روايات

رواية عشق الثلاثين الفصل الثالث 3 بقلم سولييه نصار

رواية عشق الثلاثين الفصل الثالث 3 بقلم سولييه نصار

رواية عشق الثلاثين الجزء الثالث

رواية عشق الثلاثين البارت الثالث

رواية عشق الثلاثين الحلقة الثالثة

-انا مبسوط انك وافقتي تتجوزيني…متعرفيش أنا سعيد قد ايه …
قالها مراد وهو مبتسم بسعادة …كنت باصة علي الأرض وانا قلبي واجعني…بصتله وحمدت ربنا أننا قاعدين لوحدنا وان اهلنا سابلونا مساحة نتكلم …بصتله وقولت:
-قبل اي حاجة أنا حابة اقولك علي حاجة …
-خير …
بلعت ريقي وانا بحكي بسهولة عن كل حاجة. ..بحكي عن حب اديتله من عمري وحياتي …حد سلمته قلبي وروحي وهو خ*ذلني ….كان مراد بيبصلي وهو مذهول …كان مصدوم مني …وعرفت أنه غير رأيه تماما …
خلصت وانا ببصله وقولت :

 

 

-متفهمة لو غيرت رايك مش هزعل ده حقك …أنا بس حبيت اقولك كده لان من حقك تعرف …مش عشان تفتكر أنه لسه في قلبي …هو بعد اللي عمله حبي ليه اتحول لكر*ه …كر*هته اوووي يا مراد أنا بس زعلانة علي عمري اللي ضا*ع …عشر سنين ..عشر سنين وانا مش عايشة حياتي بسببه رافضه اي فرصة عشان خاطره …عشر سنين بيديني احلام ارسمها وفي الاخر حقق الاحلام دي مع واحدة غيري …وانا ..أنا اللي خس*رت في الاخر …دموعي بدأت تنزل …كنت حاسة بقه*ر ..
-هو حق*ير …بس برضه انتي غلطانة …
مسحت دموعي لما بدا يتكلم فكمل هو :
-انتي ازاي تديله من عمرك السنين دي كلها يا جايدا…الراجل لما يحب هيعمل المستحيل عشان تبقي ملكه … المستحيل حرفيا عشان فكرة انك بس تكوني لغيره هتو*جعه …للاسف هو محبكيش وكان لازم تعرفي يا جايدا …أن اللي ميخبطش باب بيتكم ميتساهلش انتظار يوم واحد بس …هو غلط في حقك …بس غلطك انتي كان أكبر لانك غالية وقللتي من نفسك جامد وهو في الاخر اللي عاش وانتي اللي واقفة مكانك …
مقدرتش اسيطر علي نفسي وعيطت …عيطت من قلبي …
مد ليا منديل وقال:
-انا مش قصدي طبعا اضايقك يا جايدا أنا بحترمك وزعلان عليكي ….
-شكرا
قولت وانا بمسح دموعي وكملت:

 

 

-اكيد طبعا مصدوم مني اوووي وبتفكر اني مش كويسة .
هز رأسه وقال؛
-انا زعلان عليكي مش اكتر …لكن مينفعش احكم عليكي …
فركت ايديا بتوتر وقولت:
-انت غيرت رايك صح ؟لو فعلا غيرت رايك أنا مش هزعل …
ابتسم وقال:
-لا مغيرتش رأيي …أنا عايز اتجوزك ومحترم صراحتك معايا …بس اتمني مكونش طريقة تنسيه بيها …
هزيت راسي وقولت؛
-تصدق مفكرتش في كده خالص …أنا عايزة اعيش حياتي زي ما هو عاش …عايزة ادي فرصة لنفسي واختارت اقولك الحقيقة عشان تختار براحتك …ولو حابب وقت أنا معنديش مانع …
ابتسم وقال:
-لا مغيرتش رأيي …كل انسان وليه ماضي مش من حقي احاسبك عليه …أخطاء العبد في حق نفسه الافضل تبقي سر بس انا بقدر طبعا صراحتك …..خلينا بس نتفق علي نقط معينة ..بنتي هتعيش معايا لأن مامتها متجوزة …
بتمني ده ميكونش عاملك ازعاج أنا عايزك تعتبري منة بنتك يا جايدا ..
ابتسمت وانا بقول؛
اكيد ..
……..
مين قال إن الجواز أساسه الحب ..ده كان غلطان جدا …معتقدش كنت هكون مبسوطة مع مصطفي بالشكل ده …مراد كان ونعم الزوج …وكنت مبسوطة مع بنته كأنها بنتي بالضبط …كنا عيلة سعيدة جدا …وحصل اللي متوقعتهوش ..مراد قدر يخليني احبه ♥️…عرفت أنه انسان مفيش زيه …محترم وطيب …وندمت اني رفضته قبل كده ..كنت مستغربة أن فيه حد زيه في العالم …جه وجبر الك*سر اللي في قلبي …ونسيت مصطفي والسنين اللي ضي*عتها معاه …

 

 

بعد سنة ونص …
كنت مع مراد وبنته منة …كنت حامل في الشهر السادس وجايين من عند الدكتور …منة دخلت مع باباها محل الالعاب وانا روحت محل الاطفال اشوف لبس مناسب …لاني قدرت اعرف نوع الجنين …كنت بختار الهدوم لما صوت مألوف ناداني:
-جايدا انتي …
بصيت واتصدمت لما لقيته مصطفي…وجوده في المكان ضايقني ..مكنتش حابة أن مراد يشوفني معاه ويزعل …
-اهلا …
قولتها ببرود وبعدت عشان اروح احاسب ..وقفني صوته الحزين لما قالي:
-مبروك .
وقفت فجأة فكمل هو:
-اتمني انك تكوني مبسوطة في حياتك.
-الحمدلله ..

 

 

اتنهد وقال:
-كان نفسي اكون مبسوط زيك …بس اكتشفت اني خر*بت حياتي بإيدي عشان اتجوزت واحدة مش شبهي خسرت واحدة بتحب…
قاطعته وقولت:
-لعل الخير يكمن في الشر …أنا مبسوطة في حياتي وانت كمان اتقي الله في مراتك …
وشاورت علي مراته اللي مشغولة وهي بتنقي هدوم للبيبي …
وبعدين روحت حاسبت علي اللي اشتريته وخرجت لقيت منه ومراد مستنيني …مشيت وسطهم ومسكت أيديهم الاتنين وانا بقول بسعادة:
-انا بحبكم♥️
طلع عشق الثلاثين مميز…احسن من العشرين بكتير
تمت

لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية عشق الثلاثين)

تعليق واحد

اترك رداً على Alaa Ahmed إلغاء الرد

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى