رواية عشق الأدهم الفصل الخامس 5 بقلم رانيا شاهر
رواية عشق الأدهم الجزء الخامس
رواية عشق الأدهم البارت الخامس
رواية عشق الأدهم الحلقة الخامسة
دكتور علي لو سمحت*
د. علي:- اتفضلي
آيات: ممكن ي دكتور اعرف لو حضرتك بتشرح كورسات خارجية؟!
لأن قسم التاريخ القديم دا بجد معقد وبنخاف منه
د.علي:لا مفيش كورسات
شرحي أثناء المحاضرة هيفهمك بدون اي اضافات واتفضلي عل محاضراتك وسابها ومشي
آيات في نفسها: اي الدكتور المتعجرف داا
هو شاايف نفسه علي اي؟؟
شهد وهي بتخبط آيات علي كتفها:- بتكلمي نفسك 😹🤌🏻
عليه العوض ومنه العوض
آيات بضيق:- فكك مني الساعه دي علشن مش طايقه نفسي ومشيت وسابت شهد
شهد بضحك:- مجنووونه😹😹😹
أدهم:- مليكة محمد الحـصري!!
بنت الدكتور الحـصري صـديق بابا
طب ازاي مأخدتش بالي من الاسم في الـCV..ولو هي اللي لسانها طويل وكانت تستحق اللي عملته فيها
بس أنا لازم أعلمها الأدب
لازم أجيبها الشركةة هنا وأعرفها تكلمني ازاي بعد كدا
آسف بقا ي دكتور محمد بنتك اللي اضطرتني اكسرلها غرورها دا
أدهم: الوو تولين ابعتي لي قاسم بسررعه
تولين:- أوامر يباشا
قاسم دخل لأدهم:- اوامر ي أدهم باشا
أدهم:-طبعاً بما انك مسؤول عن المهندسين تحت التدريب فـ عاوزك تتواصل مع صاحبة الـCVدا وتعرفها انها اتقبلت فـ شركتنا
عاوزها فـمكتبي هنا بكرا الصبح
فااهم ي قاااسم
قاسم:- اعتبرها موجوده ي ادهم باشا
عن اذنك علشن اشوف شغلي
أدهم لنفسه:- لما نشوف انا ولا انتي يبنت الحـصري
التليفوون بيرن:- ألوو معايا بشمهندسة مليكة الحصري
مليكةة اتفضل:-
قاسم:- أحب ابلغ حضرتك ان مكانك فالشركةة اللي اتقدمتي للمقابله فيها موجود وياريت تشرفينا بكرا لاتمام الـCV
مليكة باستغراب:- شركة اي؟!
أنا متقدمتش غير لشركةDouble A واكيد عمري م هروح الشركه دي
قاسم تدارك الموقف وبسررعه اتصرف وقال لها:- لا يفندم معاكِ مستر قاسم من شركة Golden Hourse وكنا بنعمل حصر لاوائل دفعات الهندسةة وشوفنا حضرتك أهل للمكان
مليكةة بفرحةة:- طبعاً هكون عند حضرتك بكرا وقفلت
مش هطوول عليكم وأقول لكم بطلتنا هتعمل اي
صحيت مليكة من نومها علي صوت مامتها وهي بتشتكي من نومها التقيل 😴
مليكة:- ي فوفاا يست الكل من غير م تتعصبي أنا صحيت😂
قامت مليكةة وأخدت الشاور بتاعها وبدأت تجهزز
لبست لبس فورمال زادها جماال علي جمالها ونزلت جرري علشن تلحق معادها
وصلت مليكةة الشركةة ونزلت من التاكسي بعد م حاسبته
ولسا هتدخل الشرركة…..
عند سيڤين بنت خال أدهم
شايفه نفسها اووي وخصوصا انها جميلة ومن عيلة غنيه
دايما بتحوم ورا أدهم وبتغير عليه من أي حد يقرب له
يسرا:- سيڤااا انتي فين تعالي شوفي آخر أخبار أدهم
سيڤاا عرفتها ي مامي وأكيد هرووح له النهاردا ابارك له وكمان ابقا جنبه
يسرا: ايوا كدا متسبهوش الا لما يتجوزك
سيڤين: طبعاً يمامي انتي عارفه اني أي حاجة ببقا عاوزاها مش بسيبها لحدد
وضحكووا هما الاتنين
اي دااااا انت اي اللي جابك هنا
مليكةة بصوت كله ذهوول
أمير:- جاي وراكي علشن عاوزة اشوفك لانك وحشتيني
مليكة بحدة:- أمير مية مرة قولت لك احنا اخوات ومتربيين مع بعض
انت ابن عمتي وبس ولو سمحت امشي من هنا وسابته ومشيت
دخلت مليكةة الشركة وسألت عل قاسم
السكرتيرة دلتها عل مكتبه ودخلت
دخلت مليكةة وبصدمة قااالت
اااانت عفرريت..انت ايي اللي جابك هنااا 😳
أدهم بضحك عل منظرها:- أنا أي مكان في مصر بتاعي
مليكة لسا ماشيه لقيت ادهم مسكها من ايدها
قولت لك لما ابقا بتكلم متمشيش
مليكةة:- آااه ايديي سيبني انت عاوز مني اي
أدهم بشدة:- عاوزك هنا فشركتي وتحت عيني
مليكة بتحدي:- دا بُعدك أنا متخلقش اللي يكسرني وسابته وماشيه
أدهم:- بس أكيد هيكسرك إن عيادة دكتور الحصري تقفل!!!
مليكة اتحجرت مكانها والدموع نزلت من عنيها وبصت له وقالت:-
انت مش بني آدم أنا بكرررهك
أدهم حس بوجع ف قلبه من كلمتها ورد:- وأنا كمان
بس دا ملهوش علاقه بالي بنتكلم فيه
ها يشاطرة هتهدي كدا وتقعدي هنا فالشركه ولا اي
مليكة ساكته وهي مصدومه
أدهم:- السكوت علامة الرضاا وانا قولت انك ذكيه وهتفكري فمصلحة والدك
ألووو تولين ابعتي لي
قاسم
قااسم دخل:- نعم ي أدهم باشا
أدهم:- يلا ي أستاذ قاسم خلي البشمهندسة تمضي ع العقد وعرفها مكتبها فين
مليكةة:- عقد اي!!!!
قاسم: دا عقد تعيينك ي آنسه مليكة متقلقيش اتفضلي معايا نمضي العقد
مشيت مليكة وهي مصدومه
أدهم بص لها وقلبه واجعه
آسف بس كان لازم تبقي تحت عيني
معرررفش لي بس لازم تكوني معايا
وساب المكتب ومشي
ياتري اي اللي بيحصل لأدهم وبيفكرر في اي؟؟!
يتبع….
لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا
لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية عشق الأدهم)