رواية عشقي الوحيد الفصل السابع والثلاثون 37 بقلم اسراء بكار
رواية عشقي الوحيد البارت السابع والثلاثون
رواية عشقي الوحيد الجزء السابع والثلاثون
رواية عشقي الوحيد الحلقة السابعة والثلاثون
نرجع لبطلنا يوم الخطوبه بيلف لقي بطلتنا لابسه فستان فيروزي متناسب مع لون بشرتها الحليبي وكانت في غايه الجمال احمد فضل واقف متنح قدامها وهي مكسوفه والكل لاحظ كدا فاق علي ايد محمود بيقول : حتفضل متنح .
احمد بتوهان: اه.
محمود ضحك علي عشق اخوه .يلا يبني لبسها الشبكه .
احمد فاق: اه اه حاضر.
وتمت الخطوبه واسراء اتعرفت علي جايدا واسر وتم سبوع مسك والكل كان فرحان خصوصا ابطالنا والزواج بعد سنه مع مازن وساره وبعد فتره الكل روح بيته وبطلتنا دخلت اوضتها غيرت واتوضت وصلت قيام الليل وشكرت ربها علي كل حاجه حلوه وكذلك بطلنا تاني يوم مها استعادت صحتها زنزلت قالت : صباح الخير يماما .
سعاد: صباح النور يمها.
مها: انا عارفه يماما ان كان نفسك في ولد بس دي حاجه بتاعه ربنا ومسك زي القمر انتي مشوفتهاش خالص.
سعاد شالت مسك حست قد اي هي جميله وواخده ملامح ابوها ببشرتها البيضاء الصافيه وقالت :ربنا يبارك فيها يارب .
مها حضنتها وقالت : يارب .
مها راحت تحضر الفطار وبطلنا اول ما صحي طبعا اتوضي وصلي وكلم اسراء يطمن عليها ونزل يشوف شغله وبطلتنا نزلت شغلها وسلمت علي انور وكان فرحان بيها وطبعا بتدير الشركتين والبنات دخلوا سنه جديده وتعدي الايام لحد في يوم حضره العقيد قرر يعمل عزومه لاهل اسراء وفعلا مها وناهد عملوا الاكل والساعه 9 بليل اهل اسراء وصلوا الفيلا تحت انبهارهم بجمالها ابو احمد قال : اهلا اهلا يابوا اسراء نورتنا .
ابو اسراء : اهلا حضره اللواء بنورك .
الاب محمد : اي يا احمد حضره اللواء اي اسمي محمد احنا بقينا نسايب .
ابو اسراء احمد : اكيد يا محمد .
احمد : اذيك يعمي عامل اي .
ابو اسراء : بنورك يبني بخير الحمد لله .
الكل قعد علي السفره والاكل عجبهم اتكلمت سعاد :عامله اي يا اسراء .
اسراء بادب : الحمد لله كويسه حضرتك عامله اي يطنط.
احمد بضحك: طنط اي يا اسراء قوليلها يماما ولا اي يماما .
سعاد بغضب دفين لانها لاتطيق اسراء : اه طبعا .
اسراء عرفت انها داخله معركه لكن لازم هي تكون قويه اتكلمت سلوي بحقد دفين : احمد بيقول انك مهندسه وسفيره .
اسراء بقوه : الحمد لله .
سلوي بمكر : في حياتك كام راجل بقه غلي كدا لان واحده ما شاء الله مكانتها عاليه اكيد في رجاله في حياتك .
اسراء عرفت مغزي كلامها قالت بقوه : لا دا ميخصكيش لان انا مش بسمح ان حد يدخل في شغلي او حاجه متخصهوش اذا كان علي الرجاله هما كتير واحمد عارف بس كل واحده فينا بتحط لنفسها حدود علشان سمعتها تفضل كويسه .
حضره اللواء اتصدم من قوه رد اسراء وعرف قد اي انها قويه وان ابنه اختار صح قال : معاكي حق يبنتي لان في بنات كتير بتستسلم لعواطفها بسهوله .
غاده بلؤم شديد: يعني مفيش واحد منهم حبك مثلا او اعترفلك بحبه اكيد واحده في جمالك وقوتك وقعت ناس كتير في حبها ولا اي وغمزت ليها .
اسراء ضحكت وقالت بقوه اغاظت سلوي وغاده : بصراحه يغاده التفاهات دي مش في قاموسي لانها حاجات رخيصه لان البنات الا بالنوعيه دي يتكون قيمتهم رخيصه ومعندهمش كرامه والسفيره اسراء الحمد لله طول عمرها غاليه وحتفضل غاليه طول العمر واي حد حيقول غير كدا يبقي مكانه الزباله وغير كدا الحمد لله الكل بيخاف مني لان انا كابتن ملاكم بلعهت ملاكمه وكراتيه كويس اوي يمكن اخوكي ميعرفش النقطه دي وعلشان محدش يتعدي حدوده معايا لان السفيره اسراء مش بتسمح بكدا .
سلوي اتغاظت جداا هي وغاده وسعاد ويصوا ليها بغل دفين وهي بصت ليهم بتحدي قوي احمد اتكلم بفرح وبياكد كل كلمه : علشان كدا اخترتك ياسراء انا فعلا اخترت صح زمايلي كلهم بيقولولي ان انتي النسخه التانيه مني وواثق انك حتحافظي عليا وعلي اسمي .
اسراء بخجل الجمد لله انك عارف .
حلصت العزومه والكل روح بيته في بيت اسراء اتكلمت نور : غاده وسلوي دول دمهم تقييل .
كنزي : اه يا اسراء وكمان حماتك حاساها مش طيقاكي .
اسراء : ربنا يستر يبنات .
كنزي : بصي يا اسراء اعملي بما يرضي الله معاهم ولو زعلوكي تجاهليهم خالص .
اسراء : حاضر يقلبي .
انتهي اليوم وعدت الايام واسراء مشغوله بين شغلها وجهازها وانتهت السنه وخلصوا بتقديرات كويسه لحد يوم الفرح ما جيه اسراء وساره في الكوافير لابسين فساتين ومعاهم مها وناهد ونور وكنزي ,
اسراء : انا متوتره يبنات .
كنزي بضحك : اجمد يعم اومال سفيره علي اي .
اسراء ضربتها في كتفها بغيظ: اكتمي خالص .
ناهد بحنيه : بصي يا اسراء يمكن انا متعرفتش عليكي الا من فتره قصيره بس انا حبيتك قوي وكمان لو مفيش توتر يبقي مش بتحبي وكمان احمد بيعشقك متخافيش خالص دي ليله العمر الكلام دا ليكي والا جمبك .
ساره عرفت ان الكلام عليها : بتقولي حاجه يناهد .
مها يمشاكسه : يبت انتي بارده مفيش كسوف .
ساره بضحك : دا جوزي يختي هو حياكلني .
ناهد بضحك : اما نشوف يختي .
يتبع…..
لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا
لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية عشقي الوحيد)