روايات

رواية عشق ارسلان الفصل التاسع والعشرون 29 بقلم حليمة عدادي

رواية عشق ارسلان الفصل التاسع والعشرون 29 بقلم حليمة عدادي

رواية عشق ارسلان الجزء التاسع والعشرون

رواية عشق ارسلان البارت التاسع والعشرون

رواية عشق ارسلان الحلقة التاسعة والعشرون

اتعلم انك موطني و على أرض قلبك شيدت مملكتي
نصبت موطني و انت مدينتي ان كنت بلا مأوى لقد وجدت ملجائي ان كنت بلا وطن فلقد وجدت وطني في قلبك
انت مسكني انت سر سعادتي
ما ظننت يوما انك ستمتلك القلب و الروح و الوتين
*********************
الفصل 29
خرجت حياة اتصدمت من اللي عينيها شيفاه ممر أحمر مليان ورد أبيض وأحمر وبين الورود أضواء وفي نهاية الطريق كان في طاولة الجواز كانت على شكل قلب كبير مليانه ورد أبيض وأحمر كان المكان كله ورد وفي وسط كل وردة لمبه منوره بألوان جميلة
وأهل القرية كلهم كانوا موجودين
حياة كانت فرحانه أوي أول مرة تحس إنها مبسوطه بالشكل دا فاقت من شرودها على إيد بتسحبها كانت هتصرخ لكن حط إيده على بوءها
أرسلان : حياة اهدي دا أنا إنت إزاي تخرجي بالهدوم دي ومن غير ماتغطي شعرك ..
حياة : أرسلان إنت خوفتني مكنش قصدي أخرج بالشكل دا بس لما سمعت أصوات عاليه جايه من بره قلقت ..
باس راسها وطلع وردة من ورا ظهره وقدمها لها ..
أرسلان بحب : الوردة دي لأميرتي النهاردة فرحنا وكنا بنخلص التجهيزات ..
حياة بفرحة : هنعمل فرحنا هنا في القرية ..
أرسلان : أيوه إنتي كنتي بتتمني إن كل أهل القرية يحضروا فرحنا وأنا حققتلك اللي بتتمنيه ..
حياة باسته من خدوا
حياة : أنا متشكرة أوي أرسلان إنت إدتني كل حاجة حتى السعادة اللي اتحرمت منها ..
أرسلان : حبيبتي تطلب كل اللي هيا عايزاه أنا هنا علشان أحققلك كل أحلامك .. مسك إيدها تعالي معايا
دخل بيها لواحدة من الأوض بصت بإنبهار للفستان اللي كان متعلق
حياة حضنته بفرحه
حياة بدموع : أنا بحبك أوي ياأرسلان أنا مش قادرة أوصف كل المشاعر اللي في قلبي ناحيتك ..
مسك وشها بين إيديه
أرسلان مسح دموعها : مش عايز أشوف دموعك دي من النهاردة إنتي اميرتي والنهارة فرحنا ..
حياة : دي دموع الفرح مش عارفه أنا عملت إيه حلو في حياتي علشان ربنا يرزقني بيك ..
جت أسيل : إنت بتعمل إيه هنا يلا على بره مينفعش تشوف عروستك قبل الفرح .. أريان تعالى خذ صاحبك ..
أرسلان : هههه مالك بس في إيه ماإنتوا من الصبح مع بعض وأنا كمان عايز أبقى مع مراتي ..
أريان : تعالى ياصاحبي أنا كنت بجيب فستان الفرح لأسيل يلابينا سيبهم يجهزوا ..
بعد شويه وقت أرسلان كان واقف وجنبه أريان كل واحد منهم مستني عروسته
أرسلان بص بصدمة لحوريته اللي اخذت عقله بجمالها كان أريان مصدوم أكثر منه
نزل عمر وهو ماسك إيد حياة وأسيل
عمر : النهاردة أنا بسلمك أختي وأميرتي لوجتلي في يوم واشتكت منك إنت عارف هيحصلك إيه ..
أرسلان بحب : حياة دي عينيا اللي بشوف بيهم قرب منها وباس راسها ومسك إيدها ..
عمر وجه كلامه لأريان : أسيل أختي ولوحصل واشتكت منك في يوم هتحلم إنك تشوفها ثاني ..
أريان بحب : أسيل دي نبص قلبي عمرك سمعت عن قلب عاش من غير نبض ..
مسك كل واحد منهم بإيد اللي ملكت قلبه وباسها بعدها دخلوا للقاعة والإبتسامة مش مفارقه وشهم
وأول مادخلوا الكل التفت ناحيتهم وكانوا باصينلهم بإعجاب كانت عنين الرجاله بتبص ناحية حياة وأسيل والبنات باصين لأرسلان وأريان
حياة بعصبية : لولا إن النهارده فرحي كان زماني قتلت واحدة منهم إنت مش شايف بيبصولك إزاي ..
أرسلان : حتى لو بصولي كلهم أنا عينيا مش شايفه غيرك إنتي ياملكة قلبي ..
أريان بغيره : قلتلك الفستان ضيق شايفه بيبصولك إزاي ..
أسيل : ضيق إيه بس كل دا ضيق ياحبيبي نسيت إنك إنت اللي اخترته وبعدين ميهمنيش حتى لوبصولي أنا معايا وفي قلبي سيدهم كلهم ..
أريان : سمعني كلام حلو علشان ماتعصبش لولا الفرح كنت قلعت عيونهم اللي بتصلك دي ..
أسيل : عارفه ياحبيبي ماتتعصبش النهاردة لينا ..
عند حياة اللي كانت بتموت من الضحك من تصرفات أرسلان
حياة : إنت متعصب ليه الناس بتبصلك أنا ماشوفتش عريس متعصب يوم فرحه ..
أرسلان : إنتي مش شايفه بيبصولك إزاي أنا عايز الفرح دا يخلص بسرعة ..
بدأت الموسيقى الكل كان فرحان وبيرقص
حياة : أرسلان قوم نرقص معاهم..
أرسلان : إيه إنتي عايزه ترقصي والناس كلها تبصلك ..
خلص الفرح بعد مدة من الرقص وفرحة الجميع
أرسلان : أمي حبيبتي أنا هروح بيتنا وإنتي روحي ماخالتي أمل ..
أمل : ماتقلقش يابني كلهم هيروحوا معايا حتى أم أريان ..
أريان : تمام انا هاخذ عروستي وأروح كل واحد منهم خذ عروسته وركب عربيته ..
*****************
أرسلان وصل لبيته نزل من العربية شال حياة بين إيديه أول مادخلوا بيتهم حياة إتفاجأت بشكل البيت كان متزين كله بلالين حمراء وورد في كل مكان وشموع
حياة : أرسلان أنا مش مصدقه نفسي كل دا علشاني ..
أرسلان : لو كان بإيدي كنت عملت أكثر من كدا ..
حياة بحب : أرسلان إنت أجمل حاجة في حياتي ..
أرسلان بخبث : غيري هدومك عايزه مساعده ..
حياة : أخرج من الأوضة علشان أغير هدومي ..
أرسلان : في إيه أنا عايز أساعدك يابت أنا جوزك ..
حياة بخجل : أرسلان أرجوك عايز أغير هدومي ..
أرسلان : حاضر هخرج علشان بس ماتتكسفيش أكثر من كدا أنا هروح أخذ دوش وأغير هدومي في الحمام التاني تكوني غيرتي ..
خرج من الأوضة حياة قلعت الفستان بصعوبة دخلت الحمام اتوضت ولبست الإسدال وقعدت تستنى أرسلان
أرسلان : يلا نصلي ركعتين نبدأ بيهم حياتنا مع بعض ..
********************
عند أريان وأسيل
وصل أريان وأسيل لبيتهم لما دخلت اتفجأت بالبيت كان جميل أوي
أريان بحب : أنا استنيت اللحظة دي كثير وأخيراً النهارة اتحققت ..
أسيل : اخرج دلوقتي عايز أغير هدومي وبعدها نحضر الأكل سوى أنا هموت من الجوع ..
أريان بصدمه : إيه أكل دا مش وقت أكل ياأسيل يلا ياحبيبتي ..
أسيل : إنت قلتلي أنا هعمل كل اللي إنتي عايزاه ودلوقتي بترجع في كلامك ..
أريان بقله حيلة : حاضر ياحبيبتي هغير هدومي ونحضر سوى الأكل اللي عايزاه ..
أسيل : هو دا حبيبي اللي أعرفه ..
أسيل غيرت هدومها ودخلت المطبخ لقت أريان بيحضر الأكل شالها قعدها على السفرة
أريان : النهاردة أي حاجة أميرتي عايزاها هتتعمل بعد وقت الأكل جهز وقعدوا ياكلوا سوى أريان كان بيأكلها بإيده ..
*****************

يتبع….

لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا

لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية عشق ارسلان)

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى