عيل عنده ست اشر سنه،،،،،، احب فيها
بالجوبات والورد تقصلي شويه وهجبلها شجره واطلع عليها زي رميو وبطل ضحك عشان انا علي اخري …

ابطل ضحك ازاي بس.ياسي روميو،،،،، دانت حالتك كرب …. دي بتربيك بصراحه انت محتاج تتربي

واي تربيه طب انت تصدق اني احفظ البقره في ست ايام

ايه دا بجد البقره كلها ،،،،،،نجحت بسمه في اللي احنا فشلنا فيه ،،،،،،،،يعني انت خنتها وهي بتحفظك قران مش بقلك خساره فيك

والله ياجاسر بحبها … عارف يمكن مش زي حبي لسما انا كنت لسه صغير طايش مشاعري مش راكزه … بسمه عيشتني في دنيا تانيه … بيت وزوجه واستقرار حقيقي … بسمه بتكملني في كل حاجه … بتكمل النقص اللي فيه هي صحيح طلعت عيني بس انا حابب حياتي معاها خلتني احب الدنيا تاني عارف معتبتش عشان مديت ايدي عليها … قلتلي انا عارفه انك كنت بتخرج غضبك من نفسك …. عمر مااتخيلت ان يكون في حد فهمني وحاسس بيه بالشكل دا كل زعلاها عشان الخيانه عشان ضعفت

كل البني ادميين كده انت شايفها لحظه ضعف مش كده

ايوه لحظه ضعف وشيطان اتحكم فيه

تمام اعكس الصوره بقي وهي اللي وقعت في لحظه الضعف دي
قاطعه بغضب

هقتلها

طب اهدي بس واحمد ربنا انك لسه عايش وهي كان عقلها كبير ومقلبتش الطربيزه علي الكل وقدرت تسامح وتكمل

مسمحتش وكملت عشان خاطر سليم

انت غبي واحده هتهد حياتها وتعيش مع واحد خاين عشان اخوها لو مش بتحبك مكنتش عملت كده

يعني ايه

يعني هي لو رميه طوبتك متعملش كده ياغبي … كانت ااقل حاجه اتعملت معاك رسمي علي انك واحد غريب واتفقت معاك علي الطلاق بعد شهر اتنين عشان خاطر علاقه عيشه وسليم

تصدق صح بس اهي اتنيلت بظهور ست زفته

طب احكيلي انت اتصرفت ازاي

يابني انا كنت واقف في وسطهم لابيا ولاعليا اتلقت اللي بتتعلق برقبتي،،،،،،،،، والله بعدتها واتعملت بزوق احنا في وسط الناس ،،،،،،،وعرفتهم عليها عيشه اختي التانيه امات منقضه واتحولت تنين مجنح بيطل نار وبنزين مشتعل ،،،،،،،،انا عارفها كويس اخت المدام بس مش انا طبعا،،،،،،،، جردل ميا سقعانه اتكب فوقي وانا واقف ،،،،،،،،،والبارده التانيه بتقولي اه اكيد غيث حكالك عني وعن مغامرتنا الحلوه ،،،،،،،المفتريه انا مشوفتهاش الامره واحده من يوم مارجعت

يخرب بيتك مش قادر قلبي هيقف طب هي عملت ايه

طلعت نار من بقها ولعت التانيه،،،،،، عسل بسمه حطت ايدها في ايدي ،،،،وببرود تلجني انا،،،،،، طبعا غيث مبيخبيش عليه حاجه ابدااا صح يابيبي …عارف العبيط اللي متقمص دور الكوره اللي بيحدفوها لبعض اهوانا بقي كنت الكوره ،،،،،،،،،الجميل بقي ان صفا فعلا كانت شيطه وحسيت ان ودنها بتطلع دخان وبسمه بتقولها اصل غيث بطل يبص للحم الرخيص … ربنا تاب عليه ،،،،،،طبعا دي مشت والست شعليله هانم اشتغلت انت ازاي تخليها تقرب منك كده وتكلمك بالمياصه دي

دي بسمه

ياريت دي عيشه بسمه التزمت بالصمت الرهيب لحد ماوصلنا عيشه ودخلنا الشاليه … انها تنطق يامسلم ولاالهوا …. غيرت هدومها وعدلت فرشتها علي الكنبه ونامت جيت اكلمها ااقولها انا مليش ذنب ،،،،،،بخت فيا زي القطه،،،،،،،، وقالتلي احسنلك بلاش نتكلم دلوقتي ..وانت عارف اخوك طبعا طول عمره اسد سيبت الشاليه كله وخرجت

انت غبي ياغيث ايه اللي خرجك عارف دماغها دلوقتي راحت فين انك رحت تقابل صفا ،،،،انت اللي خليت الثقه بينكوا صفر

انا خرجت عشان مضغطش عليها مش اكتر اصل اتضحلي انها لما بتتنرفز بترتش ظلط زيي
اعمل ايه ياجاسر انا تعبان اوي نفسي تسامح وتفتح قلبها نفسي اعيش حياتي معاها
صوت بكاء عشق تسلل الي اذنه

نهارك اسود انت في البيت
جاسر ضاحكا امال الساعه عشره بليل هكون فين يعني

يعني ايه فضحتني وصلت التليفون بالاذاعه المحليه ياجاسر …

ياشيخ اتهد،،،،،، انت في ايه ولاايه دلوقتي،،،،، خليك في وكستك ،،،،،،،وبعدين حور اصلا اللي قلتلي اتصل بيك،،،،،، عشان كانت قلقانه علي بسمه وكانت ناويه نيه طيبه كده انك لو جرحتها تاكل مصرينك
طب وهي كانت عارفه حاجه

خالص بس باللي سعادتك هببته طفيت الفرحه اللي كانت في عنيها … بسمه منطقتش انت اللي خريت زي الجردل

طب انا كنت بفضفض مع اخويا … قفلت زي الضمنه ياجاسر معنتش لقيلها حل

داانت عايز الامم المتحده عشان تحللك المشكله دي
لم ينتبه لحور الاعندما نزعت الهاتف من يده لتقول بغضب

اما تيجي ياابيه ان مانطيت في كرشك مباش انا حور

طب ولزمتها ايه ابيه بقي،،،،،، طب ماتقوليلي علي حل يمكن ينفع اختك ممرطاني ياحور

تستاهل المرمطه …بس زي بعضه شوف انت تقوم تشتري شيكولاته كتير كتير وورد وتروح تصالحها هتصدرلك الوش الخشب ،،،،،،،تنح غتت خليك ثقيل رزل،،،،،،،، دا الاسلوب الوحيد اللي يمشي مع بسمه وهي غضبانه ،،،،،،،،،،،اصلها بتزهق بسرعه وبتنسي بسرعه وقلبها طيب اوي

طب تفتكري هيجيب نتيجه

اعمل بس اللي قلتلك عليه وهتشوف

افتكر ان انتي اللي هتشوفي يوم شربات بسبب شده التليفون دي
رفعت عيناها لجاسر لتري عيناه تلمع بغضب لتتنحنح بقوه

ااااااانا معرفكش اصلا انت بتكلمني ليه هاه

طب ادهوني يااختي
مطت شفتيها وناولته الهاتف لتهرب من امامه

عاوز ايه تاني هي مش قلتلك علي الحل غور بقي

طب ممكن تهدي شويه … حور متقصدش وانت عارف دا . . وبعدين الايام دول انت مش قلتلي حاجه شبه كده واحنا ريحين بيت علاء ….. مينفعش نغير من بعض ياحبيبي

خلصنا بقي ابقي طمني عملت ايه

ماشي تمام بس بالله عليك متعكنن عليها بسببي

خلاص بقي خلصنا سلام
ليغلق الخط ويفاجا بالمجنونه تتعلق بعنقه وتهمس

والله ماكنت اقصد ،،،،،،،اخر مره ومش هعملها تاني
مجنونه عابثه تطيح بكل تعقله بلحظه ليسحقها بين ذراعيه ويهمس

انتي بتعتي انا وبس فاهمه ولالاء
قربت وجهها لتتلامس الشفاه وتهمس

فاهمه وبعشق غيرتك عليه ،،،،،،انا العروسه اللعبه بتاعته جاسر وبس صح
ليلتهم شفتيها بشغف حارق تطيح بعقله في ثانيه تبدل حاله ليبتعد لتلتقط انفاسها اللاهثه

صح وحشتيني اوووي ووحشني اللعب بالعروسه بتعتي
نعم مشتاق لحد الجنون مهوووس بتاوهاتها الناعمه وجسدها الشهي الشاب بين ذراعيه …

يتبع…..

لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا

لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية عشق الحور)

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى