روايات

رواية عشقي الوحيد الفصل الرابع والثلاثون 34 بقلم اسراء بكار

رواية عشقي الوحيد الفصل الرابع والثلاثون 34 بقلم اسراء بكار

رواية عشقي الوحيد البارت الرابع والثلاثون

رواية عشقي الوحيد الجزء الرابع والثلاثون

رواية عشقي الوحيد
رواية عشقي الوحيد

رواية عشقي الوحيد الحلقة الرابعة والثلاثون

نرجع لما بطلتنا روحت البيت وعملتها مفاجاه للكل مراد دخل من شغله فرح جدا باسراء وحضنها وباس راسها والكل قعد يتغدي في جو عائلي علي الساعه 5 العصر لقوا الباب بيخبط مراد راح يفتح لقاه دكتور.
الدكتور :اهلا بحضرتك دا بيت المهندسه اسراء .
مراد: ايوا اتفضل مين حضرتك.
الدكتور ادهم: انا الدكتور ادهم متابع حاله المهندسه في المستشفي.
اسراء جات :اهلا ادهم عامل اي اتفضل .
ادهم :حمد الله علي السلامه يهندسه وقعتي قلبي عليكي.
اسراء :الحمد لله يا ادهم انا كويسه.
ادهم دخل والكل قعد في الصالون اتكلم ادهم :بصي يا اسراء طبعا انتي قومتي بعد مده طويله من العمليه وانتي عارفه انها كانت قريبه من قلبك واه حصلت معجزه الحمد لله انك فوقتي وكله بسبب انك رياضيه وبتلعبي ملاكمه وكراتيه ودا سبب تقويه القلب عندك بس دا مش كفايه لازم ليكي علاج طبيعي تعمليه في البيت غير الادويه.
اسراء: ايوا يا ادهم انت عارف طبيعه شغلي وانا مش بحب قعده البيت.
ادهم: اسراء لازم تكملي العلاج بقولك معجزه انك فوقتي اه اعملي رياضه كتير معاكي في دا لكن لازم نكمل العلاج الطبيعي في البيت والادويه وبلاش العصبيه يا اسراء فاهماني لان مش معني انك فوقتي انك خفيتي.
اسراء: يعني اي يا ادهم يعني انا لسه تعبانه.
ادهم: طبعا يا اسراء والعمليه اه نجحت بس لو معملتيش علي الا قولتلك عليه ممكن قلبك يضعف ويحصل مشاكل تعجزك مدي الحياه لان دي رصاصه ياريت تنفذي الا قولته .
اسراء: شكرا يا ادهم بجد مش عارفه اقولك اي حاضر حجيلك بكره العياده اشوف العلاج الطبيعي واخد الادويه تسلملي بجد.
ادهم: متقوليش كدا يهندسه دا واجبي.
ادهم مشي ومراد دخل ينام واسراء لبست علشان تنزل وهي طالعه قابلت والدتها .
الام: راحه فين يا اسراء.
اسراء: راحه مشوار صغير بس يماما مش حتاخر.
الام : يبنتي ارحمي نفسك بقه وارحميني الحقني يحاج بنتك عاوزه تطلع.
الاب: طالعه فين يقلب بابا.
اسراء: عندي مشوار صغير لازم اعمله.
الام بنفاذ صبر: اتكلم انت بقه.
الاب: سبيها يوليه عمليتها دي عاوزه الحركه اومال تنام جمبك.
الام: دا الا ربنا قدرك عليه انا عاوزاها تستريح.
اسراء: يماما متقلقيش انا كويسه بس المشوار مستعجل والله دعواتك.
بطلتنا نزلت وسالت وعرفت مكان بين حضره العقيد راحت علشان تشكره علي الا عمله وبطلنا كان عنده شغل كتير ورجع البيت متاخر لقي الكل قاعد علي العشاء قعد معاهك لكن جسد بلا روح عيونه كلها حزن لانه مراحش لاسراء بقاله يومين من ضغط الشغل .
الاب: اي يولاد بقالنا كتير متجمعناش مع بعض اتعشوا يلا مفيش حاجه حصلت.
الام: اي يا احمد حتفضل كدا لحد امته بقالك اربع شهور علي الحال دا انت حتي مش بتاكل معانا حابس نفسك في اوضتك او ملهي في الشغل.
احمد بجمود: لحد ما ربنا يريد.
غاده: انا مش عارفه مين دي اصلا الا عامل في نفسك كدا علشانها دي تلاقيها واحده مش من مستوانا.
احمد بعصبيه مفرطه خبط بايده علي السفره بقوه لدرجه الكل انتفض وقال: لما تتكلمي عن حد تتكلمي بادب وخصوصا اسراء وكمان مش كل الناس متكبرين زيك يا استاذه غاده وياريت نافعه في حاجه متكبره علي الفاضي.
الام بعصبيه: لا بقه انت حتطلع زعلك علي اختك كمان انت اتجننت شكلك.
احمد بعصبيه: دافعي عنها كمان بدل ما تعلميها الادب وتبطل تكبر علي الناس .
الاب بزعيق: خلاااص كفايه اتعشوا وانتوا ساكتين بقه بقالنا شهور متجمعناش لما تتجمعوا تقلبوها نكد.
الام: مش شايف عمايله عمال يزعق لينا علي الفاضي علشان مين معرفش.
احمد بعصبيه :يوووووووه انا قايم وسايبلك الدنيا بحالها.
الاب: احمد اقعد مكانك معلش يا ابني انا حاسس بيك اقعد اتعشي حبيبي انا عاوز اتعشي معاك .
احمد: حاضر يبابا.
الكل قعد يتعشي والصمت سيد المكان لحد ما لقوا الجرس بيرن ناهد قامت تفتح .
اسراء: السلام عليكم.
ناهد: اهلا بحضرتك وعليكم السلام مين حضرتك.
اسراء: انا السفيره اسراء دا بيت العقيد احمد محمد صبحي الرفاعي.
ناهد: ايوا اتفضلي .
اسراء: شكرا ليكي انا عاوزاه في كلمه من فضلك.
ناهد: حاضر حبلغوا ثواني.
ناهد دخلت علشان تنادي احمد الاب قال: مين يناهد.
ناهد: مش عارفه يبابا واحده عاوزه احمد بره.
الكل استغرب لان دي اول مره اتكلمت سلوي بحقد دفين: ومين الغندوره دي.
ناهد: اسمها السفيره اسراء بكار.
احمد قام من علي السفره بفرحه وقال اسراء فاقت وراح جري عليها وسط استغراب الكل وراحوا وراه واحمد راح حضن اسراء من غير تفكير وسط استغراب الكل وخجل اسراء وقعد يبكي بفرحه ويشكر ربه.
الاب بفرحه داراها ببراعه وقال بغضب مصتنع: والله عال مفيش احترام ليا يحضره العقيد.
احمد انتبه لنفسه وقال انا اسف معلش انتي فوقتي امته ومقولتيش ليه .
اسراء بخجل : انا اسفه جيت من غير معاد انا فوقت الساعه 7 الصبح وكنت عاملاها مفاجاه للكل وكنت عاوزه حضرتك علشان اشكرك علي عملته معايا بصراحه.
نرجع لاسراء لما راحت لاحمد علشان تشكره اسراء: انا فوفت الصبح وحبيت اعملها مفاجاه للكل وكنت عاوزه حضرتك في موضوع وكنت عاوزه اشكرك علي الا عملته معايا وبعتذر جيت من غير معاد.
احمد بشوق كبير: قلقتيني عليكي انا كنت زي الميت وانتي في الغيبوبه وانتي تيجي اي وقت من غير معاد البيت بيتك.
اسراء سكتت بخجل الاب قال: اتفضلي يبنتي ادخلي .
اسراء: شكرا يفندم.
اسراء دخلت والكل قعد في الصالون ساره راحت ناحيه اسراء وقال بهزار: الله اي الجمال دا لا اخويا عنده حق اختار صح .
اسراء باستغراب: تسلمي يارب.
مها: انا مها مرات الاستاذ حسن اخوه الصغير.
اسراء: اه اتشرفت بيكي اهلا بيكي .
ناهد: انا مرات الدكتور محمود الرفاعي شكلك ماشاء الله قمر دا بقه عصير المانجه بتاعك انا عارفه انك بتحبيها.
اسراء استغربت اكتر: اه سمعت عن اسم جوزك قبل كدا بس عرفتي منين ان بحب المانجا .
ناهد اتوترت وبصت لاحمد وقال :انا عارف عنك كل حاجه يهندسه فطبيعي طالما حاجه تخصني يبقي لازم ادرسها كويس.
اسراء بكسوف واستغراب: كلامك كله الغاز بس تمام تسلموا يارب .
سلوي بتكبر: انا سلوي بنت خالته مخلصه كليه وخطيبته.
الام: وانا والدته مدام سعاد واه سلوي خطيبته ولاد خاله بقه .
اسراء اتصدمت وحست بنار في قلبها وبصت لاحمد بدموع داراتها ببراعه هو بس الا لاحظها وقالت : مبروك انا بس كنت جايه اشكره علي الا عمله معايا .
غاده بتكبر: الشكر لله حبيبتي انا غاده تؤامه .
اسراء لسه حتكلم لقت انور بيرن رد :اذيك يا اسراء عامله اي.
اسراء: الحمد لله كويسه والله .
انور: مقولتليش لي انك طلعتي ولا انتي بتستهبلي.
اسراء : اهدي بس لما اروح حكلمك لاني بره ماشي.
احمد غار عليها جداا وبصلها بغضب وهي استغربت وقامت علشان تمشي وقالت : عن اذنكوا علشان والدي حيقلق عليا وشكرا جدا علي انت عملته.
الاب: هو معملش حاجه يبنتي دا واجبه ونورتينا وفرحت انك قومتي بالسلامه.
اسراء: تسلملي يفندم يارب .
الاب: ربنا معاكي يارب احمد وصلها لحد البيت.
اسراء بحزن: لا مفيش داعي عربيتي بره .
سلوي: خلاص يعمو مفيش داعي هي حره عربيتها معاها.
اسراء بصت ليها بحزن احمد قال بغضب انا حوصلها مش بمزاجها واخفي من وشي احسنلك وطلع اسراء واحمد بره واحمد قرر يسوق بدالها اسراء قالت بحزن خلاص مش مهم انا حمشي لوحدي.
احمد بهدوء فتح بابا عربيتها ودخلها فيه ومشوا وقال:كلام سلوي كله غلط.
اسراء: حتي لو غلط مفيهاش حاجه انك تخطبها .
احمد: لا ميشرفنيش اخطبها انا بحبك انتي انتي كل حياتي وسنيني وقريب باذن الله في خطوبه.
اسراء سكتت بخجل واحمد وقف العربيه وقال بضحك: يبقي نقرا الفاتحه ماشي .
اسراء بخجل: خلااص بقه موافقه.
احمد بهدوء: انزلي من العربيه .
احمد نزل هو واسراء واشتري ليها ورد وركع علي ركبه وطلع ليها خاتم مفيش اجمل منه خاتم مصنوع من الالماس محفور عليه اسمها وقال :تقبلي تتجوزني يا عشقي الوحيد ححكيلك كل حاجه في الوقت المناسب بس تقبلي تكوني مراتي واختي وزوجتي انتي قلبي الا سكنتيه بعد ما فقدت الامل موافقه.
اسراء بفرحه كبيره : انا موافقه طبعا .
احمد لبسها الخاتم وحضنها ولف بيها ووصلها البيت وطلب منها تاخد ميعاد ليه من والدها واطمن عليها وهو روح دخل الفيلا وعيونه كلها غضب وشر قال….

يتبع…..

لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا

لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية عشقي الوحيد)

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى