روايات

رواية عشقي الوحيد الفصل السادس 6 بقلم اسراء بكار

رواية عشقي الوحيد الفصل السادس 6 بقلم اسراء بكار

رواية عشقي الوحيد الجزء السادس

رواية عشقي الوحيد البارت السادس

رواية عشقي الوحيد الحلقة السادسة

نرجع لاسراء بعد صلاه المغرب وجدت رساله من صديقتها ندي وكنوز كلمت ندي الاول .
اسراء: اذيك يندي عامله ايه.
ندي:اذيك يسوسو ورانا امتحانات الشهر كله مش عارفه اعمل اي.
اسراء : حنعمل اي يعني حنذاكر يلا روحي علشان ذاكري.
ندي حاضر .
قفلت اسراء مع ندي وطلمت كنوز واطمنت عليها وشافت الجدول بتاعها لقت أن الامتحانات وراء بعض وبعدين قعدت تذاكر وبعد أربع ساعات علي الساعه ١١ طلعت اسراء من غرفتها لقت اخواتها في الصالون وأبوها وامها ناموا طبعا قعدت مع اخواتها وهزروا وراحت عملت فشار وبعدين نور ومراد دخلوا يناموا ماعدا اسراء راحت تعمل نسكافيه علشام تكمل مذاكره لحد الفجر قامت تصلي قيام الليل والفجر وبعدين نامت .
نرجع لبطلنا لقي الجميع متجمع علي مائده الطعام قال السلام عليكم.
الاب : وعليكم السلام جاي بدري يعني .
احمد :انا جاي احضر شنطتي علشان ورايا مهمه في الصعيد ومسافر وحقعد هناك شهر .
الام : طب يلا حبيبي اقعد اتعشي مع أن مش عاوزاك تروح .
الاب : اجمدي كدا يسعاد عاوزاه يقعد جمبك يعني هي اول مره يسافر يلا يحبيبي روح اجهز وتعالي اتعشي .
احمد : تمام .
ذهب احمد لغرفته غير هدومه وادي فرضه ودعا ربه أن يسهله الصعب وبعدين راح يتعشي مع عائلته .
محمود :بابا ناهد اخدت معاد مع والدها نروح بكره الساعه ٧ علشان نخطبها بس خلاص حكلمها ناجله علشان احمد مسافر .
احمد : اي الهبل دا يمحمود مفيش تأجيل روحوا واتكلموا مع اهل البنت علي الاقل خلوها قرايه فاتحه بس وخلي الخطوبه بعد شهر اكون أنا جيت ولا اي رايك يبابا .
الاب : اخوك معاه حق يمحمود مينفعش نرجع في كلامنا يحبيبي .
محمود : حاضر يبابا .
الام : انت حتسافر أمته يا احمد .
احمد : بكره باذن الله يا امي علي الساعه ٥..
الاب : يعني مش حتحضر معانا قرايه الفاتحه ربنا معاك يحبيبي أنا واثق فيك خلي بالك من نفسك .
احمد : يارب يحبيبي أنا داخل انام علشان تعبان تصبحوا على خير.
بليل بعد ما خلصوا عشاء محمود راح يكلم ناهد علشان يطمن عليها وباقي العائله دخلوا علشان يناموا .
محمود :نهود قلبي عامله اي.
ناهد :أنا الحمد لله كويسه حتفضل تعاكسني حقفل السكه في وشك.
محمود : بقااا كدا ماشي يناهد حستحمل أنا المهم احنا جايين بكره باذن الله في المعاد بلغي والدك بس احمد مش جاي معانا .
ناهد : ليه بس.
محمود : احمد مسافر بكره وراه مهمه شهر .
ناهد : ربنا معاه يارب يلا روح نام .
محمود : حاضر تصبح علي خير .
ناهد : وانت من أهله .
وبعدين محمود خلد للنوم في اليوم التالي قامت اسراء بنشاط الساعه ٧ وأدت فرضها وجهزت ونزلت تحت لقت امها بتحط الاكل لاخوها اسراء : صباح الخير.
الام : صباح النور يلا افطري مع اخوكي .
اسراء : لا مش حلحق أنا متاخره بابا فين اخد منه فلوس .
الام : ابوكي مشي راح الأرض وسايبلك ٥٠ جنيه علي التسريحه .
اسراء : ماشي يلا سلام .
مشت اسراء وامها حطت الامل لمراد ومراد كمل فطاره وراح شغله لأن انهارده مهم بالنسباله لانو حيترقي ويمسك نائب مدير لانوخلي الشركه تكسب ١٠ مليون دولار وليه مكافاه كمان ٢٠ الف بس محدش يعرف نرجع للام لسه حتشيل الاكل لقت نور طالعه من غرفتها .
نور : صباح الخير يماما.
الام : صباح النور صاحيه بدري لي .
نور : امتحاناتنا بعد شهر وقايمه اذاكر.
الام : طب يلا افطري الاول وبعدين ابدائي .
قعدت نور وامها كملوا فطار وبعدين نور راحت تذاكر وامها راحت تحضر الغداء نرجع لبطلتنا دخلت باب المجمع لقت كنوز .
كنوز : صباح الخير يا اسراء .
اسراء :صباح الورد أنا مرعوبه .
كنوز :أنا كمان خايفه ربنا يسهل .
اسراء : يارب .
مشي كنوز واسراء ووصلوا المدرج ورنت علي ندي وقالت لها انها حجزت لها هي ومي وبعدين شافتهم ندهتلهم وبعدين دخل الدكتور وأكد عليهم محدش يمشي لأن الامتحانين وراء بعض وبدأ يوزع الورق واسراء قبل ما تملي بياناتها وجدتتت……….

يتبع…..

لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا

لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية عشقي الوحيد)

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى