روايات

رواية عشق أحفاد الجوهري الفصل الحادي والستون 61 بقلم آية المهدي

رواية عشق أحفاد الجوهري الفصل الحادي والستون 61 بقلم آية المهدي

رواية عشق أحفاد الجوهري الجزء الحادي والستون

رواية عشق أحفاد الجوهري البارت الحادي والستون

عشق أحفاد الجوهري 2
عشق أحفاد الجوهري 2

رواية عشق أحفاد الجوهري الحلقة الحادية والستون

مر اليوم باحداثه على الجميع
مرت حور بجانب غرفة جدها ودخلت بهدوء واشتياق نظرت لحالته وبكت كثيرا فهي لم تراه ابدا بهذه الحالة يوما امسكت حور يده وقبلتها
حور بدموع:: جدو انت واحشتني قوي يا جدو انا اسفة اني سبيتك وعملت كده وكذبت بس مكانش في أيدي حاجة سليم كان عايز يحرمني من ولادي اخواتي يا جدو مصدقين اني خاينة وبابا وولاد عمي انا مش خاينة يا جدو انا بريئة انا قلبي طيب اه بس بعد اللي حصل قسوا قلبي عليهم معرفش اذا كنت في يوم هاسامح ولا لاء بس هما مش وثقوا فيا ولا سمعوني كآني غريبة انا زعلانة قوي منهم يا جدو طب قولي انت كنت أعمل ايه حتى ابني ياسين بيكرهني مش مستوعبة اللي بيحصل معايا بس بتمنى تفوق وتبقى جمبي ومتسبنيش انا محتاجك جمبي يا جدو اكتر من اي وقت وكل هذا ولم يبدي اي ردة فعل
حور : انا هامشي بس هاجيلك تاني غادرت حور الغرفة وهي تبكي وتتمنى ان يشفي جدها سريعا
في الأسفل كان الجميع منتظرين نزول باقي أفراد العائلة
آمال بهمس لمليكة: امال فين حور منزلتش ليه
مليكة : معرفش بس اكيد هتنزل متخافيش
ساجد بجدية : بابا بعد اذنك انت والكل عايز اقول حاجة
قصي : اتفضل يا حبيبي اتكلم
ساجد : انا عايز اتجوز
نهى بفرحة: بجد يا ساجد طب مين هي واسمها ايه نعرفها عندها كام سنة
جنى : اهدي يا ماما بالراحة عليه ده لسه بيتكلم
مراد : مين يا حبيبي اللي عايز تجوزها
ساجد : آيسل بنت عمتو رؤى
حور ابنة سيف : يا لئيم كل ده ومخبي جو الحب الخفي ده ولا ايه يا آيسل
آيسل بخجل : انا انا مش عملت حاجة
جني بضحك : حرام عليكي يا حور كسفتيها
رؤى : بس خلاص كلكوا على بنتي وبعدين انا مش موافقة عليك يا ساجد
نهى : ليه بقا يا رؤى هانم هو ابني وحش
رؤى بغرور : لا بس مش اي حد يتجوز بنتي
ساجد : ليه بس يا عمتو ده انا بحبك عموما آيسل هتكون ليا وانا اوعدك اني اسعدها واحافظ عليها
آسر بفرح : وانا موافق على بركة الله
آيسل بتسرع : بجد يا بابا موافق
رؤى بغيرة : شوف البنت ملهوفة ازاي كل ده من ورايا يا آيسل
آيسل : لا لا والله يا ماما مكانش في بينا كلام ولا كنت بخرج معاه هو اعترفلي بحبه وانا بصراحة كنت معجبه بيه كمان قالي لما يخلص جامعة وانا اكون كبرت شوية
مراد بمرح : شوف البت بتعترف انها بتحب ابني وأثناء حديثهم هذا دخلت حور عليهم والزم الجميع الصمت
حور بانبهار ابنة احمد : عمتو انتي حلوة قوي بس مكنتش اعرف انك شبه عمتو مليكة قوي كده
حور بضحك: بجد طيب كويس بس انتوا سكتوا ليه لما دخلت كملوا
أدهم : اصل ساجد ابن مراد عايز يتجوز
حور بمحبة لابن أخيها : بجد طيب مين العروسة بقا
ساجد بحب لعمته: آيسل بنت طنط رؤى يا عمتو
حور بهدوء: مبروك يا حبايبي ان شاء الله هديتكوا بتاعة الخطوبة عندي هتعجبكوا
يزن بتزمر: لا بقا ده حرام كده
حور : من ايه يا استاذ يزن بضربك ولا بحبسك من غير اكل وميه
يزن بمرح : ماما انا كمان عايز اتجوز
الجميع : نعممممم
يزن بخضة : مالكوا انا قلت حاجة وحشة انا بحب بنت وعايز اتجوزها
حور : ومالو يا حبيبي بس لما اخواتك الكبار يتجوزوا الأول
يزن : طب نعمل خطوبة طيب اي حاجة اربطها بيها
حور بقرف: تربطها انت يا ابني متأكد انك ابني وانا اللي ربيتك
يامن : لا خاطفينه
سليم بجدية : انت بتتكلم جد يا يزن انت بتحب
يزن بجدية اكتر: اه يا بابا وكمان بحب بنت هنا
حور : مين هنا
يزن : فرح بنت عمو حسام
حسام بغضب : بعينك يا ابن سليم مش هجوزهالك
يزن بعند: ليه بقا مش عاجبك
حسام : ما هي طولة لسانك دي اللي مودياك في داهية انا مش موافق
حور : استنا بس يا حسام كده انا كمان مش موافقة البنت لسه صغيرة ركز يا حبيبي في مذاكرتك وبعدين اجوزك
يزن : لا مش هاقتنع كده غير لما تقرأو فاتحة على الاقل واعرف انها ليا
قصي : انتوا يا عيال مالكوا انهاردة اي صفة التملك اللي عندكوا دي
أسد : احممم انا كمان جدي عايز اخطب
حسام بتريقة: يا قلب ابوك يا حبيبي ومين هي بقا
آسد بضحكة بلهاء: حورية بنت عمتو زهرة وعمو احمد
احمد بضحك : انت لسه فاكر ده انا فكرته لعب عيال
عمران : وانا كمان عايز اتجوز
باسل : لا بقا في حاجة انهاردة طب استنوا لما نجوز الاكبر
شهاب : ايوة نشوف يزن ومراد واياد ويوسف وياسين ايه رأيكو يا شباب
يزن بخبث: والله يا جدي وانا كمان عايز اتجوز معنديش مانع بس العروسة توافق
وليد بضحك: قول هي مين يا قلب جدك ونروح نخطبها
يزن : نغم بنت عمي سفيان
مراد بعصبية : انت كنت بتحب اختي من ورايا يا يزن
يزن برخامة : يا عم اتلهي هو انت كنت سايبني ولا بتخليني اخد نفسي يا اخي اوعا كده ده انت جبتلي نقطة يا رب تيجي اللي تجننك وانا عارفها مين
رغد بفضول : مين يا يزن قول مين يا مراد نفسي اشوفك عريس يا ابني قول مين هي وهنروح نتقدم ليها
يزن : مالوش لزوم يا رغود هي من البيت هنا
سفيان : من بنات العيلة مالكوا كده حالفين ما تسيبوا البنات في حالهم مين يا مراد
مراد : ليان بنت عمي سيف
سيف : يا حلاوة اخرتها اناسب سفيان
سفيان ببرود : مالو سفيان يا سيف
شهاب : بس بس اهدوا ايه رايكوا نعمل للشباب خطوبة وبعد 6شهور الفرح بس نشوف لو حد تاني عايز يتجوز
قصي : جدو انا طالب القرب منك
شهاب بفضول :مين يا حبيبي
قصي : جنى
قصي بضحك وفرح : على خيرة الله من زمان مدخلتش بيتنا فرحة يبقى الاسبوع الجاي خطوبة الشباب كلهم مرة واحد ما عدا يزن ابن سليم لانه فرح صغيرة يا حبيبي خلص بس جامعتك وبعدين نتكلم في الموضوع ده
الجميع بفرح : موافقين
وخلال فرحة الجميع أعلن هاتف حور عن اتصال فسكت الجميع خلال لحظات
نظرت لهم حور ببرود واجابت على هاتفها
حور بابتسامة : اهلا يا قلبي واحشتني
الشخص : اخبار الحلوين معاكي ايه كله تمام
حور بخبث : طبعا يا روحي كله تمام وتحت السيطرة
الشخص : انا عارف انتي مش سهلة وشكلك ناوية على نية مش حلوة انا حافظك
حور بضحكة عالية : اكيد يا قلبي هو في حد حافظني غيرك
الشخص : طب اسيبك بقا تخلصي مهمتك يا بطلة خلي بالك من نفسك وحرصي من الافاعي اللي عندك
حور بحب : وانت كمان خلي بالك من نفسك ومتخافش انا بمية راجل
واغلقت حور هاتفها ونظرت للجميع فكانوا ينظروا لها باستغراب وتعجب وغضب
سليم بهدوء ما قبل العاصفة: مين ده اللي كنتي بتكلميه
حور ببرود: وانت مالك بكلم مين
سليم بصوت عالي : لا ليا وليا كتير قوي كمان يا هانم انتي ناسية انك مراتي ام ولادي
حور ببرود: تؤتؤ كده هزعل طليقتك يا استاذ خليك فاكر كده كويس وكمان انت ابو ولادي تمام ماشي لكن انت حاليا ابن عمي وبس وزي اخويا
سليم بذهول : اخوكي ازاي مش فاهم
حور باستفزاز: هو كده بقيت بعتبرك زي اخويا وكمان اخواتي وبابا وماما قاعدين محدش فيهم وجهلي كلمة يبقى انت متدخلش يا ابن عمي
سليم بنفاذ صبر : حور متعصبنيش
حور ببرآة : انا قلت حاجة هو فيها ايه لما تبقي زي اخويا حرام يعني
سليم : لا مفيهاش حاجة خالص انا ماشي قبل ما اتهور وانتي اللي هتتحملي النتائج
حور : ابقى خد بالك من الطريق يا اخويا وانت ماشي
مليكة بضحك : يخربيت كده فصلتي الواحد
قصي : يلا كل واحد على شغله بلاش كلام فارغ
نظرت حور له بحزن من طريقته الجافة لها
سلمي بحزن : عمو بيحبك والله بس مش شايف الحقيقة قدامه بكرة كل حاجة تتصلح
أسيل بضحك : بس ايه اللي عملتيه في سليم ده
رغد : دي بهدلته وكويس انه مفقدش صبره
حور بغل : ولسه هو شاف مني حاجة دي البداية ان ما ربيته من اول وجديد مبقاش انا حور
رؤى : ايوة بقا الدنيا هتولع هنا
نهى : ايوة انا عارفاكي تموتي في المصايب
رؤي بحزن مزيف : انا يا بنتي ده انتي ظالمني
مرام : لا بريئة يا بت
حور بضحك : قوي قوي والله وحشتوني يا بنات
البنات : وانتي كمان والله
حور : لسه متغيرتوش
البنات :: يا بنتي عجزنا
حور : عجزتوا ايه ده انتوا اصبا من البنات بس لو فضلتوا تقولوا كده ممكن الرجالة تبص برة
مليكة : تفتكري
حور بضحك : والله انكوا هبل اي حد يقول ليكوا اي حاجة تصدقوا خلوا عندكوا ثقة اكتر من كده وكمان خلي عندكوا ثقة في حب ازواجكم
مرام : الله يا ست حور منك نتعلم
حور بحزن : لا متتعلميش مني انا احسن ليكي
مليكة : كل حاجة هتتصلح متخافيش واحنا معاكي مش هانسيبك
حور : طب انا هقوم اعمل نسكافيه حد يشرب معايا
سلمي ونهى : اه احنا هنشرب معاكي
حور : وانتوا يا حلوين هتشربوا
رغد ومرام واسيل ورؤى ومليكة: لا مش عايزين
وذهب حور للداخل وفي طريقها رأت فهد ابن سليم وريهام يجلس حزين بمفرده فترددت بالذهاب له ولكن ذهبت بالنهاية
حور بحنان : مالك يا حبيبي قاعد لوحدك ليه
فهد بتوتر: لا مافيش يا طنط
حور بهدوء: هتكذب عليا يعني باين انك متوتر وخايف
فهد بدموع محبوسة: بصراحة يا طنط انا خايف من ماما
حور باستغراب:: خايف من ماما ليه حصل ايه انت عملت حاجة غلط
فهد بحزن : انا من كام يوم اصريت اروح مع اخواتي لما مشيوا من البيت وهي كانت رافضة وحاولت انها تضربني بس ابيه يوسف دافع عني وامبارح لما بابا حضن يامن زعلت علشان بابا عمره ما حضني ولا حبني وماما على طول بتضربني وانا مبقولش لحد وانا شوفت حضرتك بتعاملي يزن ويامن حلو فزعلت علشان ماما وبابا مش بيحبوني ولا اي حد هنا بيحبني
حور برفض::لا يا حبيبي متقولش كده الكل هنا بيحبك قوي ومافيش حد بيكرهك وبابا كمان بيحبك
فهد : لا يا طنط انا عارف كويس كل حاجة انا مش صغير وفاهم وانا مش زعلان عندي اخواتي بيحبوني بس انا خايف يكرهوني
حور بحنان ام : لا يا حبيبي اخواتك مش هيكرهوك ولو محدش بيحبك انا بحبك اعتبرني زي مامتك
فهد بتوتر : بجد يا طنط انتي ممكن تبقى ماما واقولك يا ماما
حور بمرح : وانا أطول يبقى عندي ابن قمر كده ده انت كانك اخو يوسف التؤام شبه جدا بس متقوليش ماما قدام حد لما نبقى لوحدنا قولها
فهد بفرح : حاضر يا ماما
حور : يلا يا حبيبي روح ذاكر انت ثانوية عامة لازم تركز علشان تنجح بمعدل كويس ومتخافش من اي حاجة وذهب فهد لأول مرة بفرح شديد فهو كان يتمنى ام تعامله بحب ولطف مثل حور
حور بحزن على هذا الطفل البرئ فليس له ذنب بما يحدث فهي ستحاول باقصي جهدها ان تحبه وتعوضه بما حدث له في حياته ستكون اما له دائما
على الناحية الأخرى في إحدى شركات الجوهري
ياسين بغضب : يعني ايه هما اللي خدوا الثفقة ازاي ده حصل
سليم بهدوء: ياسين اهدا بلاش عصبيه خلينا نفكر بعقل
سيف بتفكير: سليم تعتقد انه ممكن يكون حد هنا خاين في الشركة
سراج بتاكيد : امال مين اللي هيكون نقل كل اخبارنا وثفاقتنا ليهم عرفوا ازاي
سليم بغضب مدفون: هنعرف صدقوني هنعرف ووقتها محدش هيرحمه من أيدي بس عايزكوا تتعاملوا قدام الموظفين عادي كانه محصلش حاجة علشان متلفتوش نظر حد لينا خليهم ينقلوا الاخبار بس اللي احنا هنوصلها
ياسين : تمام انا رايح مكتبي وذهب ياسين سريعا لمكتبه فهو غاضب للغاية فمن يفعل ذلك في شركات الجوهري
سراج : سليم انت ناوي على ايه
سليم بهدوء: كل خير يا سراج اتفرج انت بس وكله هيتصلح بس عايزكوا انهاردة لما الموظفين يمشوا الشركة ميبفضلش فيها غيرنا احنا بس وبلغ حسام وعز اني عايزهم
سيف بتوتر: انت عارف يا سليم عز مش هيجي
سليم : لا هيجي غصب عنه احنا مش بنلعب ده شغل ومينفعش ندخل الشغل في الحياة الشخصية احنا هنهزر يا سيف ولا ايه ابعتله يجي
سيف : تمام يا سليم هروح اكلمهم
نكمل البارت الجاي بقا؟؟؟؟؟؟؟
يا تري حور هتآدب سليم ازاي؟؟؟؟؟
ومين هو الخاين في شركات الجوهري وهيحصل معاه ايه؟؟؟؟؟؟؟؟؟

يتبع….

لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا

لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية عشق أحفاد الجوهري)

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى