روايات

رواية عشق الجاسر الجزء الثالث الفصل الحادي عشر 11 بقلم مروة عبدالجواد

رواية عشق الجاسر الجزء الثالث الفصل الحادي عشر 11 بقلم مروة عبدالجواد

رواية عشق الجاسر الجزء الثالث الجزء الحادي عشر

رواية عشق الجاسر الجزء الثالث البارت الحادي عشر

رواية عشق الجاسر
رواية عشق الجاسر

رواية عشق الجاسر الجزء الثالث الحلقة الحادية عشر

دخل شريف من باب القاعه تاركا الحراسه بالخارج وهو ينظر حوله واذا فجأه عينيه تقف عند ارسيليا غير مصدق عينيه .. تخشب مكانه وهو يشاهدها وهي تتحدث بضحك مع آخر .
شريف بتمتمه : مستحيل مش ممكن ازاااي لالا دي مش شبها دي هي .
اتي المدير وحدث وسيم بينما تقف ارسيليا وتتلفت بعينيها وجدت شريف علي بعض امتار منها وقفت بصدمه وهي تنظر له وقلبها يزداد خفوقا ..
شريف بلهفه وسعاده لم توصف تقدم خطوات اتجاهها ….
ارسيليا ابتلعت ريقها بتوتر ومدت يدها بسرعه ومسكت يد وسيم الذي كان مشغول مع المدير فنظر لها وسيم بحب وقبلها من خدها.
وقف شريف بصدمه وهو ينظر لهم ولكنه تجاهل فعلتها واقترب منها وهو ينظر لها بشوق فتوترت ارسيليا ، وسيم نظر له بتعجب فقاطعهم المدير.
المدير : شريف بيه المصرى اتشرفنا بحضور حضرتك للحفله.
ثم نظر لوسيم ، شريف بيه من اكبر رجال الاعمال في مصر والشرق الاوسط.
وسيم نظر له ومد يده ليصافحه ولكن شريف تجاهلهم وهو ينظر لارسيليا.
شريف بشوق : ارسيليا.
ارسيليا بتوتر نظرت لوسيم.
وسيم بخوف حضن ارسيليا : حضرتك غلطان دي نانسي مراتي.
المدير : دي نانسي هانم مرات وسيم بيه صاحب شركه السياحه ودعوه الحفله.
شريف تجاهلهم واستمرت نظراته لارسيليا بشوق وحب : ارسيليا وحشتيني.
ارسيليا عينيها امتلات بالدموع فجذبها وسيم خلفه وبحده : حضرتك غلطان دي مراتي نانسي.

 

 

شريف اقترب منها : انا شريف مش معقول نستيني ارسيليا ارسي.
وسيم نظر له بعصبيه: بقولك مراتي.
المدير : يظهر في سوء تفاهم ياشريف بيه دي نانسي هانم .
وسيم جذب ارسيليا ليبعدها عن شريف.
شريف مد يده بسرعه ومسك يد ارسيليا وهو ينظر لها بشوق: مستحيل اسيبك تضيعي من ايدي تاني.
وسيم بعد يد شريف عن ارسيليا : انت اتجننت دي مراتي.
واشار للامن فاتي الامن بسرعه ومسكوا شريف.
شريف بصوت مرتفع وهو يحاول مقاومه اكثر من عشر رجال من الامن : مش هسيبك يا ارسيليا .. متبعديش .. بتهربي تاني ليه .. متبعديش بحباااااااااك .. ارسيلياااا
وسيم بسرعه جذب ارسيليا التي انهمرت عيونها بالدموع وابتعدوا وتركوا الحفله بسرعه.
حدث تشابك بين الامن ورجال حراسه شريف الذين اتوا فورا من خارج الحفل ، فابتعدا الامن عن شريف ، فاشار لحراسته بعدم الاشتباك ومسك المدير من ياقه بدلته بعصبيه ، لو مقلتليش حالا راحوا فين هدفنك حالا.
المدير : بخوف علي الفندق علي الفندق.
شريف بعصبيه : فين مكان الزفت.
المدير : اعطا له العنوان ******
فذهب شريف بسرعه الي سيارته وخلفه الحراسه بسيارتهم الي الفندق.
وسيم وهو يقود السياره شاهد ارسيليا تبكي بحراره وبعصبيه: مين ده ويعرف اسمك منين وايه اللي بينكم.
ارسيليا بصوت مخنوق: كنا متجوزين.
وسيم بصدمه: كان جوزك .. ابو بنتك اللي ماتت.
ارسيليا : اه.
وسيم : لكن باين عليه لسه بحبك اومال سبتيه ليه.
ارسيليا : خلافات ومشاكل مقدرتش اكمل معاه.
وسيم تطلع عليها من اعلى الى اسفل بنظره حزن : انتي كنتي بتحبيه.
ارسيليا ادارت وجهها باتجاه الشباك ففهم وسيم انها كانت وما زالت تحبه.
وسيم طرد زفيرا مليء بالضيق ولف السياره باتجاه اخر : احنا مش هنروح الفندق.
ارسيليا نظرت له بتعجب.
اكمل وسيم حديثه : احنا هنروح اي فندق تاني لانه اكيد مش هيسيبك وهيجلنا علي الفندق ، ده مش هامه انك واقفه مع جوزك ولا هامه الناس والحفله ، وباعلي صوته قالها علي الملاء مش هيسيبك ، انا اقدر احميكي لكن هيحصل خناقات وممكن توصل لضرب نار وحد يتقتل وانا مش عايز شوشره هنروح اي مكان لحد ما نشوف اول طياره ونسافر.
ارسيليا هزت راسها بالموافقه.
ذهبوا الي احد الفنادق وحادث وسيم مدير الفندق في ان ياخذوا جناح كامل ولكن بدون اخذ بياناتهم وسوف يدفع ثمن الدور كامل وان شركته سوف تتعامل معهم فرحب مدير الفندق بعدما علم بشخصيه وسيم وانه صاحب اكبر شركات سياحه ..
★★★★★

 

 

بعد انتهاء الغداء في منزل علاء الورداني
علاء : توتو انا رايح الشغل وعندي ميتنج بالليل احتمال اتعشا بره واتاخر ابقي اتعشي انتي وروكا.
تيسير : اوكي يا حبيبي خلي بالك من نفسك واتعشا كويس.
روفان قاطعتهم : لا اتعشا فين انا هنزل اتعشا مع صحابي واوريهم العربيه الجديدة.
علاء: بس تسوقي علي مهلك اوعي تسوقي بسرعة لحسن انتي عارفه.
روفان : وإلا هتسحب مني العربيه عارفه ، حاضر يا بابا.
تيسير : يعني انتوا الاتنين هتتعشوا بره طيب انا كمان هطلع اروح اقعد مع هدي شويا ولا وراها شغل هي كمان عندك.
علاء : لا هدي بتخلص الساعه ٣ ما انتي عارفة.
تيسير : تمام يبقي استني البس وخدني في طريقك اصل مكسله اسوق العربيه بتاعتي.
علاء : تمام يا حبي .
ذهبت روفان وخرجت، وارتدت تيسير ملابسها واخذها علاء في طريقه ووصلها الي منزل هدي فصعدت لتجلس معها.
هدي : واووو ايه الخاتم اللي يجنن ده جديد صح.
تيسير : هديه علاء ليا.
هدي : بمناسبه ايه.
تيسير : طبعا بمناسبه خيانته ليا دي محتاجه سؤال.
هدي : يا برودك يا بنتي انا مش فاهمه انتي ازاي مستحمله تبقي عارفه ان جوزك متجوز عليكي ومخلف ولد بقاله ١٥ سنه وساكته.
تيسير بحزن: ما انا لو عرفته اني عارفه وقتها هضطر اطلب اطلق علشان كرامتي وهبعد بنتي عن ابوها ، وقتها مراته التانيه بكل بجاحه هتاخد مكاني بيتي وجوزي وابنها هياخد مكان بنتي ، انما كده انا في بيتي وبنتي متحرمش من والدها وكل يوم بينام في حضني وانا مراته قدام الناس وكل ما اتمناه بيجبهولي علشان ميحسش بالذنب فوق ده كله خليته يكتب الشركه باسم بنتنا بما انها وحيدته وعلشان محدش يضايقها في الميراث وهو وافق لانه ميقدرش يقول لا لان مفيش عنده اسباب ما هي كده كده هتورثه.
هدي : طيب والرسايل اللي مراته التانيه بتبعتهالك.
تيسير بحنق : عايزاني اعمل معاه مشاكل واطلق علشان هي تيجي مكاني لكن ده بعينها ولا كاني شفت مسجات ولا اعرف حاجه ، هي فاكره هي اللي بتكدني بافعالها انما انا اللي بكيدها ببرودي.
هدي : انتي مش سهله يا توتو بس برضو كتير علي اي ست تستحمل اللي انتي مستحملاه.
تيسير : بعد ما خلفت روفان وربنا رزقني بيها وكبرت تلات سنين حبيت اخلف تاني زي ما انتي عارفه بس الدكاتره قالتلي اني مستحيل اخلف علشان المبيض اللي اتشال غلط في ولادتي لروفان ، يمكن هو ده اللي خلاني اسكت لما عرفت ان علاء اتجوز واني مش هخلف تاني وهو برضو من حقه يكون عنده ولد يشيل اسمه بس مش علي حسابي انا وبنتي.
هدي : بس متنكريش انا يا ما حذرتك ان السكرتيره دي شكلها مش مظبوط ومدلعه ومايعه كده.
تيسير : من غبائي اني مصدقتكيش وكنت مأمنه له انه بيحبني ومش هيفكر في واحده تانية.
هدي : اهي سحبته وجرجرته لحد ما وقعته في الغلط بس انتي برضوا كان لسه في ايدك انك تبعديها عنه لما سمعتيه بكلمها.

 

 

فلاش باك
(من ١٥ عاما كان علاء يبدل ملابسه في غرفته ، اقتربت تيسير من الغرفه لتدخل ولكنها سمعته يتحدث بهمس في الهاتف.
— انا قلتلك تنزلي اللي في بطنك انا مش هتجوزك ومعنتيش تتصلي بيا تاني ….. ايه الدكتور قال انك حامل في ولد ، وبسعاده متأكده ولد ولد …. عارفه لو بتكذبي عليا طيب انا هاجي معاكي للدكتور اتاكد انه ولد ولا لا …. مش وقته .. اه لو ولد هتجوزك ..
بدموع القهر والحزن نزلت دموع تيسير علي خدها وذهب للتواليت)
باااااك.
تيسير : لو كنتي سمعتي صوت الفرحه وهو بقولها لو ولد هنتجوز كان مستحيل يفضلني انا وبنتي عليها ، علشان كده مخدتش قراري علي طول وفكرت قبل ما اعمل اي حاجه ولقيتني هكسب كل حاجه لو فضلت ساكته ، وده اللي خلاني اسيبك في الشركه عنده تشتغلي علشان تبلغيني باي اخبار جديده اشتري حاجه باع حاجه مش هخليها تتهني علي جنيه تفكر تاخده من بنتي.
هدي : بس ده حقها هي وابنها متنسيش انها مراته برضو.
تيسير بعصبيه: دي خرابه بيوت وحربايه عايزه تستولي علي كل حاجه مفيش ست محترمه تلف علي راجل متجوز وتمشي معاه في الحرام علشان تخلف منه وتحطه قدام الامر الواقع علشان يتجوزها ، دي وخداه علشان فلوسه وانا مش هديها الفرصه دي.
هدي : علشان كده اول ما اشترى فيلا الجونه قلتلك علي طول.
تيسير : وانا بصنعه لطافه وشويه دلع خليته يكتبها لروفان هديه نجاحها في الثانويه.
فلاش بااااك
(من خمس سنوات في غرفه نوم تيسير يجلس علاء علي سريره دخلت عليه تيسير وهي ترتدي الروب واقتربت منه وجلست بجواره ومدت يدها تداعب شعر صدره وبدلع –وحشتني يا لؤه.
علاء حضنها ووضع راسها علي صدره: عيون لؤه بموت فيكي.

 

 

تيسير : الصيف السنادي حر جدا ، افف الجو حر قوى.
وخلعت الروب و وضعت راسها علي صدره مره اخرى وحضنته ، بس حضنك بدفيني قوووي.
علاء حياتي يا توتو وحضنها وهو يداعب خصلات شعرها: ان شاء الله نصيف السنادي في المكان اللي تشاورى عليه.
تيسير رفعت راسها بسعادة : في الجونه.
علاء : يبقي في الجونه.
تيسير : يبقي هي دي هديه روفان اللي كنت وعدتها لما تنجح في الثانويه صح.
علاء بعدم فهم : هديه ايه.
تيسير : اصل كنت بتصل علي هدي علشان اشوفك مشغول ولا لا النهارده كنت عايزه اعدي عليك ، فقالتلي ان المحامي عندك ولما دخلت عليكم سمعته وهو بقولك ان خلص ورق فيلا الجونه.
علاء بضيق : هي هدي ردار مبتبلش في بقها فوله.
تيسير بضحك : بس طيبه وغلبانه ، متعرفش روفان هتفرح قد ايه لما تعرف هديتها دي مش بعيد تعزم كل صحابها يصيفوا هناك.
علاء بتوتر : بس الفيلا دي انا شاريها استثمار.
تيسير قاطعته : وماله انت تهاديها بيها ونقضي الصيف فيها السنادي ولما يجيلها بيعه حلوه تبقي تبيعها وتشترى حاجه احلي ، وبعدين انت بتعمل كل ده لمين مش لروفان هو انت عندك غيرها اهو في الاخر كله ليها مش وحيدتك ولا انت بقي ناوي عينك تزوغ علي ست غيري.
علاء : لا لا طبعا.
تيسير : يبقي تكتبها باسم روفان وانت اصلا كده كده الوصي عليها يعني في اي وقت تقدر تسحب الشركه او الفيلا او ارض السلام منها ده لو عايز تبيع حاجه يعني وربنا يخليك لينا ويفرحنا بروكا.
ثم اقتربت منه بدلع وهي تقبل شفايفه وتحضنه بحب ..
علاء بحب حضنها : حاضر هكتبها باسمها.)
باااك.
تيسير : واهو روفان بلغت السن القانوني دلوقتي وكل حاجه باسمها والتانية تشرب ابنها بقي.
هدي : يخربيت عقلك ، قوليلي يا توتو مفكرتيش في مره كده وعقلك وداكي انك تطلقي وتاخدي كل حاجه من علاء وترجعي لحسن خصوصا انه حاول يقربلك اكتر من مره في نفس الوقت اللي عرفتي فيه ان علاء بخونك.
تيسير : ولا مره تخيلي حسن ده كان عامل زي الادمان بالنسبالي كنت بحبه قوي ورغم اللي عمله فيا زمان كنت بسامحه لكن جه عليا وقت لا بقيت طيقاه ولا حتي عايزه اسمع عنه حاجه لا بخير ولا بشر بقي بالنسبالي هوااا ، اما بقي علاء فانا خدت منه كل حاجه عيزاها حبه وحياته وبيته واهتمامه ومشاعره حتي فلوسه ايه يعني شويا مشاعر بروح يدها لوحده تانيه كل فتره كانها نزوه بس في الحلال ، اه بزعل وبتوجع لما بعرف انه رايحلها او لما بيكلمها بس لما بفكر بلاقي انا اللي كسبت كل حاجة وهي ولا حاجة.
★★★★★
في شركه الحديدي .
جاسر : بدر جه الشركه ؟!
معتز : اه في مكتبه انت لسه مبتكلموش.
جاسر : واد غبي مبفهمش ولا عايز يفهم.
معتز : انا بس عايز اعرف منار كانت مسافره هي واولادها بدر عرف بنتها فين ولا قابلها امتا وازاي.
جاسر : ماهي دي البنت اللي كان بحبها وهو صغير اللي كنا خطفناها بنت طارق.
معتز : ياااا دا من سنين هو لسه فاكرها اساسا.
جاسر : طالع حبيب بسلامته.

 

 

معتز : و هتعمل ايه معاه.
جاسر : هروح اقابلها اشوف حكايتها ايه وامها زقاها علي بدر ولا ايه الحكايه ، فكرتني صحيح عرفت حاجه عن چانيت تقرب ايه للغول.
معتز : اه دي بنت يتيمه الغول اتبناها من ٢٢ سنه من دار ايتام بالظبط في الوقت اللي ارسيليا سابته ايام الحادثه بتاعتها هو اتبني البنت دي وسجلها باسمه.
جاسر بسخريه : وهو ده بيعمل حاجه لله كده.
معتز : المشكلة مش في چانيت المشكلة ان ارسيليا رجعت مصر.
جاسر بدهشه : ايه وشريف عرف انها رجعت مصر.
جاسر : شريف اتجنن دا عمل مشكله كبيره قوي ..
وحكي له ما حدث.
جاسر : وانت عرفت منين ان مرات وسيم تبقي ارسيليا ما يمكن شبهها فعلا واسمها نانسي.
معتز : انا شفت الفديو بتاع الحفله اللي صوره رجل الاعمال صاحبي ، بعتهولي واتس وفعلا طلعت ارسيليا وشريف باعلي صوته قالها مش هسيبك يا ارسيليا.
جاسر : دا اتجنن رسمي وانا اللي بعاتب علي العيال بدر وياسين اتاريه الكبير اللي مفروض عاقل طلع اجن منهم.
معتز : هنعمل ايه معاه.
جاسر : علي كلامك وسيم ده مش سهل وشريف هيودي نفسه في مشاكل لازم نروحله نعقله ، وبعدين ارسيليا لو كانت عايزه شريف لسه مكنتش سبته زمان ولا دلوقتي ، انت اسبقني وروحله لحد ما اروح اشوف حور دي.
★★★★★
انتظر ياسين في سيارته باحدي الشوارع القريبه من الجامعه في انتظار چانيت وعند ظهور سيارتها قادمه شغل محرك سيارته وكسر عليها الطريق بسيارته ، ثم هبط من سيارته واقتحم سيارتها وهو يفتح الباب الاخر وجلس بجوارها.
چانيت : في ايه انت مجنون.
اقترب منها وهجم عليها ، كتف يدها وبهمس ، تاني مره تقلي ادبك.
چانيت حاولت مقاومته : انت مش طبيعي ابعد عني.
ياسين نظر لشفايفها وبهمس : مش طبيعي علشان القلم اللي ادتهولي امبارح ، ثم قرب شفايفه من شفايفها وقبلها بحراره وهو يتلذذ بقبلتها وهي قاومه بشراسه ، حتي تحكم بها بقبله مليئه باللهيب الذي اذاب عنادها فاستسلمت له وبدات تقلل من مقاومتها له ، فابتعد ياسين قليلا وهو يشاهد حمره وجنتيها وشفايفها بخجل فهمس علي شفايفها ، ناار شفايفك نار.
فعضت علي شفايفها بخجل زاد شفايفها حمره فاقبل عليها مره اخري فوضعت سبابتها بين شفايفه وشفتيفها وبهمس ، لا.
ياسين بابتسامه همس : مش عجبتك.
چانيت بخجل : بس.
ياسين : يبقي عجبتك .
ثم ابتعد قليلا وجلس ونظر لها بحب : علي فكره انا كلمت بابا عليكي وقلتله اني عايز اخطبك.
جانيت بدهشه : ايه.
ياسين هز راسه بسعادة : وعايز يشوفك تيجي نروحله.
جانيت نظرت له بمكر مصطنع.
ياسين : لا نروحله الشركه انتي عقلك راح فين فاكره اني هقولك اخدك الشقه وتشوفيه وجو الافلام الهابطه ده.
جانيت رفعت أحد حاجبيها بحنق.
ياسين : انتي لو ليكي مزاج تيجي اوريكي شقتنا الجديده معنديش مانع.
چانيت : انزل من العربية.

 

 

ياسين بضحك : طيب والله بتكلم جد انا فعلا كلمته عليكي انتي مش عارفه عملتي فيا ايه.
چانيت : عملت ايه.
ياسين نظر لعينيها بحب ، بحبك.
جانيت بسعاده : طيب ما انا كمان حبيتك.
ياسين صفق بيده بصوت مرتفع : ايوه كده يا ياسين يا متمكن اخيرا وقعتها.
چانيت بتذمر مصطنع : بجد.
ياسين : وعهد الله حبيتك وكلمت الحج عليكي.
چانيت : والحج قال ايه.
ياسين : موافق طبعا هو يقدر يرفضلي طلب والحاجة كمان.
چانيت بضحك : والحاجة قالت ايه.
ياسين : بتقولي اول ما تشوفها يا واد يا سونه بوسهالي.
وقرب عليها ليقبلها فابعدته هي.
— هنستهبل بقي
ياسين : هو في احسن من الاستهبال.
چانيت : يبقي اقول لجدو بقي.
ياسين : لا.
جانيت : ليه.
ياسين : لما اكد بس علي بابا ونشوف هنعمل ايه .. وقت بس مساله وقت.
جانيت بسعاده : اوك .
ياسين : هروح اركب عربيتي تمشي قدامي بعربيتك واياكي تسرعي.
جانيت : مش هنتسابق بالعربيات.
ياسين : لا يا حببتي انا عايز ادخل دنيا واتمتع انتي كده هدخليني الاخرة.
★★★★★
اتصلت دنيا علي جاسر وهو في طريقه للمستشفي.
دنيا : تفتكر هتوافق تبعد عنه.
جاسر : لازم تبعد.
دنيا : خايفه نكون بنظلمه.
جاسر : انتي حنيتي ولا ايه.
دنيا : لا بس انا بحب زي ما انت بتحب زي بدر ما حب.
جاسر بحب : مفيش حب في الدنيا زي عشقي ليكي.
دنيا بسعاده : لسه بتعشقني بعد ما كبرنا.
جاسر : كل دقيقه ويوم وشهر وسنه بنكبره عشقي ليكي بزيد ، بعشقك ياعشق الجاسر .
دنيا : وعشق الجاسر بتعشقك.
جاسر : انا بقول نكنسل موضوع المستشفي واجي.
دنيا : فهد هنا قاعد مع سيلا.

 

 

جاسر : العيال دول هيتجوزا امتا بقي علشان الفيلا تفضي ونجرى براحتنا.
دنيا : طيب خلي بالك من الطريق.
جاسر : حاضر يا عشقي انا داخل علي المستشفي.
ذهب جاسر الي حور في المستشفي في مكتبها تحديدا.
حور بصدمه وقفت : جاسر بيه.
جاسر دخل وجلس: مش المستشفي دي بتاعت بدر برضو.
حور جلست : اه.
جاسر : سمعت انك دكتوره شاطره لا وكمان عارفاني لكن عارفاني منين ياترى من السوق ولا من والدتك اكيد مش من السوق انتي دكتوره وملكيش في شغل الشركات والسوق.
حور بتوتر: من السوق اكيد، صور حضرتك منوره كل المجلات والسوشيال ميديا.
جاسر : ذكيه وكمان لبقه في الكلام ، تمام زي مامتك.
حور نظرت له بعدم فهم.
جاسر : طالما زكيه ولماحه يبقي نجيب من الاخر عايزه ايه من بدر ، ومتنسيش زي ما انتي زكيه فانا مش اقل منك.
حور : العفو يا جاسر ، لكن انا مش عايزه حاجه من بدر .. انا عيزاه هو بدر لشخصيته وبس.
جاسر : شخصيته وبس وانتي عرفتي شخصيته فين ولا عرفتيه فين اساسا انتي طول السنين دي مسافره انا معرفش انتي رجعتي ليه ولا علشان ايه وميهمنيش لكن بدر لا.
حور : حضرتك ليه بتكلمني كاني جايه اخطفه منك انا بحبه زي اي اتنين بحبوا بعض.
جاسر : مينفعش انتوا مش زي اي اتنين بصي يا بنتي لا انتي تنفعي بدر ولا هو ينفعك لا بيئته تناسبك ولا بيئتك تناسبنا ده طبعا غير المشاكل والخلافات اللي كانت بين العيلتين.
حور قاطعته : ازاي حضرتك بتقولي يا بنتي واعتبرتني في مقام بنتك وفي نفس الوقت عايز تهد حبي انا وبدر بسبب خلافات بين حضرتك واهلي زمان ، حضرتك بتظلمني وبتاخدني بذنب مش ذنبي ولا ذنب بدر.
جاسر : ببساطه لان الذنب ده هيفضل مربوط بيكم لاخر العمر ومش بيكم بس لا ده هيطول اولاد بدر لو استمريتي معاه اللي بحب مبياذيش ، ولا انتي زي امك بتاذي اللي بتحبيهم زي ما اذتني قبل كده كتير ومش انا بس لا دي فكرت تاذي عيلتي كتير لكن مقدرتش ولا انتي هتقدرى.
حور : لكن جوازي من بدر عمره ما هيكون اذيه له.

 

 

جاسر ضحك بسخريه : يعني مش هتاذيه في شغله بلاش شغله انا عندي شركاتي وبيشتغل فيها ، مش هتاذيه في اولاده اللي لو خلفهم منك في سمعتهم لما يعرفوا ان جدتهم قتلت جدهم.
حور وقفت بصدمه : ماما قت**لت بابا حضرتك بتقول ايه انت زودتها قوي.
جاسر : انتي متعرفيش يعني ان منار قت**** لت طارق.
حور بصدمه انهارت وامتلات عيونها بالدموع : مستحيل مستحيل اللي حضرتك بتقوله بابا مات طبيعي مستحيل ماما تق**تل ، لا بابا لاااا ، وبانهيار جلست تبكي معقول ماما حرمتني منه طول عمرى دا انا كان نفس ي طول السنين دي اشوف بابا احس بحنانه وحضنه ولمسه اديه كان نفسي اترمي في حضنه واشكيله من اللي انا فيه وعشته ليييييه لييييه ماما تحرمني منه ، انا مكنتش عايزه حاجه غير حضن ابويا ليه يا ماما ليييه.
جاسر : انا اسف اني قلتلك الكلام ده مكنتش متوقع انك متعرفيش.
حور مسحت دموعها وبصوت مبحوح : حقك يا جاسر بيه تخاف علي ابنك اذا كنت الاول مصره اني اتجوز بدر ، لكن بعد كلامك ده مستحيل اوافق علي جوازي منه ، انا نفسي قرفت منها بعد اللي عرفته عنها طول عمرى بكدب نفسي ناحيتها في حاجات كتير لكن بعد اللي حصل لا بقيت انفع بدر ولا حتي انفع اخلف ولاد يستعروا من اصلهم مني.
جاسر وقف باستياء : ربنا يعينك لكن اتمني تكوني قد كلمتك.
حور : اطمن يا بجاسر بيه انا قد كلمتي وعمرى ما هفكر اذي حد بحبه.
قاطعهم دخول منار العادلي وهي ترتدي نظارتها بسعادة.
منار : ايه رايك في السبرايز دي اخدت العنوان من رهف صحبتك علشان اعملهالك مفاجاة.
ثم رفعت نظارتها وهي تشاهد حور تبكي.
— مالك يا حور في ايه بتعيطي ليه.
ثم التفتت فشاهدت جاسر.
— جاسر مش معقول بعد السنين دي كلها.
جاسر : منار العادلي.
حور بدموع وهي تنظر لها بقرف : قت”*لتي بابا.
منار بتوتر : انتي بتقولي ايه.
ثم نظرت لجاسر انت قلتلها ايه .. كدب كدب هو قالك ايه.
ثم اقتربت من حور ، هو هو اللي قت**له جاسر جاسر اللي قت**له ولبسني التهمه لما عرف اني مسافره ومش راجعه مصر هو يا حور اوعي تصدقي عني حاجة.
حور بدموع انهارت : حرام عليكي ليه تحرميني منه ليييه طول عمرة بكدب نفسي واقول اللي شفته كدب بابا وهو نايم وسط الدم لما صحتيني انا ومعاذ وجريتي بينا في عز الليل واترميتي في حضن وائل كل ده وانا ساكته وبكذب نفسي علشان مخصركيش.
منار بصدمه انتي بتقولي ايه انتي فاكره كل ده.

 

 

حور : كل ده في قلبي مغبش عن عيني لحظه يا ماما ، مبقاش ينفع اقولك يا ماما دمرتيني ودمرتي حياتي …
منار قاطعتها : علشان كده طول السنين دي كنتي متغيره معايا وعلي طول بعيده عني ..
حور بحزن شديد وبكاء : ربنا يسامحك ربنا يسامحك لكن انا عمرى ما هسامحك.
وذهبت وتركت المكتب.
منار بضيق : انت السبب انت اللي دمرت حياتي وحياة بنتي حتي بعد ما نسيت كل حاجه وقلت خلاص انما لا يا جاسر وقت الانتقام جه من تاني.
جاسر لوي فمه بسخريه وتركها وذهب.
منار بعصبيه تناولت الاباجوره من المكتب والقتها علي الارض بغضب.
★★★★★
في فيلا الحديدي يجلس فهد مع سيلا في الليفنج.
فهد : سيلا سولي سلاسيلوا سلسوله سوسو.
سيلا : اييييه ايييييييه ، ده كله في ايه.
فهد : ما انا قلت انزل لمستواكي يا بيبي وابقي بمط زيك.
سيلا بضحك : عايز ايه يا استاذ مطاط.
فهد تناول شنطه مغلفه من جانبه ووضعها علي قدمه : شفتي جبتلك ايه في عيد الام.
سيلا : ليه هو انا كنت امك.
فهد : بنت عيب اسمها مامتك مامي.
سيلا : المهم جبت ايه.
فهد : حاجه بتحبيها ونقصاكي طول السنين اللي فاتت دي كلها.
سيلا بتمتمه : بحبها ونقصاني ، ببلاهه مصطنعه قزازه برفان.
فهد بصدمه : قزازه برفان وانا اقول ايه الريحه النتنه دي اللي هبت عليا ، هو انتي مبتتبرفنيش يا روحي.
سيلا : لا.
فهد بصدمه : طيب هي مش علبه برفان هي حاجه تانيه.
سيلا بسعاده : لا متقلش هو ده كنت حاسه انك هتجبها.
فهد : ها ايه.
سيلا : شامبو.
فهد : يخربيت النتانه ، هو انتي برضو مبتغسليش شعرك بشامبوا اومال بتغسليه بايه.
سيلا : مبغسلوش هو المفروض يتغسل.
فهد : يعني اصلا مبتغسلهوش ، بت انتي هتشليني.
والقي عليها علبه ففتحتها سيلا واخرجت منها فستان احمر مرصع بتطريز فضي من ماركه مانجو الاسبانيه.
سيلا : ايه ده فستان.
فهد غمز لها بعبث ، هيبقي ولعه عليكي احمر علي ابيض يالهوووووي.
سيلا بخجل القت الفستان عليه ، مش لبساه.
فهد التقط الفستان وقبله ، بووو**سه مني ليكي هشوفك النهارده بالليل واحنا خارجين بيه ، باي.
وتركها وذهب
سيلا بسعاده التقتت الفستان وحضنته.
★★★★★

 

 

في شركه المصرى .
جاسر بعصبيه : انت اتجننت دي متجوزه عقلك فين طيب مش خايف علي نفسك خاف عليها لو اتعرف انها لسه عايشه وانت باعلي صوتك وبكل غباء بتقولها مش هسيبك ياارسيليا.
شريف بعصبيه : مش هسيبها لو كانت مع مين مش هسيبها تاني.
معتز : عمال افهمه من الصبح وهو علي الكلمه دي.
شريف : مش هسيبها برضوا .. و وقفت بادي جارد عند شركتها وعند الفندق اللي نازلين فيه وعرفت اسمها المستعار ولو فكرت تسافر هتلاقيني في المطار مستنيها.
جاسر بحنق : مش هتسيبها حتي بعد ما تعرف انها حامل من جوزها
شريف : ……..

يتبع…

لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا

الرواية كاملة اضغط على : (رواية عشق الجاسر)

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى