رواية عشق اقتحم كياني الفصل الرابع 4 بقلم إسراء ابراهيم
رواية عشق اقتحم كياني الجزء الرابع
رواية عشق اقتحم كياني البارت الرابع
رواية عشق اقتحم كياني الحلقة الرابعة
تمام يا فندم وقبل ما تلف وتمشي ياسين قالها
-اه وحضريلي ورق صفقة المهدي بسرعة وهاتيه
حور بتوتر قالته:
-تمام يا فندم ومشيت بسرعة
وحور كانت قاعدة علي مكتبها بتحضر ورق شركة المهدي اللي قالها عليه ياسين اتفاجأت بحد واقف قدامها رفعت وشها لقيت واحد بيسالها:
– مستر ياسين موجود
حور عرفت انه عمر المهدي صاحب شركة المهدي جروب قالتله باحترام:
-اه يا فندم اتفضل ثواني هبلغه ان حضرتك وصلت
عمر بصلها وسرح في جمالها وبصلها بنظرات وحشة وده لانه معروف عنه انه زي*ر نساء وعينه زايغة فاتكلم وهو بيغمزلها:
– الا القمر اسمه ايه ؟
حور اضايقت من نظراته القذرة وسؤاله اللي باين غرضه منه:
-افندم.!! قولت لحضرتك ثواني ابلغه
عمر المرادي تطاول عليها ومد ايده وبيحطها علي وس*طها راحت مدياله بالقل*م فجأة اتصدمت من رد فعلها وحطت ايدها هلي وشها من الصدمة وعشان هو واخد علي كدة ان اي ست تبقي سهلة عشان فلوسه فاتصدم من رد فعلها واتغاظ انها مدت ايدها عليه فبصلها بغضب وزعقلها
ياسين كان قاعد في مكتبه وسمع صوت زعيق برة قام بسرعة وخرج يشوف في ايه واول ما خرج لقي حور بتقؤل لعمر المهدي:
-انت انسان سافل ومش محترم وتستاهل ميت قلم مش قلم واحد كمام
عمر قالها بغضب وزعيق جامد:
-انتي قد القلم ده انا هوريكي:
ياسين صرخ بغضب وهو بيبص لحور وقالها:
– هو في ايه بالظبط وايه اللي حصل هنا
عمر اتكلم بمكر وصوت عالي:
– اللي حصل انك جايب ناس تهزقنا يا ياسين بيه وشاور علي حور وكمل كلامه وقال: الز*فتة دي مدت ايدها عليا
حور بصت لياسبن وهيا بتعيط وقالته: –
– والله يا ياسين بيه هو اللي مد ايده وحطها عليا وكان بيعاكسني وكنت بدافع عن نفسي وبتعيط بشحتفة
ياسين بصلها بصدمة وبعدين بص لعمر وفجاة رفع ايده وادي عمر الق*لم التاني علي وشه وقاله بغضب جحيمي:
-ده جزاء اللي يمد ايده علي حاجة تخص ياسين العامري…
حور اتصدمت من رد فعل ياسين لانها توقعت انه ميصدقهاش او عالاقل يصلح الامور عشان الشغل اللي بينه وبين عمر .
وعمر حط ايده علي وشه مكان القلم واتكلم بصدمة وغضب:
-انت اتجننت انت عارف انا اقدر اعمل فيك ايه
ياسين حط. ايده في جيبه وهو بيتكلم:
– اعلي ما في خيلك اركبه واه اعتبر الصفقة اللي بينا اتلغت لاني ميشرفنيش اشتغل مع واحد زيك حقير
عمر بص لحور بغضب وبعدين بص لياسين وقاله:
-ماشي يا ياسين انا هوريك وسابهم ومشي
حور بصت لياسين بامتنان وقالتله:
– انا بجد متشكرة اووي والله انا حكيت الصدق وتقدر حضرتك تراجع الكاميرات
ياسين بصلها بغضب واتكلم بعصبية وقالها:
– اول يوم شغل وماشاء الله مصايبك سابقاكي وسابها ودخل
حور كشرت وقعدت علي المكتب بغيظ وهي بتبرطم:
– ماله ده ؟ ثم انا مالي مش الناس اللي شغالين معاه هما اللي مش محترمين وبعدين افتكرت وهو بيضر*ب عمر بالقلم وكانت سعيدة انه صدقها وانه دافع عنها وقعدت تفكر فيه وفي وسامته وبعدين انتبهت لنفسها وقالت لا يا حور مش هنعيده تاني خلاص اقفلي قلبك ده للابد وشافت شغلها
ياسين دخل مكتبه وهو مضايق وحاسس انه كان المفروض يكس*ر عضم اللي اسمه عمر ده عشان مد ايده عليها بس استغرب نفسه ليه مستحملش عليها حاجة كدة وحس بينه وبين نفسه انه معجب بيها واتشدلها بس امتي وازاي ميعرفش .
اليوم خلص حور عدت علي رهف عشان يمشو سوا واول ما دخلت مكتبها لقيتها مشغولة جدا فقالتلها:
-رهف مش هتمشي معايا انا خلصت شغل؟
رهف قامت وقفت وقالتلها وهي بتشرب من النسكافيه بتعب:
-لا يا قلبي انا هتأخر شوية روحي انتي عشان لسة ورايا شغل .
حور طبطبت عليها وقالتلها بحب:
-تمام يا قلبي خلاص هروح.انا يلا بااي
………
في البيت كانت رؤي خارجة من اوضتها ولابسة دريس رقيق مع طرحة وهي اصلا ملامحها صغيرة وجميلة بعنيها اللي باللون الفيروزي كانت قمر وقابلها اسر وهو داخل من باب الشقة وسألها :
-رايحة فين كدة ؟ وفضل يبص لملامحها اللي شدته اوي
رؤي ابتسمت وهيا بتبصله وقالتله:
-رايحة الجامعة عشان اخد جدولي حضرتك عايز مني حاجة ؟
اسر ابتسم وقالها بهزار:
-علي فكرة انا مش كبير اووي كدة فبلاش حضرتك
رؤي بصتله بخجل وقالتله وهي بتبص في الارض:
-احم حاضر ياابي.. اسر بصلها ورفع حاجبه راحت قالت بسرعة: قصدي يا اسر
واتكسفت ووشها احمر وهو استغرب رقتها اوي وفونه رن وهيا قالتله انا همشي بعد اذنك
اسر قالها بسرعة:
– لا استني هوصلك ولقي نفسه بيقؤلها بغيرة:
-بس ممكن تمسحي الميكب اللي انتي حاطاه ده؟
رؤي بصتله ببراءة وقالتله:
– بس انا مش حاطة ميكب حتي شوف وقعدت تمسح وشها وشفايفها بالمنديل
اسر استغرب وقالها:
– يعني شفايفك دي طبيعي كدة
رؤي اتسكفت جدا وسابته وجريت وقالتله
وهيا بتجري:
– هسبقك علي تحت يا ابيه
اسر مستغرب نفسه اووي وليه قلبه بيدق جامد كدة وابتسم ونزل وراها بسرعة
…………
خرجت حور من الشركة في نفس الوقت اللي خارج فيه ياسين وراح ناحية عربيته بس لمح حور وهي ماشية وفي شاب بيعاكسها وبيقؤلها:
-اي ده طب والله قمر بجد ما تجيبي رقمك
و نتعرف
حور مرضتش عليه بس كانت خايفة وهيا ماشية لقيته بيحاول يمسك ايديها لسة بتلف عشان تضر*به لقت اللي بيديله بو*كس وقعه في الارض من قوته اتصدمت ورفعت وشها لقيته ياسين قلبها دق جامد وفضلت منحة وبصاله زي الهبلة ولقيته قوم الشاب ومسكه وعمال يضر*ب فيه خافت اووي ومسكت ايد ياسين وهيا بتترجاه:
-خلاص يا ياسين خلاص هيموت في ايدك بالله عليك سيبه واول ما سابه الواد جري وفجأة ياسين بصلها بغضب وقالها:
-انتي واقفة هنا ليه اصلا عاجبك اللي عمال يعاكسك ده
حور بصتله بغضب طفولي وقالتله بعياط: –
– قصدك ايه يعني ثم اانا كنت ماشية في حالي وهو اللي عاكسني والله
ياسين بص لفوق وغمض عينه بغضب وحاول يتحكم في نفسه ورجع بصلها وقالها:
-خلاص متعطيش انا مش عارف الاقيها منين ولا منين واحد الصبح وواحد بليل ده ايه ده .
حور بصتله شوية كدة وبعدين بدل ما كانت بتعيط فضلت تضحك جامد علي كلامه
ياسين سرح في ضحكتها اللي خطفت قلبه وفضل يبصلها وهيا خدت بالها واتكسفت ووشها احمر من نظراته وبصت في الارض بس سمعت صوت من وراها عارفاه كويس فكشرت وقلبها اتقبض، الصوت ده كان حسام طلقيها ومعاه مراته منة واتفاجأت بحسام وهو بيقؤلها:
– حور ازيك متوقعتش اشوفك هنا خالص
حور حست انها هتعيط بس مسكت نفسها وقالت مستحيل تنولهاله وتخليه يشوفها مكسو*رة بالذات ان كان معاه مراته وبكل شجاعة قالتله:
-وليه بقي متوقعتش مفكرني هفضل زعلانة بقي
منة بصتلها بغيظ وقالت؛
-بغيظ لا بس كويس الصدمة مأثرتش عليكي اهو
حور حبت تغيظها اكتر ولقت نفسها بتحط ايدها في ايد ياسين اللي اتصدم من رد فعلها وبتقؤلهم لا وكمان اتجوزت بس ايه راجل بجد مش تباركولي
حسام ومنة بصو لبعض بصدمة وقالولها في وقت واحد:
– مبرووك
ياسين استغل الفرصة وراح ايده علي وس*طها وقربها لحضنه وقالهم ببحة رجولية خلت قلب حور يدق جامد من الفرحة
-الله يبارك فيكم بجد حور دي احلي حاجة حصلتلي في حياتي
حور طبعا كانت في عالم تاني حست ان قلبها هيخرج من مكانه من كتر ما بيدق بعن*ف واتكسفت بس مقدرتش تشيل ايده عشان متتكشفش بس جواها فرحانه اوووي
ياسين قالهم بغرور:
-اعرفكم بنفسي انا ياسين العامري صاحب شركات العامري جروب
منة بصدمة ردت عليه
– طبعا غني عن التعريف وفي نفسها لا وقعتي واقفة يا حور
حسام اتكلم بغضب مكتوم:
طب اتشرفت بمعرفتك نستأذن احنا باي
حور كانت فرحانة انها غاظتهم وانهم معرفوش يشمتو فيها واول ما مشيو بصت لياسين وقالتله بغضب:
-انت ازاي تحضني كدة هه فهمني ؟
ياسين بصلها وضحك جامد لحد ما غمازاته بانت وحور تنحت شوية وسرحت في ضحكته وغمازاته اللي حليته اكتر وانتبهت علي صوته
-عارف اني حلو بس مش اووي كدة وغمزلها بعينه
حور اتكسفت وحاولت تغير الموضوع وقالته:
– احم لو سمحت متغيرش الموضوع ازاي تتجرا وتشدني عليك وتحضني كدة
ياسين بصلها بخبث وقالها:
-وبالنسبة لأنك قولتي اني جوزك عادي
حور اتحرجت وقالتله:
– احم متأسفة بس انا اضطريت اعمل كدة عشان حاجة تخصني يعني بعتذر ليك .
ياسين حط ايده علي شعره وفكر شوية وقالها:
– ماشي بس اعتقد بما اني دخلت في الموضوع فمن حقي اعرف ايه هو ولا ايه
حور ردت باندفاع وعياط من غير ما تحس قالتله:
-لا مش من حقك وانت انت اكيد برضه زيه انا مش ممكن اامن لراجل تاني كفاية لما حبيت اتجر*حت او يمكن كنت واهمة نفسي اني بحب بس مش هضعف و اكرره تاني
ياسين استغرب كلامها وطريقتها بس حس انه في حاجة وكبيرة كمان فقالها وهو بيقرب منها:
-انا اسف خلاص متعطيش و مش عايز اعرف تعالي يلا اوصلك
حور بزعل قالتله وهي بتمسح دموعها:
-لا انا هروح زي ما جيت متشكرة
ياسين بصلها بغضب واتكلم بعصبية:
– مش بعيد كلامي مرتين انتي عايزة حد يعاكسك تاني ولا ايه
حور خافت من عصبيته فاتكلمت بسرعة:
-لا خلاص خلاص هركب
ياسين ضحك علي طريقتها كأنها طفلة وفي باله بيكلم نفسه وبيقؤلها:
-يا تري ايه حكايتك يا حور
………..
رهف خلصت شغل ولسة هتقؤم جه زميلها في الشغل ودخل مكتبها وهو بيقؤلها:
-رهف ازيك
رهف استغربت وقالتله:
-الحمد لله خير في حاجة ؟
زميلها قالها باحراج:
-كنت عايز رقم والدك
رهف قلقت وقالت في نفسها انه في حاجة بخصوص الشغل فسألته:
-ليه هو حاجة حصلت؟؟
زميلها بصلها بأعجاب وقالها:
-بصراحة انا معجب بيكي من فترة وكنت عايز اتقدملك
ورهف كانت لسة هترد بس اتصدمت من رد فعل اياد اللي واقف علي باب مكتبها وبيقؤل لزميلها:
– نعععععم عايز ايه يا اخويا
رهف بتوتر لما لقت اياد في وشها قالتله:
-في ايه يا مستر اياد
اياد بصلها بغضب وغيرة وقالها:
-خليكي انتي بس علي جنب دورك جاي
رهف خافت من رد فعله بس من جواها فرحانه وبتقؤل لنفسها:
– الله ده طلع بيغير بس احسن تستاهل
اياد بص لزميل رهف وقاله بغضب وهو ماسكه من لياقة قميصه:
-اسمع يالا الهانم مخطوبة انت سامع؟
زميلها بصله بغيظ وقاله بعند:
-بس انا مشوفتش دبلة في ايدها وهيا مقالتليش
اياد بغضب اكبر من عند الشاب ده:
-لا وهيا تقؤلك بمناسبة ايه ثم يا عم لسة مجبناش الشبكة يلا بقي هوينا وياريت متقربش من القوضة دي تاني
زميل رهف هز راسه بخوف وتوتر وسابهم ومشي بسرعة ورهف بصت لاياد بغضب وقالتله:
– انت ازاي تقؤله اني مخطوبالك انت اتجننت
اياد بصلها بعشق وقرب منها وقالها:
-ايوة مجنون بيكي ثم انا فعلا هخطبك وهتبقي مراتي كمان
رهف بصتله بسخرية وقالتله وهيا بتربع ايديها:
-ده ايه الثقة دي ومين قالك اني هوافق عليك
اياد اتكلم بصدق وهو عينه في عينها:
-قلبي قالي و بجد انا حاسس انك بتحبيني زي ما بحبك والله من ساعت ما شوفتك وانا اتغيرت ومش شايف حد غيرك وافقي وانا اوعدك عمري ما هعرف ولا هبص بس لواحدة غيرك يا رهف انتي جننتيني وخلتيني افكر في اللي جاي وانا معاكي وانا عمري ما فكرت في حياتي واللي جاي يا رهف
رهف شافت الصدق في عيونه وحست انها بجد بتعشقة بس خايفة خايفة توافق يجرحها فقالتله بصوت رقيق:
-وايه اللي يضمنلي انك مترجعش تحن للايام دي تاني يا اياد؟
اياد رد بلهفة وقالها؛:
-خدي الضمانات اللي تعجبك بصي انا مستعد اخدك معايا في كل مكان اروح فيه عشان تصدقي
انا بعشقك وعمري ما هفكر اخونك او اتغير عليكي لاني ما صدقت لقيتك يارهف
رهف فكرت شوية وبعدين بصتله وقالتله:
-اديني فرصة افكر وياريت متضغطش عليا
اياد حس بامل وقالها بابتسامة:
-حاضر اللي انتي شايفاه بس ياريت تفكري كويس وتديني فرصة يا رهف
………..
