رواية عشق أحفاد الراوي الفصل الحادي عشر 11 بقلم سلمى حجازي
رواية عشق أحفاد الراوي الجزء الحادي عشر
رواية عشق أحفاد الراوي البارت الحادي عشر
رواية عشق أحفاد الراوي الحلقة الحادية عشر
حمزه / انتي اي اللي جابك هنا ده بيتي
رنا بتوتر / بيتك … بيتك ازاي
فريده / اااه الصلاه ع النبي انت بقا حمزه
حمزه / ايوا … خير
ورد / دول صحابي ي حمزه
الراوي / اي يحمزه عيب كده هتفضا نوقفهم بره … اتفضلوا يا بنات
رنا بدموع / انا … انا لازم امشي
ذهبت رنا مسرعا للخارج وظل الجميع مندهش مما يحدث
ورد / رنا مالها ي فريده
فريده وهي تنظر بجانب عينيها الي حمزه / تعالي هقولك منه لله اللي كان السبب
ورد / طب روحي شوفيها اطمني عليها
فريده / انتي حوله ي بنتي مش شايفه رجلي … ةبعدين سيبيها متخافيش
مالك / في اي انا مش فاهم حاجه
رحيم / هفهمك بعدين … المهم اتلحلح يلا وروح راضيها
حمزه / محدش له دعوه بيا سيبوني ف حالي
تركهم حمزه ايضا ثم صعد الي غرفته
الراوي/ هو اي اللي بيحصل
رحيم / متقلقش ي حاج مافيش حاجه احنا رايحين الشركه عشان اتأخرنا …. عن اذنكم
ذهب رحيم للخارج ثم اتبعه مالك بعد ان القى السلام ع الجميع ولكن قبل خروجه من المنزل عاد الي ورد
مالك / لو احتاجتي حاجه كلميني
ورد بكسوف / اكيد
مالك / يلا خلي بالك من نفسك
ورد / وانت كمان
فريده / مسم عليا الطلاق احنا ما عيشين
تركهم مالك واتجه لخارج المنزل ثم صعدت فريده مع ورد الي غرفتها وحكت لها كل ما حدث مع رنا
ورد / طب وبعدين
فريده /مش عارفه هي مصره انها تسافر لاهلها بعد الامتحانات
ورد / لا طبعا تسافر فين
فريده / انتي عارفه رنا لما بتصمم ع حاجه لازم تنفذها
ورد / انتي هتفكي الجبس ده امتي
فريده / بعد بكره ياختي وهرجع الشغل تانى
ورد / طب كويس … انا امتحاناتي كمان يومين وملمتش حاجه
فريده / هو انتي يعمي هتغلبى ده انتي بتبصي ف الكتاب بصه واحده بتجيبى الماده ف شوال
ورد / قل اعوز برب الفلق … من بعض ما عندكم يست البشمهندسه
فريده / يا ريته باين عليا … ده اللي بيشوفني بيفكرني سواقه توكتوك
ورد حصل / حصل …. بقولك اي خليكي هنا اما انزل اعملنا شويه ساندوتشات عشان حضرتكم مخلتونيش اتهنى ع الفطار
فريده / عيشت وشوفت ورد بتفطر شبه الناس صحيح الجواز بيربي
ورد / جواز اي يبت ي عبيطه انتي … انا نازله
هبطت ورد لاسفل ثم اتجهت الي المطبخ لتصنع بعض الساندوتشات ف كانت تسنيم تقف تغسل بعض الصحون
ورد / خليكي ي طنط ارتاحي وانا هغسلهم
تسنيم / لا متشكره شوفي انتي هتعملي اي واعمليه انا مش محتاجه مساعده
ورد / هو انا ممكن اسال حضرتك سؤال ؟
تسنيم / هه اسألي
ورد / هو حضرتك متضايقه مني لي هو انا زعلتك ف حاجه
تسنيم / لا ابدا …. اصل لما اشوف ابني داخلى بواحده معرفهاش ولا اعرف عنها اي حاجه ويقولي دي مراتي ف اخدها بالحضن واطبطب عليكوا واصقفلكوا
ورد وهي تخفض رأسها / حقك … ثم اكملت حديثها بدموع بس انا والله مش وحشه
تسنيم وهي تشعر بالذنب / استغفر الله العظيم يا رب … انا مقصدش انك وحشه انتي باين عليكي طيبه وبنت حلال بس حطي نفسك مكاني مافيش اي ام ف الدنيا تتقبل الوضع ده واللي بيحصل وانا مش فاهمه حاجه
ورد / انا هحكيلك ع كل حاجه …….
حكت ورد لتسنيم كل ما حدث معها وطريقه زواجها من مالك ةهي تبكي
تسنيم / يعيني ي بنتي …. منه لله حسبي الله ونعم الوكيل فيه … متزعليش ي حبيبتي … اعتبريني مكان والدتك الله يرحمها واعتبري الحاج كمان والدك ده طيب جدا وحنين عمره ما زعل حد فينا من ساعه ما المرحوم جوزي اتوفي هو و ابو رحيم وهو شايلني ع كفوف الراحه انا وسناء وربي مالك وحمزه ورحيم محسسهمش ابدا بفقدان ابوهم …. احنا عيلتك ي حبيبتي وانتي بنتنا .. متزعليش مني ان كنت بوخت معاكي بس غصب عني والله
ورد بابتسامه / لا انا مش زعلانه خالص انا مقدره ده وكمان انا حبيتكم اوي وحسيت معاكم ف اليومين دول الدفا والحنان اللي عمري ما حسيت بيه بجد كان نفسي يبقي عندي عيله زيكوا كده
تسنيم / ما خلاص بق انتي بقيتي من العيله
ورد / لا ي طنط دى فتره وهتعدي … احنا اتفقنا انا ومالك ع كده وهنطلق
تسنيم بابتسامه / طب قومي اعملي الساندوتشات ليكي انتي وصاحبتك اللي خللت فوق دي
ورد / هااا صحيح فريده
ضحكت تسنيم على ورد ثم قامت ورد بصنع بعض الساندوتشات واخذ العصير معها وصعدت الي الغرفه فوجدت فريده قد ذهبت لنوم عميق وكأنها في منزلها
ورد بضحك / يا الله غيبوبه
ف شركه الراوي
كان مالك يتابع عمله وهو يجلس ف مكتبه حتى قطعه صوت طرقات الباب ف سمح للطارق بالدخول
هدير / مستر مالك الورق اللي حضرتك طلبته
مالك / طب حطيه ي هدير ع المكتب واتفضلي
هدير / طيب … ممكن اسال حضرتك سؤال
مالك باستغراب / اتفضلي
هدير / هو خبر كتب كتابك ده صح
مالك / اومال هزار … وبعدين بتسالي لي
هدير / اصلها شاطره اوي اشتغلت يومين ف الشركه عرفت توقعك
مالك بعصبيه / هدييييررر الزمييي حدوودكك معايااااا واتكلمييي كويييس
هدير بتوتر / انا … انا مقصدش … انا اسفه
مالك / اتفضليي اطلعييي برره وبعد كده متدخليشش ف اللي مالكيش فيه
خرجت هدير من المكتب الغضب يمتلكها وتكاد ان تنفجر غيظا
هدير بغضب / ماااشي انا هوريها ازاي تاخدك منيي … انت لياا انا وبسس انا وبسس يا ماالك
ف احد الشقق ف وسط البلد
كانت ياسمين تجلس تتابع التليفاز حتى وجدت طرقات قويه ع باب منزلها فاتجهت لفتح الباب
ياسمين / ايوا ميين ….. هاا اكرم
اكرم / اي مالك اتخضيتي كده
ياسمين بتوتر / ما .. مافيش
اكرم / هتفضلي موقفاني ع الباب كده
ياسمين / ااا…. ادخل
دخل اكرم بهدوء ثم غلق الباب خلفه
ياسمين / تشرب حاجه ؟
اكرم / لالا تعالي ف حضني انتي وحشتيني اوي
ياسمين وهي تبتلع ريقها بخوف / و .. وانت كمان
اقتربت ياسمين من اكرم وهي تحتضنه ولكن بعد ثوان انصدمت حين مسك اكرم شعرها بيده بقوه شديده
اكرم / بقااا انا ياا بنتت ال*** تعمليي معايااا كدههه تبعتي لابو ورد عنواني وتقوليله ان احنا هناك يا **** ده انا هعلمك الادب
ياسمين بصريخ / ااااه يا اكرم سيبني حرام علييكك انا عملت كده عشان بحبك
اكرم / اسيبك اي ده انا هعلمك الادب من اول وجديد …. مشش اكررمم اللي بتتعلممم عليه يا شما*ل يا ****
بدأ اكرم بصفعها بقوه وضربها بقدمه ف جميع اجذاء جسدها وهي تصرخ بشده حتى نزفت من شده الضرب
اكرم / انا هرحمك ومش همو*تك انا بس بعلمك الادب عشان تعرفي مين اكرم … سلام ي قموره
رحل اكرم وتركها ملقيه ع الارض ولا تستطيع التحرك من شده التعب
تحرك اكرم بسيارته ولكن كانت توجد سياره سوداء تتبعه دون علمه
ف شركه الراوي
كان مالك يتابع عمله ف الشركه ولكن قطعه صوت رنين هاتفه
مالك / ايوا ف اي اخبار
الرجل / ايوا ي مالك باشا هو راح شقه ف وسط البلد قعد فوق بتاع نص ساعه كده ونزل والشقه دي بتاعت بنت عايشه فيها لوحدها وهو دلوقتى مروح لبيته
مالك / حلو اوى اول ما يطلع تاخد بعضك انت والرجاله وتظبطوه وتجيبهولي ع المخزن
الرجل / اوامرك ي مالك باشا
مالك / سلام
بعد مرور ساعه اتصل الرجل بمالك مره اخرى
الرجل / الواد بقا ف المخزن زي ما حضرتك امرت يا باشا
مالك / تمام اوي كده حط عينك عليه انت والرجاله وكل يوم تكيفوه بعلقه كده حلوه وتجيبله اكل ومايه انا عاوزه يعيش بس يتمني المو*ت وميطولهوش لحد ما افضى واشوف هعمل اي
الرجل / تحت امرك ي مالك باشا
بعد مرور ثلاثه اسابيع فقد انتهت ورد من امتحاناتها ورنا و حمزه ايضا ولكن تلك الايام كانت تمر ببطئ شديد ع كل من حمزه و رنا ف هم كانوا ف غايه الحزن ولم يستطيع الاخر التخطي مما حدث ولكن الكبرياء كان ينتصر عليهم فلا يستطيع احدهم ان يتغلب عليه ويتحدث مع الاخر فهل سينتهي الامر بهم هكذا ام لا ؟
ف الشركه التي تعمل بها فريده
كانت فريده تأخذ راتبها الشهري من الشركه فوجدته ناقص
فريده / اي ده .. هو كل شهر تقصوا من المرتب دي مبقتش عيشه … انا شغاله الشهر كله … فين المدير انا مش هسكت
ذهبت فريده الي مكتب المدير فامر لها بالدخول
فريده / ممكن اعرف المرتب ناقص ٥٠٠ جنيه لييه هو كل شهر يقل كده من غير سبب
المدير / انتي مقصره ف شغلك ي انسه فريده وده حق تعبك الشهر ده
فريده / نعم نعم مقصره … لا بقا انا تعبت من ام دي شغلانه احنا نفضها انا متمرمطش ف الكليه خمس سنين ع شان ف الاخر يطلع عين اهلى ف الشغل وف الاخر مخدش حاجه
المدير / الزمي حدودك وانتي بتكلميني
فريده / بااااسس انا رايحه اتستت ف بيتي لا حد يقولي الزمي حدودك ولا حد يقولي مخصوملك من المرتب بلا ق ف بق استقالتي هتجيلك سلاموعليكو
خرجت فريده من الشركه وهي ف غايه العصبيه حتى اصدمت ف شخص وسكبت عليه كوب القوه الذي كان ف يديه
رحيم / مشش تفتحيي يا انسسه
فريده / هاا انا اسفه والله مقصدش
رحيم / انتييي تاااانييي … هو انتي ايي طالعالي ف البختت
فريده / ع فكره بقا انت مستقصدني
رحيم / انا برضو ولا انتي اللي شكلك بتكراشي عليه وكل شويه تعملي الشويتين دول ع اساس انها صدف انا عارف شغل البنات ده كويس
فريده / لاااا بقولك ايي مسمحلكشش انت اصلا مش زوقي
رحيم / مش زوقكك…. انتي تطولي اصلا فعلا زوقك الواد السرسجي اللي كنتي مصاحباه
فريده / شوف بقا بتجيب ف سيره الناس وبتدخل ف اعراضهم ازاااي
رحيم / يا شيخه بقاا ده انتي ف
قرفتيني ادؤكي بوظتي الجاكيت بالقهوه و وقعتي القهوه ابلي كنت هشربها منك لله
فريده / ما قولت اسفه هو اصلا يوم باين من اوله …. خلاص تعالي اعزمك ع قهوه بدل اللي دلقتها وبالمره تظبط تغسل الجاكيت
رحيم / اذا كان كده ماشي
فريده / ما صدقت انت
رحيم / عشان بس مكسفكيش
فريده / يجدع
رحيم / اممم
دخل رحيم المقهي ومعه فريده ثم جلسوا وقام رحيم بخلع الجاكيت ثم اعطاه للنادل لكي يقوم بغسله وقام بطلب قهوه له ولفريده
بعد عده ثوان كان رحيم سيبدأ ف الحديث مع فريده ولكن قطعه دخول فتاه عليه وهي تحتضنه
شمس / رحيم وحشتني ….
يتبع…
لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا
لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية عشق أحفاد الراوي)