رواية عشق الأمجد الفصل الرابع 4 بقلم شهد القاضي
رواية عشق الأمجد البارت الرابع
رواية عشق الأمجد الجزء الرابع
رواية عشق الأمجد الحلقة الرابعة
في الصباح وبالتحديد منزل عائشه////
والدة عائشه ذهبت لكي تُوقظ عائشه فقد إقتربت الساعه الواحدة ظهرا ولم تستيقظ بعد!!
والدة عائشه-عائشه قومي يلااا هتنامي اليوم كله ،قالت ذلك وهي تفتح الستائر لتدخل الشمس الي الغرفة
عائشه بنوم-سيبيني انام يمرات ابويا
والدة عائشه بتفاجئ-مرات ابوكي!! نهارك أبيض ،بطلي تخرفي وقومي يلاا،شكلك نمتي متأخر ولا ايه
عائشه بنوم-اه نمت بعد الفجر
والدة عائشه- طب قومي يلا صلي وكلي عشان تساعديني فالغدا خالك ومراته جايين عالغدا وعمك ومراته
عائشه بتعجب – ليه
والدة عائشه بتعجب اكتر- اي ال ليه
عائشة-اقصد يماما لي اي المناسبة انهم جايين كده من مدة محدش جيه،حتي بعد وفاة بابا الله يرحمه قطعوا الصلة وفين وفين يزورونا ،افتكر انهم بيجوا فالاعياد بس
والدة عائشه بحنان- حبيبتي عيلة ابوكي كويسين بس الدنيا مشاغل وشوفتي اهم جايين النهاردة ومفيش اي مناسبة ،وخالك كلمني انه جاي يقعد معايا النهاردة عشان هيسافر شغل فترة هو ومراته وعياله
عائشه بتفهم -امممم
والدة عائشه -يلا قومي بقي
عائشه بضحك -يعني مش هنام ده أنا تعبان
والدة عائشة -قومي يبت،قالت ذلك وهي تقذفها بالوسادة ،ثم خرجت وبعد قليل إنتهت عائشه من الصلاة وبدأت في مساعدة أمها فالمطبخ مر للوقت بسرعه ولم تنتبه للوقت حتي قاربت الساعه ال5 ،جلست عائشه لكي تستريح وجدت روان متچهه إليها وهي تقول ..
روان- عمو أمجد عالفون عايز يكلمك
عائشه بإستغراب – ماشي هاتي الفون وروحي اوضتك خلصي مذاكرة ،ذهبت روان وتحدثت عائشه مع أمجد
أمجد= كنتي فين يهانم رنيت خمس مرات مرديتش ليه
عائشه- كنت مع ماما والله فالمطبخ بنجهز الغدا عشان عمي ومراته وخالي ومراته جايين
امجد بإستغراب=ليه
حكت له عائشه ما قالته والداتها
امجد بتفهم-اممم طيب انتي عاملة ايه
عائشه-نعسانة اوي وتعبت من تجهيز الغدا
أمجد= حد قالك تنامي بعد الفجر برضوو ،اقولك روحي نامي تقولي لااا نتكلم اشربي بقي
عائشه بغيظ-بس يضفدع
أمجد بضحك= ماشي،علفكرا انا فالبيت خلصت بدري النهاردة واحتمال انزل مصر قبل الاسبوع ما يخلص اصلا
عائشه بفرحة-بجد
أمجد بجدية=ايوا إن شاءالله ،شوية كده هنزل اشتري حاجات من هنا هدايا وكده،قوليلي عايزة إيه
عائشه- مش عايزة حاجه ،عايزاك ترجع بالسلامة بس
أمجد =يبت قولي عايزة ايه ،اي حاجه تيجي فبالك
عائشه بتفكير- منا مش عارفة ،،ممكن تجبلي عباية خليجي كده علي زوقك وعايزة شنطه معينة كده هبعتلك صورتها واتساب هي ماركة وكده كل الموجود فمصر تقليد وعايزة لابتوب لوحدي بدل ال انت اخدته للشغل واممم هبعتلك صورة لطقم كوبايات هاته برضو عشان عاجبني اويي وو
امجد= بس بس اي كفاية كل ده ومش عايزة امال لو عايزة كنتي هتقولي اي
عائشه بضحك- علفكرا دي حاجات بسيطه
امجد=بسيطة اه
عائشه -بقولك المفروض اقفل عشان قرايبي زمانهم علي وصول وهقوم اجهز وكده بليل اكلمك ماشي
امجد=خلاص ماشي
في المساء////
كان الجميع يجلس علي الطاولة ليتناولوا الغداء سويا لتتحدث والدة عائشه
والدة عائشه -نورتونا والله مكنش ليه لزوم كل الحاجات ال جبتوها دي كفاية انكم جيتم
اخيها- دي حاجات بسيطة عشانكم
عم عائشه- والله مراتي ال أصرت مندخلش فاضيين لو تشوفيها وهي بتجيب كانت عايزة تجيب كل حاجة عند الراجل ،قال ذلك وهو يضحك،ثم تحدث ابن خال عائشه “يوسف”
يوسف- عاملة اي فالمذاكرة يروان
روان -الحمدلله ماشية
يوسف- شدي حيلك كده انتي السنه الجايه هتكوني تالتة ثانوي
روان-ان شاءالله
ظلوا يتحدثون ويضحكون سويا في جوا ملئ بالسعادة حتي جاء موعد رحيلهم ،وذهبت خديجه لكي تنظف المطبخ وذهبت والدتها لتنام بعد يوم طويل ومتعب ،وذهبت روان لكي تنام هي ايضا،انتهت خديجة من المطبخ وذهبت لتاخذ حماما لكي تستريح،ثم إنتهت وذهبت لغرفتها لكي تنام ولكن خطر في ذهنها أن تتحدث مع امجد ولكنها تعجبت عندما لم تجد اي رسالة منه! حتي انه لم يتصل! قامت بالاتصال عليه ولكنه لم يرد ،عادت مرة اخري للاتصال ولكنه قام بفصل المكالمه!! تعجبت كثيرا ،ولكنها وجدته يتصل بها
عائشه- مش بترد لي !! وكنسلت لي!!
أمجد= معلش كنت نايم وتعبان من اللف
عائشه بشك-إفتح الكاميرا
أمجد= كاميرا ،في اي يبنتي إنتي شاكه فيا ولا اي
عائشه-بقولك افتح الكاميرا
امجد =حاضر يستي،ثم قام بفتح الكاميرا ونظرت عائشه فالغرفة ولم تجد شئ ولكنها اخبرته أن يحرك الفون في زوايا الغرفة،وايضا لم تجد شيئا،اطمئن قلبها ثم قالت خلاص متشكرين يلا اقفل الكاميرا
امجد=نعم يختي ،مصحياني بعد نص الليل وتقوليلي افتح الكاميرا وبتشكي فياا وبعدين تقولي متشكرين!!
عائشه-ايوا منا عايزة انام بقي كده اطمنت عليك وانت كمل نومك
امجد= ده عند امك عارفها
عائشه-اه نايمة
امجد=بطلي استظراف
عائشه- عايز اي دلوقتي طيب
امجد بمكر= بصراحة مبقاش جاي ليا نوم فنسهر نتكلم لحد ما انعس وهنتكلم فيديو
عائشه بصدمه- لاا انا تعبانه عايزة انام بكره نتكلم
أمجد= لا مفيش نوم
عائشه- علفكرا انت غليظ
امجد=ميضرش
عائشه-اوووف طب اتفضل اتكلم بدل ما انام منك
امجد= اممم صحبي هيتجوز لما ننزل مصر ،وهتيجي معايا الفرح
عائشه-لا مش بحب الافراح
امجد=معلش تعال علي نفسك
عائشه- لما اشوفك حاضر
امجد=مندا علي ميرندا
ظلوا يتحدثون حتي غفت عائشة ابتسمت امجد عليها ثم انهي الاتصال وذهب لينام هو ايضا..
بعد مرور يومين وصل امجد مصر بسلام وذهب إلي منزل والدة عائشه لكي يفاچئها فهو لم يخبرها متي سيأتي،وصل الي المنزل وصعد وطرق الباب ،وفتحت له روان التي كانت مصدومة من وجوده ولكنه أخبرها ان تسكت ولا تفتعل اي صوت!! أومئت له وسئلها عن عائشه واخبرته انها فالمطبخ اومئ لها وذهب تجاه المطبخ وجدها واقفة تطهو الطعام،جاء من خلفها بهدوء ثم قام باحتضانها تفاچئت عائشه كثيرا حتي انها لم تعد تعرف ماذا تقول ،قامت بإحتضانه سريعا ثم قال بصوت خافت “وحشتيني”
عائشه- وانت كمان وحشتني معرفتنيش ليه انك نازل النهااردة
امجد=كنت حابب انها تكون مفاجأة
عائشة وهي تُعاود إحتضانه-احلي مفاجأة اويييي
ثم قاطعتهم دخول والدة عائشه التي تفاچئت هي ايضا بوجود امجد
والدة عائشه -امجد يحبيبي جيت امتي
امجد وهو متجه ناحيتها ليحتضنها= لسه جاي اهو عاملة اي يحماتي
والدة عائشه -الحمدلله يبني انت عامل ايه
امجد= فرحان اني رجعت والله وشوفتكم
والدة عائشه-طب ادخل استريح شوية وهنحط الغدا
اومئ ثم نظر الي عائشه لكي تفهم انه يريدهاا ثم ذهب
عائشه- ماما خلي بالك من الاكل لحد ما اجي
اومئت والدتها ثم ذهبت عائشة
دخلت عائشه الي غرفتها وجدت امجد مستلقي علي السرير يحاول ان ينام ولكنه إستيقظ بدخولها جلست بجانبه وتلقائي نام في احضانها ظلت تلعب في شعره ثم قال
امجد=وحشتيني اوي يعائشه ،لما كنت لوحدي كنت حاسس بنقص من غيرك مكنتش عارف اكل ولا اظبط لبسي ولا اعمل حاجه ،كنت متعود انك بتعمليلي كل حاجه
عائشة – ايام وعدت المهم إنك رجعت اهو وهرجع اظبطلك كل حاجه بنفسي تاني
امجد= ربنا يديمك ليا ينور عيني
عائشه- طب اي هتنام ولا هتقوم تاكل ،الغدا عشر دقايق بالكتير ويخلص
امجد بتعب= لا انا مش قادر اقوم عايز انام بجد لما اصحي هبقي اكل بقي
عائشه- طيب لما تصحي ناكل سواا ،عشان عايزة اكل معااك
امجد وهو ينام= ماشي يحبيتي وذهب في نوم عميق ،ظلت عائشه مكانها لم تتحرك حتي لا يستيقظ وينام بارتياح،،بعد مرور بضع دقائق طرق الباب ودخلت والداتها وجدت امجد نائم سئلتها سيتناولون الغداء ام ماذا،اجابت عائشه انها سيتناولون الغدا عندما يستيقظ أمجد لانه متعب ،تفهمت والدتها ثم ذهبت لتاكل هي وروان ،،نامت عائشه هي ايضا في نوم عمييق وكأنها لم تنم منذ مدة…..
يتبع….
لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا
لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية عشق الأمجد)