روايات

رواية عشق الجاسر الجزء الثالث الفصل السادس عشر 16 بقلم مروة عبدالجواد

رواية عشق الجاسر الجزء الثالث الفصل السادس عشر 16 بقلم مروة عبدالجواد

رواية عشق الجاسر الجزء الثالث الجزء السادس عشر

رواية عشق الجاسر الجزء الثالث البارت السادس عشر

رواية عشق الجاسر
رواية عشق الجاسر

رواية عشق الجاسر الجزء الثالث الحلقة السادسة عشر

شريف: علشان احنا مش بينا كده انا بترجاك توافق علي جواز ياسين بجانيت ، جانيت ملهاش ذنب انها تربيه الغول جانيت بنتي انا ياجاسر.
معتز نظر ليوسف باحراج.
يوسف : طيب نقوم انا ومعتز .
جاسر بحنق : لا استنوا .. انا مش فاهم انت ازاي تقول كده ياشريف ، انا فعلا مش موافق علي جواز جانيت من ياسين بس مش علشان انها تربية الغول زي ما بتقول ، انا رافض علشان ابني مدافعش عن حبه للبنت اللي بيحبها سواء جانيت او غيرها واستسلم لرايي لا قاوم ولا حارب ولا اعترض….. جانيت تشرف اي عيلة تدخلها كفاية انها شايلة اسمك جانيت شريف المصرى، وانا اتمناها لياسين لكن في اليوم اللي اتاكد فيه ان ياسين عايز جانيت بجد مش مجرد بنت عجبته ويقضي معاها يومين علشان مستعصيه عليه.. انت عارف ياسين بتاع بنات ويوم ما بتستعصي عليه بنت بيرسم عليها الخطوبة بس جانيت موقعتش له بسهولة علشان كده طلب يخطبها وانا مش عايز اخسرك بسبب عيل.
شريف : يعني انت موافق.
جاسر : موافق لكن في اليوم اللي اتاكد فيه ان ابني يشرف ويستاهل جانيت وبيحبها بجد وهيقدر يحافظ عليها ..
معتز : هو فعلا ياسين حلنجي وبتاع بنات. .
جاسر قاطعه: انت عارفه ياشريف يمكن اكتر مني لانه تقريبا تربيتك وماشي علي نهجك..
ثم اقترب منه ورتب علي كتفه بابتسامه، اليوم اللي اتاكد فيه ان ياسين بيحب جانيت ويقدر يحافظ عليها وعلي حبه ليها انا اللي هاجي بنفسي واطلبها منك..

 

 

يوسف : انا رايي من راي جاسر الواد ياسين ده لاعبي واللي هيجيله بالساهل هيروح بالساهل.
جاسر : انا مستحيل اخلي اي حاجة تفرقنا ياشريف وعمرى ما اخسرك بسبب عيل ، انا اقدر اوافق بسهولة علي خطوبته لجانيت لكن زي ماقال يوسف اللي هيجي بالساهل هيسيبه بالساهل لازم ياسين يتعب ويذلل علشان اوافق علي خطوبته من بنتك..
قاطعهم صوت دنيا : اااااااابني الحقني ياجاااااااااسر الحقووووووووني ..
ذهب الجميع الي اعلي وجدوا ياسين ملقي علي الارض وبجواره دنيا تصرخ.
جاسر بلهفه : في ايه ياسين ماله.
دنيا بدموع : دخلت عليه لقيته واقع علي الارض وشريط الحبوب الفاضي ده في ايده
بصدمه ودهشه للجميع حمله يوسف وشريف ومعتز وباقي الشباب وذهبوا بسرعه الي اكبر مستشفيات القاهرة وبعد الكشف المبدئي دخل ياسين العمليات.
الدكتور وبيده شريط الحبوب الفاضي : محاوله انتح”*ار.
جاسر بصدمه : ايه انتح**ار.
الدكتور : الحمدلله لحقناه هنعمله غسيل معدة. وتركه وذهب.
سمر وساره ونهي حاولوا تهدئته دنيا ، بعد نصف ساعه من التوتر والدموع وانهيار دنيا وباقي الشباب وحيره جاسرفي محاوله انتح**ار ياسين ، خرج الطبيب وطمانهم علي حاله ياسين الذي دخل غرفه العناية ، دخلت خلفه مسرعه دنيا وجاسر والباقي ..
دنيا بدموع : ياحبيبي يا ياسين انت كويس حاسس بايه طمني ياقلب امك.
ياسين بتعب : بخير اطمني.
جاسر بازدراء : انت كويس، ياسين هز راسه باحراج مؤكدا..
معتز ويوسف وشريف : الف سلامه يا ياسين.
سيلا لياسين : انت عبيط يالا في حد ينتحر اول يوم رمضان هتقول لربنا ايه لما تقابله..
فهد بتعجب لسيلا : هتفرق يعني اول يوم رمضان من باقي ايام ربنا..
سيلا : طبعا هتفرق.
فهد : في ايه ان شاء الله.

 

 

سيلا : اصل في رمضان الشياطين بتبقي محبوسه ، كده لما يقابل ربنا في اول يوم رمضان هيقول مين اللي وزه والشياطين محبوسه.
دنيا قاطعتها : بعد شر دا بدل ماتقولي الف سلامة لاخوكي ..
جانيت بدموع : الف سلامة عليك يا ياسين.
ياسين نظر لجانيت ثم لجاسر بحزن.
جاسر : الدكتور بيقول انك كنت عايز تنت**حر فعلا.
باستياء القي ياسين نظرة حزن والم لجانيت.
جاسر بحنق نظر لياسين ثم جانيت : انتح**رت ليه !!
قاطعهم دخول بدر : اكيد علشان عايز يتجوز جانيت.
ياسين بالم نظر لجاسر : انا مقدرش اعارضك يا بابا علشان مربيني كويس و..
جاسر قاطعه: انما تقدر تنتح**ر عادي ومفكرتش في ربنا وعقابه ليك.
دنيا بدموع : ماتسيبه يتجوز اللي بيحبها ياجاسر.
جاسر : بس انا لحد دلوقتي مسمعتهاش منه.
ياسين بابتسامه امل : اه انا عايز اتجوز جانيت.
جاسر بابتسامه نظر لشريف : والله القرار مش في ايدي ، عمك شريف اللي يقول.
شريف بسعاده نظر لجانيت : ايه رايك موافقة ؟!.
جانيت بكسوف نظرت للارض.
شريف : انا بقول نسيبه يكمل انتح**ار.
جانيت : لا لا موافقة.
نهي بسعاده : لولولولي .
سمر بسعاده : مبروك ياجانيت.
يوسف بسعاده نظر لادم : هو انتحر علشان يتجوز جانيت وانت عملت ايه ورحمة ابويا لو ما حافظت علي منه لمكدرك.
بدر وضع يده علي كتف ادم : سيبلي انا الطلعه دي ياعمو.
سيلا ضربت فهد علي كتفه : وانت ايه نظامك .
فهد : اروح انت**حر يعني ولا ايه.

 

 

لينا نظرت لخالد.
خالد : لا مش لدرجادي انا مش اهبل انا عايز اخش دنيا مش اخرة.
ضحك الجميع
جاسر الصغير بهمس لوالده : يرضيك منظر ابنك كده كلهم اتخطبوا وهيتجوزوا.
معتز بسعاده : بكره هنفطر في المنصورة.
جاسر الصغير بسعاده : ايوه كده خلي الفرحه تكمل.
ساره : لولولولولي ….
دنيا بدموع خبطت علي ساق ياسين : كده تخضني عليك ..
اقترب بدر من ياسين هامسا : انت بلعت كام حبايه مش انا قايلك اربعه بس.
ياسين بهمس لبدر : منك لله دخلوني العمليات هما اربعه بس وحياتك..
فلاش بااك .
(ياسين : هنعمل ايه مع ابوك بقي ، اه ما انت خلعت وخططت لنفسك وانا اللي هلبس في الاخر.
بدر : وانا اقدر هقولك علي فكرة تخلي بابا هو اللي يتحايل عليك تتجوز جانيت.
ياسين : بجد فكرة ايه.
بدر : اول يوم رمضان بعد الفطار والكل متجمع تخلي ماما او اي حد يطلعلك العرقسوس اللي بتشربه فوق في اوضتك ، ثم وضع يده علي انفه حد يشرب عرقسوس المهم تطلع تبلبع اربع حبايات وتعمل نفسك واقع علي الارض وتستموت.
ياسين : وبعدين.
بدر : لا بعدين ايه خلاص كدة.
ياسين : تفتكر ممكن يجرالي حاجة.
بدر : انت دكتور ولا عبيط دا اربع حبايات وباقي الشريط هتفضيه ، ابوك مش هيجي الا كده وماما عرق الحنيه هينقح عليها وتعيط (سامحيني ياماما بس هنعمل ايه في جوزك) تروح فرالها دمعتين ابوك يحن قصاد عمك شريف ويوسف ومعتز هوب يوافق علي الخطوبه علي طول).
باااااك.
بدر بضحك : يلا فدا جانيت.
★★★★★

 

 

روفان بصدمة : يعني انتي وبابا هتسيبوا بعض خلاص.
تيسير : انا استحملت السنين دي كلها علشانك انما مش هقدر اكمل معاه.
روفان : بس انا مش موافقة.
تيسير : انتي خلاص كبرتي وبقيتي فاهمه انا مكنتش عايزه ادخلك في الموضوع ده لكن طالما باباكي دخلك وقالك …
روفان قاطعتها : بس بابا مقليش انا سمعته بيكلم واحده في الموبايل وعرفت انها كانت مراته ..
فلاش باك منذ يوم.
(يتحدث علاء في الهاتف : حتي لو تيسير عايزه تطلق وتسبيني انا برضو مش هرجعلك خلاص اللي كنت خايف منه حصل وتيسيرعرفت مفيش سبب يخليني اكمل جوازي معاكي بعد ماعرفت حقيقتك وطاقتك وخلصنا ……. ولا حتي ابني ابني مسؤل مني واي حاجة عايزها هجبهاله واوفرهاله انما انتي خلاص انتهيتي من حياتي ……. اه بحبها حتي بعد ما كرهتني بسببك ومعنتيش تتصلي تاني.
وغلق الهاتف دخلت روفان عليه بعدما اسمعت لحديثه في الهاتف بصدمه.
روفان : بابا انت متجوز ومخلف.
علاء بصدمه : روفان …
روفان : انا كنت جايه اناديك نتفرج علي المسلسل سوا وسمعتك غصب عني ..
علاء : ممنوش مفر كده كده كنتي هتعرفي كل حاجه… وروي لها ماحدث منذ زواجه وغلطته مع زوجته الاولي وابنه حتي معرفه تيسير ….
روفان بحزن : معقول ماما عايزه تطلق.
علاء : انا بتمني تيسير تسامحني ..)
بااااك
تيسير بحنيه : باباكي قالها كده.
روفان : اه والله يا ماما ، بابا بيحبك ومش معنى انه غلط يبقي تعاقبيه لاخر عمره.
تيسير : طيب يلا قومي اجهزى علشان عريسك واهله زمانهم علي وصول.
روفان : هتسامحي بابا.
تيسير : بعدين ، يلا.

 

 

خرجت روفان وطرق علاء الباب علي تيسير قبل دخوله لغرفتها.
تيسير : ادخل.
دخل علاء : اذيك ياتيسير انا جبت الحلويات القطايف والكنافة والجاتوه وحطتهم في التلاجة.
تيسير : كويس انا هروح ادفي الاكل علشان يبقي سخن علي جيتهم مش معقول يجوا من سفر وميفطروش معانا انا ماكده علي ساره لازم نضايفهم كويس.
وذهبت خطوات جذبها علاء من يدها هامسا : وبعدين.
تيسير ابتلعت ريقها بتوتر : ايه اعمل حاجة تاني غير الفطار والحلويات .. اه صح هروح احط المشروبات في التلاجة.
علاء بحب : هتهربي مني كده كتير لسه مش عايزه تحني دا انا لوؤه حبيبك.
تيسير : الضيوف زمانهم علي وصول.
علاء اقترب هامسا : وانا مبقاش عندي صبر ، وحشتيني يا توتو.
تيسير : احنا قلنا ايه.
علاء حاوط وسطها برومانسيه : اني بحبك ومقدرش اعيش من غيرك وانك روحي وقلبي وعقلي..
تيسير ابتسمت نص ابتسامه ونظرت للارض بخجل.
علاء اقترب اكثر بحب : وحياه روكا مافي حد اغلي منك في حياتي انتي نصي التاني انتي كلي..
تيسير بكذب مصطنع : كل شيء نصيب وخلاص نصيبنا انتهى….
صوت اذان المغرب الله اكبر الله اكبر .. اشهد ان لا اله الا الله اشهد ان لا اله الا الله
قبل ان تنهي كلامها قاطعتها علاء بقبله رومانسيه طويله وبهمس ، احلي فطار ده ولا ايه.
تيسير عضت علي شفايفها وهي تهز راسها نافيه.
علاء بهمس : بحبك.
قاطعهم صوت روفان من الخارج : ياماما يا بابا جاسر جه تحت بعربيته …
تيسير بعدت قليلا : كده ملحقتش احط المشاريب في التلاجة.
علاء بضحك عض علي شفايفه : احطه انا.
تيسير بضحك تركته وذهبت : يلا علشان تستقبل عريس بنتك.

 

 

خرج علاء وفتح الباب لجاسر الصغير ومعتز وساره وبعد السلامات .. وضعوا الفطار وجلسوا جميعا علي المائده
تيسير : نورتونا والله دا شرف لينا جيتكم المنصورة.
ساره : الشرف لينا يا تيسير ، ايه القمر ده يا روكا ماشاءالله كبرت وبقت زي العسل من اخر مره شفتها في عيد ميلاد منه.
تيسير : دا انا بروح العيد ميلاد مخصوص علشان ببقي متجمع بيكم.
بعد انتهاء الطعام احضرت تيسير وروفان الكنافه والقطايف والجاتوه.
ساره : دا كتير لايه ده كله هو احنا لسه هضمنا.
روفان : مش كتير عليكم يا طنط.
ساره : طنط ايه ماما علي طول بقي.
روفان نظرت لوالدتها فاشارت لها تيسير بالموافقة.
روفان : حاضر ياماما ساره.
معتز : احنا يشرفنا ويسعدنا نطلب ايد روفان لجاسر ابني.
علاء بسعاده : جاسر زينة الشباب واي عيلة تتشرف بيه.
ساره : يعني نقرا الفاتحة.
علاء : بسم الله …
قرا الموجودين الفاتحة.
معتز : صدق الله العظيم ،واحنا جاهزين خطوبة معاكم .. فرح جاهزين واللي تؤمروا بيه وتشاور عليه العروسة والشبكة والعفش وكافة شيء تختاره العروسة هيكون تحت امرها.
جاسر : خطوبة ايه يا بابا وايه لازمته التاخير.
تيسير بضحك : انت مستعجل اوي كدة.
ساره : اصل اخته فرحها علي خالد الحديدي هيكون في العيد الصغير ان شاء الله واولاد يوسف كمان فهد وسيلا ومنه لادم.
تيسير بسعاده : ماشاء الله كلهم فرح واحد.
ساره : اه كلهم مستعجلين حتي ياسين هيتجوز بنت شريف.
تيسير : فرحت لشريف جدا لما ظهرله بنت ربنا يسعدهم كلهم.
جاسر : طيب ايه ياطنط مش عايزه تفرحي لروفان معاهم .
تيسير بسعاده نظرت لعلاء : قول لابوها.
معتز لعلاء : لو عايز نعمل فرح ليهم لوحدهم بعد فرح الشباب احنا جاهزين.
علاء نظر لتيسير.
تيسير : ولايه التكلفه خلي العيال يفرحوا كلهم مع بعض.
جاسر بسعاده نظر لروفان : طنط دي محصلتش.
علاء :وانا انت نسيتني انا ابو العروسة.
جاسر : انت الخير والبركة ياعمو.
تيسير : علي بركة الله.

 

 

معتز : يبقي ننزل نجيب الشبكة دلوقتي.
تيسير : بسرعه كدة.
ساره : خلي العيال يفرحوا ، يادوب علشان يلحقوا كمان يختاروا الفرش.
معتز : شقة جاسر جاهزة يادوب ست البنات تختار الفرش وفي يوم كل حاجة هتكون جاهزة
علاء : علي بركة الله.
وذهبوا لشراء الشبكة ولبستها روفان بسعادة.
وبعد سفر جاسر ومعتز وساره وفرحة روفان.
في الليفنج
علاء : والله وكبرتي يا ام العروسة.
تيسير : لا ياحبيبي انت اللي كبرت انا لسه في شبابي.
علاء : طب والله قمر.
تيسير وقفت : انا هدخل انام ساعه واصحي علي السحور اليوم كان متعب جدا.
علاء وقف ووضع يده حول وسطها : وانا كمان عايز اريحلي ساعة.
تيسير : ايييه انت بتعمل ايه.
علاء جذبها له : هندخل نريح سوا.
تيسير بعدته عنها : ده بعينك.
علاء : طيب خدي عيني واديني اللي انا عايزه.
تيسير بضحك : لما تشوف حلمه ودنك.
علاء : هحط مرايا في قفايا واشوفها عادي .
تيسير بتحذير مصطنع : اتلم واتظبط انا لسه مغيرتش موقفي.
علاء : هندخل جوه نغيره سوا .
تيسير بحده : وبعدين انا قلت ايه.
علاء : ما قلتلك تعبان سبيني انام ساعة ايه التلاكيك دي.
وتركها وذهب.

 

 

تيسير بتمتمه : ايه ده هو انا اللي كنت ماسكه فيه.
دخلت تيسير غرفتها والقت بجسدها علي السرير واغمضت عينيها ، فشعرت بحركات في قدمها وبخضه صرخت : ااااااه فاااااار.
علاء خرج من تحت السرير: فار ايه دا انا انا.
تيسير وقفت بتوتر : انت انت ايه فاار كان في رجلي.
علاء بضحك اقترب منها وحضنها : انا كنت بزغزغك.
تيسير ضربته علي صدره : حرام عليك خضتني..
علاء : انا قلت امسي عليكي هيبقي لا ترييح ولا تمسيه.
تيسير : برره بررره.
علاء : حاضر حاضر بس برضو بحبك.
وخرج وغلق الباب خلفه بينما ضحكت تيسير بسعاده علي مداعبته لها ، القت بنظرها علي الكومدينوا فوجدت علبه قطيفه مغلفة وتحتها ظرف صغير التقطهما وفتحت الظرف وجدت فيه مسج
(ارجوكي سامحيني حبيبك لوؤه)
فتحت العلبه القطيفه وجدت فيها انسيال رقيق به فص ازرق ، فابتسمت.
اتي صوت من خلفها : الفص الازرق ده علشان الحسد ، اصل شكلنا محسودين يابيبي.
تيسير التفتت خلفها : انت بتطلع منين.
انقض عليها ووقعها علي السرير هامسا في اذنها : من اي مكان يقربني منك.
تيسير : بره.
علاء : تؤ جوه.
تيسير بتوتر : عيب كده البنت منمتش وشكلك هيبقي وحش .. احنا متفقناش علي كده.
علاء اقترب اكثر : يعني احنا اتفقنا.
تيسير ابتلعت ريقها بتوتر : اه اتفقنا.
علاء اقترب اكثر لشفايفها بقبله رومانسيه.
تيسير بهمس : ايه ده.
علاء : الاتفاق انتي نسيتي وحاوط وسطها.
تيسير بهمس : لا ، وابعدته قليلا.
علاء : حاضر بس تسامحيني.
ثم نظر لقلبها ، من قلبك.
تيسير هزت راسها بالتاكيد ، فابتعد علاء قليلا ، هسيبك بس النهاردة بس بحبك.…
★★★★★

 

 

دنيا : الواد ياسين واجعني عليه قوي ، بقولك ايه انت توافق علي جواز بدر من حور انا مش ناقصه قلبي يوجعني علي حد فيهم.
جاسر : ولادك بيلعبوا عليا واحد يجيب ماذون والتاني ينتح**ر.
دنيا : بس غريبة انك وافقت علي جواز ياسين بالساهل كان لازم ينت**حر يعني.
جاسر باستياء : اصلك مشفتيش نظره شريف وهو بيترجاني علشان اوافق علي جواز ابني من بنته اول مرة اشوفه مكسور كده ، نظرته وتوسله كانوا هيشلوني مكنتش عارف افكر وملقتش حل غير الكلمتين اللي قلتهمله ، انا موافقتش علشان ياسين ، انا وافقت علشان اكبر شريف وبنته قدام كل الموجودين لو جانيت كانت واحدة تانية غير بنت شريف كان مستحيل اوافق.
دنيا : وحور.
جاسر : بتحب بدر ومش واخده من طبع امها حاجة بس الجوازه تقيله علي قلبي اوي وفي نفس الوقت بدر راجل وعاقل وراسي وبيحب مش سهل واحده تضحك عليه.
دنيا براحة وسعادة : يااا دا هيبقي اسعد يوم في عمرى لما اشوف ولادي كلهم بيتجوزوا ، انا كدة حاسة ان رسالتي انتهت
جاسر جذبها لاحضانه : رسالتك لسه هتبتدي معايا.
دنيا بسعادة : بس كان ليا امنيه.
جاسر : ملس علي شعرها بحب : اتمني واوؤمرى ياحبيبتي.
دنيا : بدل البرج اللي هيسكنوا فيه كانوا يجيوا يعيشوا هنا في الفيلا ، الفيلا كبيرة وهتفضي علينا.
جاسر : ناااااعم ياختي يعيشوا فين ، وفيلا ايه اللي هتفضي دا انا هجرى وراكي فيها لحد لما الففك فيها شبر شبر.
دنيا بضحك : انت لسه فيك حيل تجرى.
جاسر : بقي كده تعالي ماوريكي بقي.
وحاول جذبها له ففلتت دنيا منه عن قصد من جاسر ، فذهب وجريت بعيدا عنه وجرى وراها جاسر بهزار.
جاسر : همسكك مش هسيبك.
دنيا : بعينك مش هتقدر .. هدوخك.
جاسر جرى خلفها بهزار حتي مسكها ، قفشتك.
دنيا بدلع : كده تضحك عليا وتمسكني.
جاسر حملها بحب هامسا : هو الفجر فاضل عليه وقت اد ايه. دنيا : امم ساعتين.
جاسر اتجه الي السرير : يادوب ..
دنيا ضحكت وبهزار : انت كبرت ياراجل.

 

 

جاسر : مالك يابت انا مش مالي عينك ولا ايه.
ووضعها علي السرير.
دنيا : انا بس عاملة عليك ياجدو انا.
جاسر جلس بجوارها علي السرير : لا جدو ده كمان سنة ان شاء الله انا دلوقتي لسه ميجو.
دنيا بدلع : بس هتبقي جدو كيوت.
جاسر : والنعمه انتي اللي هتبقي تيته عسل فلقة قمر.
واقترب منها قليلا برومانسيه : العيال هيتجوزوا خلاص.
دنيا برقه : ما يتجوزوا.
جاسر : طب واحنا ملناش نفس.
دنيا بضحك : انت مبتشبعش انت كل يوم عريس.
جاسر : بس امبارح مكنتش عريس الواد ياسين الزفت قطع عليا حبكت ينتحر امبارح ..
دنيا ضربته بخفه علي كتفه.
جاسر اقترب اكثر : يالهوووي علي دي ضربه تاااني.
دنيا ضربته بدلع علي كتفه
جاسر : اي قلبي.
دنبا : مالك.
جاسر : بيوجعني بيقطعني بيدوبني ..
دنيا بدلع : ايه ده.
جاسر عض علي شفايفه : قلبي…
دنيا ضحكت بدلع : سلامه قلبك ياروح قلبي.
جاسر: يالهوووي علي دي ضحكه بتقت**لني …
فاقترب منها برومانسيه وهو يقبلها بحرارة ….
★★★★★
منار بصراااااخ القت الهاتف من يدها : لااااااااا ابنااااااااي مستحيل زياااااااااده لااااااااا ابنااااااااي ماااااااات لااااااا
وائل : ازاي حصل كده زياد مستحيل انا لازم اسافر.
فلاش باااك

 

 

(بعد مرور اسبوعين علي رمضان.
علي الهاتف وائل : خد معاك رجاله كفايه ومتسلمش البضاعه الا لما تاخد الفلوس.
زياد : انت اول مره تتعامل مع الناس دي ولا ايه ، دي تالت مره تحذرني منهم.
وائل : مايكل ده الوحيد اللي له سكه مع المافيا لكن ايده وس**خه.
زياد : طيب ما نشوف حد غيره.
وائل : مفيش وقت وبعدين دي اول مره ننزل بالبضاعه مصر ومايكل هو اللي هيقدر يساعدنا في الموضوع ده.
زياد : حاضر هخلي بالي).
بااااااك
منار بشر : خايف علي البضاعه والفلوس اللي اتاخدوا منك وابناااي اللي راح في الرجلين من تحت راسك.
ومسكت ياقه وائل بشر وهي تضربه علي صدره : انت السبب انت اللي دخلته في الشغل المشبوه ده وديت ابني في الرجلين ياما قلتلك كله الا زياد ، زياد مش قد اللعب معاك ..
وائل : اهدي انا معملتش حاجه مين قالك كده.
منار : ابني لقوه مرمي في قلب الصحرا بتنهشه الكلاااااب وجمبه جثث ياكااافر عملت في ابني كده ليه.
وائل : مش انا انا معرفش حاجه اهدي بقي.
منار بانهيار : الشرطه قالت لمدير الشركه انه تشابك مع المافيا وهو بيسلمهم البضاعه ولقوا اثار الهرو**ين مرميه حواليهم ..
وائل : اكيد في لبس في الموضوع انا هروح احجز تذاكر الطيران.
وابعدها عنه واعطاها ضهره واتجه ناحيه الباب ، بسرعه جذبت منار السلاح الذي كان في بنطلونه من الخلف وسحبت الزناد ورفعته عليه.
منار بدموع وشر : لازم تموت ياوائل دم ابني مش هيروح هدر.
وائل التفت لها : انتي اتجننتي بترفعي السلاح عليا.
واقترب منه بخطوة.

 

 

منار بحده وعيون مليئه بالشر : اقف مكانك متتحركش.
وائل : منار بطلي جنان انا وائل جوزك وقفت ياما في ضهرك
منار هزت راسها بانهيار : قلتلك مش عايزه حاجه من الدنيا الا زياد سبهولي بس انت استكترته عليا واهو راح راح وسابني خلاص.
وائل بمكر يقترب خطوات بطيئه منها : زياد ابني انا اللي مربيه ..
منار : لااااا.
واغمضت عينيها بانهيار زياد ابني وابن طارق.
في لمح البصر مسك وائل المسدس ومنار تتحكم فيه ايضا…
وائل بشر : عايزه تقتل**يني زي ماقتل**تي طارق.
منار وهي تتحكم بقوه في المسدس وبشر : هتق**لك هقت****لك ياوائل.
واخرجت طلقه في بطن وائل وهو يمسك بالمسدس فابتعدت منار عنه وضحكت بهلوسه : قت**لتلك زي ما قت**لت ابني.
وائل بانفاس متقطعه وجه المسدس ناحيه منار : هتمو**تي مش هسيبك.
منار بدموع وانهيار واستسلام : مبقاش ليا حد بعد زيااااد يازياااااااااااااااد يازياااااااااااااد ابنااااااي.
خرجت الطلقه من المسدس اتجاه قلب منار فسقطت علي الارض …..
اتي امن الفندق وفتحوا الباب علي صوت الرصاص وجدوا وائل بالكاد يلتقط الانفاس ومنار قطعت النفس.
مدير الفندق : اتصلوا بالشرطه حالا.
العامل : نتصل بالمستسفي الاول في واحد شكله لسه عايش.
مدير الفندق : انت عايز الفندق يتحمل المسؤلية ، الشرطه لازم تيجي الاول ومحدش يدخل الجناح هنا.
وخرج وغلق الباب.
وائل بانفاس متقطعه : مامايه.
بعد نص ساعه اتت الشرطه ودخلت وجدت وائل ومنار قد قطعوا الانفاس.
الظابط للعسكري : اتصل بالاسعاف.
مدير الفندق : متهيالي الاتنين ماات**وا.
الظابط : ضرب النار حصل من زمان.
المدير من وقت ما اتصلت عليكم دخلت انا وباقي الطقم لقيناهم قاطعين النفس علشان كده اتصلت بالشرطه الاول ومطلبتش الاسعاف …
★★★★
في المستشفي حور بانهيار ودموع : ماما لاااااا ماما يابدر خلاص مش هشوفها تاني.
بدر : ربنا يرحمها.

 

 

حور بدموع : وزياد الاتنين ياااارب الاتنين ، رهف اتصلت عليا وقالتي الخبر الصبر من عندك يااارب.
بدر : استهدي بالله وادعيلهم بالرحمه.
وقف بدر بجوار حور من بدايه الغسل الي الدفن.
حور بحزن : المحامي بيقولي اني اسافر علشان اتابع ورق دفن زياد والشركه .. بس انا مش هفهم حاجه في ورق الشركه ، بدر انا مش عايزه الفلوس دي انا عايزه اتبرع بيها.
بدر : هحجزلك ونسافر سوا وكل اللى عايزاه هنعمله ..
ذهب بدر للفيلا وروي لوالده ماحدث.
جاسر : ربنا يرحمهم.
بدر : بعد اللي عملوا معاك بتترحم عليهم.
جاسر : خليك جمب حور يابدر البنت مبقاش ليها حد لا اب ولا ام ولا اخ.
بدر : عايزه تسافر علشان اجراءات دفن اخوها.
جاسر : متسبهاش روح معاها.
بدر : غريب موقفك ده هي صعبت عليك.
جاسر : ومتصعبش عليا انت شايف قلبي حجر البنت بتحبك وانا حسيت بكده لما كنت عندها في المستشفي وشفت علاقتها بمنار ، وبعدين منار ماتت ميجوزش عليها الا الرحمه.
★★★★★
سافر بدر مع حور ومضت علي اجراءات دفن زياد وتم شحنه الي مصر ودفنه بتربه بجوار والدته …
في مصر امام المقابر.
حور بدموع بعدما قرات الفاتحه لهم : صدق الله العظيم.
بدر : صدق الله العظيم ، ارتحتي كده.
حور : ارتحت اكتر لما خليت المحامي يبيع الشركه والاصول وسيلتهم الفلوس دي كلها هتبرع بيهم للجمعيات الخبرية رحمه علي ماما وزياد ، اما ابيه وائل فبناته خده ورثهم ..
بدر : وانا معاكي في اي حاجه
★★★★★
رشا : يعني البت اللي قلت ربنا هيراضي عبدالرحمن ابني فيها طيرتيها يانهي.
نهي : وانا مالي يارشا يظهر البت كانت بتحب جاسر ابن معتز .
هانم : ما تنهدي يارشا بقي هي اختك هتعملك ايه.
رشا : هيبقي لا الواد ولا البت يا ماما.
هانم : ما هو ربنا رضاكي في جوازه بنتك ، عندك بنات حسن خمسه اختاري واحده ومتزهقناش.
رشا : لا مش عايزه حد من بنات حسن.
نهي بسخريه : اصل بنتك بتدور علي اللي يريحها مال ونسب وجمال.
رشا : ومدورش ليه يا نهي هو بودي ابني اقل من حد دا قيما وسيما ومنظر.

 

 

هانم : خلاص ياحلوه خليه قاعد جمبك يخلل اقولك حطه عليه شويه مايه و ملح وخلليه.
نهي : طب والله البنت بنت حسن الوسطانيه حلوه ودمها خفيف طالعه لامها اخطبيها لعبد الرحمن …
دخلت سعاد من باب الشقه الذي كان مفتوحا : لولولولولوي ، وحضنت رشا حمات بنتي.
رشا بصتلها بصدمه
سعاد : والنبي ما هلاقي لبنتي احلي من سي عبدالرحمن ابن رشا حبيبيتي.
نهي بضحك بصت لهانم التي بادلتها الضحك.
هانم بسخريه لرشا : يلا مبروكه عليكي.
سعاد علت صوت زغاريدها : لولولولولوي .
نزل البنات من اعلي علي صوت زغرده والدتهم.
في ايه يا ماما.
سعاد بسعاده : ماما رشا خطبتك ياشيماء لابنها الباشمهندس عبدالرحمن.
باركت البنات لاختهم شيماء بسعاده.
شيماء حضنت رشا بسعاده : حببتي يا ماما رشا
رشا بصدمه وذهول استسلمت للواقع وحضنت شيماء : مبروك ياحبيبتي.
نهي بضحك لسعاد : مبروك ياسعاد خلي بالك من عبدالرحمن..
سعاد بسعاده : دا ابني سي عبدالرحمن.
★★★★★
اول ايام العيد في قاعة اوبن اير كبيرة طلت سيلا بفستانها البراق اللامع الذي يعكس جمالها وشقاوتها وبجوارها فهد بالبدلة الرصاصي.
فهد : يالهووي عليا دا السهرة هتبقي صباحي ياشقاوة الابيض علي الابيض.
سيلا : بالابيض وهيطرقع علي خدك دلوقتي.
فهد يبقي الليله هنفتح ١ .. ٢ .. ٣ مصارعه ..
يجلس ياسين ببدلته الكحلي وجانيت بفستانها القصير اللامع.
ياسين بسخريه : هو الفستان مكنش ينفع يقصر اكتر من كده
جانيت : اه بس علشان فرح وكده قلت كفايه يكون قبل الركبه بحاجه بسيط.
ياسين : ليه هو الخياط مكنش عنده قماش.
جانيت : هو مش عاجبك اطلع اقلعه.

 

 

ياسين : لا انا لما اطلع هقلعهولك بنفسي.
جانيت : احترم نفسك انا اللي هقلعه بنفسي.
ياسين بصوت مرتفع قليلا : انتي عبيطه طب ورحمه جدي ما حد مقلعهولك غيري.
جانيت بضحك : يخربيتك فضحتنا ..
باجانبهم ادم بالبدلة الكافية ومنه بفستانها الابيض المنفوش المرصع بالورد.
منه بسخرية : انت لابس شاي بلبن دا ولا ايه.
ادم : لا دا نسكافيه ياجاهلة اقصد لون الكافيه مش احسن من زلعه الورد اللي انتي لبساها دي.
منه : انا لابسه زلعه طب والله لاشتكي لبابا ، يابابا.
ادم مسك يدها وقبلها بسرعه : لا ابوس ايدك لابوكي يكدرني والليله مفترجه ..
يجلس خالد ببدلته الزرقاء ولينا بفستانها الابيض البراق.
خالد : اموت انا واعيد السنة اخيرا دخلتي عش الزوجية
لينا : انت جاي تموت يوم فرحنا.
خالد : لو قبل الفرح عادي يعني.
لينا بهزار : لا بعد الفرح انا لسه مرقصتش.
خالد : لا ما احنا هنرقص في بيتنا.
لينا : ايه ده علي طول كده.
خالد : اه يا سافله لو نفسك في حاجه تانيه نعملها عادي.
لينا : انا لا لا ..
خالد : وانا اللي كنت فاكرك مؤدبه.
يجلس جاسر الصغير ببدلته الطحيني وروفان بفستانها الابيض اللامع.
روفان : فقره الرقص هتبدا امتا
جاسر : في البيت ياحلوه.
دخل بدر وسط الزفة ببدلته السودا انيقه وجذابه تبرز رجوليته وبيده حور ترتدي الفستان الابيض بحجابها الذي يبرز رقتها وجمالها البرىء ، في وسط ذهول الجميع.
ياسين بسعاده : ايه ده انت عملتها.
خالد : ياقادر كده تفاجا اخواتك.
سيلا : ايوووه بقي ..
فلاش باك
(دنيا : حبيبي ينفع اطلب منك طلب
جاسر بتعجب : تطلبي دا انتي تؤمرى.

 

 

دنيا : حور صعبانه عليا اوي خصوصا بعد مبقاش ليها حد وبدر وبيحبها و….
جاسر قاطعها : بتفكرى في اللي بفكر فيه انا موافق علي جواز بدر من حور .
دنيا بسعاده: بجد.
وحضنته بحب ، جاسر ملس علي شعرها بعشق : بعشقك.
دنيا بحب : انا اللي بحبك قوي وبدعي ربنا دايما يكون يومي قبل يومك.
جاسر : بعد الشر عليكي ربنا يجعل يومي قبل يومك.
وقبلها بحب ، ثم ذهبوا الي حور في شقه بدر.
حور وهي ترتدي الاسود بحزن : عمو جاسر.
دخلت دنيا وقبلتها : البقاء لله.
جاسر : البقيه في حياتك.
حور بانهيار ارتمت في حضن دنيا وبكت بحراره ، دنيا ضمتها لها بحب.
دنيا : انا جمبك ياحبيبتي ومش هسيبك كلنا جمبك ومش هنسيبك.
حور بحزن : مبقاش ليا حد كلهم راحوا .
جاسر : احنا سندك وجمبك ومش هنسيبك.
حور بعدما هدات قليلا : انا مبسوطة قوي انكم هنا معايا.
دنيا بابتسامه : وهتتبسطي اكتر لما تبقي معانا بجد.
حور : يعني ايه.
جاسر : انا عارف انه مش وقته بس مبقاش ينفع تقعدي لوحدك والواد الصايع بدر داخل طالع عليكي.
حور : لا والله الباب بيبقي مفتوح.
جاسر بابتسامه : انا بهزر انا جاي اطلب ايدك لبدر.
حور بدموع الفرحه نظرت لدنيا ، فدنيا هزت راسها مؤكده .
حور بسعاده حضنت دنيا)
بااااااك .
علي اغنيه اكرم حسني.

 

 

بدر التفت لحور بسعاده وهو يمسك يدها ويراقصها : اايه يا ستيوانا ستوانا انا ستو انا قلبي برتقال بسره ملكك وانتي حره
تعصريه عصير.
حور بسعاده رقصت معه بيدها وهي تغني : قلبي كمترايه ناشفه بس فيها بذره بتحب بضمير.
جانيت وقفت واشارت لياسين بيدها وهي تغني : قلبك بطيخه صيفي قرعه بختي وكيفي قرعه والبطيخ كتير..
وقف ياسين وهو يرقص بوسطه ويغني : الله قلبي اناناس شرائح دايخ .. جاي رايح من كثر التفكير..
سيلا خبطت فهد بكتفها التفت لها فهد وغني معهم : فاتح شباك فاتح شيشي.. الوقت في بعدك ما مشيش
سيلا هزت كتفها وهي ترقص وبتقولي هتجيء ما… بتجيش مايدق شيء النوم ..
خالد وقف وسحب يد لينا وهو يرقص ويغني : اه يا نسمه صيف جايبه طراوه قلبي
لينا غنت : اتعور منك واوا
همس لها خالد : هتموتي ياسوسو.
فخبطته لينا بخفه.
ادم : محتاج اتعالج يتداوي بالميكروكروم ..
منه : قلبي حرنكش …في مزازه وانت في اللازازة..
جاسر : ما بتهزر يش قلبك ….
روفان وهي ترقص بسعاده : كوكونت ثمره انت حلوه قمره ما بتتكرريش..
صفق الجميع بسعاده والعراس والعرسان يرقصوا ويغنوا بفرحه ، وامينه براحه وسعاده صفقت لهم هي وباقي المعازيم..
سحب جاسر يد دنيا وبدا يراقصها وكذلك يوسف ونهي ومعتز وساره وشريف وسمر وارسيليا ووسيم وتيسير وعلاء ورقص الجميع بسعاده وهما يغنوا ..
– قلبك مش مش هاسيبه وهجري وراء اجيبه لو
كان في العريش….
بعد انتهاء الفرح ذهب العرايس في عربياتهم وخلفهم في سيارات اهاليهم ذهب ادم وياسين وخالد وادم وسيلا وجاسر وفهد الي البرج ملك جاسر فهدي كل عريس شقه دوبلكس مفروشه كامله هديه زواجهم ، صعد الجميع للاعلي بينما باقي سيارات الاهل بالاسفل
دنيا تبكي بدموع الفرح خرجت سيلا من برانده شقتها.
سيلا : متعيطيش يا ماما اعتبريني بايته مع منه ولينا النهاردة.
فهد ضربها بخفه علي قفاها : منه ولينا مين يامتخلفه فضحتيني صحابي واقفين تحت ..
ضحك الجميع بالاسفل واخذوا سياراتهم وذهبوا..
في السياره جاسر يحضن دنيا بعشق : ياااا الحمدلله انا انهارده اسعد يوم في حياتي حاسس اني خلاص ارتحت.
دنيا : الفرح كان يجنن وفرحه العيال وسعادتهم عندي مخلياني مش عايزه حاجه من الدنيا.
جاسر جذبها لأحضانه : وانا.
دنيا بحب انت الحاجه الوحيده اللي مقدرش استغني عنها ..
وصلا الفيلا وهبط جاسر من السياره اذ فجاه دوي صوت رصاصه في صدر جاسر من اعلي برج بجوار الفيلا.
فوقع جاسر علي الارض.

 

 

دنيا بصدمه : جاااااااااسر
تم استدعاء عربيه الاسعاف علي الفور من قبل الامن وتوجهت نحو المستشفي ..
فلاش بااااك من تلات اسابيع قبل وفاه وائل .
(وائل : انا حولت الفلوس خلاص علي ميعادنا ….. تمام يجي يخلص ويسافر علي طول …. )
بااااك
★★★★★
في المستشفي خرج الطبيب من العمليات وسط صمت رهيب من الجميع : البقاء لله
اهتز ارجاء المستشفي وزلزلت قلوبهم برعشه.
دنيا بانهيار : لاااااااااااااااااا حبيببببببببببي جاااااااااسر
معتز مسك ياقه قميص الطبيب : لا انت بتقول ايه انت اتجننت جاسر مين اللي مات دا انا اروح فيكم في داهية
يوسف بدموع : مش معقول جاسر لا جاسر مستحيل يمو***ت لااااا
شريف بدموع : صاااااحب عمرى انت بتقول ايه جاسر عايش ..
دنيا بتوهان وانهيار : جااا جااااااسر اشوفه ادخله لااااا جاسر عمره ماسبني مش هيسيبني لااااا معاااه
وسقطت علي الارض .
بدر بانهيار ودموع هو وسيلا : مامااااا
دخلت دنيا العنايه المركزه فورا بعدما تدهورت صحتها بسرعه ودخلت تحت الاجهزه ، والجميع بالخارج في انهيار ودموع تامم .
معتز بانهيار : ياصاحب عمرى سايبني لمين .. طول عمرنا بنكبر سوا كتفنا في كتف بعض غدرت بيا ليه وسبتني لوحدي ياجاسر
يوسف بانهيار : ياحبيبي ياجاسر غدروا بيك الكلاب حتي بعد ما ماتوا ، ملحقتش تفرح بعيالك
شريف بدموع وانهيار تام : ياصاحب عمرى سبتنا لمين ياجاسر سبتنا لمين …
سمر بدموع : ياحبيبتي يادنيا ملحقتيش تفرحي باولادك .
نهي بدموع : انا خايفه يجرالها حاجه دي كانت روحها في جاسر.
ساره بدموع : ربنا يقومها بالسلامه دي صدمه للكل.
يوسف بدموع وانهيار : انا هروح اخلص اجرات دفنه.
معتز بانهيار : لاااااا جاسر ممتش انت اتجننت يا يوسف جاسر عايش متقولش كده اكيد هو بيهزر معانا . ..
حضنه شريف بانهيار : اهدي قضاء ربنا نفذ.

 

 

معتز بانهيار : انا لو اعرف انه هيسيبني كنت رحت معاه انا مش هسيبه زي ما عشنا سوا نموت سوا جاسر لا انت مش عارف ياشريف جاسر بالنسبالي ايه.
قاطعهم صوت صراخ سيلا من داخل غرفه العمليات : مامااااااااااااااااااااا ، لاااااااااااااااااااااااااا
انصدم الجميع وبدر يخرج بانهيار من الغرفه والجميع ينظر له.
ادم وياسين وخالد بذهول : في ايه.
بدر بانهيار : امي ماتت ..
تعالا صرخات الجميع بانهيار وصارت ملحمه من الالام واصوات الصراخ بانهيار للجميع …
في مشهد مؤلم يهتز له الجميع وهم يدخلون المقابر يحمل يوسف ومعتز وشريف جثمان جاسر ، وبجواره بدر وخالد وياسين وادم يحملان جثمان دنيا وسط الم يعتصر له القلوب ويدوي في مسامعهم تم دفن جاسر الحديدي وبجواره تم دفن دنيا الحديدي …
وفي مشهد خيالي ..
(دنيا بابتسامه : كده كنت عايز تسيبني .. انا جيتلك مش قلتلك مش هسيبك ياجاسر.
جاسر بابتسامه : وانا مش هسيبك ياعشق الجاسر)
تمت بحمدلله
#الخاتمه ..
في فيلا الحديدي بعد ثلاث سنوات
بدر يجرى خلف ابنه في الفيلا بهزار : هجيبك يا جاسر مش هسيبك.
دنيا بنت ياسين تجرى هي الاخرى وتمسك يد جاسر : تعالا يلا اجرى مش هسيبه يمسكك.
اتت حور وجانيت وسيلا ومنه ولينا من داخل الفيلا يحملان اطباق الفطار.
حور : يلا يا اولاد الفطار جاهز.
هبط ياسين وادم وخالد وفهد من اعلي الفيلا وجلسوا جميعهم علي الترابيزه في حديقه الفيلا ..
فهد لسيلا : الواد تيمور فين.
سيلا : بيلعب مع اياد وخلود ولاد خالد وادم ..
جانيت : هروح انادي عليهم.
ياسين : سيبهم يلعبوا ..
بدر : النهارده السنويه التالته لبابا وماما ..

 

 

خالد : بعد ما نفطر هنروح نزورهم وناخد الولاد معانا ..
حور : انا مبسوطه جدا اننا عيشنا مع بعض اجمل تلات سنين وعملنا بامنيه ماما دنيا ربنا يرحمها.
بدر : طلبتها مني قبل الفرح بيوم والحمدلله اننا كلنا اتجمعنا وعيشنا مع بعض زي ما كان نفسها …
عاش الاولاد في الفيلا كما تمنت دنيا وصاروا اخوه مترابطين بينما لم يتعايش معتز ولم يعد مثل الاول في المقابر معتز يجلس امام قبر جاسر.
معتز : مبقتش زي الاول ياصاحبي من غيرك لا الدنيا ليها طعم ولا روح من بعدك ، ثم ابتسم بدموع اول مره تغدر بيا وتسيبني لوحدي تعبت من غيرك ونفسي اجيلك حتي ماما امينه مستحملتش وماتت بعد منك بتلات شهور سبوتني لوحدي ياجاسر ليه … اليوم بقي عادي مبقتش اقدر اروح الشركه وانت مش فيها ربنا يخلي بدر وخالد وادم ماسكين الشركه من حديد وبدر ساب شغله واتفرغ للشركه شايلها علي كتافه ، جاسر الصغير مسك الشركه بتاعتي وانا معظم الوقت قاعد في البيت حتي لما بروح شركتي بقعد في المكتب وبمشي تاني لا بقيت قادر اشتغل ولا ليا روح لاي حاجه ، بدر بيكلمني كل يوم يطمن عليا وساره مبتسبنيش بس انا مش عايز كل دول انا عايزك انت ياصاحب عمرى ياضهرى وسندي …

 

 

دخل عليه المقابر يوسف وشريف.
يوسف : ادعيله بالرحمه.
شريف : ربنا يصبرنا علي فراقه …
ثم قراءوا الفاتحه علي روح المغفور له جاسر وزوجته دنيا الحديدي

يتبع…

لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا

الرواية كاملة اضغط على : (رواية عشق الجاسر)

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى