رواية عشق الجاسر الجزء الثالث الفصل الأول 1 بقلم مروة عبدالجواد
رواية عشق الجاسر الجزء الثالث الجزء الأول
رواية عشق الجاسر الجزء الثالث البارت الأول
رواية عشق الجاسر الجزء الثالث الحلقة الأولى
مرت الاعوام سريعا وكبر الصغار بعد مرور حوالي عشرون عاما …..في بيت جاسر الحديدي .
هبط جاسر من الدور العلوي صباحا بصوت مرتفع قليلا .
— يادودو يادنيا يا دنيتي انتي فين ..
-بدر جاسر الحديدي يمتلك من العمر ٢٦ عاما طويل القامه ذات جسد ممشوق شعره عسلي اللون عيونه رصاصي قاتمه فاتح البشره يشبه والدته كثيرا ولكنه يمتلك عقل ذكي مثل عقل والده جاد في عمله جداا ، تخرج من كليه الهندسه والتحق بعدها عاما بالكليه الحربيه حتي صار الان رائد مهندس بالجيش المصري ويعمل ايضا بشركات والده جاسر الحديدي .
-ياسين جاسر الحديدي عمره ٢٦ عاما متوسط الطول قمحي اللون ذات شعر اسود ليلي ويمتلك عيون بنيه و يحب الضحك والهزار والبنات ايضا ، يعمل معيدا في كليه الطب صباحا و طبيبا في عيادته الخاصه ليلا فهو طبيب اسنان ..
-خالد جاسر الحديدي عمره ٢٦ عاما يافع الطول والجسد يشبه جده كثيرا يحب العمل جدا تخرج من كليه التجاره قسم اقتصاد ويعمل في شركات والده ..
-ادم جاسر الحديدي عمره ٢٣ عاما وهو توام سيلا طويل القامه ذات شعر كثيف خريج كليه الاعلام ويعمل بشركه والده في قسم العلاقات العامه والإعلان ..
اما سيلا متوسطه الطول تشبه والدتها في نسبه الجمال ولكن ليست بجمال دنيا ذات شعر ذهبي وعيون عسليه خريجه كليه الاداب قسم الترجمه وتعمل مع والدها في شركاته في قسم الترجمه ..
تجلس امينه علي الاريكه وبجوارها خالد وسيلا وادم ..
خالد : غمز لجدته بهزار ، ماما فوق يا بابا تلاقيها في اوضه بدر .
جاسر : بضيق ، في اوضه بدر بتعمل ايه ..
سيلا : بتريقه ، ما اهو نن العين بقي لازم تصحيه وتدلعه وتهننه علشان ينزل يفطر .. ايه ده هي سابتك نايم وراحت تصحي بدر .
ادم : شكلها راحت عليك يا ميجو يا جامد .
امينه : بصت للولاد بضيق مصطنع ، بس يا ولاد متضايقوش باباكم .
جاسر : وقف قصاد ولاده ، متحترم نفسك من ليها .. صباح الخير يا ماما .
امينه : بابتسامه ، صباح الخير يا حبيبي .
دنيا : هبطت واتت من خلفه بضيق ، كده اخوكم نزل من غير ما يفطر .
سيلا : بتريقه ، ايه نسي ياخد الرضعه .
ادم : بسخريه ، ابقي حطهاله في الببرونه وانا اوصلهاله في وحدته .
دنيا : بقي كده يا ولاد جاسر طيب عقابا ليكم مفيش فطار .
جاسر : لدنيا بصوت خافت ، وانا كمان مش هتفطريني .
دنيا : ضحكت بصوت عالي ، الفطار يا سعديه .
خالد : بتذمر ، لا كده في تفرقه عنصريه ..
وضعت الخادمه سعديه الفطار علي السفره وجلس الجميع يفطروا .
سيلا : فين البيض بالبسطرمه بتاعي .
دنيا : كلي وانتي ساكته هو ده الموجود ، البيض بالبسطرمه يتعمل وبيدو موجود بس .
سيلا : بتريقه ، ليه هيتمنع ولا هيسحبوا من السوق .
دنيا : لا ياخفيفه بس مش هيبقي ليه طعم وبدر مش هياكل منه .
ادم : لسيلا ، كلي وانتي ساكته مش هتسلكي معاها .
جاسر : بهمس لدنيا ، مش قلتلك كذا مره متبقيش تدخلي اوضه الولاد لوحدك .
دنيا : ضحكت بهمس لجاسر ، انت بتتكلم جد دول ولادي .
جاسر : بس شباب ورجاله وكبروا ،وبتحذير متتكررش تاني ..اصحي من النوم الاقيكي جمبي فاهمه .
دنيا : بطل جنان يا ميجو انت عايز تمنعني من ولادي .
جاسر : همس بضحك ، ما انتي بتحرميني منك اومال فين بوسه الصبح بتاعتي .
دنيا : بخجل ، عيب الولاد ..
سيلا : قاطعتهم ، انتوا بتقولوا ايه .
ادم : لسيلا ، بحبوا في بعض انتي مالك .
جاسر : لسيلا ، اه فعلا انتي مالك ثم نظر لادم .. ايه ده وانت مالك انت كمان هي ايه العيال اللمضه دي ..
خالد : بعدما انهي فطاره وقف ، انا رايح المينا علشان اخلص اجراءات شحنه التنكات
امينه : كمل فطارك ياحبيبي .
خالد : تمام كده ياتيته شبعت ، سلام .
دنيا : لخالد متتاخرش علي الغدا .
جاسر : ماشي يا خالد روح انت ، ثم نظر لدنيا اومال ياسين فين .
سيلا : قاطعته ، نايم سعاده البيه .
جاسر : لحد دلوقتي نايم ليه يعني .
سيلا : اصله راجع امبارح متاخر يا بابا .
دنيا : لسيلا ، اتهدي يابوتجاز ، ونظرت لجاسر هينزل دلوقتي .
ادم : لدنيا ، الا هو كان فين يادودو .
جاسر : لادم بتحذير ،ولد محدش يقولها يادودو غيري سامع.
ادم : بتذمر ، سامع .
سيلا : لادم ، كده تعاكس المزه بتاعته مش تاخد بالك .
جاسر : لسيلا بتحذير ، بنت … ثم نظر لدنيا وبهمس كده اصحي من النوم والبس وملاقكيش جمبي .
دنيا : همست له ، محبتش اقلق .
جاسر : بهمس ، لا اقلقيني وملكيش دعوه انتي ..
دنيا : بكره ابقي اقلق بقي .
جاسر : لا انا هطلع دلوقتي واعمل نفسي نايم وانتي تصحيني.
دنيا : بضحك ، لا انت كده بتدلع .
سيلا : ما دلعوني معاكم انتوا بتقولوا ايه .
جاسر : لسيلا ، انتوا قاعدين ملاقيط انا ماشي رايح الشركه وقسما عظما لو اتاخرتم علي ميعادكم لاخصملكم من المرتب والحوافز .
ادم : لا كله الا الحوافز انا عايز اجدد العربيه .
سيلا وادم انهوا الطعام بسرعه ، لا لا احنا ماشيين اهو .
دنيا : لجاسر ، براحه علي الولاد يا ميجو سيبهم يفطروا براحتهم .
جاسر : ضحك لدنيا وبص لادم وسيلا طيب خلاص خلصوا فطار براحتكم وتعالوا .
سيلا : اوعدني يارب بعريس يحبني ويدلعني كده .
دنيا : لسيلا بضحك ، والله لو لفيتي الدنيا ماهتلاقي زي باباكي .
ادم : مين يشهد للعريس .
جاسر : بتحذير لادم وسيلا ، خلصوا اكل ، ثم اقترب من دنيا وهمس ، متتاخريش عليا في الشركه .
دنيا : بهزار ، ليه هتخصملي انا كمان .
جاسر : بتوحشنيي يا بطل العالم ..
دنيا : بضحك ، هخلص الفطار واجي ..
جاسر : بحنيه خلصي براحتك ، ثم نظر لادم وسيلا يلا قدامي علي الشركه .
سيلا وادم : بتذمر، مكملناش فطار .
جاسر : بتحذير ، يلا قدامي علي الشغل ..
ثم غمز لدنيا بعبث واعطاها قبله هوائيه … ونظر لوالدته عايزه حاجه يا ماما ….
امينه : ضحكت بتريقه ، مش عايزني اجي معاكم الشركه .
جاسر : بضحك ، تنوري يا ست الحبايب ..
ذهبت سيلا وادم بسيارتهم وخلفهم الحراسه وكذلك جاسر بسيارته التي يقودها السائق ..
هبط ياسين من اعلي الفيلا وجلس علي السفره مع دنيا وامينه وبدا بالاكل ..
ياسين : ايه ده هما لسه منزلوش ايه الكسل ده .
دنيا : انت اتعميت والاطباق اللي فيها الاكل دي بتاعت مين انت ايه اللي اخرك كده امبارح ..
ياسين : كان عندي كشف خاص يا دودو ، ايه هو ميجو مروقش عليكي النهارده قلباها عليا ليه كده .
دنيا : ولد احترم نفسك ، باباك لو عرف انك بتسرمح وداخل البيت الفجر هيبهدلك .
امينه : كشف ايه ده يا ياسين الفجر دا انت دكتور اسنان .
دنيا : لوت فمها بسخريه ، اساليه يا ماما .
ياسين : انا مش فاهم والله انتوا محسسني اني ولا اللي لسه طالب في ثانوي انا دكتور دكتووور .. وبعدين واحده اتصلت عليا قالتلي الحقني يا سونه ضرسي بيوجعني بالله عليكم مش يبقي عيب عليا ملحقهاش .
دنيا : ونبي ايه درسها وجعها الفجر .
ياسين : بهيمان ، ده هو ده وقته والدنيا هاديه والجو رايق ….
دنيا : هاديه ورايقه والله انا حاسه ان نهايتك هتبقي سوده ،قول ان شاء الله .
ياسين : بتريقه ، ما انا لو بدر مكنتيش قولتي كده شاهده يا تيته .
دنيا : هو في زي بدر في ادبه ورزانته واحترامه عمره مازعلني ولا تعبني .
ياسين : طيب يلا الحقي روحي الشركه لجاسر بيه يكدرني بسببك ، لو عرف اني سبب تاخيرك عليه .
دنيا : ضحكت بكسوف وبصت لامينه ، انا رايحه الشركه يا ماما..
امينه : ضحكت ، سلميلي علي جاسر .
ياسين : اقترب من امينه بجذعه العلوي ، والنعمه انتي اللي فينا ياقمر ومنور حياتي انت ..
امينه : بضحك ، بس يا اونطجي ، كنت بتهبب ايه لحد الفجر بره ياواد .
ياسين : بتنهيده ، ياا ياتيته كانت كانت حته فبريكه دلع ايه وجسك ايه وقوام ايه و..
امينه : قاطعته ، ولد عيب .
ياسين : بهزار مش انتي اللي بتسالي يا تيته .
امينه : بهزار ، والله علي راي دنيا وقعتك هتبقي سوده فعلا..
ذهبت دنيت الي الشركه وذهب ياسين الي كليه الطب ليلقي محاضراته ..
★★★★★
فاق يوسف الشناوي صباحا وهو علي سريره و نهي بالخارج مع منه بنتها يجهزوا الفطار ..
فهد يوسف الشناوي عمره ٢٤ عاما ..نقيب بالجيش قمحي البشره ذات شعر اسود ناعم ويمتلك ذقن خفيفه وجسد قوي مثل والده ..
— منه يوسف الشناوي عشرون عاما جميله فاتحه البشره ذات شعر مموج عسلي هادئه الطباع والملامح ..تدرس في كليه تجاره قسم علوم سياسيه .
نهي دخلت الغرفه علي يوسف .
نهي : ده كله نوم طبعا ما انت راجعلي امبارح وش الفجر ، كل يوم كده اومال لو مش متجوز ومخلف وعيالك علي وش جواز كنت هتعمل ايه .
يوسف : وهو بتمغط علي السرير بصوت ناعس ، هي دي صباح الخير بتاعتك انا مش عارف اللي سحبتك سحبتك من لسانك .
نهي : لا سحبتني من حته تانيه تحب اقولك ايه هي .
يوسف : جذبها من مرفقه فوقعت عليه وهمس بصوت رجولي في اذنها ، لا احب استكشف بنفسي .
نهي : ضحكت بدلع ، وانت بعد الشحطين اللي بره دول مكتشفتش لسه .
يوسف : اقترب اكثر بهمس ، نكتشف تاني .
قاطعهم صوت منه .
منه : ماما .. بابا الفطار هيبرد .
يوسف : ابعد نهي عنه بسرعه وتركها وخرج ، جايلك يا نونتي ..
نهي : بغيظ عضت علي شفايفها وتمتمت ، يا واطي .
وذهبت خلفه .
جلسوا علي الفطار ..
فهد : لوالده ، صباح الخير يا سياده اللواء ..
يوسف : صباح الخير ياسياده النقيب ، ايه اللي اخرك كده علي شغلك انت عارف الساعه كام .
فهد : وهو ياكل ،عندي ماموريه النهارده هطلع عليها مش رايح المكتب.
يوسف : عايزك ترفع راسي كده ..
فهد : عيب يا وحش ابنك بطل .
نهي : بسعاده ، الله اكبر الله اكبر خمسه وخميسه ابني حبيبي اللي مشرفني .
يوسف : بسخريه ، ما تروحي تشحتي عليه في اشاره المرور احلي ..
منه : انا يادوب اتحرك علشان متاخرش علي المحاضرات .
فهد : لمنه ، استني اوصلك .
نهي : خلي بالك منها .
ذهب فهد ليوصل منه في طريقه الي الجامعه ..
يوسف : جذب نهي من مرفقه وهي تجلس بجواره وهمس علي شفايفها ، كنا بنقول اللي سحبتك سحبتك منين بقي .
نهي : ضحكت بدلع ، مش هقولك .
يوسف : وقف وحملها وهمس بصوت رجولي ، طيب يلا علشان اكتشف بنفسي .
ودخل بها الي الغرفه ..
وصل فهد منه الي الكليه .
فهد : لمنه وهي نازله ، استني ادخل اوصلك جوه القاعه .
منه : بهزار ، توصلني ولا عايز البنات يعاكسوك وانت بافلور الجيش.
فهد : عيب عليكي اخوكي محترم .
منه : بضحك ، طيب سلام يا محترم انا عارفه طريقي ..
وتركته ودخلت الي الكليه وذهب فهد ..
صادفها خالد جاسر الحديدي .
خالد : بسعاده ، منه اذيك .
منه : اندهشت بكسوف ، خالد ، الحمدلله .
خالد : عامله ايه .
منه : بخجل ، تمام الحمدلله .
خالد : بحب ، انا كنت جاي اخلص ورق هنا في الكليه ليا ، ومبسوط اني شفتك .
منه : بسعاده ، طيب .
خالد : مقلتيش وانا كمان يعني .
منه : بتوتر ، وانا ايه .
خالد : يعني مش مبسوطه انك شفتيني .
منه : بخجل وتوتر ، ان انا اتاخرت علي المحاضره ..
وتركته وذهبت بسرعه وهي في قمه سعادتها ، خالد تطلع علي اثارها بسعاده ، يخربيت كسوفك ومرمطي وراكي .
★★★★★
في شركه شريف المصرى .
معاذ شريف المصري الطفل الذي تبناه شريف ، عمره ٢٤ عاما خريج كليه الهندسه طويل القامه عريض الجسد فاتح البشره .
معاذ : فين يا استاذه اوراق التوريدات ده كله تاخير .
امل : السكرتيره ، لسه هرحلها علي جهاز الكمبيوتر يا معاذ بيه .
معاذ : ايه ، لسه ايييه ،وهي الشركه لسه هتستناكي مخصوم منك تلات ايام ، امشي بسرعه رحليهم علي الجهاز حالا .
خرجت امل بدموع فقابلها شريف وهو يدخل مكتب معاذ.
شريف : ايه ياشريف امل بتعيط ليه .
معاذ : صباح الخير يا بابا ، مستهتره لسه مرحلتش اوراق مهمه علي الجهاز وده هيسبب تاخير علي المخازن وهياثر علي خروج البضاعه .
شريف : بابتسامه ، اهدي يا معاذ متخدش كل حاجه علي اعصابك كده وتوتر نفسك وتوتر الموظفين معاك.
معاذ : الشغل لازم يمشي مبسوط انا مبحبش الهرجله دي .
شريف : بابتسامه ، طيب انا رايح مكتبي ولو عايز حاجه تعالالي .
معاذ : هاجي لحضرتك لما امل تجبلي باقي الاوراق علشان تمضيها ،علشان اروح اخرجها من الشحنه .
شريف : ما قلتلك اعلملك توكيل علشان تصرف براحتك وانت اللي مش راضي علشان تروح المينا وتستلم وتخرج اي بضاعه براحتك .
معاذ: معلشي يا بابا انا كده مستريح اكتر .
شريف : اللي يريحك يا حبيبي ، متتاخرش علي العشا لمامتك مدخلنيش الفيلا بسببك .
معاذ : فتح درج المكتب واخرج علبه حمراء قطيفه وبها سلسله ذهب بها لفظ الجلاله .
شريف : الله ، سلسله لمين دي ياشقي وانا اللي بقول عليك محترم وملكش في الكلام ده .
معاذ : بضحك ، دي هديه ماما كمان يومين عيد الام ، ايه رايك فيها هتعجبها .
شريف : بسعاده ، اه طبعا انت اي حاجه بتجبها بتعجب سمر ، وبحزن مصطنع يعني اللي عمل عيد الام مكنش يعرف ان في اب موجود .
معاذ : بسعاده ، اخرج طقم اقلام مدهب واعطاه لشريف ، كل سنه وانت طيب يا بابا .
شريف : التقط الطقم بسعاده ، ده لمين .
معاذ : بتريقه ، اصل اللي عمل عيد الام قالنا نهادي الاب علشان ميزعلش.
شريف : ضحك بسعاده ، شاكرين افضالك يا عم معاذ .
معتز : وقف واتجه ناحيه شريف وقبل راسه ويده ، ربنا يخليك ليا .
شريف : بهزار، في واحده حلوه هتيجيلي دلوقتي ابقي دخلها علي طول ..
معاذ : نظر للهاتف بتصنع ، يا ماما .
شريف : خبطه بخفه علي كتفه ، علي الله امك تعرف .
معاذ : بضحك ، ماشي ياعم الله يسهلوا .
شريف : البت شقرا اوعي عينك تزوغ عليها .
معاذ : بهزار ، هو انا بتاع الكلام ده ، دا انا تربيتك .
شريف : وقف بضحك ، ياريتك كنت تربيتي كنت اتلحلحت شويا ..
وتركه شريف وذهب لمكتبه ، فرن جرس هاتف معاذ وكان المتصل سمر .
معاذ : ست الحبايب وانا بقول الموب ناور ليه .
سمر : بطل بكش ياواد ، باباك وصل ولا لسه .
معاذ : ضحك بهزار ، اه اتصال تجسس مش بتطمني عليا .
سمر : بتحذير مصطنع ، انت عارف لو كذبت عليا هو بقاله نص ساعه خارج من الفيلا معقول لسه موصلش .
معاذ : لا اطمني يا ست الحبايب وصل من عشر دقايق .
سمر : خلي بالك من نفسك يا حبيبي و اوعي تتاخر علي العشا .
معاذ : حاضر عيوني .
سمر : منحرمش منك ياقلبي .
★★★★★
في فيلا معتز الخولي .
جاسر معتز الخولي يبلغ من العمر ٢٣ عاما يشبه والده كثيرا في الشكل والملامح والطول عيونه سودا فاتح البشره ذات شعر اسود وجسد رجولي ، خريج كليه تجاره يعمل في شركه الحديدي .
لينا معتز الخولي عشرون عاما متوسطه الطول جميله الملامح ذات شعر بني قصير وعيون خضراء قاتمه في كليه تجاره قسم علوم سياسيه
خرجت لينا من غرفتها متجها الي الاسفل ، فوجدت والدها و والدتها وجاسر يجلسون علي الفطار .
ساره : وهي تاكل ، اتاخرتي ليه يلا علشان تفطرى .
لينا :بابتسامه قبلت والدها من خده ، صباح الخير يازيزو صباح الخير يا سوسو ، منور يازوزو .
جاسر : بعصبيه ، بت متقليش زوزو دي تاني انا اسمي جاسر.
ساره : ل لينا ، متضايقيش اخوكي .
معتز : ل لينا ، صباح الورد يا قطتي .
لينا : بتجاهل لحديثهم تناولت عيش توست ولنشون ونظرت بسعاده لوالدها وهي تاكل ، حبيبي يازيزو هتوصلني ولا اطير انا .
ساره : شوف البت اقعدي افطرى .
لينا : هتاخر علي محاضراتي يا طمطم .
معتز : ترك فطاره ، يلا يالولو علشان اوصلك .
ساره : لمعتز ، اقعد كمل فطارك .
معتز : شبعت ، هروح اوصل لينا .
لينا : سحبت معتز من يده خطوات بهزار ، يلا يا بابا هياخرونا .
جاسر: استنوا انا جاي معاكم .
لينا : لا انت معاك عربيتك .
جاسر : ضربها بخفه علي راسها وبهزار ، انا رايح شغلي .
معتز : عايزه حاجه يا ساره من بره .
سمر : بابتسامه ومحبه ، خلي بالك من نفسك .
ذهب جاسر للشركه وذهب معتز ليوصل لينا لكليتها .
دخلت لينا باتجاه الكليه وشاهدت الطلبه خرجوا من المحاضره ومن بينهم صديقتها منه .
لينا : خلصتوا اول محاضره ولا ايه .
منه : اه لسه طالعين ايه اللي اخرك .
لينا : راحت عليا نومه .
منه : بسعاده ، مش انا شفت خالد النهارده و روت لها ما حدث ومصادفتها لخالد الحديدي .
لينا : يابت هتفضلي عبيطه لحد امتا اتلحلحي شويا .
منه : يعني اعمل ايه ثم هو مكنش جاي علشاني ده جاي يخلص ورق لكليته .
لينا : ارحمني يارب هتفضلي هبله كده كتير ، واحد مخلص كليه بقاله اكتر من اربع سنين ورق ايه اللي جاي يخلصه ، دي تماحيك يا عبيطه .
منه : هو كل اللي قالهولي ، انه مبسوط انه شافني .
لينا : وانتي قولتيله ايه .
منه : سبته ومشيت طبعا انتي عايزه دكتور سيد ميدخلنيش المحاضره .
لينا : يخربيتك ليخربيت دكتور سيد اللي قارفنا ، طيب وهو جاي مجبش ادم اخوه معاه .
منه : دكتور سيد .
لينا : دكتور سيد مين خالد .
منه : لا معتقدش ، تحبي لما اشوفه تاني ابقي اساله .
لينا : يخربيتك تساليه علي مين .
وذقتها قدامي نروح نفطر هتودينا في داهيه .
★★★★★
في فرنسا .
حور طارق الرويعي ٢٥ عاما محجبه بيضاء اللون ذات عيون خضراء وشعر ذهبي طويل ملامحها تتسم بالبراءه والجمال الطبيعي الخلاب خريجه جامعه هارفرد.
زياد طارق الرويعي ٢٥ عاما طويل القامه ذات ملامح حاده شعر خفيف وذقن خفيفه خريج جامعه هارفرد .
في فيلا منار .
منار : وقفت بضيق ، انتي هتجننيني عايزه تعملي فيا ايه ، بقي يبقي عندنا اكبر شركه استيرد وتصدير وتروحي تشتغلي بره ، ما تشوف اختك ..
زياد : ما تسبيها براحتها يا ماما طالما مرتاحه كده .
حور : هو انا مضيقاكي في ايه كل واحد حر وانا مرتاحه كده .
منار : يعني اول ما دخلتي ثانوي قولتي عايزه اتحجب وقلت اوك ، قلتي عايزه اشتغل واصرف علي نفسي قلت ماشي يمكن عايزه تعمل زي صحابها ، وبعد ما تخرجتي برضو اصريتي تشتغلي بعيد عني ودلوقتي بعد ما الشركه اللي كنتي شغاله فيها قفلت عايزه برضو تروحي تدوري علي شغل بره ، انتي ماشيه بدماغك كده ليه .
حور : انا مرتاحه كده وحابه كده انا بس ضايقتك في ايه .
منار : وانا بقي بقولك مفيش شغل بره .
حور : ماما .. انا عايزه انزل مصر .
منار : بصدمه جلست ، ايه .
حور : بحزن ، انا زهقت من هنا .
منار : مستحيل مستحيل .
حور : بحزن ، ليه خايفه من ايه يا ماما وكل ما اقولك ننزل مصر تعترضي ، انا المرادي اخدت قراري ومش هتنازل اني منزلش مصر وانتم براحتكم بقي .
زياد : قاطعها ، تنزلي مصر تعملي ايه هو احنا لينا ايه ولا مين في مصر .
حور : بصتله بنظره امل ، لينا بابا ولا نسيته يا زياد ..
منار : …….
يتبع…
لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا
الرواية كاملة اضغط على : (رواية عشق الجاسر)