روايات

رواية عشقي فريد الفصل الخامس 5 بقلم صباح غمري

رواية عشقي فريد الفصل الخامس 5 بقلم صباح غمري

رواية عشقي فريد الجزء الخامس

رواية عشقي فريد البارت الخامس

عشقي فريد
عشقي فريد

رواية عشقي فريد الحلقة الخامسة

ليان بصريخ : فريد انا فعلا مش قااادرة ، طب قول لحد من رجالتك يشلني
فريد فجأه ادور و قرب منها بعصبيه : امشي يا ليان و لوحدك
ليان بضحك : انت اتحولت كدا ليه ، ايه المشكله يعني
فريد مسك ايديها بقوة : امشي لوحدك قدامي لحد المكان يلا
ليان بوجع حقيقي : فريد سيب ايدي بتوجعني
فريد بيضغط اكتر علي ايديها : انا الإقرر اسيب ايدك ولا لا ، مش انتي
ليان بدموع : ايدي بتوجعني طب براحه
“فريد بدأ يضعف لما دموع ليان نزلت و ساب ايديها ”
ليان مسحت دموعها : شكرا
………………..
“ف مكتب درويش”
درويش : هو ممكن يقع ف حب البنت دي يا مراد ؟
مراد : معتقدش فريد يعرف يحب
درويش : ليه لا ، ممكن تبقي سبب
مراد : حتي لو حبها هياذيها
درويش : لو حب بجد عمرو ما هياذيها ، احنا لازم نتأكد فيه مشاعر ولا لا ،و لو فيه لازم يتجوزها
مراد : انت بتقول ايه يابابا بدل ما نحمي البنت منه
درويش : صدقني هو هيخاف عليها اكتر من اي حد بس لازم وقتها يقتنع أنه بيحبها
*******************
“عند ليان و فريد”
ليان : احم احنا هنقعد هنا لوحدنا
فريد : عندك مشكله ؟
ليان : لا عادي هيكون أيه المشكله يعني
فريد : طيب تمام انا طالع اعمل مكالمه تلفون
“ليان اول ما فريد طلع كانت بتدور علي الحمام و ملقيتش اي مكان ، لحد ما طلعت من الكوخ الكانو فيه ”
هايدي : بدوري علي حاجه معينه ؟
ليان بابتسامه : لا ابدا ، هو مفيش حمام هنا ف المكان ؟
هايدي : اكيد فيه يعني ،بس هو ع الرمله بعيد هناك شوية ، تيجي معايا ؟
ليان : طيب ياريت بس هبلغ فريد الاول
هايدي بأستفهام : طيب اوك ، انا منتظراكي
******************
“بعد اسبوعين ، زهرة كانت بتفكر ف مراد من اليوم الشافته فيه ، و أنهم بدءوا يتكلموا كل يوم اكتر و يطمنها علي ليان ”
“زهرة علي الواتس اب..
زهرة : هو فين وعدك ليا ؟
مراد : اي وعد
زهرة : انك هترجع ليان ، فات اد ايه و ماما تعبانه من وقتها و لحد دلوقتي بابا ميعرفش حاجه
مراد : اديني وقت بس دا كل المحتاجه
زهرة : كل شوية تقولي نفس الكلام مراد انا اتخنقت
مراد : زهرة انا محتاج اشوفك ممكن ؟
زهرة بفرحه وهي بتحاول تخبيها : اشمعنا يعني
مراد : ممكن عشان وحشتيني مثلا ؟ ، مش عارف الصراحه المهم هينفع ولا لا
زهرة بخجل : اوك حدد المكان و الوقت و عرفني
*******************
“ليان كانت بتحاول تتأقلم مع فريد و تقرب منه بكل الطرق ، لكن فريد مكنش فيه منه اي محاوله أنه يقرب من ليان و كانت حاطط بينهم كل الحواجز ، و طول الفترة ليان كانت علي تواصل بهايدي و بقوا صحاب جدا ”
ليان : فريد انا هخرج مع هايدي شوية
فريد : اعملي التحبيه ، المهم تبقي ف المنطقه هنا
ليان : تمام
“بعد ساعه”
هايدي : لازم تجوزيه
ليان : انتي بتقولي ايه مش دا الصح ابدا
هايدي : لا دي الطريقه الصح ، انك تقربي من فريد و تعالجي كل الهو فيه ، لازم تفكري ف الجواز منه و تخلي كمان يقتنع بكدة و يوافق
ليان : لا مستحيل. انا بحاول اقف جمبه تمام ، انما توصل لجواز استحاله
هايدي : اسمعي مني ، انتي حكتيلي كل حاجه عنك انتي و فريد ، انا شايفه أن دا انسب حل ، و عندي كمان الطريقه للموضوع دا
ليان : ايه هي الطريقه ؟
هايدي : ………….

يتبع…

لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا

لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية عشقي فريد)

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى