رواية عشق أحفاد الجوهري الفصل الأربعون 40 بقلم آية المهدي
رواية عشق أحفاد الجوهري الجزء الأربعون
رواية عشق أحفاد الجوهري البارت الأربعون
رواية عشق أحفاد الجوهري الحلقة الأربعون
وامضت حور يومها في المحكمة وسليم أيضا ظل يشغل نفسه في العمل حتي لا يفكر كثيرا والعائلة تخطط وتفكر كيف تجمع بينها والجد له رأي آخر
جاء الليل وحور لم تأتي بعد وظل الجميع ينتظر مجيئهم حتي آتي سليم وسأله الجد
الجد : فين حور يا ابني مجتش معاك ليه
سليم : واي اللي هيجبها معايا انا وصلتها بس هي لسه مجتش
قصي : احنا فكرنا أنها معاك
والدتها: تليفونها مغلق انا قلقانة
قصي : اهدي هتكون كويسة
وجاء احمد شقيقها
احمد : السلام عليكم مالكوا سكتوا ليه اول ما دخلت
والد حور: اختك حور يا ابني لسه مجتش لحد الان
احمد : اي ده معاد رجوعها الساعة ٥
باسل : اهدوا يا جماعة اكيد ملقتش حاجة توصلها المفروض كنا نبعت ليها عربية بالسواق
احمد : ممكن نطلع انا وسراج نشوفها احنا بقينا الساعة ١٠ يعني وجودها لوحدها مينفعش هنروح ندور عليها
الجد : عندك حق يا ابني خدوا معاكوا العربية والسواق
وذهب سراج واحمد للبحث عن شقيقتهم
علي الجهة الأخري ظلت حور تبحث عن تاكسي أو اي طريقة لتوصلها للمنزل حتي وقفت أمامها سيارة ونزل منها شخص مجهول
الشخص : مالك يا انسة وافقة لوحدك ليه
حور : لا ابدا مستنية اخويا يجي ياخدني
الشخص : طيب اتفضلي وانا هوصلك
حور : لا شكرا جدا لحضرتك
الشخص : لا انا مش ممكن اسيبك هنا لوحدك
حور بغضب : يا ابني انت بتفهم ازاي ما قلت لا
الشخص : انا اسف والله ما اقصد ازعجك طيب انا هافضل هنا لحد ما اخوكي يوصل
حور بتوتر : براحتك انت حر
وبدات حور تتوتر من وجودها في مكان مع شخص غريب وظلت تدعي أن يأتي أحد لها ورأت سيارة تأتي من بعيد
حور ؛ كانت ناقصة شخص تاني اي اليوم ده يا ربي
ورأت اشقائها في السيارة وفرحت كثيرا لمجيئهم ورأها سراج وطلب من احمد الوقوف ونزلوا من السيارة واطمئنوا انها بخير وقبل أن تذهب بالسيارة ذهبت وشكرت الشخص الغريب لوقوفها معها وطلبت منها الاعتذار لطريقتها معه وقبل الشخص اعتذراها ورحل بعد أن رائها مع اقرابها وذهب الجميع للمنزل واطمئن الجميع لسلامة حور ولم يبدي سليم أي ردة فعل لذلك
وفي اليوم التالي تقابلت حور مع مليكة وقبل أن تذهب حور قالت لها مليكة
مليكة : انتي جيتي ليه
حور : نعم
مليكة : هقولك بصراحة أنا عارفة أننا اخوات وتؤام والمفروض اكون فرحانة اني عندي اخت لاني كنت بتمني كده بس انا حاسة انك اخدتي اهتمام بابا وماما واخواتي والكل ده غصب عني مش بايدي مش قادرة اتقبلك ولا احبك
حور بهدوء : حطي نفسك مكاني تخيلي لو انتي اللي كنتي مكاني انتي مش هتفهمي ده غير لو كنتي مكاني وبالنسبة لحبهم ليا فانتي اخدتي حبهم لمدة كبيرة مستكترة عليا شوية الحب دول
وظلت مليكة هادئة بدون كلام وتفكر في كلام شقيقتها
وعلي الناحية الأخري كانت العائلة جميعا مجتمعون ويتحدثون وقبل أن يتحدث الجد دق جرس القصر ودخل شاب في أوائل الثلاثينات وذهب باتجاه الجد وصافحه الجد واحتضنه بحب
الجد : عامل اي يا ابني كده متسالش علي جدك
مازن: اعذرني يا جدي الشغل بس اول ما جدي سالم قالي انك عايزاني نزلت فورا
الجد : اصيل يا ابني وابن اصول
سراج : اي ده مش انت الشخص اللي كنت مع حور امبارح
مازن : أيوة افتكرت مكنتش اعرف انكوا من عيلة الجوهري والانسة مقبلتش اني اوصلها
سليم : مدام يا استاذ وكمان توصلها بصفتك اي مش فاهم
الجد : سليم مالك المفروض تشكره أنه فضل مع بنت عمك ومسبهاش لوحدها
سليم : اسف يا جدي
الجد : انت بقا يا مازن هتفضل فترة معانا هنا
مازن : لا يا جدي انا فتحت شقة بابا وماما الله يرحمهم وهقعد فيها
الجد : ابدا مش هيحصل يبقي بيت جدك موجود وتقعد لوحدك ولا مش بتعتبرني جدك يا مازن
مازن : ابدا والله يا جدي انت عارف غلاوتك عندي
باسل : خلاص بقا يبقي تسمع كلام بابا
مازن : اللي تشوفوه
وبعد مرور أسبوع وكانت محاولات الجد أن يقرب مازن من حور وسليم يلاحظ ذلك بغضب شديد
وآتي يوم وكانت العائلة جميعا معا يتشاركون الأحاديث حتي آتي سليم وطلب منهم أن يتحدث
وقال الجد وانا كمان في موضوع عايز اخد رايكوا فيه
شهاب : خير يا بابا اتفضل
الجد : اولا كده حاتم هيرجع يعيش معانا تاني ده ابن اخويا وانتوا عرفتوا اللي حصل كله كان خطة وملك اختكوا ده كان قدرها ثانيا في موضوع يخص حور
بس نشوف سليم الاول عايز يقول اي
سليم : الحقيقة يا جدي انا طالب ايد حور عن إذنك طبعا يا عمي بما انك والدها وعمي قصي كمان
الجد : طيب واللي يخص حور أنه مازن طلب ايديها مني ودلوقتي القرار قرارها هي اللي هتحدد وانا موافق علي اي حاجة هي عايزاها مافيش حد هيجبرها وعندك الوقت يا بنتي فكري براحتك
حور : وانا مش موافقة
الجد : مش موافقة علي مين بالظبط
حور:……………………………..؟؟؟
يتبع الجزء الثاني
يتبع….
لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا
لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية عشق أحفاد الجوهري)