روايات

رواية عشق الجاسر الجزء الثالث الفصل الرابع 4 بقلم مروة عبدالجواد

رواية عشق الجاسر الجزء الثالث الفصل الرابع 4 بقلم مروة عبدالجواد

رواية عشق الجاسر الجزء الثالث الجزء الرابع

رواية عشق الجاسر الجزء الثالث البارت الرابع

رواية عشق الجاسر
رواية عشق الجاسر

رواية عشق الجاسر الجزء الثالث الحلقة الرابعة

حور : بقلق وهي بتفوق ، انا فين ايه اللي حصل .

بدر : ابتسم بسعاده ، انتي معايا .

حور: ، بدر .

بدر : بصلها بتعجب ، انتي عرفتي اسمي ازاي .

حور : بتوتر ، من من الموبايل .

بدر : طيب انتي اسمك ايه .

حور : اسمي ، اسمي ايه

بدر : انتي فقدتي الذاكره ولا ايه اه اسمك .

حور : رهف اسمي رهف .

بدر : اسمك حلو قوي .

حور : هو ايه اللي حصل …. اه صح افتكرت .

بدر : تحبي نتصل بحد من اهلك نطمنهم علشان التاخير .

حور : لا انا اهلي مش هنا .

بدر : مسافرين .

حور : اه .

بدر : انتي قاعده في مصر لوحدك ولا ايه .

حور : انا اول مره انزل مصر لسه جايه امبارح ، كنت عايشه بره .

بدر : وازاي هتقعدي لوحدك كده .

حور : هعمل ايه .

بدر : طيب انا مش عايز ارهقك بالكلام الكتير انا هسيبك ترتاحي لحد ما تخلي المحلول .

حور : انا كويسه ، اتفضل انت وانا لما اخلص المحلول هروح لوحدي .

بدر : ايه لوحدك دي مسمعهاش تاني ، انا هفضل قاعد جمبك لحد ما تخلصي وهوصلك الفندق .

حور : مش عايزه اتعبك .

بدر : تعبك راحه يا رهف .

بعدما انهت حور المحلول وخلعته لها الممرضه .

الممرضه : ممكن بطاقتك علشان نسجل البيانات .

حور : بصت لبدر بتوتر ، مش معايا يظهر نسيتها في الفندق.

بدر : خلاص مش مهم انا هديهم بطاقتي .

وبعد تسجيل البيانات ذهبت حور مع بدر في سيارته ليوصلها الي الفندق حتي وصلت و في السياره .

 

 

 

بدر : ممكن موبايلك علشان ابقي اطمن عليكي .

حور : بابتسامه اعطته رقمها .

بدر : بعدما سجل رقمها ، لما تطلعي اوضتك كلميني علشان اطمن عليكي انك وصلتي ، ولا اجي اوصلك .

حور : لا لا شكرا .

بدر : بتحذير ، اوعي تنزلي تاني بالليل لوحدك ولو احتجتي
اي حاجه رني عليا بس .

حور : بابتسامه ، هزت راسها وفتحت الباب وصعدت لغرفتها
في الفندق .
واتصلت عليه ، انا وصلت .

بدر : تصبحي علي خير .

حور : بسعاده ، وانت بخير .

وغلقت الهاتف والقت بجسدها علي السرير حتي نامت و فاقت صباحا فوجدت عده مكالمات من صديقتها رهف فاتصلت عليها وروت لها ماحدث .

رهف : ايه الجنان ده يا حور كان مفروض تقوليله اسمك .

حور : اقوله اسمي ازاي ولما يعرفني بقي .

رهف : وفيها ايه يا بنتي لما يعرفك .

حور : انتي ناسيه ان زمان والده كان خاطفني علشان شاكك ان بابا هو اللي كان خاطفه .

رهف : وفيها ايه دي

حور : فيها ان كان في مشاكل بين والده وبين بابا زمان .. انا لازم اشوف بابا وافهم منه كل حاجه واعرف لسه في خلافات بينه وبين عمو جاسر ولا انتهت .. انا مش عايزه مشاكل كفايه السنين اللي عشتها مع ماما وانا تعبانه من كل حاجه .

رهف : انتي مزوداها قوي ياحور حتي وانتي مع طنط منار هنا كنتي عامله لنفسك شخصيه مستقله عنها خالص ، كمان عايزه في مصر تكذبي علي الشخص الوحيد اللي حبتيه .

حور : بحزن ، انا عمرى ما هنسي ليله ما ماما اخدتنا انا وزياد بالليل وبابا كان واقع علي الاض وبعدها راحت لعمو وائل وكانت بتهزر وتضحك معاه وسايبه بابا لوحده .

رهف : ارحمي نفسك شويا يا حور من التفكير ده .

حور : بحزن ، انا في عشرين سنه اتسرقوا من حياتي من حنيه ام ولا عطف اب حتي بابا اتحرمت منه ، مش عايزه ابدا مع بدر في مشاكل انا مش فهماها ومش هقدر اواجها ولا فهماها لازم ابقي عارفه كل حاجه علشان اقدر اتصرف وارد وميضعش من ايدي تاني .

رهف : بس برضوا انتي غلطانه انك خبيتي عليه اسمك كنتي قوليله حور عادي هو مفيش في البلد كلها الا حور انتي .

حور : خفت اقوله يعرفني حسيت للحظه انه عارفني وحاسسني معرفش ازاي .

رهف : وهتعملي ايه دلوقتي .

حور : هنزل ادور علي بابا تاني واعمل كام انترفيو في المستشفيات علشان لو قعدتي طولت في مصر محتجش فلوس من ماما .

رهف : ماشي يادكتوره حور ابقي طمنيني عليكي علي فكره ممكن انزل اقضي اجازتي السنوية في مصر عندك احجزيلي سرير جمبك بقي .

حور : بجد ، امتا .

رهف : يعني كمان اسبوع كده .

 

 

 

حور : ياريت دي احلي مفاجاه .
★★★★
بسعاده رجع بدر الفيلا فجرا ، بقلق فاقت دنيا من جانب جاسر ارتدت الروب وخرجت لتطمئن علي بدر فوجدت اضاءه غرفته مضاءه طرقت علي الباب ودخلت .

دنيا : بيدو ، ايه اللي اخرك كده ، انت عارف الساعه كام .

بدر : معلشي ياقلبي كان ورايا شغل .

دنيا : جلست امامه ، شعل ايه ده لحد الفجر دا انت لسه مغيرتش هدومك ، وياترى اتعشيت ولا زي كل مره .

بدر : قبل يدها ، زي كل مره طبعا .

دنيا : سحبت يدها منه بضيق ، كل مره كده تفضل طول النهار علي الغدا وايه اللي شغلك قوي كده ومرجعك الفجر من غير اكل .

بدر : بسعاده ، هقولك بس مش دلوقتي .

دنيا : ليه بقي .

بدر : القي بجسده علي السرير ، عايز اناااام مش قادر .

دنيا : نهضت من كرسيها وجلست علي حافه السرير ومدت يدها علي راس بدر وملست علي شعره بحب ، اعملك تتعشا الاول يا حبيبي .

بدر : اناااااام .
دخل عليهم جاسر فشهقت دنيا بخضه و وقفت ، جاسر .
جاسر بصلها بضيق وخرج .

بدر : ضحك لوالدته ، اسنلقي .

دنيا : باباك هيعمل مني شاورما .
وجريت ورا جاسر علي غرفتها .

بدر : بسعاده ، انا مش عايز اكتر من كده نفس حب بابا لماما وبس ، وغمض عنيه وهو يفكر في حور او كما ادعت رهف.

دنيا وجدت جاسر يجلس علي السرير وملامحه عليه الضيق.

دنيا : جلست بجواره ، ايه ياحبيبي اللي صحاك .

جاسر : وكمان مكنتيش عيزاني اصحا علشان اشوفك .

دنيا : ليه كل ده .

جاسر : اسالي نفسك ياهانم قايمه في نص الليل تتسحبي زي الحراميه والاقيه في اوضه ابنك .

دنيا : انت قفشتني مع الواد ولا ايه ده ابني .

جاسر : ابنك مش ابنك انا منبه عليكي كذا مره متدخليش اوضتهم وبرضو مبتسمعيش كلامي .

دنيا : جاسر في ايه انا وخداك علي قد عقلك لكن بجد انت زودتها دي مش تصرفات واحد عاقل.

جاسر : انا مش عاقل .

دنيا : اه مفيش حد بغير من ولاده .

جاسر بزعل تركها وخرج البرانده ودنيا تركته وذهبت لتنام.

لم ينام حتي اتي الصباح وذهب لشركته فدخل عليه معتز .
معتز : ايه يا بوص ، مصدقتش السكرتيره وهي بتقولي انك جاي من سابعه الصبح .
لم يرد عليه جاسر .
معتز : جاسر .. مالك في ايه ، في حاجه .

 

 

 

جاسر روي له ماحدث مع دنيا .

معتز : وفيها ايه ياجاسر ابنها وبتطمن عليه .

جاسر : واشمعنا بدر اللي بتطمن عليه دايما اتعشي نام اكل اتاخر وصل روح …

معتز : ايه يا بني في ايه مش ابنها وكمان بشتغل شغلانه خطر ومش بس كده بشتغل كمان في الشركه يعني شغلنتين طبيعي تطمن وتسال عليه ياسيدي متزعلش بكره يجوز ..

جاسر : وانت فاكر لما بدر يتجوز انا هرتاح .

معتز : اه مش سنه الحياه .

جاسر : ده مش بعيد دنيا تسيني وتروح تعيش معاه .. انت مش فاهم بدر دا عندها حاجه تانيه خالص .

معتز : بضحك ، انت بتغير منه ولا ايه .

جاسر : انت عبيط انا هغير من ابني .. بس برضو ميمنعش انها بتهتم بيه اكتر مني .

معتز : بضحك ، انت فعلا بتغير عليها من بدر .

جاسر : بتذمر ، بعشقها اعمل ايه ومش عايزها تهتم بحد اكتر مني حتي لو الحد ده عيل من عيالي.

معتز : واللي يلاقيك الحل .

جاسر : حل ايه .

معتز : حاتم البرادعي .

جاسر : مش ده العميد .

معتز : بالظبط العميد حاتم البرادعي ، انا و ساره كنا في حفله خطوبه ابنهم ..

جاسر : اه صح انا نسيت اروح الحفله .

معتز : انت عارف ساره اجتماعيه شويا لما كانت قاعده مع مرات العميد حاتم فضلت تسالها عن بدر ما هي بنت حاتم تقي بتشتغل نقيب مع بدر .

جاسر : وبتسال علي بدر ليه .

معتز : ما هما عارفين العلاقه اللي بيني وبينك وبين ساره ودنيا وانهم صحاب ، فيظهر كده انهم حاطين عنيهم علي بدر ، دا حتي ساره بتقولي بنتهم كل شويا تسال علي بدر مجاش حفله الخطوبه ليه ، فالموضوع لو تمام يبقي علي بركه الله .

جاسر : معني كده ان بدر عارف البنت دي طابما زميلته متهيالي لو كان عايزها كان قال .

معتز : علي حد علمي بدر مش مرتبط ومبحبش وده نسب حلو وعيله البرادعي معروفه وبدر كبير ماشاء الله والف بنت تتمناه .

جاسر : فكره برضو ، المهم انت بقي مش هتفارقنا انت كمان وهتفضل لازق فيا كده .

معتز : انت قلبت عليا ولا ايه افارقك اروح فين .

جاسر : تروح شركتك وتستقل بيها بقي .

معتز : بهزار ، لا قاعد علي قلبك .

فلاااش باااك.
( قبل اكثر من عشرين عاما
جاسر : الحسابات كلمتني وقالتلي انك خصمت لساره اسبوع هو في مشكله ولا ايه .

معتز : مش عايزه تفرق بين الشغل والبيت قلت اقرص ودانها .

جاسر : بضحك ، ياعم طنش اذا كان انا نفسي مبفرقش بين الشعل والبيت .

معتز : بضحك ، الشركه شركتك تعمل ما بدالك .

جاسر : بابتسامه ، وشركتك انت كمان يا معتز انت ناسي ان ايدي كانت بايدك طول السنين اللي فاتت دي .. علي فكره يا معتز انا كنت بفكر اعمل خط انتاج لتصنيع قطع غيار لسيارات *** موديل ٢٠٢٠ ..

معتز : بس احنا معندناش المهندسين اللي يدونا فنش نهائي زي ما بنجيبه من بره ولا حتي المكن اللي يصمم ده .

جاسر : المكن هنشتريه من بره و المهندسين نقدر نجيب اكبر مهندسين من فرنسا يصنعوا هنا .

 

 

 

معتز : بس ليه احنا شغلنا ماشي كويس ..

جاسر : ابدا انت بس واعمل ميزانيه للمشروع وعرفني ) .

باااك
جاسر : لا بجد كفايه كده واستقل بشركتك .
معتز : يعني خلتني اعمل ميزانيه المشروع وافتح الشركه بالمصانع ويوم الافتتاح تفاجاني تقولي دي شركتك ومن غير ما ادفع جنيه فيها ولا اساهم باي حاجخ وفي الاخر عايزني اسيبك كده طيب سيبني ارد من جمايل عليا شويه .

جاسر : جمايل ايه يا عبيط انا قلتلك قبل كده ده حقك من وقت ما اشتغلنا سوا واي صفقه بتاخد عليها ٢٠ ٪ وانت اصلا كان مفروض تاخد ٣٠ ٪ انا كنت بديلك العشرين بس وفرق ال ١٠ ٪ كنت بستثمرهم طول السنين اللي فاتت وكنت عامل حسابي وانا بسجل لدنيا عقد بيع الشركات ليها قلت فلوسك هفتحلك بيها شركه علشان لو حبيت تستقل بنفسك وعلي فكره دنيا عارفه كده .

معتز : بس ده كتير قوي يا جاسر .

جاسر : انت لو كنت شغال لوحدك كنت هتعمل اكتر من كده.

معتز : بس انا برضو مش هسيبك انا متابع شركتي ومش سايبها وبرضو هفضل جمبك .

جاسر : اللي يريحك ، وبهزار وادينا بنستنفع منك ومن خبراتك …

★★★★★
في الرابعه فجرا تحديدا في غرفه نوم يوسف وهو نائم في ضوء خافت خرجت نهي وهي ترتدي بدله رقص حمراء وبيدها الصاجات وتصدر بهم صوت .
نهي : ترم ترم ترم ترم .

يوسف : فاق بخضه و سحب مسدسه من علي الكامدينوا واشهره في وجهها ، في ايه .

نهي : رمت الصاجات ورفعت يدها لاعلي ، يالهوي في ايه.

يوسف : بدهشه ، نهي في ايه .. ايه اللي انتي عملاه ده .

نهي : والله ما عملت حاجه .

يوسف : عدل من نفسه و وقف واضاء النور ونظر لها بتعجب ، ايه اللي لبساه ده .

نهي : وضعت يدها علي صدرها وقلبها ينبض بخوف ، ايه ايه يا اخي حرام عليك بالمسدس في وشي كده .

يوسف : بضحك ، انا برضو اللي ايه ، ثم نظر للصاجات علي الارض ، انتي كنتي بتعملي ايه .

نهي : انا لحقت اتنيل اعمل حاجه ، انا كنت عايزه ارقص .

يوسف : بضحك ، ترقصي بالصاجات الساعه اربعه الفجر وعيالك في الاوضه اللي جنبنا ، ثم وضع يده علي راسها انتي سخنه .

نهي : ذقت ايده ، لا مش سخنه الحق عليا كنت عايزه ادلعك.
يوسف : تدلعيني اشمعنا .

نهي : ايه بلاش .

يوسف : لا بس غريبه ، ده انتي اول مره في حياتك تلبسي بدله رقص وكمان هترقصي بيها .

يوسف : خبطته بكتفها بخفه علي كتفه وبدلع ، عايزه اروق عليك يا بيبي .

يوسف : التقط الصاجات من علي الارض واعطاهم لها ، روق يا معلم .

نهي : ضحكت بدلع ، طيب شغل الاغاني .

يوسف : فتح صب علي اغنيه شيك شاك شوك .

نهي : بضحك ، اه يا شقي .

شيك شاك شوك.. شيك شاك شوك ما تيجي ياحبيبي الراك والروك شيك شاك شوك ..

يوسف التقط الكوفيه ولفها حول وسط نهي وربطها ، بدات نهي تتمايل وهي ترقص بدلع يمينا ويسارا ، ويوسف يمد يده حول وسطها
شيك شاك شوك . تعالا نرقص بلدي ..

يوسف : وهو يميل وسط نهي بيده ، حلااااااااوه .

نهي : وهي تتمايل تغني مع الاغنبه ، دا البلدي يا نور عيني.

يوسف : حلاااااوه .

نهي : جذبته لها وهي تغني ، تعالا نرقص بلدي حلاوه .. دا البلدي يانور عيني …

يوسف : جذبها له بشده ووقعوا علي السرير ، بيشك .

نهي : ضحكت بدلع ، الرقصه لسه مخلصتش .

 

 

 

يوسف : دا انا اللي هخلص في ايدك .

نهي : بضحك ، هو انا لحقت ارقص .

يوسف : داعب خصلات شعرها وبيده هبط علي الشخاليل التي تزين بدله الرقص وجذبها ، كنتي مخبيا ده كله فين .

نهي : موجود ، بس انت اللي مش فاضي وكل يوم والتاني راجعلي وش الفجر .

يوسف : بضحك ، غيره .

نهي : لا طبعا وانا هغير من ايه .

يوسف : اومال خليتي امك تعزمنا امبارح ليه مش علشان تجرجرني في الكلام وتعرف بسهر ليه .

نهي : بتوتر ، ماما لا معرفش هي قالتلك ايه .

يوسف : القي بجسده فوق نهي ، يا بت انا ميملاش عيني اي ست في الكون غيرك .

نهي : اومال بتسهر لحد لفجر كل يوم والتاني بره مع مين .

يوسف : قبلها بحراره في عنقها ، شغل يا نونتي .. وحياااتك شغل .

نهي : بجد .

يوسف : قبلها اسفل عنها باشواق ملتهبه ، وحيااااتك ..

نهي : بسعاده ، مصدقاك .

يوسف : امووووت انا في كده .
وجذبها بين احضانه وهو يحرك يده علي شعرها وباقي ملامح انوثتها ويجذبها له بحراره وهو يصك ملكيته بها ..

حتي اتي الصباح وفاق فهد ومنه .
منه : وهي تحضر الفطار ، بص يا فهد انا من رايي تسيبك من نانا هي مبتفكرش فيك .

فهد : ليه هي قالتلك ايه .

منه : بتوتر ، مقلتش بس انا حسيت من كلامها انها بتحبك زي اخوها .

فهد : متكدبيش عليا يا منه هي مبتحبنيش .. في حد تاني .

منه : بتوتر ، ولا تاني لا تالت هي حره .

فهد : فهمت خلاص يبقي في حد تاني ، علي العموم ربنا يوفقها .

منه : ايه ده بسرعه كده نسيتها .

فهد : انا اللي ميقدرنيش مقدروش .

منه : بس الحب مفهوش تقدير انت لو بتحبها بجد مكنتش قلت كده .

فهد : ده قبل ما اتاكد ان مفيش حد في حياتها كان ممكن احاول معاها مره واتنين ومليون انما طالما قلبها مشغول يبقي لازم ادوس علي قلبي وانساها .

منه : بس انا مقلتش انها بتحب حد تاني .

فهد : انا قريت في عنيها كده من فتره وانتي بكلامك ده اكدتيلي انها بتحب حد تاني ، علي العموم ربنا يوفقها .

منه : متزعلش ان شاء الله ربنا هيعوضك .

فهد : قوليلها تخلي بالها من نفسها .

منه : بتاثر ، حاضر هي ماما ايه اخرها كده في النوم .

قاطعهم يوسف : مامتك مرهقه شويه سبيها نايمه افطروا انتوا.

فهد : هي تعبانه ولا ايه .

يوسف : لا بس يظهر سهرت امبارح علي النت شويا ، انا رايح الشغل .

 

 

 

فهد : خدني معاك .

يوسف : لا وصل اختك انا مش رايح المكتب انا عندي شغل بره .

وتركهم وذهب ليقابل الفت في الفندق .
يوسف : فوفا وحشتيني .

الفت : جو يؤبرني قلبك ، انا كلمت البوص في لبنان والبضاعه هتوصل خلال يومين عن طريق جمارك بورسعيد.

يوسف : عرفيني امتا الوصول بالظبط وجهزي الشيك وانا هظبط الدنيا

الفت : متقلقش الشيك كله هتاخد دفعه واحده ده اول تعامل والبوص مش عايز يقصر معاك .

يوسف : بس زي ما اتفقنا هير****** وين ودولارات وبس.
الفت : عيب يا جو وانا هخدعك .

يوسف : تمام ، هروح انا المكتب واشوف الظباط الموجوده في الجمارك واظبط كل حاجه ، اشوفك بالليل يا حب .
وتركها وذهب فاتصلت الفت علي البوص .

الفت : عملت اللي قلتلي عليه بالظبط .

البوص : فهمتيه انها صفقه كبيره داخله البلد .

الفت : اه والشيك بالعشره مليون هياخدهم في حسابه قبل ما يعمل اي حاجه علشان يطمن .

البوص : تمام ، كده بقي هنعرف انه معانا ولا بيلعب علينا .

الفت : مظنش ان يوسف بلعب علينا .

البوص : يوسف سيرته كويسه ومش سهل يقع .

الفت : بس برضو المبلغ اللي طالبه مش شويا دول عشره مليون دولار مش مصري يعني يبيع ابوه مش شغله بس .

البوص : هنعرف لما البضاعه توصل الجمارك لو عدت بدون تفتيش يبقي معانا ومش خساره فيه ونعوضهم العمليات الجايه انما لو باع يبقي احنا موقعناش وهو اتكشف .

الفت : يعني انت مش هتبعت البضاعه .

البوص : هبعت بس دقيق ابيض و ورق دولارات لعبه …

★★★★★
وصلت ارسيليا و وسيم الي القاهره ليتابعوا افتتاح فرع شركه السياحه في مصر .

وسيم : انا اتفقت مع كذا شركه كبار اننا نحضرلهم مترجمين من اعلي مستوي لاي وفد يجيلهم وكمان هنقدملهم تسهيلات لاي شركه هتعمل سياحه في اوربا .

ارسيليا : كويس قوي عايزين ننزل بعروض وتخفيضات وقايمه اسعار لجميع المستويات ده هيساعد الشركه في الانتشار اكتر..

وسيم : شوفي العروض المناسبه واعمليها وخلي الحسابات ينفذوا .

ارسيليا : لما اعرف الاول اسعار الشركات المنافسه في السوق وننزل باقل منهم خدمات عاليه ونفس البرامج واكتر كمان وجميع الخدمات الطبيه والسياحيه والترفيهيه باقل من اسعارهم متهيالي كده عروض جذابه لاي شركه .

وسيم : برافو ، نفذي واشغلي علي طول .

ارسيليا : اوك .

بدات ارسيليا التنفيذ والعمل بجد حتي تنهي فترتها بسرعه في القاهره وترجع مره اخرى الي واشنطن فلا تريد ان يذكرها اي شيء بمصر ولا تريد معرفه اي شيء سواء بالغول ان كان حيا او ميتا ولا حتي بشريف الذي دفنت حبه بقلبها …
★★★★★

في كليه الطب في المحاضره تحديدا .
ياسين الحديدي : في اخر المحاضره ، والأعراض الأولية لتطور تسوس الأسنان تختلف من حالة لأخرى، وهي تتعلق بدرجة التسوس وموقعه، فالتسوس في بدايته قد لا يكون مصحوبًا بأية أعراض أو علامات، لكن كلما اشتد التسوس فقد تظهر أعراض مختلفة ، يعني مثلا زي الحب كده ملوش اي اعراض او علامات فجاه تلاقي نفسك حبيت ازاي وامتا متعرفش وزي ما التسوس بيظهر في الاسنان وتبدا الاعراض ، بيظهر الحب وتبدا المشاكل .

چانيت : قاطعته في المحاضره ، قصدك ان الحب زي التسوس.

 

 

 

ياسين : بالظبط كده زي ما الواحد بيحس باشتياق للشخص التاني من غير ما يعرف انه بحبه زي السوسه تشتد عليك واحده واحده هوب تلاقي السنان سوست .

چانيت : تشبيه مش في محله خالص يادكتور .

ياسين : ازاي.

چانيت : حضرتك شبهت السوسه بالالم والحب برضو بالالم مع ان الحب جميل وكله مشاعر .

ياسين : انتي جربتيه .

چانيت : بسخريه ، الحب ولا التسوس .

ياسين : الحب .

چانيت : لا .
ياسين : لما تجربي هتعرفي ان تشبيهي في محله شكرا لحضرتك اتفضلي .

واكمل محاضراته وبعد الانتهاء .
ياسين : انسه چانيت ممكن حضرتك بعد المحاضره تيجي مكتبي .

چانيت : ليه .

ياسين : لما تيجي هتعرفي .

بعد المحاضره ذهبت چانيت الي مكتب ياسين .
چانيت : خير يا دكتور حضرتك طلبتني .

ياسين : اه اتفضلي .

جلست چانيت علي الكرسي امامه ،و اخرج ياسين هاتفه وشغل فديو امامها وبصدمه شاهدت چانيت فديو وهي تفتح سيارتها وتاخذ منها الجاكيت الاحمر والايس كاب وترتديهم ثم تذهب الي سياره ياسين ومن ثم الي التواليت وخروجها بدونهم .

ياسين : بهمس وهو يقف امامها ، قولتيلي اثبت واديني ثبت .

چانيت : بتوتر ، مش انا .

ياسين : اقترب اكثر منها وهو ينظر لعينيها بشده ،عيني في عينك كده .
چانيت حاولت ان تقف ولكن ياسين تحكم في يدها واقترب اكثر وهو يقترب ويهمس لشفايفها بتهربي مني ليه .

چانيت : حاولت ابعاده .

ياسين : اقترب منها وطبع قبله حاره علي شفايفها حاولت چانيت ابعاده ولكنه طبع قبلته بحرارة عليها .

چانيت : زقته ، انت اتجننت ايه اللي عملته ده .

ياسين : بعد عنها وجلس على مكتبه ، عملت ايه .

چانيت : بتوتر ، بوس بوستني انا هوديك في داهيه .

ياسين : بسخريه ، اثبتي.

چانيت بعصبيه تركته وخرجت .
ياسين : لا ال first kiss طعمها مختلف برضو.

اخذت چانيت سيارتها وخرجت بعصبيه حتي وصلت لقصر الغول ودخلت
الغول يجلس في مكتبه بعدما تجاوز الثمانين من عمره وصحته غير مستقره لكبر السن .

الغول : جوجو حببتي ..

چانيت : جده حبيبي وجلست علي ساقيه بدلع .

الغول : يا بت اتقلتي عليا مبقتش قادر اشيلك .

چانيت : بضحك ، مش قادر تشيلني ولا بدارى العين عنك ،دا انا بدورلك علي عروسه ياجدو .

الغول : بضحك ،عروسه ومين دي اللي هترضي بيا بعد العمر ده كله .

چانيت : انا مش عارفه فعلا انت ليه متجوزتش بعد تيته ما ماتت .

الغول : واسيب مامتك لمين يربيها ..

چانيت : طيب ما تجوزتش ليه بعد ماما ما ماتت .

الغول : بهزار ، واسيبك لمين يربيكي ، ثم ايه اللي فكرك بكده انا لو عايز اتجوز كنت اتجوزت من زمان .

چانيت : هو فعلا يا جدو الحب زي تسوس الأسنان .

الغول : بضحك ، ازاي .

چانيت : يعني بيفضل يسحب يسحب لحد ما يوصل لغرضه .

الغول : بتعجب ، وغرضه ايه .

چانيت : يعمل سوسه في الاسنان ياجدو .

الغول : تصدقي صح بيفضل ينخور في الاسنان لحد ما فجاه تبصي تلاقي السنان سوست زي الحب ماتعرفيش حبيتي ازاي وفجاه تلاقي نفسك حبيتي ، وبمكر انتي حبيتي ولا ايه.

چانيت : لا طبعا احب ايه انا مش بتاعت الكلام ده انا معرفش غير حب جدو وبس .

الغول : اعطاها قبله في خدها ، ايوه كده وزي ما السوس بينخور في السنان ويبوظها لحد ما تتخلع الحب كده بيجيب اجل صاحبه لحد ما يوديه ورا الشمس ويبقي لا عارف يرجع زي الاول ولا عارف يكمل .

چانيت : هو الحب صعب كده .

 

 

 

الغول : الحب سووووس ، امتا بقي تخلص وتمسكي شركات جدك .

چانيت : هانت ياجدو كلها اربع سنين ، بس هعمل ايه في شركاتك وأنا طب اسنان .

الغول : مش انتي اللي اصريتي تدخلي طب ، علي العموم مش مهم المهم تاخدي الشهاده و وقت الشغل هعلمك كل حاجه ، متنسيش تدريب الجود .

چانيت : فاكره ياجدو ، هطلع اغير وننزل نتغدى .

تركته چانيت وهي تفكر ، هو انا ليه مبعدتش دكتور ياسين عني وانا كنت اقدر ابعده لما …
و وضعت يدها علي شفايفها بسعاده .

★★★★★
فاقت نهي من النوم بسعاده وجدت أولادها قد خرجو ، ذهبت لتاخذ شاور وبدات بتجهيز الطعام فاتي اولادها وتغدوا وكالعاده تاخر يوسف في عمله ، فاتصلت عليه نهي لم يرد .
نهي : بعصبيه ، تاني يايوسف الساعه ٢ بالليل وبرضو بتتاخر .
ساورها الشك و الغيره تاكلها قررت نهي ……..

يتبع…

لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا

الرواية كاملة اضغط على : (رواية عشق الجاسر)

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى