روايات

رواية عشقي الوحيد الفصل السابع عشر 17 بقلم اسراء بكار

رواية عشقي الوحيد الفصل السابع عشر 17 بقلم اسراء بكار

رواية عشقي الوحيد الجزء السابع عشر

رواية عشقي الوحيد البارت السابع عشر

رواية عشقي الوحيد

رواية عشقي الوحيد الحلقة السابعة عشر

نرجع لاحمد لما نزل لمازن في اوضه المكتب والكل دخل علي صوته طبعا وكانت عيونه كلها شرار ومازن راح ناحيته .
مازن بقلق :ساره كويسه يحضره العقيد .
احمد بحده :وانت مين علشان تسال علي ساره .
مازن بشجاعه :أنا زميلها في الدرس .
احمد بحده :اه صح زميل في الدرس بس مش اي صفه تانيه ومسكه من هدومه وقال اقسم بالله العظيم لولا ابوك رئيسي في الشغل لكنت دفنتك حي أنا مضايق من وجودك اساسا .
مازن قرر يواجه الموقف وقال :معاك حق تعمل الا انت عاوزه فيا أنا عارف ان كدبت عليها وفهمتها أن أنا ابن راجل بسيط بس كنت بختبرها لان مش بثق في حد .
احمد بحده اكبر وضربه بالبوكس في وشه :تختبر مين يلا انت مين اصلا دي اخر مره تجيب سيره ساره علي لسانك فاااهم .
اللواء حسين بحده :احمد مازن اي الا بتعملوه دا فهموني واي دخل ساره .
اللواء محمد :الكل يطلع بره احمد ومازن بس يفضلوا في المكتب وانتي يغاده صحيلي ساره تنزلي حالا .
احمد بحده :غااده سيبي ساره نائمه علشان هي تعبانه ومحدش طالع بره وانت يا استاذ حسن مش دا الا قولتلي انك عارفه وانو محترم اي رايك استني لما يكدب بقه صح .
اللواء حسين بحده :حضره العقيد متنساش انو ابني ومسمحش لحد انو يهينه وانا مقدر خوفك علي اختك فهمني في أي .
احمد بحده:معاك حق حضرتك اللواء في النقطه دي هو ابنك ومش بتسمح أن حد يأذيه وساره بنتي وابنك غلط لما كدب عليها وفهمها من الاول أنو ابن راجل بسيط ومش ابن حضرتك وطبعا علشان يعرف يستغلها ويغلط غلطه ويلعب بيها ويخلع مهو شباب اليومين دول كدا كلهم نسوان وانا مش حعديها ليه وكويس أن حضرتك قولت انو ابنك. ووجه كلامه لمازن وقال اسمه اخر مره تقول اسم اختي علي لسانك أن انسان مش محترم وتنساها خالص مفهوووم .
مازن بدموع نزلت :اسمعني لو سمحت متعملش كدا أنا والله اصحابي بيبعدوا عني لما بيعرفوا أن ابويا لواء في الداخليه وانا كنت فاقد ثقتي في الكل والله ملقتش غير ساره وانا والله مكنتش حلعب بيها أنا كنت حخلص الثانويه واجي اتقدملها بمجرد ما تتم 18 سنه وتقضي الكليه عندي .
اللواء حسين بحده :انت غلطت يا مازن المفروض الاصدقاء اهم حاجه بينهم الثقه وانت متخافش من حد والا يزعل يزعل يمازن .
احمد بحده :الموضوع منتهي من فضلك يابابا انا حغير مكان الدروس بتاع ساره ححجزلها في سنتر تاني علشان تركز اكتر .
مازن بوجع ودموع :مسك ايد احمد قبل ما يمشي وقال أنا آسف والله مش حعمل حاجه تاني ليها مش حزعلها والله حقك عليا أنا أنا جاهز لاي عقاب بس ارجوك متخليهاش تمشي من السنتر ارجوك لو سمحت .
احمد بحده :قراري مش حرجع فيه يمازن فاااهم .
مازن قعد علي الارض يدموع ووجع علي ضياع حبه وقعد يبكي زي الطفل الصغير راح ناحيته حضره اللواء محمد وقعد علي الارض قدامه وشاف في عيونه حبه لبنته وقال :معلش يبني حقك عليا أنا بس انت غلطان احمد خايف علي أخته ودا دورك بقه لو عاوز بنتي حارب علشانها مش علشان أنا صاحب ابوك ولا لواء لا والله يبني علشان دا الا ربنا قال عليه الراجل من حقه يحارب علشان ياخد الا عاوزها في الحلال ومتنساش انتوا داخلين تانيه ولسه تالته لسه صغيرين علي الحب دا ممكن يكون دا مشاعر مراهقه وتروح لحالها .
مازن بدموع :صدقني مش مشاعر مراهقه أنا من الاول كنت بكره ساره بس وواحده وواحده انجذبت ليها وكنت حخلص الثانويه واجي اتقدم لها واخدها بالحلال .
مازن اترمي في حضن اللواء محمد وهو مش عارف يعمله حاجه لان اخوها صح وبعدين مازن قام وقوم حضره اللواء معاه وقال بتحدي أبوه وعمه أعجبوا بيها :أنا غلطت وحصلح الغلط لازم احاول اكسب ثقته وححاول اوفي وعدي ليها أن أنا وهي ندخل طب .
اللواء حسين :أنا فخور بيك يبني بجد ربنا يحميك ليا .
اللواء محمد :معلش يحسين حقك عليا علي الا حصل متزعلش من احمد احمد خايف علي ساره وانت عارف عصبيته .
اللواء حسين بتفهم :أنا مش زعلان يمحمد بالعكس أحمد معاه حق مازن كان المفروض يصارح ساره بالحقيقه وكمان لازم هو يتعذب شويه علشان ميزعلهاش طالما عاوزه كدا يلا تصبح على خير.
احمد طلع لقي أخته علي السلم قال بقلق :قاعده كدا ليه .
محمود :نتيجتها بتطلع بشوفها ليها هو اي الا حصل جوه .
احمد :حقولك بعدين طمنا عليها بس .
في الوقت دا مازن طلع هو وأبوه وشاف ساره وبصلها بدموع وهي بصتلها بعتاب وطلعت اوضتها وهو طلع من الفيلا كلها احمد ومحمود طلعوا وراها .
احمد :ساره أنا حغيرلك مكان السنتر بتاعك وتبدائي سنه تانيه كدا صح .
ساره بوجع :أنا مش حركز كدا يا ابيه وانا متعوده علي المدرسين بتوعي.
احمد بحده :قراري دا الاخير .
ساره بعياط :الا تشوفه يا أبيه .
محمود بفرحه :ساره انتي ناقصه 11 درجه يعني جايبه 95 في المئه مبارك يا سوسو.
ساره بفرحه وكأنها نسيت الا حصل :بجد يا أبيه وحضنته وقعدت تبوس خده وهو وقع بيها علي السرير ومحمود بيضحك علي طفولتها وقالت أنا حروح اطمن علي الواد مازن بقه .
احمد بعصبيه ………
احمد بحده وشدها من شعرها :مازن تاني انتر مش حتحترمي نفسك يعني ولا انتي عاوزه تعصبيني انت لحد الان صابر عليكي .
ساره بانهيار :خلاص يا أبيه مش قصدي بس سيب شعري .
محمود وهو بيشد احمد :خلاص يا احمد بقه كفايه يلا يساره روحي نامي بقه علشان ترتاحي وانا حجيبلك هديه بكره .
ساره :ماشي يا ابيه .
طلع احمد ومحمود وكل واحد راح اوضته والكل خلد للنوم وساره اول ما طلعوا قعدت علي السرير وبدأت تفتكر مواقفها هي ومازن .
فلاااااش بااااك
ساره :مش تفتح يا اعمي.
مازن بغضب :أنا إلا اعمي يغبيه .
ساره :متشتمش يبابا خلاص انا اسفه .
مازن وهو تايه في عيونها لأنها لونها سماوي :ولا يهمك ياستاذه .
ساره :عن اذنك .
ساره فاقت وبصت لصوره مازن ليه مازن توجعني كدا ليه كدبت لبيه ونامت والدموع في عيونها.
نرجع لمازن اتعشي هو ووالده ووالدته وقاعد شارد لقي رساله من زمايله علي النتيجه .
اللواء حسين :اي يمازن في أي .
مازن :النتيجه يبابا بانت ثانيه حجيبها .
اللواء حسين:عملت اي طيب .
مازن بوجع :الحمد لله يبابا جبت 94 في المئه .
اللواء حسين :الف مبروك بحبيبي .
مازن والدموع في عينه وهو بيقوم من السفره:الله يبارك فيك يبابا .
بعد العشاء مازن راح اوضته طلع صوره ساره وقال أنا آسف ياحبيبتي حقك عليا ياريتني كنت مت قبل ما اعمل كدا عاوزك تسامحيني وحعمل المستحيل علشان ارجعك قام اتوضي وصلي ورفع أيده للسما وقال بدموع ووجع يارب ارجوك اجمعني بيها في الحلال يارب بترجاك انت القادر علي كل شيئ. ابوه دخل عليه لأنو سمع عياطه لقاه بيعيط علي الارض راح ناحيته ومازن قام اترمي في حضنه بكل قوته وبيبكي بانهيار ووجع في فراقها .
االاب :اهدي يمازن انت اقوي من كدا المفروض كنت صارحتها وقدر موقف احمد برده احمد بحكم شغله خايف عليها مقدرش الومه.
مازن :أنا غلطان يبابا بس انا عاوز اطمن علي نتيجتها ارجوك يبابا طمني عليها أنا مش عارف اعمل حاجه ومش عاوز اعمل حاجه تغضب ربنا إنا عاوزها بالحلال بس لما تتم السن القانوني .
اللواء حسين :حاضر حطمنك عليها حاضر استني بس عاوزك تهدي وتوثق علاقتك بربنا ماشي .
مازن :حاضر .
اللواء حسين رن علي احمد قبل ما ينام وأحمد استغرب .
اللواء حسين :ايوه يا احمد .
احمد :اهلا يفندم في حاجه.
اللواء حسين :طمني عليك ساره يا احمد سمعت أن النتيجه بانت حتي حد من صحاب مازن قالي كدا .
احمد :الحمد لله يفندم جابت 95 في المئه .
اللواء حسين:الف مبروك يحبيبي انا معرفش نتيجه مازن لسه .
احمد بحده :ربنا يكرمه يارب وقفل معاه ونام .
اللواء حسين :ها يعم مازن انبسطت جابت 95 في المئه زيك شد حيلك بقه قدامك سنتين تانيه وتالته .
مازن :حاضر يبابا .
نرجع يوم جديد بطلتنا قامت وحضرت الفطار وصلت لقت كنوز بترن عليها .
اسراء :صباح الخير يقلبي .
كنوز :صباح العسليه عامله ايه.
اسراء :اي الروقان دا من النتيجه اكيد بتاعه سنه أولي ابهريني .
كنوز :الحمد لله يسو جيد جدا مرتفع.
اسراء :مبارك يقلبي زيك بالضبط وهانت فاضل شهر ونص ونبدا سنه تانيه .
كنوز :مش عارفه الاجازه دي بتروح فين .
اسراء :مركبه اجنحه .
كنوز بضحك : معاكي حق فعلا انتي بتعملي اي .
اسراء :بعمل الفطار ونتيجه نور بكره .
كنوز :ربنا يكرمها يارب يلا اطير أنا سلامونجا .
طبعا اسراء قفلت مع كنوز وحضرت الفطار وصحت اخوها وامها ومفيش جديد وعدت الايام وجيه اليوم المنتظر فرح محمود وناهد كان فرح اسطوري جدااا وكبير فعلا وحضر معظم الدكاتره في المستشفي حضره اللواء حسين ومراته ومازن طبعا وشاف ساره ساره لابسه فستان احمر ناري وطرحه مشجره حمراء غار عليها جدااااا لأنها كانت نطفه من الجمال بصلها بغضب وندم وهي بصتله بعتاب وطبعا تحت عيون الآباء ونظراتهم طولت احمد جيه لقاهم كدا بص لساره نظره مرعبه قامت هي راحت الحمام وأحمد قعد مكانها قدام مازن وبصله بغضب وعيون الصقر وهو بصله برجاء بعد شويه جات رقصه العرسان ومازن استغل دا وراح لساره الحمام وهي طالعه شافته وهو خدها من ايديها غصب عنها وأيده الاتنين سانده علي الحيطه وهي في النص .
ساره بغضب :انت اتهبلت ابعد عني احسنلك .
مازن برجاء :سامحيني يساره علشان خاطري انا بحبك انا اسف أن كدبت عليكي .
ساره بغضب :انت انسان كداب ومش محترم ومش بثق فيك ابعد عني خالص.
مازن بعصبيه خفيفه :مش حبعد يساره انتي ليا وبس فااهمه .
ساره ضربته بالقلم وهو اتصدم صدمه عمره بس مقدر غضبها وقالت :ابعد عني انت كدااب حتعيش كدااب وتموت كدااب ولسه حتمشي مازن شدها بكل قوته وقال: بدموع انا مقدر غضبك انتي بتاعتي أنا بس يساره ومتخلنيش اعمل حاجه اندم عليها بسهوله جدااا ممكن اخطفك واخد منك الا انا عاوزه واخليكي لا طايله ارض ولا سماء اعقلي كدا والفستان الحلو دا ميتلبسش تاني ولو شوفتك لابساااه .
احمد بغضب شديد من وراهم :حتعمل اي .
ساره قلبها وقع من الخوف :ااابيه انت هنا من أمته .
احمد اتقدم عليه وضربها بالقلم بقوه وقال :استني بره فاااهمه .
ساره :أبيه انت فاهم غلط والله.
احمد بزعيق :غلط يمحترمه وانا قافشك في الحمام والله لا اكون موريكي الوش التاني يساره .
مازن راح ناحيته :هي ملهاش ذنب أنا جبتها هنا .
احمد بغضب العالم كله راح ناحيته ………؟

يتبع…..

لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا

لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية عشقي الوحيد)

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى