روايات

رواية عشق أحفاد الجوهري الفصل الثاني والستون 62 بقلم آية المهدي

رواية عشق أحفاد الجوهري الفصل الثاني والستون 62 بقلم آية المهدي

رواية عشق أحفاد الجوهري الجزء الثاني والستون

رواية عشق أحفاد الجوهري البارت الثاني والستون

عشق أحفاد الجوهري 2
عشق أحفاد الجوهري 2

رواية عشق أحفاد الجوهري الحلقة الثانية والستون

في الشركة
ياسين : مش عارف مين ممكن ينقل اخبارنا للمنافسين
اياد : طب تحب اساعدك في الموضوع ده ممكن كمان يوسف يساعدنا
ياسين : لا بابا قال هو هيتصرف في الموضوع ده
اياد : ياسين انت علاقتك ايه مع اخوك يوسف
ياسين : مالها ما احنا كويسين
إياد : لا مش كويسين يا ياسين الكل ملاحظ انكوا مش بتتكلموا مع بعض في حاجز بينكوا مش زي ما بتتعامل مع اخواتك والحاجز ده طنط حور ياسين دي مامتك وانت كنت طفل صغير مش كل حاجة تشوفها هي الحقيقة ياسين افتكر انه طنط حور بجد تعبت في حياتها عملت كتير علشان تسعد الكل ومع اول موقف جوزها وابوها وأخواتها محدش صدقها متخيل كمية الألم اللي هي فيه والألم الأكبر منك انت ابنها ومش حابب وجودها انا معرفهاش ولا عيشت معاها بس صدقني عندي احساس انها لا يمكن تخون مش كل اللي بتشوفه العين بيبقى حقيقة والا كان الكل وقف ضدها عندك عمك عز وحسام ومالك واحمد وزهرة ومليكة واغلب العيلة واقفة معاها انا بقولك قبل ما تندم انت محتاج ليها انا بشوفك لما بتشوفها من غير ما تاخد بالها في عنيك نظرة اشتياق وعتاب عايز تجري عليها وتقولها ماما دي امك يا ياسين خدها في حضنك محدش عارف هيحصل بكرة ايه
ياسين بحزن عميق:: لا مافيش حاجة صح من اللي قولتها انا مش مشتاق لحد ولا عايز حاجة ويوسف انا مش ببعد عنه بس هو مصمم انه يحط حاجز بيني وبينه وانا مش هاضغط عليه
إياد : يا اخي افهم بقا انت مش كنت بتتعذب من غيرهم وكنت حزين على فراقهم وكل يوم تشتاق ليوسف وياسمين اهو ربنا مخيبش ظنك رجع اخواتك لا وكمان من كرمه رزقك باخين تانيين ومامتك طلعت عايشة عوض اللي فات معاهم
ياسين بهدوء: هحاول يا إياد هحاول ممكن بقا تمشي تروح شغلك
إياد : تصدق انا غلطان اني جيتلك بتطردني يا ياسين يخربيت معرفتكوا وانا مالي ومال اخوك ما تولعوا مع بعض اسيب اخوك اللي مش بيرحم هناك تجيلي انت مش عارف طنط حور مستحملة ازاي الله يكون في عونها
ياسين بغضب : يلا يا حيوان برة واقفل الباب وراك ولا تحب ندرب شوية
إياد باستعجال: لا خالص ده انا عندي مواعيد مهمة جدا لازم امشي ورحل إياد سريعا قبل أن يفتك به ياسين من شده الغضب
ياسين بتريقة : مواعيد اه يا جبان
على الناحية الأخرى في مستشفى الجوهري
ذهبت ياسمين لالقاء نظرة على الأطفال وقبل ان تذهب نادي شخص باسمها وذهب إليها
ياسمين : ايوة حضرتك اتفضل
زين : حضرتك الدكتورة ياسمين
ياسمين : ايوة حضرتك اتفضل اقدر اساعدك بايه
زين بجدية : انا بنتي هنا اسمها نور عندها 3سنين وانا بصراحة الكل اجمع على انك أفضل دكتورة هنا وليكي اسمك برة البلد فبطلب من حضرتك انك تمسكي حالة بنتي وتبقى انتي الدكتورة بتاعتها
ياسمين : تمام انا موافقة بس بطلب منك انت ووالدتها انكوا تفضلوا جمبها وتحسسوها انها كويسة وأنكو جمبها هي طفلة ومش فاهمة حاجة بس اكيد متعلقة بيكوا وهتستغرب بوجود ناس حواليها
زين بحزن : نوران ماتت وهي بتولد نور
ياسمين باسف: انا اسفة لحضرتك جدا مكنتش اعرف ربنا يصبرك خليك قوي علشان بنتك محتاجلك
زين : علشان كده عايزاها تتعالج مش عايزاها تروح مني كمان مش هقدر اتحمل
ياسمين : خليك قوي علشانها وعلشان تقويها
زين : تمام شكرا يا دكتورة اخدت من وقتك كتير
ياسمين بابتسامة ساحرة: ولا يهمك عادي ده شغلي وان شاء الله نور هتبقى كويسة وانا هاتابع حالتها بنفسي عن اذنك وذهبت ياسمين لقسم الأطفال وزين يتابعها بابتسامة
استوب كده
زين شمس الدين المنياوي عمره 33 عاما أرمل توفت زوجته وهي تلد ابنتهم الصغيرة ورفض الزواج من أخرى فكان يحب زوجته كثيرا ولم يقبل بأخرى في حياته
نور ابنة زين : عمرها 3سنوات طفلة جميلة للغاية تشبه والدها زين كثيرا من يراها يقع في حبها سريعا
نرجع بقا للرواية
في قصر الجوهري
كان الجميع يتحدث بمواضيع مختلفة لحين وصول الشباب فلم يأتي يوسف وياسين ويزن الي الآن والبنات على قدم وساق لتحضير العشاء حتى سمعوا صوت صراخ الممرضة من الأعلى ذهب الجميع للأعلى بخضة
الممرضة : الحقوني اطلبوا الدكتور بسرعة
ياسمين : في ايه اوعي كده خليني اشوفه
سليم بقلق : ياسمين حصل ايه
ياسمين : كله يخرج برة واتصلوا بالدكتور وانا هاعمل اللازم
حور : لا يا بنتي انا هافضل جمبه مش هاسيبه
سلمي : تعالي يا حور برة خلي ياسمين تشوف شغلها جدو هيبقى كويس وذهبوا الجميع للخارج بحزن وقلق وخوف وبعد مرور عشر دقائق لم تخرج ياسمين من الغرفة والجميع قلق وفي لحظات معدودة دق جرس القصر معلنا وصول احد ما
قصي : يامن روح شوف يا حبيبي لو كان الدكتور
يامن : حاضر يا جدو ذهب يامن للأسفل ورأي الطبيب يسأل الخادمة عن الجميع ذهب له يامن وطلب منه الصعود لاعلي
يحيى : كنت فين يا عادل ده انت بيتك جمب بيتنا
الطبيب عادل : معلشي يا يحيى كنت برة بس قريب من البيت واول ما جالي التليفون جييت بسرعة المهم متخافوش عمي هيبقى كويس
شهاب : ادخل يا عادل ياسمين بنت سليم جوه بس لسه مخرجتش ولا طمنتنا ارجوك طمنا
عادل : متخافوش يا جماعة عمي هيبقى كويس انتوا اهدوا بس ياسمين كانت معايا على التليفون وقولتلها تتصرف ازاي والحمد لله عمي كويس دلوقتي وكمان هيفوق في اي وقت
باسل بفرح : بجد يا عادل بابا هيفوق
قصي : الحمد لله يا رب الحمد لله
آمال بدموع : ده احلى خبر نسمعه في حياتنا
عادل بضحك : طب اكلوني بقا انا جييت من عزومة ملحقتش اكل حاجة
يحيى بضحك : لسه زي ما انت يا عادل مشكلة
عادل : اكيد يا صاحبي انت اكتر واحد عارفني المهم حمد الله على سلامة عمي والفضل لربنا ثم بنتك يا سليم اتصرفت بشكل صح من غير توتر وقلق
فتحت ياسمين باب الغرفة وقفلته مرة أخرى رات نظر الجميع عليها
ياسمين : في ايه يا جماعة جدو بقا كويس وهيفوق في اي وقت
حور بدموع : بجد يا ياسمين جدو هيبقى كويس
ياسمين بفرح : طبعا يا ماما متخافش جدو قوي جدا
سليم بفخر : انا فخور بيكي قوي يا بنتي
فرح : انا هاطلع دكتورة زي ياسمين
سليم الصغير بضحك : انتي عايزة تطلعي ظابط ولا محامية ولا دكتورة اختاري حاجة واحدة
فرح : انا هابقي زي عمتو حور وياسمين
حور بضحك : وهتبقى احلى كمان يا قلبي
وفجأة دخل ياسين ويوسف ويزن وهم يلتهان من الركض
يوسف : ماما حصل ايه جدو كويس
ياسين : ردي يا ماما
حور : انت قلت ايه ماما
ياسين بتوتر : انا كنت بقول لماما ريهام
ريهام بانتصار: لا يا حبيبي جدك كويس
ريهام بهمس لحور: شوفتي ابنك بيكرهك ازاي ولسه كمان هيحصل اكتر من كده
حور : متفرحيش قوي كده ده انتي دورك جاي قريب قوي وابقى سلميلي على حبيب القلب
ريهام بخوف : قصدك مين
حور بخبث: قصدي اللي اتفقتي معاه عليا واه صح متنسيش تقوليلو حور بتلسم عليك يا زوز وذهبت حور وهي تتوعد لها بالعذاب الشديد
ريهام بخوف : لا اكيد متعرفش شكلها بتخوفني بس هي قالت زوز يبقى تعرفه اكيد لو كل حاجة اتكشفت هروح في داهية وسليم مش هيرحمني لا لا مش لازم اخاف بس انا لازم اقوله كل حاجة ذهبت ريهام لمحادثة الشخص المجهول ولم ترى من يراقبها بابتسامة
حور : نهايتك قربت يا ريهام وذهبت حور وهي تبتسم
كان الجميع في الغرفة منتظرين ان يفيق الجد
آفاق الجد وظل ينظر حوله بترقب وحاول القيام ولكن لم يقدر فساعده ولده قصي ووليد
الجد : قصي وليد ايه اللي حصل يا ابني انا فاكر اني وقعت في مركز الشرطة
الدكتور عادل : فعلا يا عمي بس انت دخلت في غيبوبة
الجد بتعجب : عادل انت كبرت كده ازاي وباسل هو انا قعدت قد ايه في الغيبوبة
عادل : 20 سنة بقالك 20سنة في غيبوبة يا عمي
الجد : 20 سنة ولسه عايش
شهاب : بعد الشر عليك يا بابا ربنا يديك طولة العمر
الجد : اكيد الولاد كبروا دلوقتي هما فين
عز : دول كبروا وهيتجوزوا كمان يا جدي
الجد : بجد شكلي طولت قوي في الغيبوبة ونظر الجد لمليكة وتذكر حفيدته الغالية حور مسح دمعته سريعا قبل أن يراه احد
الجد : مليكة تعالي يا حبيبتي في حضن جدك وانتوا كمان يا بنات هو جدكوا مش وحشكوا
البنات بدموع : جدو ذهبوا البنات سريعا بفرح فهما مدلالاته
رؤى : حمد الله على سلامتك يا جدو واحشتنا قوي
الجد بضحك : يا قردة انتي انا واحشتك برضو
أسيل : طبعا يا جدو ده احنا كنا بنتمني اليوم ده بفارغ الصبر
زهرة وسلمي : حمد الله على سلامتك يا جدو الحمد لله انك بخير
الجد بحب : الله يسلمكوا يا حبايبي اكيد اتجوزتي انتي وادهم يا سلمى الولد ده بيعاملك كويس ولا لاء
أدهم : يا جدي الولاد واقفين الله
الجد : بس يا حيوان بطمن على حفيدتي
سلمي بضحك : اطمن يا جدو ميقدرش يزعلني