حور كانت قاعدة في اوضتها بتفكر في ياسين حاسة انها واحدة تانية معقؤلة بالسرعة دي حبته بعد ما قالت لا مش هفتح قلبي تاني لحد بس عقلها بيقؤلها ان الحب اللي بجد بيدخل من غير استئذان ومش بنتحكم فيه انتبهت لنفسها وبعدين طلعت البلكونة وهيا لسة بتفكر، ايه ده يعني انا مكنتش بحب حسام ازاي ده بس حاسة اني واحدة تانية بشوف ياسين ببقي مش علي بعضي وبتوتر ولما كدبت وقولت انه جوزي وكلامه عني خلاني حسيت بالسعادة واتمنيت لو يكون بجد شوية ودخلت قوضتها تاني وقفلت النور وفضلت تفكر لحد ما نامت.
……. بعد شهر
حور دخلت لياسين المكتب وقالتله:
– حضرتك طلبتني في حاجة؟
ياسين بصلها وقالها بجدية:
-رهف في عشاء عمل انهاردة بليل مع رجل اعمال هيا حفلة في فيلته ياريت تبقي جاهزة علي سبعة بليل هبعتلك العربية وتكون معاكي اوراق الصفقة بعد ما تراجعيها كويس .
حور قالتله بابتسامة:
-تمام يا فندم بعد اذنك ولسة هتمشي سمعته بيقؤلها
-احم حور ياريت متلبسيش حاجة ضيقة وبلاش ميكب
حور ابتسمت تلقائي وقالتله:
– نعم!! مش فاهمة
ياسين قالها بكدب وتوتر باين علي وشه:
-ده عشان بس ميحصلش زي ما حصل اول يوم في الشغل
حور استغربت كلامه بس تجاهلته وقالتله:
– حاضر بعد اذنك وسابته وخرجت ولما خرجت قعدت علي مكتبها و ابتسمت لانها حست بغيرته وده فرحها اووي ومتعرفش ايه سبب سعادتها بكدة
………………………….
بليل رؤي خرجت من قوضتها وهيا لبسة دريس لونه احمر مع طرحة بيضة وكانت قمر اووي واسر كان قاعد مع امه في الصالة بيتفرجو علي التلفزيون فرؤي قالت لنبيلة خالتها:
-انا نازلة يا خالتو عايزة حاجة
اسر شافها وهيا قمر كدة اتجنن فقالها بسرعة:
انتي رايحة فين يا رؤي ؟
رؤي بصتله باستغراب وقالتله:
-خطوبة واحدة صحبتي وانا مستأذنة من ماما وعمو
اسر حس بنفسه وطريقته فحاول يتصرف طبيعي:
-طيب ممكن اوصلك عشان محدش يضايقك
رؤي فرحت وقالتله بلهفة:
– بجد ياريت انا اصلا كنت هقؤلك كدة بس اتحرجت يعني لتكون مشغول واعطلك
اسر فرح من كلامها وقالها وهو بيقؤم من مكانه:
-لا طبعا عادي هلبس علطول وننزل
رؤي قالتله و كان باين عليها السعادة:
-تمام هستناك
وخالتها متابعة وفي نفسها بتدعي ان ابنها بفوق ويعرف قيمة رؤي ويسيب البنت اللي من وجهة نظرها مش مناسبة ليه وخرج ونزلو سوا وركبو العربية وفي الطريق اسر فونه رن بص للفون بتوتر وبعدين بص لرؤي اللي اتحرجت وقالتله ممكن نقف هنا بس هشتري حاجة من السوبر ماركت وعملت كدة
لانها حست انه اتحرج ومش عاوز يرد وهيا معاه
اسر وقف العربية وهيا نزلت وهيا مخنوقة وهو رد ورانيا قالتله بدلع اول ما فتح الخط:
-ايه يا بيبي فينك
اسر قالها وهو بيضحك بسخرية:
-انا اللي فيني ولا انتي وقبل ما يكمل كلامه سمع صوت ناس اتعصب وقالها:
انتي فين يا رانيا………
يتبع…
لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا
الرواية كاملة اضغط على : (رواية عشق اقتحم كياني)