رؤى : ايوة يا مسيطر انت
زهرة : ايوة كده يا سلمى هتنتهي بدال رؤى اتكلمت
الجد : بس خلاص يا بنات بطلوا معاندة في بعض
الجد : مالك يا مليكة يا حبيبتي انتي مش فرحانة انه جدك رجع بصحة كويسة وسعل الجد كثيرا
فمدت حور يديها بكأس الماء واخذها الجد دون أن ينتبه لها فكانت حور تختبئ خلف أخواتها خائفة من ردة فعل جدها
الجد : شكرا يا بنتي ونظر بذهول لها ونظر لمليكة مرة أخرى
الجد بذهول : حور انتي هنا يا بنتي ولا انا بحلم
حور ببكاء: لا انا هنا يا جدي
الجد بفرح : يا قلب جدك انتي تعالي في حضني ذهبت حور لاحتضان جدها وظلت تبكي بقهر على ما حدث لها فكانت تتمنى وجوده بجانبها وتركها الجد تفرغ ما في قلبها من كتمان
نظر لها البعض بحزن على حالها والبعض الآخر لا يصدق بكائها نظر لها قصي بحزن بداخله تمني لو أخذها بين احضانه فهذه ابنته ولكن نفي هذا الشعور سريعا
الجد بهدوء: كله يخرج برة مش عايز غيري انا وحور
سليم : بس يا جدي
الجد : سمعت قلت ايه انا عايز اقعد مع حفيدتي لوحدنا خرج الجميع بهدوء من الغرفة
الجد : الكل خرج يا حبيبتي احكيلي كل حاجة حصلت معاكي وانا اوعدك هرجع كل حاجة لمكانها يمكن مقدرش اتحرك زي الاول لانه جدك بقا عجوز قوي بس انا لسه قوي زي ما انا
حور بضحك ودموع : اكيد جدو مافيش منه اتنين
الجد بحزن : انا عارف يا بنتي انك زعلانة مني بس صدقيني انا مصدقتش اللي حصل يومها انا كنت عارف انه مافيش حاجة صح في الموضوع يمكن قسيت في الأول بس انا متأكد من براءتك ومتاكد من تربية محمد ليكي انتي عملتي حاجات كتير قوي علشانا قبل ما تعرفي اننا عيلتك الحقيقة وعارف انه سليم غلط معاكي وسراج ومراد كلهم غلطوا في حقك بس انا وانتي هنربيهم سوا
حور : صدقني يا جدو انا مش خاينة ده كله لعبة من ريهام وفي شخص كمان معاها
الجد : ريهام بنت خالة سليم
حور : بقت مراته يا جدو وخلفوا ولد
الجد بصدمة : سليم اتجوز ريهام ازاي يعمل كده
حور بلا مبالاة : مش فارق معايا انا اللي فارق معايا اني اثبت للكل اني مش كده وكمان ياسين ابني بقا بيكرهني يا جدو كله بسببها هي
الجد ::بس يا حبيبتي جدك معاكي ومش هيسيبك وهنحاسب كل اللي غلط اهدي انتي بس عايزاك لما تخرجي ليهم واتصرفي عادي معاهم
حور : تمام يا جدو اسيبك بقا ترتاح
الجد : حور هما ولادك كويسين ياسمين ويوسف
حور بابتسامة : كويسين وزادو فردين كمان
الجد باستغراب : فردين ازاي ياسمين اتجوزت او يوسف
حور : لا انا جبت ولدين تؤام
الجد بصدمة : انتي اتجوزتي يا حور
حور : لا يا جدي دول ولادي انا وسليم انا كنت حامل في الوقت اللي طلعت من القصر مقولتش لحد كنت عايزاها مفاجأة للكل بس دلوقتي الكل عرف واسمهم يزن ويامن
الجد : هاتي ولادك يا بنتي عايز اشوفهم
حور برفض : ارتاح يا جدو دلوقتي انت صحيت من غيبوبة مده طويلة انت محتاج للراحة ابقا شوفهم بعدين
الجد : طيب يا بنتي بس لما افوق عايز اشوف احفادي كلهم حواليا
حور : حاضر يا جدو بس ارتاح وانا اللي هاعملك الاكل بأيدي
في الأسفل
عز بهمس لحسام : تفتكر جدي عايز حور ليه
حسام : مش عارف بس اكيد عايز يسألها ازاي نجت من الحادثة
عز باقتناع : وارد برضو
إيمان : آمال احنا لازم نعمل حفلة بمناسبة رجوع صحة عمي بالسلامة
نهى : اه يا طنط عندك حق جدو هيفرح قوي
عز بمرح : سامع حد بيقول حفلة احنا هنخربها بقا
حسام : اعقل يا ابني بقا انت لسه صغير
احمد : لو عقل ميبقاش عز اللي نعرفه
ياسمين : انا بقول بلاش الحفلة دلوقتي صحيح جدي فاق بس لسه صحته مش كويسة لازم راحة ومش عايزين إجهاد لصحته اكتر
عادل : ياسمين عندها حق بلاش حفلات دلوقتي
نزلت حور للأسفل وهي فرحة برجوع جدها من الغيبوبة رأي الجميع حور تنزل بابتسامة تعالت دقات قلب سليم لرؤيتها تبتسم
أدهم : حور جدي كويس كان عايزاك في ايه
حور : كويس بس دلوقتي بيرتاح كنا بنتكلم في حاجات كتير بنفتكر الحاجات الحلوة ولما اخدت مكان مليكة وعرفتكوا حبيتكوا كلكوا كنت بحس انكو عيلتي ولما عرفت الحقيقة اتصدمت مكنتش متوقعة انه حياتي اللي عايشها مزيفة بس اتقبلت الواقع واتقبلت عيلتي وكنا بنفتكر مقالبي انا وعز وانه القصر ده مكانش بيبطل ضحك حاجات كتيرة قوي يا أدهم
محمد والد حور واحمد وسلمي : وانا يا بنتي هافضل دايما جمبك وابوكي اللي رباكي ومش هاسمح لحد يآذيكي وكفاية انه شخص واحد يحبك
عز : مين ده يا عمي انا بحبها طبعا
حسام : وانا كمان
أدهم واحمد : واحنا كمان بنحبك
مالك : يعني هي جات عليا انا وانا كمان بحبك يا احلى حور في العيلة
البنات : وانتوا نسيتونا احنا كمان عايزين حضن ابعدوا كده عنها وذهبت البنات لاحتضان حور بحب فضحك الجميع عليهم برغم مرور السنوات ما زالو مثل الأطفال
آمال : انهاردة يوم مش عادي انا هادخل اعمل كل الاكل اللي بيحبه عمي
حور برفض؛ : لا ماما استني جدو عايز ياكل من ايدي انا اللي هاعمل الاكل انهاردة
رؤي : اوه هناكل من تحت ايد الشيف حور
ياسمين : اتفرجي بس يا خالتو ماما ولا اجدعها شيف في مصر ولندن كلها
حور بمرح : بعد كلامك ده انتي طمنتيهم يعني
ياسمين : طبعا يا ماما يا حبيبتي انتي حد. يقدر ينافسك
حور : طيب يلا البنات الحلوين فين اللي هيساعدوا عمتهم
البنات : احنا موافقين هنساعدك وهنعمل تورتة بالمناسبة الحلوة دي
مراد الصغير : عمتو حور شكلها هتدلعنا انهاردة
إياد بهمس لياسين: شايف يا ياسين الفرح اللي على وش والدتك عايزاك تفكر كويس واتمنى ترجع لحضنها تشاركها فرحتها زي اخواتك
ياسين بهمس : يا ترى الايام دي مخبية ايه ليا ولعيلتي
نكمل البارت الجاي؟؟؟
يا تري ريهام هيكون مصيرها ايه؟؟؟
والجد هيرد حق حور ازاي وموقف العيلة منها؟؟؟؟؟

يتبع….

لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا

لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية عشق أحفاد الجوهري)

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى